Holdet 2023n biC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2023n biC (2n biC, 2n biC-del)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Fysiologi
Titel 3 Genetik
Titel 4 Sexologi
Titel 5 Celletransport
Titel 6 Mikrobiologi
Titel 7 Evolution og Biodiversitet
Titel 8 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler



Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):


Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fysiologi

Forløbet begynder med en introduktion til liv og celler og. Der arbejdes med de forskellige celleorganeller og forskel på pro- og eukaryote celler. Til at understøtte denne teori er vi i laboratoriet, hvor vi kigger på celler fra vandpest, løg og menneske.
Efter en kort gennemgang af menneskets organsystemer har vi fokus på fordøjelsessystemet. Herunder arbejder vi med danskernes kostvaner, energistofskifte og energifordeling af de tre energinæringsstoffer i fødevarer.
Vi arbejder med enzymernes rolle i nedbrydningen af føden og laver herunder øvelsen "nedbrydning af stivelse i en kartoffel i munden" .
Vi slutter forløbet af med at undersøge blodsukker og diabetes. Vi laver "blodsukkerøvelse", hvor vi inddrager glukose, banan og havregryn og deres effekt på blodsukkeret.
Øvelser:
1. Mikroskopi af celler
2. Nedbrydning af stivelse
3. Blodsukkerøvelse
Film:
1. Fordøjelsessystemet (Body Bio)
2. Diabetes - fremtidens største dræber (Viden om)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genetik

Under dette emne arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbegreber, et-gensnedarvning, kønsbundet nedarvning og blodtyper,samt med mutationer og arvelige sygdomme. Til sidst i forløbet arbejdes der med eksempler på bioteknologiske metoder og deres anvendelse, hvor etikken diskuteres. I forbindelse hermed arbejdes der tværfagligt med dansk. Her laver eleverne et innovativt projekt (FF3) med bioteknologien som basis til at løse et af FN´s verdensmål.
Øvelse:
1. DNA i kiwi
2. Blodtypebestemmelse (Rapport)
Film:
1. Dødelige gener på Færøerne (DR)
2. Bøsser - arv eller miljø (Viden om, DR)
3. Det perfekte menneske (DR)
4. Genteknologi på gode og ondt (DR)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtypebestemmelse 12-11-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sexologi

Sexologi
Vi arbejder med kønnet/ukønnet formering og baggrunden for sex. Herefter fortsætter vi med mænds og kvinders kønsorganer og -hormoner. Prævention og kønssygdomme behandles via øvelse med kondomer og bakterier. Forløbet sluttes af med fosterudvikling, barnløshed og prænatal diagnostik.
Øvelse:
1. Forsøg med kondomer og sexsygdomme (Gonzales og Klamydia)
Film:
1. Parringslegen (BBC)
2. Din fantastiske krop 5 (Viden om)
3. I livmoderen (DR)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
FF3 Verdensmål og bioteknologi 18-02-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Celletransport

Vi har fokus på transportprocesser over cellemembranen og journal-skrivning. Vi bruger forsøget "osmose i kartoffelceller" som baggrund.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mikrobiologi

Vi laver gæringsforsøg, hvor vi undersøger forskellige faktorers indvirkning på gæringsprocessen.
Fokus på databehandling og tolkning af resultater.
Rapport over gæringsforsøg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Evolution og Biodiversitet

Grundbegreberne inden for evolution arbejdes der med via tekst og film.
Der arbejdes med biodiversitet ud fra artikel om biodiversitet med Rasmus Ejernæs.

Film:
Darwins forsvundne Rejse, National Geographic Channel

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Økologi

Der arbejdes med udgangspunkt i vandløbet som økosystem. Herunder arbejdes der med fotosyntese, biotiske og abiotiske faktorer, energi i økosystemet, fødekæder og vandforurening. Vandløbet og søen sammenlignes. I forløbet vil der være en ekskursion til den lokale å (Odense å), hvor eleverne skal lave en makroindeks-undersøgelse.
Øvelse:
1. Fotosyntese og Respiration i en vandplante
2. Vandløbsundersøgelse af Odense Å
Film:
Højen Bæk med Morten DD (DR)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer