Titel
11
|
Livets kemi
MATERIALER:
Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen og Vibeke Axelsen: Basiskemi B, Haase og Søns Forlag, 1. udg. 2 oplag 2011: Side 163 - 188.
ARBEJDSARK og AKTIVITETER:
"Klip en ester" Aktivitet med farvet papir og saks.
Tip en 13 om estre,
Quizlets om navngivning og stofklasser (genkendelse af stofklasser).
Naturens duftstoffer: Bo Jensens hjemmeside: "A small guide to Nature's fragrances"
Aminer i hverdagen (aminer i naturen, alkaloider, signalstoffer, narkotiske stoffer, aminosyrer)
Amider i hverdagen (carbamid, B-vitaminer, nylon, antibiotika, proteiner)
Video: "A crash course in organic chemistry | Jakob Magolan".
Video: Potente plantestoffer: https://vimeo.com/390720777
Video: PLAYING GOD - The Story of Synthetic Life: https://www.youtube.com/watch?v=QC6HFEIgvDM
Tip en 13 om aminer og amider.
Videoer og studiespørgsmål om Omkrystallisation.
Videoer og opgaver om TLC.
Artikel: HVORDAN OPNÅR VI EN BÆREDYGTIG PLASTIKKULTUR?, Aktuel Naturvidenskab, nr. 1 2024, side 14 -18.
Socrative quiz om Reaktionstyper i organisk kemi.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=oTDc5kmrEfs
Lys og farver via figurer (med mundtlige fremlæggelser).
Videoer om Mauvein (opdagelse, historisk perspektiv).
DELEMNER:
Struktur, navngivning, kemiske og fysiske egenskaber, fremstilling og karakteristiske kemiske reaktioner for carboxylsyrer og estere, aminer og amider. Syrechlorider og syreanhydrider er kort nævnt / behandlet.
Lys, farver og organiske farvestoffer:
Historien om opdagelsen af farvestoffet Mauvein.
Særligt fokus på carminsyre og carmine mht. oprindelse, anvendelse og egenskaber (syre-baseindikator). Særligt fokus på Indigo og tekstilfarvning. Halvdelen af holdet har arbejdet med carminsyre i kemilab, den anden halvdel har syntetiseret indigo og indfarvet bommuld.
Indeholdt i forløbet er et synteseprojekt bestående af syntesen af paracetamol. Fokuspunkter har været: Eksperimentelle færdigheder, oprensningsprocedurer, analyser af det færdige produkt (Smeltepunkt, TLC) medicinalkemi (paracetamol).
EKSPERIMENTELT:
D = demonstrationsforsøg, E = elevøvelse, R = rapportøvelse.
Duftende estere (E).
Estersyntese og forsæbning (D)
Nylon (D).
Organisk syntese (E med omlagt skriftligt arbejde).
Carminsyre (E) med supplerende materiale https://www.youtube.com/watch?v=d2yaHOvfMoA
Indigosyntese (E)
KERNESTOF:
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carboxylsyrer og estere og aminer
- eksempel på makromolekyler
- organiske reaktionstyper: ...,, kondensation og hydrolyse
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, vejeanalyse, spektrofotometri og chromatografi
SUPPLERENDE STOF:
- Amider, syntese og reaktioner.
- Farvestoffer og Naturstofkemi og historisk kemi
FAGLIGE MÅL:
- relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
-gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
-indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
-dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
- formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|