Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023y EnB (1y EnB, 2y EnB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Titel
Growing Up
Indhold
Tekster:
Fra: Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen, CONTEXTS, Gyldendal, 2004:
Ernest Hemingway, Indian Camp, 1921
Lucy Cross, The Sin Bin or Lucy’s Heart, 2000
Fra: The New York Times (nytimes.com):
Alan Finder, Giving Disorganized Boys the Tools for Success, Jan 1, 2008
Film:
About a Boy (Chris Weitz, Paul Weitz, 2002)
Omfang
24 sider
Særlige fokuspunkter
I grundforløbet i engelsk introduceres eleverne til læsning af/arbejde med engelske tekster (såvel fiction som non-fiction) og desuden introduceres de til filmanalyse. Analysemodeller fra Tools (CONTEXTS) anvendes. Ét modul anvendes til ordbogsarbejde.
Fokus i arbejde med grammatikken er ordstilling og kongruens, og i de skriftlige afleveringer er fokus desuden personkarakteristik og point-of-view.
Emnet ’Growing up’ skal give forståelse for forskellige aspekter, udfordringer og konflikter i forbindelse med barndom/ungdom og identitet.
Væsentlige arbejdsformer
Lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelt arbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Horror
Forløbet har fokus på tildels hvordan forskellige tekst-genrer behandler emnet "Horror" og tildels hvorfor dette er så populær en genre, idet der inddrages teoretisk materiale om emnet. Der diskuteres hvorfor vampyren er så "europæisk" til forskel fra zombien, som er udpræget amerikansk.
Arbejdsformer fordeles mellem fælles gennemgang af materiale,og gruppearbejde med egenproduktion af lomme-gyserfilm.
Materiale:
"Moon over Bourbon Street" sangtekst (Sting)
fra "Horror" antologi, Systime (ed. Riktrup et al):
Baggrundslæsning s.5-6
"The Uncanny", uddrag S.Freud (1919) s.8-11
"Why We Crave Horror Movies", uddrag S.King, s.16-19
"American Horror Story" episode 1. sæson 1 - klip fra tv-serie
"Interview with the Vampire" , film
fra "Distorted Mirrors, antologi,
"Zombies and Zombie Fiction" uddrag af teoretisk materiale, s.19-24
"The Walking Dead", uddrag fra grafisk roman
"The Tell Tale Heart", E.A.Poe, novelle
Egenproduktion af mini gyserfilm ca.4 min.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sustainability
Forløbet er et forsøg med et nyt emne, som siden skal bruges i grundforløbet i 1.g, dvs. teksterne afprøves mht. sværhedsgrad, men stadig med fokus på hvordan forskellige genrer behandler det samme emne.
Formålet er at styrke elevernes forståelse for begrebet bæredygtighed, da skolen i sin formålsparagraf har emnet som hensigtserklæring i forhold til undervisningen.
Elever starter med at arbejde med Verdensmålene på engelsk, hvor de i grupper skal udarbejde en lille engelsksproget kampagne for 2-3 selvvalgte Verdensmål. Forløbet afrundes med at hver elev skriver et brev på engelsk til sine børnebørn, om hvordan vi reddede planeten.
Materialer fra "Footprints" antologi, 2017, Gyldendal, M.Grønvold et al:
"The UN Sustainable Development Goals", s.84 (inkl. glose-indlæring s.81)
"The Larder", novelle, M.Lurie, s.90 - 94
"What`s the carbon footprint..." M.Bernes-Lee et al., s.107-108
"One World Down The Drain", digt, s.Rae, s.111
Film: "Don`t Look Up"
De Caprio: "Address to the UN", (transcript og video), 2014, YouTube
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#4 Youth Cultures since WW2
Forløbet er med historisk vinkel fokuseret på hvor ens og hvor forskellig ungdomskulturen er/var siden 2. verdenskrig. Mellemkrigstiden indleder, for at pointere at der også var "moderne" ungdomskultur før den "officielle" ungdomskultur opstod efter krigen.
Fra festkultur og mode, over ungdomsoprør til nyere tids fokus på det psykologiske aspekt.
Materialer:
"Marvelleous Party", sangtekst, 1938, Noel Coward
"Youth Culture", artikel, 1999 K.Milestone (The Guardian)
"The Ballot or the Bullet", 1964, tale, Malcolm X
"The Times They are A`Changing", 1963, B.Dylan
"Heartstones", roman, R.Rendell, 1987 (og miniserien Youtube)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Man and Tecnology
Forløbet undersøger menneskets forhold til teknologi, og hvordan dette oftest problematiseres.
Formålet er en diskussion om hvorfor dette er, hvad er de positive sider ved teknologisk udvikling. Eleverne afslutter med et individuelt essay, hvor denne diskussion præsenteres, og hvor de kan inddrage materialet, eller selvfundet materiale om emnet.
Materialer fra "World in Motion", antologi, Systime 2012:
"Is Google Making Me Stupid?", artikel, N.Carr, s.28-31
"Dial F for Frankenstein", novelle, A.C.Clarke, s.36-41
"1984", romanuddrag, G.Orwell, s.46-48
"Wall-E", animeret film
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Krakow
I forbindelse med studieturen har klassen læst 3 tekster på engelsk, med fokus på Krakow og den jødiske historie i byen. Mini-forløbet er tænkt som en lille hjælp til gloser og anvendt sprog på selve studieturen.
Ikke eksamens-materiale, men eleverne kan måske inddrage det, hvis det er relevant.
Materialer:
Engelsksprogede uddrag fra følgende titler:
"Last Stop Auschwitz", Eddy de Wind, 1946 (2020)
"Legends of Jewish Krakow", Artur Kiela, 2012
"A History of Krakow for Everyone", Jan M. Malecki (ukendt udgivelsesår)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
The USA
Forløbet omhandler USAs historie i store træk, med særligt fokus på det moderne demokrati og på hvorfor USA er den nation vi ser i dag, med særligt fokus på raceulighed.
Formålet er at eleverne får indsigt i forskelle og ligheder imellem USA og Europa, og i hvordan det amerikanske system og samfund er opbygget.
Materialer: lærerfremstillet kompendium,
"The Declaration of Independence" , uddrag
"The Constitution", uddrag fra begyndelsen, samt Bill of Rights (10 første Amendments)
"Starspangled Banner", sangtekst
"Letters from an American Farmer", sagprosa, De Creveceur
"Inscription on Statue of Liberty", digt. E.Lazarus
"The Patriot", film,
"The Ballot and the Bullet", tale, Malcolm X, 1964
"The Hate U GIve", romanuddrag, A.Thomas, 2017 og filmatisering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
The UK
Forløbet er tematisk fokuseret på betydningen af uddannelse i det klasse-delte britiske samfund. Indledningsvis er der læreroplæg og en oversigts-gennemgang - meget store træk - af Britisk historie mht, hvorfor ser kongeriget ud som det gør mht. opdeling og geografi, og hvad betyder det for det britiske samfund.
Der læses baggrundsmateale fra antologien:
"Being British", J.E.Mustad et al, Gyldendal, 2014, s.6 - 14, samt s.56 - 61
"The Riot Club", film, 2014,
"Listen mr.Oxford Don", digt, J.Agard
"Mitosis", novelle, Z.Smith
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
The British Empire
INDHOLD
Imperialisme og kolonialisme set gennem en britisk og historisk vinkel er i centrum i dette forløb, som dækker de væsentlige historiske, kulturelle, samfundsmæssige og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner. Med afsæt i britisk kolonialisme har eleverne læst tekster om forholdene for mennesker i koloniserede lande og for den koloniserende mand/nation. Ydermere har eleverne beskæftiget sig med Australien og ”The Stolen Generation” med en retorisk og argumentationsteknisk tilgang.
Herudover har eleverne lavet en del skriftlig træning i to skriveworkshops med henblik på at træne essaygenren.
MATERIALE
Kernestof
"The Redfern Speech" af Paul Keating (1992)
"The White Man's Burden" af Rudyard Kipling (1899)
Supplerende stof
"A Dream Comes True: Native Girls' Fairy Palace" af Australian Screen
"Acknowledging the Stolen Generations on National Sorry Day" af Behind the News
Forløbets omfang: ca. 30 sider.
FAGLIGE MÅL
Eleverne har trænet tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster og film og konkrete skrivefærdigheder som fx tragtindledningen og tema/budskab. Eleverne er blevet trænet i at forstå den sammenhæng, en tekst er udsprunget af samt dens kulturelle særpræg, og de har debatteret aktuelle emner i den offentlige debat som fx nedrivningen af statuer, der afbilleder imperiets helte.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Words and Power
Forløbet tager udgangspunkt i den nuværende politiske situation i USA og har fokus på hvordan ord og argumentation har betydning i dagens samfund. F
Formålet er at belyse at det betyder noget hvordan budskaber afleveres og hvordan sproget anvendes i politisk sammenhæng.
Materialer:
"Inauguration Address", transcript, 2025, D.Trump, CNN.com
"On Tyranny", sagprosa, T.Snyder, 2017
"The Truth Matters", sagprosa, B.Bartlett, 2017
"Animal Farm", roman/værk, G.Orwell, 1946
"The Gettysburg Address", tale, A.Lincoln, 1863
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62643634565",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62643634565",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62643634565"
}