Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023n re (2n re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Introduktion til religionsfaget
INDHOLD:
Lene Madsen m.fl. "Grundbog til religion C", Systime 2012 s. s. 18-19 (Hvordan undersøger man religion)
Lene Madsen m.fl. "Grundbog til religion C", Systime 2012 s. 262-266 (indefra-udefra synsvinkel, elite og mainstream, maksimalisme-minimalisme, Jan Hjärpe: Indhold funktion og engagement - afsnittet om konversion er ikke læst)'.
Lene Madsen m.fl. "Grundbog til religion C", Systime s. 267- 268 (Ninian Smarts syv dimensioner)
Lene Madsen m.fl. "Grundbog til religion C", Systime s.269 (kvantitativ og kvalitativ metode)
Fundamentalistisk eller moderne teologisk religionsforståelse (Noter af Martha Haahr, 2006)
Lene Madsen m.fl. "Grundbog til religion C", Systime 2012 s. s. 251-257 (Tre centrale religionsfaglige begreber: Myte, ritual og hellig og profan)
Video: Overgangsritual (bullet ant ritual) i Amazonas i Sateré Mawé stammen: https://www.youtube.com/watch?v=XwvIFO9srUw (4:01 min.)
Kildetekst: Louise Halkjær: Blót i Midgård. Fra: Uffe Hartvig Larsen: ”Vikingers tro og tanke”, Akademisk forlag, 2000.
I alt ca. 15 sider
FOKUSPUNKTER:
Introduktion til fagets metoder og begrebsapparat.
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, gruppearbejde, klassediskussioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Grundbogen henviser til: Grundbogen til Religion C (2. udg.), Systime
KIN henviser til: Allan Poulsen, Jakob Schow-Madsen: Kristendom i nutid, Gyldendal
INDHOLD:
• Skabelse
1. Mos. 1-2
T14 i KIN: Verden
• Syndefaldet
1. Mos. 3
T6 i KIN: Syndefald arbejde og kærlighed
• Grundtanker i jødedommen
Grundbogen side 39-42 om det jødiske menneskesyn og pagtstanken
2. Mos. 19,1-25 (Sinaj-pagten)
Filmklip: https://www.youtube.com/watch?v=deNxv2OuCaU (Fra "Biblen - Historien om de 10 bud")
• Den historiske og den mytiske Jesus
Grundbogen side 52-58
T23 i KIN: Hvad kan vi vide om Jesus?
Mark. 1,1-28 + Mark 14, 55-65 + Mark 15, 1-15 + Mark 4, 35-41 + Mark 9, 30-32 & Mark 16, 9-13
Filmklip: https://www.youtube.com/watch?v=S4eMsP32VAg (Fra "Bibelen - Jesu liv")
• Kristne forestillinger - hvad tror kristne på?
Grundbogen s. 70-75
Mark 15, 34 og Joh 19, 30 (Jesu sidste ord inden døden på korset)
Klip: Korsfæstelsen og opstandelsen fra filmen Passion of the Christ: https://www.youtube.com/watch?v=PoDBQLHV4Wc
• Jesu lære og virke: Jesu opgør med autoriteterne
Markus 2, 23-28 (Aksplukningen på sabbatten) + Mark 7,1-23 (Spørgsmålet om rent og urent)
• Jesu lære og virke: Undergerningerne
Markus 2,1-12 (Helbredelsen af den lamme i Kapernaum) + Johs. 11,1-44 (Opvækkelsen af Lazarus)
• Næstekærlighed og tilgivelse
Grundbogen s. 76-79 om kristen etik
Matt. 5 + 7,12 + 22,34-40 + Rom. 13,8-10
Filmklip https://www.youtube.com/watch?v=CoSjGAP9ZFw (Fra Natholdet "Hvad er næstekærlighed")
• Om Guds rige
Luk 15 (Lignelsen om den fortabte søn)
PG. Lindhardt: Prædiken over Luk 15
• Paulus og kristendommens udbredelse
Grundbogen s. 54-55 + 59 (oversigt over kristendommens formative periode)
ApG 9,1-25 (Saulus’ omvendelse) + Rom. 5,1-21
• Kristendommens hovedretninger
Grundbogen side 60-62
https://www.youtube.com/watch?v=2OALSdC15hY (Fem skarpe om Luther)
• Ritualer - Dåb
Grundbogen side 63-64
Mark 1,1-13
Grundbogen s. 255 -256 (om overgangsritualer)
Tekst 3: Til barnedåb i kirken i Thiedecke, Johnny: "Kristne fester", s. 10-12.
• Ritualer - Nadver:
Grundbogen s. 253-255 (ritual)
Klip om den kristne påskes handlingsforløb: https://www.kristendom.dk/p%C3%A5ske/video-hvad-er-p%C3%A5ske (kristendom.dk)
Mat. 26, 17-29
Klip: Nadveren i Lolland-Falsters Stift (2020): https://www.youtube.com/watch?v=Oo5yWqiPMEk
Grundbogen s. 65 (tekst 7 og 8)
• Forskellige tilgange til at undersøge religion med særligt fokus på en sociologisk undersøgelse af den kristne praksis
Grundbogen s. 18-19 + s.67-69 + s. 245-246
Klip: Jesus og far: Den sidste nadver: https://www.youtube.com/watch?v=mXQuJBkmFcc&t=1s (DR P3)
I alt ca. 80 sider
FAGLIGE MÅL:
Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi.
Redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse.
Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber.
Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde, fremlæggelser, klassediskussioner, klip.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
Introduktion og Muhammeds liv og betydning:
Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C, Systime 2012, 2. udgave, side 92-96.
Ritualer og helligsteder:
Grundbogen til religion C, side 97-106.
De rituelle forpligtelser - De fem søjler
Kompendium - "Tekster til de fem søjler" - diverse tekster om trosbekendelse, bøn, almisse, faste og pilgrimsrejse/valfart
(ligger i klassenotesbogen)
Dokumentar Om pilgrimsrejsen til Mekka. https://www.youtube.com/watch?v=liPFurz5Rn0
Dogmer:
Grundbogen til religion C, side 108-112.
Tekster: T2, T4, T10, T14, T17, T18, T19, T24 fra Wulff Pedersen: Islam, tekster og stemmer fra den muslimske verden, Gyldendal 1985 (ligger i O365)
Artikel: www.Religion.dk - d. 26. april 2011: Synspunkt: Sharia er foreneligt med europæiske samfund (Ligger i O365)
Systime - Religionsportalen: Abdul Wahid Pedersen: Sharia
Islam i Danmark:
Grundbogen til religion C, side 113-118
Dokumentar: "Pærkerdansk" afsnit 2, danskhed, DR3 2015
Jihad:
Grundbogen til religion C, side 117-118
Udvalgte Hadithtekster om jihad.
I alt ca. 50 sider
FAGLIGE MÅL
Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
Redegøre for væsentlige sider ved islam, herunder formative og nutidige skikkelser
Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning
Klassediskussioner
Gruppearbejde
Elevfremlæggelser
IT
Film
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 2nre jeg glæder mig til at møde jer😊
-
Grundbogen til Religion C (2. udg.), Systime; sider: 92-95, 97, 104-106, 108-118, 143-145, 147
-
Husk at medbringe jeres navneskilte.
-
I skal ikke lave øvelse 4
-
Grupperne skal være klare til at fremlægge "deres" søjle.
-
Husk at medbringe navneskilte
-
Vi bruger den første halvdel af modulet på at se en dokumentar om pilgrimsrejsen til Mekka.
-
Læs:
-
Læs desuden "Tekster til Arbejdsspørgsmål til T2,4,10,14 i TSM" (Ligger i klassenotesbogen).
-
Lav arbejdsspørgsmål til T2,4,10 og 14 færdig - I skal besvare spørgsmål 1-5.
-
Læs "Tekster til arbejdsspørgsmål til T17, 18 og 24 (ligger i klassenotesbogen)
-
Læs den vedhæftede artikel. Brug spørgsmålene nederst i artiklen som læsefokus.
-
I skal ikke læse T4, T5 og T6, og I skal heller ikke lave øvelse 8, 9 og 10. Så i virkeligheden er det slet ikke så mange sider:)
-
Vi skal have afsluttet islam og i gang med et nyt emne "Buddhisme"
-
På s. 145 skal I kun læse det øverste
-
Læs desuden "Buddhalegenden"
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Buddhisme
Introduktion til Buddha og buddhismens historiske udvikling
Grundbogen til religion c, side 143-145 (øverst) + side 147-149
”Buddha-legenden” fra Borup: Danske verdensreligioner, Buddhisme, Gyldendal 2007, side 20-22 (ligger i O365)
Dokumentar: "5 skarpe om buddhisme", DR 2014
Dharma = læren
Grundbogen til religion c, side 156-160
Tekst: T6 (Samsaras endeløshed), T7 (Karma), T8 (Ingen Sjæl), T9 (Genfødsel uden sjælevandring), Tekst: T10 (Benarestalen), T12 (Den betingede samopståen), T13 (Vejen til Nirvana), T14 (Nirvana) . Alle tekster fra Bruun, Lindtner og Nielsen: Buddhismen. Tanker og livsformer”, Gyldendal 1982.
Religiøs praksis i buddhismen
Grundbogen til religion c, side 150-155
Systime: religionsportalen - Filmklip, "Theravadabuddhismens kendetegn"- med fokus på ritualer og klosterliv
Mennesket og magterne s. 150-152 (ligger i O365)
I alt ca. 40 sider
FOKUSPUNKTER:
Eleverne skal opnå grundlæggende viden om buddhismens opståen med baggrund i hinduismen, om Buddha, om hans lære (dharma) og om munkeordenen (sangha).
Eleverne skal opnå forståelse for, hvordan buddhismens lære får betydning for og kommer til udtryk i buddhisternes liv både i fortid og i nutid.
Eleverne skal kunne bruge deres viden og anvende religionsfaglige begreber i tekstanalyse.
Der er i dette forløb især blevet lagt vægt på theravadabuddhismen, mens de to andre retninger blot er blevet nævnt.
Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
Redegøre for væsentlige sider af yderligere én større, nulevende religion med en længere historie og global betydning og udbredelse
Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Klassediskussioner
Film
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi skal have afsluttet islam og i gang med et nyt emne "Buddhisme"
-
Grundbogen til Religion C (2. udg.), Systime; sider: 143-145, 147-152, 156-160
-
På s. 145 skal I kun læse det øverste
-
Læs desuden "Buddhalegenden"
-
Lav arbejdsspørgsmål til Buddhalegenden færdig. Vi samler op vha. billederne.
-
Læs desuden:
-
På s. 157 skal I kun læse det der står nederst på siden om de fem skandhaer.
-
Lav arbejdsspørgsmål til GRC s. 148-149, 157 + T6, T7 T8 og T9.
-
Læs desuden T6, T7, T8 og T9 - Teksterne ligger i klassenotesbogen -"Tekster til arbejdsspørgsmål til GRC s. 148-149,(Nye religiøse tanker og praksis) + s. 157(nederst) + T6, T7, T8 og T9".
-
Vi starter med at samle op på de to sidste spørgsmål (spørgsmål 9 og 10) i arbejdsspørgsmål til GRC s. 148-149,(Nye religiøse tanker og praksis) + s. 157(nederst) + T6, T7, T8 og T9".
-
Læs også T10 i "Tekster til Buddhisme - T10, T12, T13 og T14" (ligger i klassenotesbogen).
-
Læs:
-
På s. 160 skal i læse til "Mahyanabuddhismen"
-
Vi skal arbejde med den buddhistiske munkeorden "Shanghaen". Hertil skal I læse det vedhæftede dokument.
-
Medbring også "Grundbog til religion C"
-
Repeter, hvad I ved om Buddhisme. Vi skal bruge modulet på at snakke om eksamen og eksamenstræning, og I skal analysere en buddhismetekst. Kig bogen, dokumenter i klassenotesbogen + egne noter igennem.
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Religiøse sekter
Opslag fra "Begrebsnøglen til religion", 2016:
Karisma, side 34-37
Deprivationsteori, side 11-13
Religiøse grupper, side 38-42
Dokumentar om Jonestownmassakren: http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=020706182250
Artikel fra Relion.dk : Hvad er forskellen på en kult og en sekt? https://www.religion.dk/viden/hvad-er-forskellen-p%C3%A5-en-kult-og-en-sekt
The last reformation og Torben Søndergaard:
https://web.archive.org/web/20210625033040/http://www.mission.dk/den-sidste-reformation.html
https://thelastreformation.com/about/
https://da.wikipedia.org/wiki/Torben_S%C3%B8ndergaard
https://www.youtube.com/watch?v=vXVPMwXv6T0&t=257s (om dåb og helligånd)
https://www.youtube.com/watch?v=XJYl2UaKb3c (Torben Søndergaard helbreder
"Guds bedste børn" TV2 dokumentar, del 1 http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=021901022105
I alt ca. 20 sider
FOKUSPUNKTER:
Forløbet har fokuseret på, hvordan man ved hjælp af sociologiske teorier kan forklare de religiøse sekters tiltrækningskraft. Vi har arbejdet med karismateori i forhold til religiøse ledere som Jim Jones og Torben Søndergaard, samt hvordan de religiøse fællesskaber er med til at udfylde en mangel og skabe en ny identitet hos tilhængerne .
Disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
Redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
Redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion eller et veldefineret religionsfagligt emne
Karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
Karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
Karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning
Gruppearbejde
Klassediskussioner
Film
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter på det sidste emne, som I har valgt skal være religiøse sekter.
-
Vi starter modulet med at samle op på "Massakren i Jonestown". Kig jeres noteark, som I lavede, da I så dokumentaren, igennem, så I kan få genopfrisket, hvad den handlede om.
-
Vi starter modulet med at samle op på spørgsmål 3 fra sidste modul om kategorisering af religiøse udøvere.
-
Derefter skal vi arbejde med den vedhæftede artikel, om forskellen på en kult og en sekt - Læs artiklen.
-
Vi arbejder videre med Torben Søndergaard og The Last reformation. Vi ser en dokumentar om religiøse sekter i Danmark "Guds bedste børn".
-
Repetition - ingen lektier😊
-
Repetition for den ene af jer, der skal op i religion. Jeg håber, at I andre kommer, så vi kan få sagt pænt farvel😊
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62643297811",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62643297811",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62643297811"
}