Holdet 24 ENA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 24 ENA (3 ENA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Man and Nature (Eksamen)
Titel 3 Faglige mål
Titel 4 The Split America (Eksamen)
Titel 5 South Africa (Eksamen)
Titel 6 Dreams and Nightmares (Eksamen)
Titel 7 Class in Britain(Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links)

i-Bøger, der er benyttet på holdet:
MinLæring

Ordbøger

Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
oxfordlearnersdictionaries.com
Latinsk-dansk Ordbog – latinskordbog.dk

Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Man and Nature (Eksamen)

Man and Nature

Fokus på modernisme og postmodernisme samt 'test of manhood' gennem de to litterære perioder. Eleven skal kunne genkende karaktertræk fra modernisme og post-modernisme så som: eksperimenterende skrivestil og Western world is meaningless with all its bureaucracies and consumerism. Skeptical about nationalism, capitalism, and religion.  Disillusionment and uncertainty. We see what seems to be the end of the nuclear family. Busy family life members doing things individually.

Ernest Hemingway: "The Short Happy Life of Francis Macomber", 1936, novelle, 10 ns.

T. Coraghessan Boyle: "Big Game", 1995, novelle, fra Rene Bühlman: Departures, Systime, 1998. Novelle, 7 ns.

David Guterson: "Wood Grouse on a High Promonotory Overlooking Canada", 1996, novelle, 3 ns.

Into the Wild, Directed by Sean Penn, 2007, film, 10 ns.

Susan Cheevers: "My Little Bit of Country",  eksamens sæt Maj 2013, essay, 3 ns.

fra Gitte Vest Barkholt and Jørgen Døssing Jepsen: A Short History of Literature in English: "Modernism" og "Post-Modernism" sagprosa, 7 ns.

i alt 40 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Faglige mål

2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
Sprogfærdighed
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra
forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og
velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og
med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og
engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk
korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske,
kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige
informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The Split America (Eksamen)

Ud fra teksten "The Frontier Heritage"  belyses emnet om 'Den amerikanske drøm', hvor værdier så som: 'self-reliance', individuality', 'equality of opportunity', 'freedom', 'materialism', og 'the can do spirit' belyses. Vi ser også på et samfund, som måske alligevel ikke giver helt lige betingelser for succes og i dag er meget polariseret. 'The Split America' blev tydeligt i præsidentkampagnen som var det primære fokus i dette forløb.


Fra 'Worlds of English: "The Frontier Heritage" af Edward N. Kearney, 4,4 ns. non-fiction

Fake News with Julia an exchange teacher
interview students from Bay Shore High School, Long Island, N.Y.

Donald Trump's Speech Madison Square Garden October 27th 2024, 10 ns.

https://www.youtube.com/watch?v=ftNx76VxZqM

Kamala Harris' speech in Philadelphia November 4th 2024, 6 ns.

https://www.youtube.com/watch?v=jHWM5pZGwIY

Donald Trump's Victory Speech on November 5th 2024, 6ns.
https://www.youtube.com/watch?v=dnXrsSHGvcQ

i alt 26, 4 normalsider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 South Africa (Eksamen)

Vi arbejder med en forståelse af hvad apartheid var og Mandelas (og andres) kamp mod raceadskillesen. Vi arbejder også med tekster, som skal give forståelse for, at selvom apartheid officielt er afskaffet, er det stadig en udfordring at blive en 'rainbow nation' i Sydafrika i dag.

Oversættelse om Syd Afrikas historie.

FraKaren Anersen og Birger Axen: FromDompas to Democracy, Gyldendal, 2015:

Jeff Cangialosi: " The State of the Rainbow Nation", pp. 10-13. sagprosa, 2ns.
About "Nelson Rolihlahla Mandela and Apartheid", pp. 24-26. sagprosa, 1 ns.
W.E. Henley: "Invictus", pp. 30-31. poem, 1 ns.

Nelson Mandela "Inauguration speech", 10th of May, 1994, non-fiction, 2 ns.


South Africa's National Anthem "Nkosi Sikelel iAfrika", 1997, poem, 1 ns.


Rayda Jacobs: "The Guilt", fra Contexts af Jonna Engberg et. Al., Gyldendal, 2004, side 124-132, 5 ns.

Trevor Noah: 'Born a Crime', roman, 224 ns.


Uddrag af filmen: Invictus af Clint Eastwood, 2009, 15 ns.


Internet søgning hvor eleverne i grupper valgte sig ind på emner om:

Exports (+Eswatini and Lesotho): David

Colonization of South Africa: Anders

Different ethnic groups and Crime Rates: Lea og Andrea

Present day issues: Olivia og Thea

Tribalism: Liva og Huda

Three Capitals: Emma, Camilla, Mathilde

ca. 5 ns. per elev.

I alt 236 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Dreams and Nightmares (Eksamen)


Fokus på hvordan det vi drømmer om ikke altid går som forventet og kan ende som et mareridt. Derudover skal eleven have en forståelse af handlingen i hele Macbeth samt forståelse for analyse af dramaet og kunne finde interessante pointer om 'language and style' i Macbeth.

William Shakespeare: Macbeth, Cambridge University Press, Act 1, scene 1 and 7, act 2 scenes 1-2 (+3), act 3 scenes 3-4, act 4 scene 1 ll 64-93. Drama, 14 ns.


Uddrag af Justin Kurzel: Macbeth, 2015. Film, 10 ns.

Mini-projekt hvor eleverne i grupper undersøger et af emnerne:  
Who was Shakespeare, Elizabethan Beliefs, London Life, Elizabethan theatre, Shakespeare's Language

Fra Rene Bühlman et. Al.: Departures, Systime, 1998.

Anna Lee Walters: "The Web", 1992, novelle, 5 ns.

Nicola Barker: "Food with Feeling", 1993, novelle, 5 ns.

"The Circle"


Sea Defences / Ever Since My Mom Died
Hilary Taylor "Sea Defences", 2018, short story, 3ns.
eller
Michelle Zauner: "Ever Since My Mom Died", 2018, 3ns.

i alt 37 normalsider.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Class in Britain(Eksamen)

Vi arbejder med klasser i England og ser, hvordan samfundet over tid er blevet mere ulige og hvilke konsekvenser denne skævvridning har for individ og samfund.

Robin Cook: "Chicken Tikka Masala", 2001, speech, non-fiction, 4 ns

Lone Scherfig: "The Riot Club" (2014), film, fiction, 10 ns.

"British Class System, 27. jun. 2024, non-fiction.
https://uniacco.com/blog/british-class-system, 2 ns.

Jordan Tyldesley: "I'm Working Class and My Husband Is Middle Class -Sometimes It Feel Like We're from Different Planets", "Independent", Sunday 04-04-2021, non-fiction, 3 ns.

I alt 19 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer