Holdet 2023y fyC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e)
Hold 2023y fyC (2y fyC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Introduktion til fysik
Titel 3 Energi
Titel 4 Bølger, lyd og lys
Titel 5 Radioaktivitet
Titel 6 Astronomi
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Der er i undervisningen brugt følgende digitale læremidler:

i-Bøger:
Morten Brydensholt, m.fl., Systime iBog 2024, Orbit C stx

Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Introduktion til fysik

Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2020, Orbit C stx

Materiale
Orbit C stx, kapitel 1
Omfang: 10,9 sider

Indhold
Fysiske størrelser, enheder, fysikkens sprog, eksponentiel notation, formler i fysik, masse, volumen, densitet.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, elevoplæg, opgaveregning, eksperimentelt arbejde

Eksperimentelt arbejde
– Journal: Densitet – Kan en terning flyde?

Faglige mål
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Energi

Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2020, Orbit C stx

Materiale
Orbit C stx, kapitel 2
Omfang: 13,1 sider

Indhold
Kernestof:
–  beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
– eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Særlige fokuspunkter: Energi, effekt, termisk energi, specifik varmekapacitet, temperatur, tilstandsformer, faseovergange, fordampning, smeltning, nyttevirkning, mekanisk energi, potentiel energi, kinetisk energi.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde

Eksperimentelt arbejde
– Journal: Effekt af elkedel
– Journal: Vandblandinger og termisk energi
– Journal: Bestemmelse af specifik varmekapacitet
– Rapport: Bestemmelse af smeltevarmen og fordampningsvarmen for vand
– Journal: Nyttevirkning af gryde og elkedel
– Journal: Mekanisk energi for en faldende bold
– Journal: Mekanisk energi for et pendul

Faglige mål
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Vands Ls eller Lf 28-09-2024
Prøve: Energi 11-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bølger, lyd og lys

Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2020, Orbit C stx

Materiale
Orbit C stx, kapitel 3, 4 og 5
Omfang: 25,5 sider

Indhold
Kernestof:
– grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
– det elektromagnetiske spektrum
– fysiske egenskaber ved lyd og lys.
Særlige fokuspunkter: Bølgeegenskaber, amplitude, periode, bølgelængde, frekvens, bølgehastighed, bølgelærens grundligning, diffraktion, interferens, stående bølger, refleksion, brydning, totalrefleksion, dispersion, spektrum, optisk gitter, monokromatisk lys, gitterligningen, lydbølger, lydens hastighed, snorbølger, resonansfrekvenser, dopplereffekt.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde, projektarbejde

Eksperimentelt arbejde
– Journal: Refleksionsloven
– Journal: Brydningsforholdet mellem luft og glas
– Journal: Kritisk vinkel for totalrefleksion
– Journal: Lydens hastighed
– Rapport: Lydmålinger
– Journal: Optisk gitter

Faglige mål
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af naturfænomener
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Lydmålinger 28-11-2024
Prøve: Bølger, lyd og lys 09-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Radioaktivitet

Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2020, Orbit C stx

Materiale
Orbit C stx, kapitel 6 og 7
Omfang: 19 sider

Indhold
Kernestof:
– atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
Særlige fokuspunkter: det elektromagnetiske spektrum, temperaturstråling, planckkurver, fotoner, Bohrs atommodel, absorption, emission, Balmerserien, grundstoffernes fingeraftryk, atomkerner, alfa-, beta- og gammahenfald, halveringstid, henfaldslov, afstandskvadratlov

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde

Eksperimentelt arbejde
– Journal: Spektrofotometri
– Journal: Halveringstykkelse for gammastråling gennem bly
– Journal: Afstandskvadratloven for gammastråling

Faglige mål
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Radioaktivitet 13-03-2025
Prøve: Radioaktivitet 19-03-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Astronomi

Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2020, Orbit C stx

Materiale
Orbit C stx, kapitel 8 og 9
Omfang: 11,3 sider

Indhold
Kernestof:
– grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
– Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
Særlige fokuspunkter: den nære astronomi, Jorden, Månen, solsystemet, Keplers love, parallaksemetoden, rødforskydning, Hubbles lov, Big Bang, universets udvidelse.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, elevoplæg, opgaveregning, eksperimentelt arbejde

Eksperimentelt arbejde
– Journal: Venus' faser

Faglige mål
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelser om den nære astronomi 11-04-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer