Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023y biC (2y biC, 2y biC-del)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Cellen
INDHOLD
Forløbet har omhandlet celler. Der har været særligt fokus på:
- Cellers opbygning og funktion; herunder forskelle og ligheder mellem pro- og eukaryote celler
- Cellemembranen, herunder opbygning og funktion, semipermeabilitet, fosfolipider, hydrofobe og hydrofile egenskaber
- Transportprocesser, herunder diffusion, faciliteret diffusion, osmose og aktiv transport.
- Eksperimentelt arbejde: Osmose i kartofler (Journal)
KERNESTOF
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
- Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af (fosfo)lipider og (membran)proteiner
SUPPLERENDE STOF
MATERIALE
Kernestof:
"Biologi i udvikling" side 14-21
Supplerende materiale:
Undervisningstid: 8 timer
Fordybelsestid: 3 timer
FAGLIGE MÅL
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder ̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kost og sundhed
NDHOLD
Forløbet har omhandlet kost og sundhed. Der har været særligt fokus på:
• Kostens bestanddele, herunder de tre hovednæringsstoffer (kulhydrater, proteiner og fedt), vitaminer, mineraler og vand.
• Kostens funktion, herunder energikilder og byggemateriale.
• Introduktion til enzymer, herunder katabolsk og anabolsk funktion.
• Fordøjelsen, herunder opbygning, funktion og optagelse af næringsstoffer.
• Appetitregulering, mæthed, blodsukker og diabetes.
• Stofskifte, energibalance og dødsårsager.
• Energibehov, energiforbrug, sundhed og sygdom.
• Respirationsprocessen og iltens vej gennem kroppen
• Eksperimentelt arbejde: Enzymaktivitet (elev-forsøg) og Blodsukkermåling (elev-forsøg)
KERNESTOF
• Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
• Enzymer: overordnet opbygning og funktion
• Biokemiske processer: respiration og gæring
• Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, hormonel regulering
SUPPLERENDE STOF
• Sundhed, sygdom og medicin
• Bioteknologi
• Bæredygtighed
MATERIALE
Kernestof:
"Biologi i udvikling" side 75-111
Enzymers funktion
https://www.youtube.com/watch?v=UVeoXYJlBtI
Supplerende materiale:
Undervisningstid: 15 timer
Fordybelsestid:
FAGLIGE MÅL
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse ogforklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
• Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen tilsikkerhed bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser ogdokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger,beskrivelse og analyse
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af fagligviden, fejlkilder og usikkerhed
• Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængendefaglige forklaringer
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologiskindhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DNA og genetik
INDHOLD
Forløbet har omhandlet DNA, nedarvning og genteknologi. Der har været særligt fokus på:
• DNA-struktur, opbygning og replikation.
• Proteinsyntese, herunder transskription og translation.
• Cellecyklus
• Mitose - almindelig celledeling
• Meiose – kønscelledannelse.
• Mutationer, hhv. gen- og kromosomændringer. Herunder forskellige typer for mutationer; punktmutationer (substitution, silent/missense/nonsense, addition, deletion, frameshift), kromosommutationer (addition/deletion, duplikation, translokation, inversion) og kromosomtalsmutationer (addition, deletion, non-disjunktion).
• Genetik, herunder opbygning af gener, alleler, dominant/recessiv-forhold, genotype og fænotype, homozygot og heterozygot, karyotyper.
• Nedarvning, herunder krydsningsskema, 1-gen arvegang, 2-gen arvegang, autosomal arvegang, kønsbunden arvegang, stamtavler, humane gen/kromosomtals sygdomme/syndromer.
• Genteknologi, herunder PCR og elektroforese, samt anvendelse af disse metoder.
• Eksperimentelt arbejde: Blodtypebestemmelse (elev-forsøg), Undersøgelse af nedarvede egenskaber (journal) og Fremstilling af DNA-profil (elev-forsøg)
KERNESTOF
• Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler
• Makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA
• Enzymer: overordnet opbygning og funktion
• Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
SUPPLERENDE STOF
• Sundhed, sygdom og medicin
• Bioteknologi
MATERIALE
Kernestof:
”Biologi i udvikling” s. 169-208
Supplerende materiale:
Proteinsyntese: https://www.youtube.com/watch?v=gG7uCskUOrA
Transkription: http://www.youtube.com/watch?v=ztPkv7wc3yU
Translation: http://www.youtube.com/watch?v=B6O6uRb1D38&feature=related
Replikation: https://www.youtube.com/watch?v=vx7plwC2FyE&feature=youtu.be
Mitose: https://www.youtube.com/watch?v=C6hn3sA0ip0
PCR animation: http://www.sumanasinc.com/webcontent/animations/content/pcr.html
Gelelektroforese: http://www.dnalc.org/resources/animations/gelelectrophoresis.html
Virtuelt lab:
Proteinsyntese: https://learn.genetics.utah.edu/content/basics/transcribe/
PCR: http://learn.genetics.utah.edu/content/labs/pcr/
Gelelektroforese: http://learn.genetics.utah.edu/content/labs/gel/
Undervisningstid: 20 timer
Fordybelsestid: 4,5
FAGLIGE MÅL
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
• Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
• Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test
|
08-11-2024
|
Genetik-opgave
|
27-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
FF3 - kost og bæredygtighed
Flerfagligt forløb mellem biologi og engelsk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Køn, prævention og sygdomme
INDHOLD
Forløbet har omhandlet kønsudvikling, forplantning, prævention og kønssygdomme. Der har været særligt fokus på:
- Kønsdifferentiering og kønsudvikling
- Formering, herunder ukønnet og kønnet formering.
- Mandlige og kvindelige kønsorganers opbygning, herunder produktion af sædceller og ægceller.
- Hormonel regulering af sædcelledannelsen og menstruationscyklus, herunder positiv og negativ feedback mekanismer.
- Prævention, herunder typer, anvendelse og beskyttelse i forhold til graviditet og seksuelt overførte sygdomme.
- Kønssygdomme, herunder patogene organisme, beskyttelse, symptomer, behandling og konsekvenser for fertilitet
- Eksperimentelt arbejde: Kondom-øvelsen (journal)
KERNESTOF
• Fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
SUPPLERENDE STOF
• Sundhed, sygdom og medicin
MATERIALE
Kernestof:
"Biologi i udvikling" side 133-141
Supplerende materiale:
”Biologi i udvikling” side 146-152
http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=4014
http://www.sexogsamfund.dk/Default.aspx?ID=3985
http://www.sexlinien.dk/Default.aspx?ID=28941
Undervisningstid: 6,5 timer
Fordybelsestid: 0,5 timer
FAGLIGE MÅL
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder ̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder ̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Evolution
INDHOLD
Forløbet har omhandlet evolution, biodiversitet og den 6. massedød. Der har været særligt fokus på:
• Evolution, herunder grundlag for evolution (genetisk variation, mutation, selektion og reproduktion).
• Livets opståen og udvikling på jorden, herunder tidsperspektiv for udvikling af pro- og eukaryote celler, tidsperspektiv for udvikling af hhv. planter og dyr
• Arter og artsdannelse, herunder definition for art, population, individ
• Naturlig selektion, herunder grundlag for naturlig selektion (variation og reproduktion)
• Biodiversitet og hotspots
• Eksperimentelt arbejde: Virtuelt laboratorium om selektion: https://phet.colorado.edu/sims/html/natural-selection/latest/natural-selection_en.html
KERNESTOF
• Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
• Biodiversitet.
SUPPLERENDE STOF
• sundhed, sygdom og medicin
• Bæredygtighed
• miljøbeskyttelse.
MATERIALE
Kernestof:
"Biologi i udvikling" side 219-235
Supplerende materiale:
WWF om biodiversitet: https://www.wwf.dk/wwfs_arbejde/skov/biodiversitet/
Undervisningstid: 9,5 timer
Fordybelsestid: 0,5 timer
FAGLIGE MÅL
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger.
• Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
• Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
• Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng.
• Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder.
• Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
• Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
• Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Økologi
INDHOLD
Forløbet har omhandlet økologi. Der har været særligt fokus på:
• Økosystemer, herunder opbygning, biotiske og abiotiske faktorer.
• Næringsstoffers betydning og C- og N-kredsløb.
• Vandets kredsløb.
• Organisk og uorganisk materiale og forbindelser.
• Producenter og konsumenter.
• Brutto-/nettoprimærproduktion, energioverførelse og energitab.
• Fødekæder og fødenet.
• Konkurrence, herunder interspecifik og intraspecifik konkurrence
• Fotosyntese og respiration.
• Biodiversitet
• Åen som økosystem og forurening af åen..
KERNESTOF
• Biokemiske processer: fotosyntese, respiration
• Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
SUPPLERENDE STOF
• Bæredygtighed.
• Miljøbeskyttelse.
MATERIALE
Kernestof:
"Biologi i udvikling" side 23-37 og 39-43
Supplerende materiale:
"Biologi i udvikling" side 52-66, 71-73
Undervisningstid: 7 timer
Fordybelsestid:
FAGLIGE MÅL
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger.
• Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed.
• Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt.
• Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse.
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed.
• Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
• Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644089078",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644089078",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62644089078"
}