Holdet 2023s TyFB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2023s TyFB (1s TyFB, 2s TyFB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Grammatik og omlagt skriftlighed
Titel 3 Zur Einführung
Titel 4 Jugend, Liebe und soziale Medien (pensum)
Titel 5 Austausch
Titel 6 Intro 2.g
Titel 7 DDR und das geteilte Deutschland (pensum)
Titel 8 Märchen (pensum)
Titel 9 Krimi (pensum)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

Webindhold:
minlaering.dk

Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)

https://mein-deutschbuch.de

https://duden.de

Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 104 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grammatik og omlagt skriftlighed

Indhold:
Forløb delt ud over begge skoleår, idet vi løbende har arbejdet med grammatiske emner. Nogle gange i form af længere sekvenser, andre gange blot som mindre delelementer.
Udover grammatikopgaver mv også en hel del omlagt skriftlighed af forskellig art, integreret tekstproduktion samt tests og screeninger.

Materiale fra bl.a.:

Lone Häckert og Birgit Lohse: "Alles in allem 1" (Gyldedal: 2014)
Anne Louise Ejerskov, Anne Nyeng Christensen, Charlotte Skjærbæk Sønderby: "Fass die Grammatik an" (Tyskforlaget 2020; bog + spil)
Diverse lærerark og Powerpoints om grammatik + øvelsesark
"Min Læring" - øvelser og screeninger


Faglige mål:
Forståelse for sproglige strukturer
Kendskab til grammatiske regler, herunder syntaktisk analyse og kasus, artikler, hjælpeverber, verbaltider, verbernes bøjning, modalverber, præpositioner, personlige pronomener, possesive pronomener, adjektivers bøjning og komparation, substantivers køn, tidsangivelser mm.
Kobling mellem skriftlighed og mundtlighed
Kobling mellem grammatik og andre emner

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Zur Einführung

Zur Einführung

Wise Guys: "Nur für dich"  (2010)  - video og tekst
Die Prinzen: "Deutschland" (2001) - video og tekst
Udarbejdelse af tegneserie/Comic til selvvalgt tysk sang. Produktet kunne være valgfrit fysisk (pap) eller digitalt og skulle efterfølgende fremlægges mundtligt.

Lyttetræning - podcastst. Individuelt eller i par - frit valg mellem episoder fra nedenstående podcastsider:

Easy German
https://podcasts.apple.com/de/podcast

Radio Mikro
https://www.br.de/kinder/hoeren/radiomikro/index.html

Radiowissen
https://www.br.de/mediathek/podcast/radiowissen/488

Dick & Doof
https://podcasts.apple.com/dk/podcast/

Desuden materiale/øvelser til Goethe-Tysk, herunder små tekstbidder.

Arbejdsformer
Forskellige øvelser med fokus på udtale, samtaletræning, kommunikative strategier mm.
Gruppearbejde, individuelt arbejde, plenum
Oplæg
Kreativt arbejde

Fokus:
Lytteforståelse
Tekstforståelse
Sprogproduktion
Samtaletræning
Udtale
Kommunikative strategier
Kreativt arbejde med sprog



Ca. 10 ns

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jugend, Liebe und soziale Medien (pensum)

Jugend, Liebe und soziale Medien (pensum)

Adam Randall: "iBoy" (Spillefilm 2017; set på tysk)

Lucas Böing: "Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich" (Aus: Fuchs/Sinding: Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet. Gyldendal 2016)

Tobias Moorstedt: Chronik einer Liebe  (Aus: Fuchs/Sinding: Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet. Gyldendal 2016)

Tim Bendzko: "Programmiert" (Sang fra 2013)
https://www.youtube.com/watch?v=G7nrO8MJvaE

Jeff Orlowski: "Das Dilemma mit den sozialen Medien" (Dokodrama fra 2020. Egtl. "The socia Dilemma", men set på tysk)

Camilla Madsen; Vincent F. Hendricks: "Like (2019) - uddrag af kapitl om "Adfærdsdesignernes kamp om din opnærksomhed" - ikke læst, men lærergennemgang med fokus på "Hook-modellen"

Desuden:
Oplæg om selvvalgte selvportrætter (maleri) og selfies (foto)
Skriveøvelse om en morgen hhv. uden og med internet
Rollespil (fokus dels svage verber, dels mulige effekter af uhensigtsmæssig skærmbrug og adfærd i undervisningen)

Ca. 70 ns.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Austausch

Klassen har deltaget i en udveksling med Otto Nagel Gymnasium i Berlin.
I den forbindelse har der dels været en masse øvelser med fokus på samtale, dels været arbejdet lidt med det delte Tyskland og den historiske baggrund (som optakt til decideret forløb i 2.g).
I Berlin: Eleverne skulle dels foretage et lille interview med deres 'værtsforældre' om forskellene mellem Øst-Berlin og Vest-Berlin og om, hvorvidt disse forskelle fortsat er mærkbare i dag. De skulle selv formulere spøgsmålene, lave interviewet og til sidst aflevere både spørgsmål og svar (på tysk). Derudover lavede de i både tysk og samfundsfag  en lille refleksionsopgave (på dansk) om synlige forskelle mellem Tyskland/Berlin (artefakter, bygninger, huse, påklædning osv) og de kulturelle betydninger heraf.
I Berlin:
Deutsches Museum
Unterwelten-Tour
DDR-Museum
Flughafen Tempelhof
Diverse mindesmærker

Desuden genbesøg af de tyske elever med forskellige aktiviteter.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Intro 2.g

Diverse amtaleøvelser
Gruppebaserede lytteøvelser med forskellige afsnit af "Easy German" inklusive mundtlig aflevering (omlagt)
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 DDR und das geteilte Deutschland (pensum)

"Die Bespitzelungsmethoden der Stasi" (oversigt taget fra: Häckert,L./Hansen,L: "Literatur um die Jahrtausendwende", Kaleidoscope, 1999)

Florian Henckel von Donnersmarck (instr. og manus): "Das Leben der Anderen" (Spillefilm; 2006)

Lars Kraume: " Das schweigende Klassenzimmer" (Spillefilm; 2018)

"Mauer, Opfer und Täter" fra Spiegel 12/8 1991 og Stern 12/9 1991

Internetspillet "Vil du flygte fra DDR?": https://www.dr.dk/viden/webfeature/skole-vil-du-flygte-fra-ddr?fbclid=IwAR1pY9P3aVQVv2Lsng1Dwc7mHZbm2YJf25grD96qrZD-DYWa0CEVEyGnWpw

Uddrag af Annette Herzog: "På vores side af muren" (Dansklærerforeningen: 2020) som optakt til fællestime med Annette Herzog.

Forskellige videoklip om opdelingen af Tyskland mv - herunder om muren:

https://www.youtube.com/watch?v=m4qDCLHEaXs
https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo
http://www.zeitklicks.de/ddr/zeitklicks/schau-mal/
https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k
kortlink.dk/2kzwv
https://www.youtube.com/watch?v=OQilRzj8oH0
https://www.youtube.com/watch?v=XxWn75LSO48
https://www.youtube.com/watch?v=WfKy7bkcrOQ
https://www.youtube.com/watch?v=-59FHUnwKvU
https://www.youtube.com/watch?v=XqfQZIoqM0A

Om ideologier:
https://www.youtube.com/watch?v=R7FLhdq5HUg
https://www.youtube.com/watch?v=O2ZW60d-Vb8

Om opstanden i Ungarn:
https://www.youtube.com/watch?v=ya4vU6lPZgU

Om STASI-fængslet Hohen-Schönhausen:
https://www.youtube.com/watch?v=SRgtpRzqEHc

Fokuspunkter:
DDR X BRD - herunder opdelingen efter 2. Verdenskrig
Muren og Stasi
Livet i DDR
Historisk bevidsthed og kendskab til ideologier (socialisme/kommunisme X liberalisme/kapitalisme)
Lytteforståelse
Personkarakteristik
Filmanalyse
Diktatur X demokrati

Arbejdsformer:
Gruppearbejde, plenumarbejde, individuelt arbejde
Besvarelse af arbejdsspørgsmål
At se film og videoklip
Interaktivt spil
Fællestime

Ca. 100 ns.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Märchen (pensum)

Følgende eventyr af Brüder Grimm: "Kinder- und Hausmärchen" (1812-1815):

Rotkäppchen  (https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/rotkaeppchen)
Frau Holle (https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/frau_holle)
Schneewittchen (https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/Schneewittchen)
Hänsel und Gretel (https://www.grimmstories.com/de/grimm_maerchen/Hänsel_und_Gretel)

Derudover følgende film:

Peter Podehl: "Frau Holle - Das Märchen von Goldmarie und Pechmarie" (1961)
https://www.youtube.com/watch?v=hYLTIXR51xE

Rupert Sanders: "Snow White and the Huntsman" (Spillefilm 2012; set på tysk og arbejdet med efterfølgende, ligeledes på tysk)

Baggrundsmateriale om eventyrgenren, eventyrtræk m.m. udleveret som kompendium stammer fra:
Helle Egedal: "Gattungen" (Gyldendal: 2017; side 61-68)

Desuden diverse videoklip om psykoanalysen som metode:

https://www.youtube.com/watch?v=bPY6yXhfDAI

https://www.youtube.com/watch?v=lBGteJoH0Lw

https://studyflix.de/biologie/instanzenmodell-freud-4753/video

https://www.youtube.com/watch?v=hUQUuVcOjlI

Suppleret med lærergennemgang af metoden.
Desuden supplerende læsning af: https://www.studienet.dk/roedhaette/analyse/psykoanalyse-og-symbolik


Arbejdsformer:
Gruppearbejde og individuelt arbejde
Klasseundervisning
Arbejdsspørgsmål
Udarbejdelse og opførelse af rollespil
Mundtligt oplæg til emnet (præsentation af selvvalgt eventyr inkl. fortolkning og genretræk
Udarbejdelse af fælles PowerPoint om psykoanalysen som metode i forhold til eventyr
Quizlet og Glücksrad til emnet "Märchen" (inkl. psykoanalysen)

Fokus:
Tekstforståelse
Lytteforståelse
Træning af læsning
Kendskab til eventyrgenren og eventyrtræk
Ordforråd til emnet
Kreativt arbejde (rollespil)
Øvelse i at holde oplæg inkl. dialog
Kendskab til psykoanalysen (primært Freud) som teoretisk ramme og metode

Ca. 80 ns.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Krimi (pensum)

Barbara Kulcsar: "Tatort - Neugeboren" (ARD; 2021. Episode i krimiserie med bl.a. Dar Salim)
https://www.daserste.de/unterhaltung/krimi/tatort/sendung/neugeboren-104.html

Små videointerviews med de tre skuespillere Jasna Fritzi Bauer, Dar Salim, Luise Wolfram, der spiller de tre politifolk (Mads Andersen, Liv Moorman og Linda Selb), omhandlende deres respektive roller: https://www.daserste.de/unterhaltung/krimi/tatort/sendung/neugeboren-104.html

Ingrid Noll: "Nasentropfen"; i: Falsche Zungen: gesammelte Geschichten, 2005.

"Mord im Hotel"; i: Meiner Meinung Nach 1 v/Karsten Anker-Møller, Leif Frederiksen og Hans Henrik Jacobsen. Gyldendal, 1989

Milena Moser: "Mein fünfter Mord"; i: Gebrochene Herzen oder mein erster bis elfter Mord. Rowohlt, 1991

Jan Flieger: "Liebfrauenmorgen"; i: Dunkel ist der Weg der Rache. Dr. Ziethen Verlag, 2010

"Der Auftrag": Kurz-Krimi von David Guidali, Manon Dahmen und Aline Gsell 2016
https://www.youtube.com/watch?v=DZeZnRZGR3I 1.3.2020

Heidi W. Madsen, Sus Storgaard: "Tyskbogen – Grundbog til tysk" (Systime 2019) - Underkapitel om "Krimis" udleveret som kompendium både fysisk og digitalt.

Fokuspunkter:
Tekstforståelse
Genrekendskab - krimien som genre
Mundtlighed/samtaletræning

Arbejdsformer:
Individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, plenum
Øvelser før,  under og efter læsningen
Læse tekster og høre tekster oplæst
Se film
Samtaletræning
Quizlet og anagrammer til emnet "Krimi"

Ca. 60 ns
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer