Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023r TyFB (1r TyFB, 2r TyFB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
Mein Deutchbuch – mein-deutschbuch.de
Duden.de – duden.de
minlæring – minlaering.dk
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger) – ordbogen.com
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ein neuer Anfang
I dette emne har eleverne læst forskellige tekster, der knytter sig til emnet "Ein neuer Anfang". Der er fokus på overgangssituationer og tidens betydning for den enkeltes liv. Der er fokus på temaet igennem forskellige genrer, og eleverne har lavet fremlæggelser om en østrigsk dokumentar.
MATERIALE:
a. Kernetekster:
- Bendzko, Tim: ”Keine Maschine”, 2016 (1 ns.): https://www.youtube.com/watch?v=u5Vz7obL460
- Clueso: ”Neuanfang”, https://www.youtube.com/watch?v=Q8Xfau2A8eY (1 ns.)
- Franck, Julia: "Streuselschnecke". Fra "Ein neuer Anfang" ved Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove, Lindhardt og Ringhof, 2013. (ca. 1,5 ns)
- TV2 (udg.): "Natascha Kampusch - 10 år efter flugten", 2016, østrigsk dokumentar:
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=021608232245 (ca. 50 min. = ca. 16,5 ns.)
b. Supplerende materiale:
- Kampusch, Natascha: "3096 Tage", 2010 (Auszug) in: Mathilde Nygaard Beck, Christina Hove, Ein neuer Anfang, Lindhardt og Ringhof 2013 (ca. 3,5 ns.)
- Naegeli Arnhild, Peter: ”10 år efter flugten fra rædselshuset: Nu passer Natascha Kampusch blomsterne i haven", TV2 Nyhederne, den 23. aug. 2016: https://nyheder.tv2.dk/udland/2016-08-23-10-aar-efter-flugten-fra-raedselshuset-nu-passer-natascha-kampusch-blomsterne-i (5 ns.)
Omfang: Ca. 20 ns. + supplerende materiale 8,5 ns.
c. Grammatik:
Eleverne har arbejdet med sætningsanalyse, sein, haben, werden, bestemt og ubestemt artikel og svage verber samt kort om præpositioner og modalverber.
ARBEJDSFORMER:
- Individuelt arbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Plenumarbejde
FAGLIGE MÅL:
- Udtaletræning
- Arbejde med tekstfortolkning af forskellige genrer: digte/sange, novelle og romanuddrag samt tv-dokumentar.
- Se østrigsk dokumentar og arbejde projektorienteret med denne.
- Grammatik
- Tests uden brug af computer som evaluering af skriftlige færdigheder og grammatisk/sproglig forståelse
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 2-3 i Ein neuer Anfang
-
Lav side 14-15 i Ein neuer Anfang færdig, hvis du ikke blev færdig i timen; øv haben, werden og sein i præsens (nutid) og præteritum (datid): Tysk grammatik - alt på et ark.pdf
-
Øv jer på Vokabeln zum Text (s. 16-17)
-
Skriv sætningerne færdige (se gloserne i noter); øv jer på Vokabeln zum Text (s. 16-17)
-
Skriv resumé af "Streuselschnecke" bestående af mindst seks sætninger, og som indeholder sein, haben og werden samt:
-
Genopfrisk de bestemte og ubestemte artikler (se grammatikark)
-
Genopfrisk præpositioner (se grammatikark); færdiggør opg. 2 til "Keine Maschine"
-
Færdiggør opg. 3-5 til "Keine Maschine" og prøv at udfordre jer selv i, hvor mange af de vigtigste præpositioner I kan lære udenad (se grammatikark)
-
Lav opgaverne med akkusativ og dativ (til og med possesive pronominer) færdig. Vi arbejder videre med opg. 7 til "Keine Maschine" på klassen.
-
Ich will.docx
-
Lav præpositionsopgave om akkusativ eller dativ (s. 1); øv “Vokabeln zum Text” til "Junge" af Die Ärzte i Ein neuer Anfang-kompendiet (s. 23)
-
Skriv notater til, hvordan "Junge" kan sammenlignes med de øvrige tekster, vi har arbejdet med ("Neuanfang", "Streuselschnecke" og "Keine Maschine"), og læs: Artikel om Kampusch.docx
-
Læs “Plötzlich sah die Welt ganz anders aus” (s. 24-27 i Ein neuer Anfang-kompendiet) og skriv stikord, så I kan berette om kapitlets indhold
-
Indeholdet fremfører fremlæggelser; udeholdet laver opgaver om substantivernes køn: 1) https://www.sproglinks.dk/tysk/internetoevelser-tysk/3-substantiver, 2) mask-femi-neutrum(1).pdf , 3) Substantivernes køn - opgave.docx
-
De, der ikke har fremlagt, fremlægger, og resten arbejder videre med opgaverne om substantivernes køn
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
"Streuselschnecke"
|
13-12-2023
|
Wer bin ich?
|
05-01-2024
|
Kampusch-Präsentation
|
01-02-2024
|
Hvor langt er jeg med tysk?
|
05-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deutsche Popmusik
Undervisningsbeskrivelse - Vom Herz zum Kopf (6 moduler)
Fokus: nedslag i tyske popmusik for at høre det tyske sprog og arbejde med hverdags ordforråd og andre kreative øvelser
Materieale - kompendium
Cro: Traum
Clueso: Wenn du mich liebst
Annett Louisan: Das alles wär nicht passiert
SDP: Die Nacht von Freitag auf Montag
12 NS (inkl. grammatikøvelser)
Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,
Faglige mål:
- læse og forstå forskellige ubearbejdede tysksprogede sangtekster
- få et kort indblik i samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer samt lytteforståelse
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens kulturforståelse
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Jung sein damals und heute
Undervisningsbeskrivelse - Jung sein damals und heute
Fokus: nedslag i nogle ungdomsfænomener i forskellige tider
Materieale - kompendium
Film: Der ganz grosse Traum
Im Juli
Texte:
Das Schulsystem in Deutschland
http://www.bildungsxperten.net/wissen/das-schulsystem-in-deutschland-funktionen-und-aufgaben/, d. 16/01-2017
Max und Moritz - Fünfter Streich
In: Wilhelm Busch, Bildergeschichten, Eurobuch 1998
Folge deinem Herzen
In: Marcel Althaus, Try Hard! Pötz & Betzholz Verlag 2017
Dann brach die Welt zusammen
In: Dörte Hansen, Seither denk ich dauernd an Dich, Arche 2016
Lied: Programmiert von Tim Bendzko + Aufgaben
In: Kate Fuchs & Mathilde Sinding, Auf uns grundbog, Gyldendal 2016
Chronik einer Liebe von Tobias Moorstedt
In: Kate Fuchs & Mathilde Sinding, Auf uns grundbog, Gyldendal 2016
25 NS (inkl. grammatikøvelser)
Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,
Faglige mål:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede ældre og nyere tysksprogede tekster
- få et kort indblik i historisk, samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens kulturforståelse og interkulturelle kompetencer
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Jung sein damals und heute
Undervisningsbeskrivelse - Jung sein damals und heute (21 moduler)
Fokus: nedslag i nogle ungdomsfænomener i forskellige tider
Materieale - kompendium
Film: Der ganz grosse Traum
Im Juli
Texte:
Das Schulsystem in Deutschland
http://www.bildungsxperten.net/wissen/das-schulsystem-in-deutschland-funktionen-und-aufgaben/, d. 16/01-2017
Max und Moritz - Fünfter Streich
In: Wilhelm Busch, Bildergeschichten, Eurobuch 1998
Folge deinem Herzen
In: Marcel Althaus, Try Hard! Pötz & Betzholz Verlag 2017
Dann brach die Welt zusammen
In: Dörte Hansen, Seither denk ich dauernd an Dich, Arche 2016
Lied: Programmiert von Tim Bendzko + Aufgaben
In: Kate Fuchs & Mathilde Sinding, Auf uns grundbog, Gyldendal 2016
21 NS (inkl. grammatikøvelser)
Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,
Faglige mål:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede ældre og nyere tysksprogede tekster
- få et kort indblik i historisk, samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens kulturforståelse og interkulturelle kompetencer
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Andere Kulturen in Deutschland
Andere Kulturen in Deutschland
Undervisningsbeskrivelse
Indhold: Fokus på indvandring i Tyskland, kort historisk baggrund og nuværendes problemstillinger på samfunds og individets plan samt karriere kompetencer i form af jobansøgning skrivelse.
Materiale:
Kompendiums indhold:
1: ”Deutschland als Einwanderungsland” ...………
In: Hier ist meine Heimat – Deutsch-türkisches Leben, Kirsten Blume & Mette Hermann, 2010 Tyskforlaget
2: Aisha Ugurlu: Deutsche Muslimin .………..
In: Aisha Ugurlu: Deutsche Muslimin. Was lebst du? Kanur-Taschenbuch Verlag, 2005
3:“Mir ist heute so türkisch zumute“ .…………
In: In: Hier ist meine Heimat – Deutsch-türkisches Leben, Kirsten Blume & Mette Hermann, 2010 Tyskforlaget
2:”Eine deutsche Leidenschaft namens Nudelsalat” ..….…….
In: Eine deutsche Leidenschaft namens Nudelsalat, Rafik Schami, 5. Auflage 2012 Deutscher Taschenbuch Verlag
Film: Almanya
NS 28 (inkl. Grammatikøvelser)
Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,
Faglige mål:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- få et kort indblik i historisk, samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens kulturforståelse
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer
- øget bevidsthed om karriere kompetencer i form af jobansøgning skrivelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Das geteilte Deutschland
Undervisningsbeskrivelse: Das geteilte Deutschland
Indhold: Fokus på den delte Tyskland med særlig fokus på DDR, kort historisk baggrund og problemstillinger på samfunds og individets plan.
Materiale:
Kompendiums indhold:
Film: Das schweigende Klassenzimmer
1: Einigkeit und Recht und Freiheit, Heinrich Hoffmann von Fallersleben, 1841
2: Auferstanden aus Ruinen, Johannes R. Becher, 1949
3: Gründung der BRD
4: Gründung der DDR
5: Das geteilte Deutschland mit Bildern
Fotos. MAZ/Bildredaktion/Archiv, Deutsche Presse Agentur GmbH, Zentralbild GmbH u.a.
www.maerkischeallgemeine.de/cms/beitrag/11409867/1280923/Das-geteilte-Deutschland.html?bildergalerie=
6: Die STASI. Wenn keiner keinem traut. & Eppelmann in STASI-Händen
Von David Ensikat. In: Es war einmal ein Land
7: Was haben meine Eltern wirklich getan?
In: Sind wir ein Volk? Forlaget Sprogbøger Aps, 1993
8: Ungewöhnliche DDR-Fluchten
In: www.spiegel.de/geschichte/ddr-flucht-auf-dem-surfbrett-a-997114.html#fotostrecke-d39d226f-0001-0002-0000-000000120035
9: Kurz & knapp: Die Wende im Jahre 1989
In: www.lpb-bw.de/fall-der-berlner-mauer#c59756
NS 30 (inkl. Grammatikøvelser)
Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,
Faglige mål:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster
- få et kort indblik i historisk, samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens kulturforståelse
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
18,05 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Das grüne Deutschland
Undervisningsbeskrivelse: Das grüne Deutschland
Indhold: Fokus på den grønne Tyskland, miljøbevidsthed på samfunds og individets plan.
Materiale:
Kompendiums indhold:
1: Meins ist auch Deins
In: Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018
2: Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr Leben - und wir können von ihr lernen
In: Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018
3: Trend „Zero Waste“: Der Jahresmüll in einem Glas
In: Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018
15 NS (inkl. Grammatikøvelser)
Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,
Faglige mål:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- få et kort indblik i samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens samfunds- og kulturforståelse
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628303964",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628303964",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62628303964"
}