Holdet 24 psC/3 3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 24 psC/3 3g (3 psC/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den svære ungdom
Titel 2 Barnets udvikling
Titel 3 Ondskab
Titel 4 Det gode liv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den svære ungdom

Den svære ungdom (ca 45 sider)
Forløbet den svære ungdom tager afsæt aktuelle problemstillinger knyttet til ungdomslivet i det senmoderne samfund.
Undervejs i forløbet introduceres eleverne til centrale begreber indenfor social psykologi og udviklingspsykologi.
Forløbet indgår som en del af at give eleverne et bredt kendskab til psykologifaget. Samt at vise at et problem kan forklares med flere typer af teorier.
Arbejdsformerne i forløbet har primært været tilegnelse af teorier mv. via lærerstyret undervisning.

Riisager, Magnus. PsykC. Frydenlund 2021. DEN BLÅ
Kapitel 6: Unges udfordringer
Identitet s. 145-158
Kønsidentitet og kønsroller s. 158-160
Ungdomshjernen og risikovillighed 160-164
Stress s. 164-174

Riisager Magnus. PsykC. Frydenlund 2021.
Kapitel
Hukommelse 101-120
Motivation og læring s. 124-130
Tænkning og forståelse s. 130-137

Christian Skjødt Pedersen. Temaer i psykologi. Systime Webudgave.
Karakter og præstationskultur




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Barnets udvikling

Barnets udvikling

Barnets udvikling (ca. 47 sider)
Forløbet har fokus på barnets udvikling og især tidlige udvikling. Det primære fokus er på den tidlige udviklings betydning for hvordan man udvikler sig senere i livet. Dette sker gennem Bowlbys tilknytningsteori og Ainsworths tilknytningstyper, desuden inddrages Sterns udviklingsteori, og social kognitiv læringsteori. Omgivelsernes betydning inddrages blandt andet i form af forskelle typer af omsorgssvigt, resiliens mv.
Arbejdsformerne i forløbet har primært været lærerstyret undervisning med kortere sekvenser af gruppe arbejde.

Larsen, Ole Schultz. Psykologiens veje. Systime 2009.
Kapitel 6.  Tilknytning S. 96-100.
Kapitel 8 Omsorgssvigt s. 120-126 + 93-100+ 91-93
Kapitel 10 Opdragelsesidealer s. 146-153

Riisager Magnus. PsykC. Frydenlund 2021.
Kapitel 3.
Daniels Sterns teori om forældre-barn-interaktioner. S. 60-68
Daginstitutioner s. 68-73
Social-kognitiv læringsteori og indflydelse fra rollemodeller s. 91-93
Sårbarhed og resiliens s. 93-100

Fravær af empati. Tekst fra; Psykologiens veje (systime.dk) af Ole Schultz Larsen.
Vær en giraf. BUBL 2002.  https://bupl.dk/boern-unge/find-artikler/vaer-en-giraf
TV2- hvem skal være min mor og far.
DR- sådan overlever du en lortebarndom
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ondskab

Ondskab (ca. 37 sider)

I forløbet behandler vi klassiske teorier om ondskab, samtidig med at vi undersøger ondskab i forskellige sammenhængen. Socialpsykologiske, neurologiske, kognitive og udviklingspsykologiske tilgange berøres.
Undervejs i forløbet har klassen designet og gennemført et socialpsykologiske eksperiment

Det onde som frihed. Larsen, Ole Schultz. Psykologiens veje. Web-udgave.
Standford fængselseksperiment. Ole Schultz. Psykologiens veje. Web-udgave.

Riisager Magnus. PsykC. Frydenlund 2021
Kapitel 6
Om fordomme mv. s. 192- 204
Gruppepolarisering mv. 204-210

7 trins guide til at gennemgå undersøgelser

Charlotte Tieka Jensen og Katrine Quorning: Undersøgelser i psykologi. Systime (webudgave)
2.6 A Class Divided
2.7 Ville du give stød til en fremmed
2.3 Røg i lokalet

Film. DR Signe Molde på udebane: ”Brøndbyluder”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det gode liv

Det gode liv (ca. 37 sider)

Larsen, Ole Schultz. Psykologiens veje. Systime 2009
Eksistenspsykologi s. 255-64 (10 sider)
Humanistisk psykologi s. 270-275 (5 sider)
Kriser og kollektive katastrofer s. 415-425 (10 sider)
Unge vokser af traumatiske oplevelser. 8. MAJ. 2013 (4 sider)
Unge vokser af traumatiske oplevelser (videnskab.dk)

Riisager, Magnus m.fl.  PsykB. Frydenlund.
Kapitel 7 s. 215- 222. Om positiv psykologi
7.3 Honneth om værdien af anerkendelse | PsykB (frydenlund.dk)
7.3 Honneth om værdien af anerkendelse (6 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer