Holdet 2023r TyFB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2023r TyFB (1r TyFB, 2r TyFB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Ein neuer Anfang
Titel 3 Deutsche Popmusik
Titel 4 Jung sein damals und heute
Titel 5 Jung sein damals und heute
Titel 6 Andere Kulturen in Deutschland
Titel 7 Das geteilte Deutschland
Titel 8 Das grüne Deutschland

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

Mein Deutchbuch – mein-deutschbuch.de
Duden.de – duden.de
minlæring – minlaering.dk
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger) – ordbogen.com
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ein neuer Anfang

I dette emne har eleverne læst forskellige tekster, der knytter sig til emnet "Ein neuer Anfang". Der er fokus på overgangssituationer og tidens betydning for den enkeltes liv. Der er fokus på temaet igennem forskellige genrer, og eleverne har lavet fremlæggelser om en østrigsk dokumentar.

MATERIALE:
a. Kernetekster:
- Bendzko, Tim: ”Keine Maschine”, 2016 (1 ns.): https://www.youtube.com/watch?v=u5Vz7obL460
- Clueso: ”Neuanfang”, https://www.youtube.com/watch?v=Q8Xfau2A8eY (1 ns.)
- Franck, Julia: "Streuselschnecke". Fra "Ein neuer Anfang" ved Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove, Lindhardt og Ringhof, 2013. (ca. 1,5 ns)
- TV2 (udg.): "Natascha Kampusch - 10 år efter flugten", 2016, østrigsk dokumentar:
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=021608232245 (ca. 50 min. = ca. 16,5 ns.)  

b. Supplerende materiale:
- Kampusch, Natascha: "3096 Tage", 2010 (Auszug) in: Mathilde Nygaard Beck, Christina Hove, Ein neuer Anfang, Lindhardt og Ringhof 2013 (ca. 3,5 ns.)
- Naegeli Arnhild, Peter: ”10 år efter flugten fra rædselshuset: Nu passer Natascha Kampusch blomsterne i haven", TV2 Nyhederne, den 23. aug. 2016: https://nyheder.tv2.dk/udland/2016-08-23-10-aar-efter-flugten-fra-raedselshuset-nu-passer-natascha-kampusch-blomsterne-i  (5 ns.)
  
Omfang: Ca. 20 ns. + supplerende materiale 8,5 ns.

c. Grammatik:
Eleverne har arbejdet med sætningsanalyse, sein, haben, werden, bestemt og ubestemt artikel og svage verber samt kort om præpositioner og modalverber.

ARBEJDSFORMER:
- Individuelt arbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Plenumarbejde

FAGLIGE MÅL:
- Udtaletræning
- Arbejde med tekstfortolkning af forskellige genrer: digte/sange, novelle og romanuddrag samt tv-dokumentar.
- Se østrigsk dokumentar og arbejde projektorienteret med denne.
- Grammatik
- Tests uden brug af computer som evaluering af skriftlige færdigheder og grammatisk/sproglig forståelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
"Streuselschnecke" 13-12-2023
Wer bin ich? 05-01-2024
Kampusch-Präsentation 01-02-2024
Hvor langt er jeg med tysk? 05-02-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Deutsche Popmusik

Undervisningsbeskrivelse - Vom Herz zum Kopf (6 moduler)

Fokus: nedslag i tyske popmusik for at høre det tyske sprog og arbejde med hverdags ordforråd og andre kreative øvelser
Materieale - kompendium
Cro: Traum
Clueso: Wenn du mich liebst
Annett Louisan: Das alles wär nicht passiert
SDP: Die Nacht von Freitag auf Montag
12 NS (inkl. grammatikøvelser)
Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,
Faglige mål:
- læse og forstå forskellige ubearbejdede tysksprogede sangtekster
- få et kort indblik i samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer samt lytteforståelse
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens kulturforståelse
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Jung sein damals und heute

Undervisningsbeskrivelse - Jung sein damals und heute

Fokus: nedslag i nogle ungdomsfænomener i forskellige tider
Materieale - kompendium
Film: Der ganz grosse Traum
            Im Juli
Texte:
Das Schulsystem in Deutschland                                                       
http://www.bildungsxperten.net/wissen/das-schulsystem-in-deutschland-funktionen-und-aufgaben/, d. 16/01-2017

Max und Moritz - Fünfter Streich                                                      
In: Wilhelm Busch, Bildergeschichten, Eurobuch 1998

Folge deinem Herzen                                                                             
In: Marcel Althaus, Try Hard! Pötz & Betzholz Verlag 2017

Dann brach die Welt zusammen                                                         
In: Dörte Hansen, Seither denk ich dauernd an Dich, Arche 2016

Lied: Programmiert von Tim Bendzko + Aufgaben                     
In: Kate Fuchs & Mathilde Sinding, Auf uns grundbog, Gyldendal 2016

Chronik einer Liebe von Tobias Moorstedt                                     
In: Kate Fuchs & Mathilde Sinding, Auf uns grundbog, Gyldendal 2016

25 NS (inkl. grammatikøvelser)
Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,
Faglige mål:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede ældre og nyere tysksprogede tekster
- få et kort indblik i historisk, samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens kulturforståelse og interkulturelle kompetencer
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Jung sein damals und heute

Undervisningsbeskrivelse - Jung sein damals und heute (21 moduler)

Fokus: nedslag i nogle ungdomsfænomener i forskellige tider

Materieale - kompendium
Film: Der ganz grosse Traum
            Im Juli
Texte:
Das Schulsystem in Deutschland                                                       
http://www.bildungsxperten.net/wissen/das-schulsystem-in-deutschland-funktionen-und-aufgaben/, d. 16/01-2017

Max und Moritz - Fünfter Streich                                                      
In: Wilhelm Busch, Bildergeschichten, Eurobuch 1998

Folge deinem Herzen                                                                             
In: Marcel Althaus, Try Hard! Pötz & Betzholz Verlag 2017

Dann brach die Welt zusammen                                                         
In: Dörte Hansen, Seither denk ich dauernd an Dich, Arche 2016

Lied: Programmiert von Tim Bendzko + Aufgaben                     
In: Kate Fuchs & Mathilde Sinding, Auf uns grundbog, Gyldendal 2016

21 NS (inkl. grammatikøvelser)

Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,

Faglige mål:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede ældre og nyere tysksprogede tekster
- få et kort indblik i historisk, samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens kulturforståelse og interkulturelle kompetencer
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Andere Kulturen in Deutschland

Andere Kulturen in Deutschland
Undervisningsbeskrivelse

Indhold: Fokus på indvandring i Tyskland, kort historisk baggrund og nuværendes problemstillinger på samfunds og individets plan samt karriere kompetencer i form af jobansøgning skrivelse.

Materiale:
Kompendiums indhold:
1: ”Deutschland als Einwanderungsland”                          ...………
In: Hier ist meine Heimat – Deutsch-türkisches Leben, Kirsten Blume & Mette Hermann, 2010 Tyskforlaget
2: Aisha Ugurlu: Deutsche Muslimin                                       .………..
In: Aisha Ugurlu: Deutsche Muslimin. Was lebst du? Kanur-Taschenbuch Verlag, 2005
3:“Mir ist heute so türkisch zumute“                                 .…………
In: In: Hier ist meine Heimat – Deutsch-türkisches Leben, Kirsten Blume & Mette Hermann, 2010 Tyskforlaget
2:”Eine deutsche Leidenschaft namens Nudelsalat”          ..….…….
In: Eine deutsche Leidenschaft namens Nudelsalat, Rafik Schami, 5. Auflage 2012 Deutscher Taschenbuch Verlag

Film: Almanya
NS 28 (inkl. Grammatikøvelser)

Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,

Faglige mål:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- få et kort indblik i historisk, samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens kulturforståelse
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer
- øget bevidsthed om karriere kompetencer i form af jobansøgning skrivelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Das geteilte Deutschland

Undervisningsbeskrivelse: Das geteilte Deutschland

Indhold: Fokus på den delte Tyskland med særlig fokus på DDR, kort historisk baggrund og problemstillinger på samfunds og individets plan.

Materiale:
Kompendiums indhold:
Film: Das schweigende Klassenzimmer     
1: Einigkeit und Recht und Freiheit,  Heinrich Hoffmann von Fallersleben, 1841
2: Auferstanden aus Ruinen, Johannes R. Becher, 1949
3: Gründung der BRD   
4: Gründung der DDR  
5: Das geteilte Deutschland mit Bildern   
Fotos. MAZ/Bildredaktion/Archiv, Deutsche Presse Agentur GmbH, Zentralbild GmbH u.a.
www.maerkischeallgemeine.de/cms/beitrag/11409867/1280923/Das-geteilte-Deutschland.html?bildergalerie=
6: Die STASI. Wenn keiner keinem traut.   & Eppelmann in STASI-Händen
Von David Ensikat. In: Es war einmal ein Land
7: Was haben meine Eltern wirklich getan?   
In: Sind wir ein Volk? Forlaget Sprogbøger Aps, 1993
8: Ungewöhnliche DDR-Fluchten     
In: www.spiegel.de/geschichte/ddr-flucht-auf-dem-surfbrett-a-997114.html#fotostrecke-d39d226f-0001-0002-0000-000000120035
9: Kurz & knapp: Die Wende im Jahre 1989     
In: www.lpb-bw.de/fall-der-berlner-mauer#c59756

NS 30 (inkl. Grammatikøvelser)
Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,

Faglige mål:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster
- få et kort indblik i historisk, samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens kulturforståelse
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18,05 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Das grüne Deutschland

Undervisningsbeskrivelse: Das grüne Deutschland

Indhold: Fokus på den grønne Tyskland, miljøbevidsthed på samfunds og individets plan.
Materiale:
Kompendiums indhold:
1: Meins ist auch Deins
In: Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018
2: Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr Leben - und wir können von ihr lernen
In: Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018
3: Trend „Zero Waste“: Der Jahresmüll in einem Glas
In: Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018

15 NS  (inkl. Grammatikøvelser)
Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,

Faglige mål:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- få et kort indblik i samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens samfunds- og kulturforståelse
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde