Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023n biC (2n biC, 2n biC-del)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Fysiologi
Forløbet begynder med en introduktion til liv og celler og. Der arbejdes med de forskellige celleorganeller og forskel på pro- og eukaryote celler. Til at understøtte denne teori er vi i laboratoriet, hvor vi kigger på celler fra vandpest, løg og menneske.
Efter en kort gennemgang af menneskets organsystemer har vi fokus på fordøjelsessystemet. Herunder arbejder vi med danskernes kostvaner, energistofskifte og energifordeling af de tre energinæringsstoffer i fødevarer.
Vi arbejder med enzymernes rolle i nedbrydningen af føden og laver herunder øvelsen "nedbrydning af stivelse i en kartoffel i munden" .
Vi slutter forløbet af med at undersøge blodsukker og diabetes. Vi laver "blodsukkerøvelse", hvor vi inddrager glukose, banan og havregryn og deres effekt på blodsukkeret.
Øvelser:
1. Mikroskopi af celler
2. Nedbrydning af stivelse
3. Blodsukkerøvelse
Film:
1. Fordøjelsessystemet (Body Bio)
2. Diabetes - fremtidens største dræber (Viden om)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik
Under dette emne arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyper,samt med mutationer og arvelige sygdomme. Til sidst i forløbet arbejdes der med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse, hvor etikken diskuteres. I forbindelse hermed arbejdes der tværfagligt med dansk. Her laver eleverne et innovativt projekt (FF3) med bioteknologien som basis til at løse et af FN´s verdensmål.
Øvelse:
1. DNA i kiwi
2. Blodtypebestemmelse (Rapport)
Film:
1. Dødelige gener på Færøerne (DR)
2. Bøsser - arv eller miljø (Viden om, DR)
3. Det perfekte menneske (DR)
4. Genteknologi på gode og ondt (DR)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtypebestemmelse
|
12-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sexologi
Sexologi
Vi arbejder med kønnet/ukønnet formering og baggrunden for sex. Herefter fortsætter vi med mænds og kvinders kønsorganer og -hormoner. Prævention og kønssygdomme behandles via øvelse med kondomer og bakterier. Forløbet sluttes af med fosterudvikling, barnløshed og prænatal diagnostik.
Øvelse:
1. Forsøg med kondomer og sexsygdomme (Gonzales og Klamydia)
Film:
1. Parringslegen (BBC)
2. Din fantastiske krop 5 (Viden om)
3. I livmoderen (DR)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
FF3 Verdensmål og bioteknologi
|
18-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Celletransport
Vi har fokus på transportprocesser over cellemembranen og journal-skrivning. Vi bruger forsøget "osmose i kartoffelceller" som baggrund.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mikrobiologi
Vi laver gæringsforsøg, hvor vi undersøger forskellige faktorers indvirkning på gæringsprocessen.
Fokus på databehandling og tolkning af resultater.
Rapport over gæringsforsøg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Evolution og Biodiversitet
Grundbegreberne inden for evolution arbejdes der med via tekst og film.
Der arbejdes med biodiversitet ud fra artikel om biodiversitet med Rasmus Ejernæs.
Film:
Darwins forsvundne Rejse, National Geographic Channel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økologi
Der arbejdes med udgangspunkt i vandløbet som økosystem. Herunder arbejdes der med fotosyntese, biotiske og abiotiske faktorer, energi i økosystemet, fødekæder og vandforurening. Vandløbet og søen sammenlignes. I forløbet vil der være en ekskursion til den lokale å (Odense å), hvor eleverne skal lave en makroindeks-undersøgelse.
Øvelse:
1. Fotosyntese og Respiration i en vandplante
2. Vandløbsundersøgelse af Odense Å
Film:
Højen Bæk med Morten DD (DR)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62643331412",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62643331412",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62643331412"
}