Holdet 24 psC/1 3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 24 psC/1 3g (3 psC/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Forløb 1: Gymnasielivet i et præstationssamfund
Titel 3 Forløb 2: Udvikling hos børn og unge i udsatte pos
Titel 4 Forløb 3: Menneskets mange ansigter
Titel 5 Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Forløb 1: Gymnasielivet i et præstationssamfund

Forløbets problemstillinger
- Hvad kan jeg gøre for at lære mest muligt?
- Hvordan kan mine omgivelser bidrage til, at jeg lærer bedst muligt?
- Hvad er vores læring afhængig af?
- Hvordan husker man det, som man har lært?
- Hvordan påvirkes vores identitet af præstationssamfundet?
- Hvordan påvirker motivation ens præstation?
- Hvordan påvirkes mennesket af andre mennesker og hvilken indflydelse har de sociale medier på unges mennesker?
- Hvorfor bliver nogle unge mennesker afhængige af f.eks. sociale medier og gambling?
- Hvordan kan alkohol og andre euforiserende stoffer ses som en coping-strategi for unge mennesker i et præstationssamfund?  

Forløbets begrebsliste
- Selvdisciplin
- The Marshmallow Test
- Førstehåndsindtryk
- Halo-effekt
- Rosenthal-effekt
- Fokuseret (selektiv) opmærksomhed
- Delt opmærksomhed
- Multitasking
- Automatiserede processer
- Opgaveskift (switchtasking)
- Sansehukommelsen
- Arbejdshukommelsen
- Langtidshukommelsen - Den eksplicitte afdeling:
Episodisk lager
Semantisk lager
- Langtidshukommelsen - Den implicitte afdeling
Proceduralt lager
Emotionelt lager
Sansemæssigt lager
- Præstation
- Præstationssamfund
- Arena
- Individualisering
- Kulturel frisættelse
- Identitet:
o Refleksivt projekt
o Narrativer
o Identitetsmønster; lejlighedsvis selvobservation
o Selvverden
o Selvopmærksomhed
o Psykologisk resonans
- Eksistenspsykologi:
o Frihed
o Valg
o Ansvar
- Motivation:
o Motivationsprocessens tre faser: forventningsfasen, realiseringsfasen og fortolkningsfasen.
- Attributioner - Forklaringsstile:
Pessimistisk: indre, stabil og global.
Optimistisk: ydre, ustabil og lokal.
- Selvbestemmelsesteori:
o Kompetence
o Tilhørsforhold
o Autonomi
o 3 former for motivation: indre motivation, ydre motivation og demotivation.
o 4 former for reguleringer ved ydre motivation: Ekstern regulering, Introjiceret regulering, Identificeret regulering, Integreret regulering
- Gruppepres
- Konformitet
- Ash’ stregforsøg
- Gruppepolarisering
- Afhængighed:
o Dopamin
o VTA-kredsløb
o Amygdala
- Coping:
o Aktiv coping
o Passiv coping
o Problemfokuseret
o Emotionsfokuseret

Pensum
Grundbøger:
- ”PsykC”, Magnus Riisager, Frydenlund, 202:
o ”Læring og de kognitive processer”, s. 101-102, 2 normalsider
o ”Opmærksomheden”, s. 102-105, 3 normalsider
o ”Hukommelse”, s. 108-120, 13 normalsider
o “Coping”, s. 172-173, 2 normalsider
o ”Gruppepolarisering”, s. 207-208, 2 normalsider

- ”PsykB”, Magnus Riisager (red.), Frydenlund, 2023:
o ”Præstationernes psykologi” s. 158-174, 17 normalsider

- ”Psykologiens veje”, Ole Schultz Larsen, Systime (iBog):
o ”Ash’ stregforsøg”, p5535, 2,8 normalsider
o ”Hjernens belønningssystem”, p5322, 3 normalsider

Artikler:
- Selvdisciplin er vigtigere for unges uddannelse end intelligensen, Thomas Nielsen, Forskningsnyt, 2006, 1,5 normalsider
- Gymnasieelever deltog i søvneksperiment”. Davidsen, T., Gymnasieskolen, 03.06.2022 (uddrag), 2 normalsider
- Gymnasier skal sikre elevernes trivsel”. EVA – Danmarks Evalueringsinstitut,18.01.2019, 1 normalside


Filmmateriale:
- The Social Dilemma” Netflix, 2020, 90 min., 12,8 normalsider
- The Marshmallow test, https://www.youtube.com/watch?v=amsqeYOk--w (5 min.), 0,7 normalsider
- Tedtalk: Everything you think you know about addiction is wrong (15 min), 2,1 normalsider

Podcast:
- Peter Falktoft, ”Dybt godnat – generelt om søvn”, 27 min., 3,8 normalsider
- Peter Falktoft, ”Dybt godnat - ungdommens sløvsind”, 33 min. 4,7 normalsider

I alt 92,4 normalsider

Kernestof

Kognition og læring:
• psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
• perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Socialpsykologi:
• social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse

Personlighed og identitet:
• identitet og personlighed
• individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 2: Udvikling hos børn og unge i udsatte pos

Forløbets indhold
Forløbet beskæftiger sig med børns udvikling med særligt fokus på børn og unge i udsatte positioner. Forløbet gennemgår relevant psykologisk teori og empirisk materiale og forholder sig undervejs til en gennemgående case, som præsenteres på en digital platform: ThingLink. Casen omhandler pigen Amalie, som er i en udsat position. I dette forløb belyses casen ud fra en pædagogs professionelle blik, hvor Amalie går i børnehave.

Forløbets begrebsliste
- Erik H. Eriksons psykosociale udviklingsteori
o Fase 1: Fundamental tillid kontra mistillid
o Fase 2: Selvstændig vilje kontra skam og tvivl
o Fase 3: Initiativ kontra skyldfølelse”
- John Bowlbys tilknytningsteori:
o Før-tilknytning
o Begyndende tilknytning
o Selektiv tilknytning
- Forskellen mellem at genkende og genkalde sig omsorgspersonen
- Begreberne tilknytningsadfærd og udforskningsadfærd
- Fremmed-situationstesten
- Mary Ainsworths tilknytningstyper:
o Tryg tilknytning
o Utryg-ængstelig
o Utryg-undgående
o Utryg-desorganiseret
- Daniel Sterns udviklingsteori
o Det begyndende selv (de første 1-2 måneder)
Medfødt kompetent (motoriske færdigheder, sensoriske færdigheder, perceptuelle færdigheder, sociale færdigheder og følelsesmæssige færdigheder)
Vitalitetsfølelser (Grundfølelser/grundstemninger)
o Kerneselvet (fra 2-3 måneders alderen)
Ansigtsduetter
Passende, under og over stimulation
RIG´er og fremkaldt ledsager
o Det subjektive selv (fra omkring 7-9 måneders alderen)
Fælles opmærksomhedsfokus, Social refereren og Intentionel kommunikation
Affektiv afstemning, Selektiv afstemning og Fejlafstemning
- 4 former for omsorgssvigt:
o Vanrøgt
o Fysisk (aktiv/passiv)
o Psykisk (aktiv/passiv)
o Seksuel
- Reaktioner på omsorgssvigt:
o Kontaktforstyrrelser
o Depression
o Dissociation
o Forsinket udvikling
o De overdrevent veltilpassede eller voksne børn
o Hyperaktiv og destruktiv
o Ansvar, skyld og hemmeligholdelse
- Resiliens
- Risikofaktorer vs. årsagssammenhænge (korrelation vs. kausalitet)
- Risikogruppe: Børn udsat for mindst fire af ni risikofaktorer
- Kauai-undersøgelsen og dens resultater:
o Indre resiliensfaktorer
o Ydre resiliensfaktorer
- Tilknytningstyper og kærlighedsforhold

Pensum

Grundbøger:
- ”Psykologiens veje”, Ole Schultz Larsen, Systime (iBog)
o ”John Bowlby”, p5043, 3 normalsider
o ”Mary Ainsworth”, p5043, 4 normalsider
o ”Risiko og resiliens”, p5123, 3,5 normalsider
o ”Forskellige tilknytningsstile og kærlighed”, p5478, 2 normalsider

- ”Psykologiens veje”, Ole Schultz Larsen, Systime 2015
o ”Erik H. Eriksen”, s.73-75, 3 normalsider
o ”Daniel Stern”, s. 82-93, 12 normalsider
o ”Omsorgssvigt”, s. 120-124, 5 normalsider

Artikler:
- ”GUIDE 7 gode råd til at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn”, EVA, 2021, 1 normalside
- ”Anne Bitsch blev udsat for svigt og overgreb: Børn fra ´pæne hjem´ går alt for let under radaren”, Milla Mølgaard, Politiken, 23. marts 2019, 3 normalsider
- ”Ikke alene men ensom”, Samvirke, 1. august 2005. (2,5 normalside)
- ”Omsorgssvigt skader hjernen”, Videnskab.dk, 29. januar, 2015. (0,5 normalside)

Filmmateriale:
- The Strange Situation - Mary Ainsworth - Fremmedsituationstesten (5 min - 1 normalside)
- Lulus dagbog | Filmcentralen (22 min - 4 normalsider), Anja Dalhoff, 1993
- Sådan overlever du en lortebarndom | Se online her | DRTV (30 min - 5 normalsider), DR2, 2018

I alt 49,5 normalsider

Kernestof

Udviklingspsykologi:
- menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, sårbarhed og resiliens

Socialpsykologi:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 3: Menneskets mange ansigter

Forløbets problemstillinger
• Hvilke problemstillinger er der i sagen om Herlufsholm?
• Hvilke temaer er vi nødt til at vide noget om, for at blive klogere på, hvorfor det kan ske?
• Hvordan kan man definere ondskab?
• Hvilke årsager kan der være til, at mennesker begår onde handlinger?
• Hvad gik Stanford fængselseksperiment ud på?
• Hvad kan forklare, at vagterne i Stanford fængselseksperiment opførte sig, som de gjorde?
• Hvordan er den “perfekte” opdragelse?
• Hvordan kan man forholde sig til de roller, man som individ har i forskellige grupper?
• Hvorfor grupperer mennesker sig?
• Hvilke mekanismer er i spil ift., hvordan den enkelte indordner sig i gruppen?
• Hvilken betydning kan en rolle have for ens Hvilke forskelle er der på kønnene?
• Hvad er årsagen til kønsforskellene?
• Hvilken konsekvens har fordomme og stereotype forestillinger af betydning i vores møde med andre mennesker?

Forløbets begrebsliste
- Sadistisk ondskab
- Instrumentel ondskab
- Idealistisk ondskab
- Dum ondskab
- Stanford fængselseksperiment
- Moralsk frakobling gennem
o Retfærdiggørelse
o Brug af eufemismer
o Fordelagtige sammenligninger
o Ansvarsfralæggelse
o Distancering
o Dehumanisering
- Opdragelse
o Indirekte opdragelse
o Direkte opdragelse
o Opdragelsessyn
o Opdragelsesidealer
o Børnesyn
o Den autoritære opdragelsesstil
o Den uinvolverede opdragelsesstil
o Den eftergivende opdragelsesstil
o Den autoritative opdragelsesstil
- Roller
o Inter rollekonflikt
o Intra rollekonflikt
o Rolleforventninger
o Rolleoplevelse
o Rolleaccept
o Rolledistance
o Rolleudførelse
o Tilskrevne roller
o Opnåede roller
o Skabte roller
- Grupper
o Hierarki
o Dominansteori
o Cheater-detection-mechanism
o Alliance
- Køn som biologi:
o evolutionær
o neuropsykologisk
- Køn som kultur
o behaviorisme og SIT
o kognitiv
o eksistentiel psykologi
o postmoderne  
o socialpsykologien
- Fordomme
- Stereotyper
- Social identitetsteori
- Holdninger
o kognitiv komponent
o affektiv komponent
o adfærdskomponent
- Kognitiv dissonans
- Stress
o Akut stress
Kamp/flugt/frys-system
o Kronisk stress
o Krav-kontrol-modellen
o Anstrengelse-belønning-ubalance-modellen
- Coping
o Aktiv og passiv
o Problemfokuseret og følelsesmæssig fokuseret
- Psykiske lidelser
o Diagnosekendskab til
Angst
Depression
o Beskyttelsesfaktorer
o Risikofaktorer
o Multifaktoriel forklaring
o Sårbarhed-stressmodel

Pensum

Grundbøger:
- ”PsykC”, Magnus Riisager, Frydenlund, 2021
o ”Stanford-fængselseksperimentet”, s. 40-41, 2 normalsider
o ”Social identitetsteori”, s. 74-77, 4 normalsider
o ”Stress”, s. 164-172, 7 normalsider

- ”PsykB”, Magnus Riisager (red.), Frydenlund, 2023
o ”Psykiske lidelser, deres fremtræden, årsager og behandling”, s. 434-437, 3 normalsider

- ”Psykologiens veje”, Ole Schultz Larsen, Systime (iBog)
o ”Moralsk frakobling”, p5628, 3,5 normalsider
o ”Fire opdragelsstile”, p5188, 3,1 normalsider
o ”Lydighedens dilemma”, p5630, 5,7 normalsider
o ”Roller”, p5534, 4 normalsider
o ”Grupper og hierarkier”, p5673, 4,3 normalsider
o ”Kønnet som biologi”, p4828, 2,7 normalsider
o ”Kønnet som kultur”, p4827, 7,5 normalsider
o ”Stereotyper og fordomme”, p5237, 4,4 normalsider
o ”Holdninger”, p5531, 4 normalsider

Artikler:
- Kære forældre - gider I lige opdrage jeres børn? (1 side), Sonja Poulsen, Jydske Vestkysten, 24. september 2016
- ”Det mest berømte psykologistudie nogensinde kan være fup” (3 sider), Elise Kjørstad, Videnskab.dk, 16. oktober 2018
- ”Forskere angriber klassisk psykologi-eksperiment” (2 sider), Jon Ludvig Hammer, Videnskab.dk, 22. november 2012
- ”Min generation er ikke forberedt på livets knubs” (3 sider), Frederik Appel Olsen, Information, 11. juli 2014
- ”16-årige Annika: Jeg faldt om af stress” (2,5 sider), Ekstrabladet, 27. april 2015
- ”Omsorgssvigt skader hjernen” (0,5 sider), Videnskab.dk, 29. januar, 2015

Filmmateriale:
- ”Herlufsholms hemmeligheder” (42 min - 7 sider), TV2, 5. Maj 2022
- ”Den perfekte opdragelse?” (35 min - 6 sider), Afsnit 1, TV2, sendt 21. august 2017
- ”Stanford Prison Experiment” (8 min - 1 side), YouTube
- ”Min pige er en dreng” (29 min, 5 sider), afsnit 1, TV2, 6/5-2020
- "Debatten: Diagnosesamfundet" (Første 42 min - 7 sider), DR1, 5. december 2024

I alt 93,2 normalsider

Kernestof

Udviklingspsykologi:
● menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur

Socialpsykologi:
● social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
● stereotyper og fordomme

Personlighed og identitet:
● individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer