Holdet 24 IdB/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e)
Hold 24 IdB/1 (3 IdB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Beachvolley og idrætsdeltagelse
Titel 2 Digitale læremidler
Titel 3 Ultimate
Titel 4 Adventure og anatomi
Titel 5 Moderne dans og præstationspsykologi
Titel 6 Sport og politik
Titel 7 Padel, fysiologi, testning og sundhed.
Titel 8 Opvarmning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Beachvolley og idrætsdeltagelse


Indhold: Vi har arbejdet med sociologisk teori i teoritimerne vedrørende danskernes idrætsdeltagelse samt forhold til krop og idræt i det senmoderne samfund.
I praksis har vi haft forløb i beachvolley med fokus på tekniske færdigheder, taktisk forståelse af spillet samt sociale kompetencer i det færdige spil.

Materiale:
I-bog: B for bedre idræt s.: kapitel 12
Idræt B-idrætsteori s. : s. 110-112+125-128


Faglige mål:

-gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
̶ opnå viden og kundskaber om udvalgte områder inden for den  og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
̶ kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.



Specificering af faglige mål ift det praktiske:

-Indgå i krævende fysisk aktivitet
- kunne udføre et baggerslag med strakte arme
-i nogen grad kunne afvikle et driveslag over skulderen med topspin
- kunne igangsætte spillet med en serv
-kunne bruge knuckle som et aktivt angrebsslag.
-vise forståelse for opbygningen af spillet på egen banehalvdel.
- vise forståelse for boldens placering på modstanderens banehalvdel.
- vise samarbejdsevne for samspil med forskellige makkere.

Specificering af de faglige mål for det teoretiske:

- Kunne redegøre for danskernes idræts-og motionsvaner med særligt fokus på de unge ml. 16-19 år.
- Vise forståelse for udviklingen i idrætsvaner fra 1960 og frem.
- komme med eksempler på mønstre i den danske idrætsdeltagelse.
- Argumentere vha. teori om det senmoderne samfund for hvordan samfundet kan påvirke vores forhold til egen krop og idrætsdeltagelse.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

i-Bøger:
B for bedre idræt, Systime

Webindhold:




Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ultimate

I forløbet er der i praksisundervisningen arbejdet med opfølgning på ultimate, som er trukket op fra c-niveau. I teoridelen har eleverne forholdt sig til biologisk sundhed og hvordan fysisk aktivitet kan have en positiv effekt på den enkeltes sundhed.


Formålet med ultimate-forløbet er, at eleverne skal blive bedre teknisk, taktisk og ikke mindst til at samarbejde. En større del af de tekniske og taktiske aspekter er givet til elever, hvor de i hvert team skal samarbejde og sammen gøre hinanden og holdet bedre.  

De overordnede idrætsfaglige mål i forløbet fra læreplanen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner  
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil
- Opnå kropsbevidsthed  
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer  



Specificering af de idrætsfaglige mål i forløbet:
- samarbejde med klassekammerater
- Lave enforhånd
- lave en baghånd
- pivotere
- lave et hammerkast
- lave et cut
- indgå i forsvarsspil
- indgå i angrebsspil
- modtage og omsætte feedback  
- give konstruktiv feedback til klassekammerater
- overføre tekst- og visuel viden fra lektien i praksis
- anvende forløbets terminologi i praksis


Materialer:
- Yubio s. 631-635
- Ideer til øvelser kan findes i kompendiet (eller i Yubio s. 635-653)
- Teamets opbygning, fra: Troels Wolf & Jørn Hansen B- for bedre Idræts. s. 155-166 om team teori


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Adventure og anatomi

Indholdet i forløbet har i teori været grundlæggende kendskab til kroppens anatomi og i praksis har vi beskæftiget os med adventure med fokus på mountainbike, o-løb og bike n run. Eleverne skal vise grundlæggende kendskab og basale færdigheder indenfor de tre discipliner samt anvende disciplinerne i et adventurerace med fokus på samarbejdet på holdet.


Faglige mål:

-gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i  klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer

̶ opnå viden og kundskaber om funktionelt anatomisk stof og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet

̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.

Specificering af de faglige mål i den teoretiske del:

- Kendskab til ledtyper og hvordan musklerne bevæger disse led. Herunder kunne beskrive et ægte led.
-  Kende forskellige typer af knogler, hvor de findes og hvilke egenskaber de har.
- Rygsøjlens opbygning og funktion
- Overkroppens anatomi med fokus på musklernes udspring, hæfte og funktion. Anvende viden til at analysere primære ansvarlige muskler i specifikke bevægelser.
- Benenes anatomi med fokus på musklernes udspring, hæfte og funktion. Anvende teoretisk viden til at analysere benenes arbejde under cyklearbejde på mountainbike.


Uddybning af de faglige mål i den praktiske del:

- Have god grundposition på MTB samt beherske grundlæggende sving- og bremseteknik. Herunder evnen til down-og uphill kørsel med fokus på vægtfordeling, affjedring og gearing.
- Demonstrere rimelig aerob kapacitet på MTB.
- Retvende kort  samt kende til basal kortlæsning.
- Finde poster i et traditionelt O-løb, herunder gennemføre det i rimeligt tempo.
- Samarbejde om at gennemføre adventurerace bedst muligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Moderne dans og præstationspsykologi

Praksisteori: Om Laban fra Yubio s. 1262-1264, Om koreografiske principper

Præstationspsykologi ift. fyrtårn i undervisning. Det kan blive svært for nogen at give sig hen til dansen, det vil jeg prøve at adressere.

Formålet er at give en teoretisk og i høj grad kropslig indsigt i stilarten Moderne Dans. En stilart som er udsprunget med et friere bevægelsesmønster, ud fra den klassiske ballets mere konforme og stringente bevægemønstre. Opleve åndedrættet og en sansende tilgang til bevægelser, som her giver rum til at udforske sin egen kropslighed og øge ens kropsbevidsthed og bevægelsesrepertoire. Udforske Følelser og udtryk, som er en essentiel del af stilarten. Under forløbet vil den moderne dans introduceres og analyseres ved hjælp af Labans bevægelseslæres BESS koncept.

Faglige mål:
· Din evne til at anvende rytme, udtryk, energi og forskellige bevægelseskvaliteter til forskelligartet musik

· Din evne til at bruge rummet, arbejde i niveauer, arbejde med tempo, arbejde med relationer og, hvordan du formår at veksle mellem forskellige bevægelseskvaliteter.
· Din evne til at arbejde med energi, vægt og flow i frie og koreograferede bevægelser
· Din evne til at arbejde med bevægelse skabt via. kreativ dans og improvisation alene, parvis og grupper.
· Din evne til i praksis og teori at anvende LABANS BESS-koncept i til at skabe, evaluere og vurdere bevægelser; herunder også en sammenhængende dansekoreografi.
· Din kreative proces; herunder at tage aktivt del i gruppearbejde frem mod det færdige produkt.








Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16,47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Padel, fysiologi, testning og sundhed.

I den praktiske del af forløbet har eleverne arbejdet med padeltennis. I den teoretiske del har eleverne tilegnet sig grundlæggende fysiologisk viden og relateret denne viden til analyse af padelspillet. Endvidere har eleverne arbejdet med testning herunder udvikling af egne testprotokoller med fokus på at udvælge og argumentere for relevante idrætsspecifikke test.

Faglige mål:
̶ gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
̶ beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for  klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
̶ udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og i den forbindelse kunne anvende relevant
fysiologisk teori  samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
̶ kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
̶ kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
̶ opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden til at analysere og vurdere fysisk aktivitet

̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder



Specificering af praksisfaglige mål:

- holde rigtigt greb på bat
- tidlig klargøring til slag og siden til net før slagafvikling.
- vise teknisk forståelse for udførelse af serv.
- i nogen grad beherske teknikken i grundslag, flugtning og lob.
- vise forståelse for teknikken i smash og defensive slag efter væg-berøring.
- være i stand til at analysere egen og andres bevægelser med fokus på optimering af teknik eller taktik.

Specificering af teoretiske mål:
- Forståelse af, hvordan ilten transporteres fra luften via lungerne og blodet ud til musklerne samt hvilken funktion ilten har i energiomsætningen.
- Udvise indsigt i, hvad der har betydning for den maksimale iltoptagelse og hvordan man mest hensigtsmæssigt kan træne den maksimale iltoptagelse.
- opnå indsigt i, hvad udholdenhed betyder og hvordan man bedst træner udholdenhed og hvilke adaptationer træningen medfører.
- forstå de anaerobe processor samt forholde sig til anaerobt og aerobt bidrag vha. pulsfiler.
- viden om anaerob træning og herunder på forskellen på anaerob effekt og anaerob kapacitet.
- definere begreber, der knytter sig til en arbejdskravsanalyse.
-Opnå forståelse for musklers opbygning, kraft-hastighedskurven, længdespændingskurven, fibertypesammensætning og styrketræning i praksis.
-Opnå generelt kendskab til termer omkring testning.
-Opnå generelt kendskab til træningsplanlægning og begreber forbundet hermed.
- Få forståelse af idrættens betydning for en sund livsstil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 25,9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Opvarmning

Forløbet har været opsamling på rytmisk opvarmning fra c-niveau.

Indhold:
I dette forløb arbejdes med opvarmning, både en teoretisk del og en praktisk del.  

Teori:
Yubio s. 988-1005 (Kap 30, rytmisk opvarmning) + s. 71-72 (kap 3.3)

Centrale faglige mål I forløbet:

-Eleverne har udarbejdet, gennemført og evalueret et opvarmningsprogram til musik og i relation hertil redegjort for relevant fysiologisk teori.   
-Desuden skal eleverne igennem arbejdet med opvarmningsprogrammerne opnå kropsbevidsthed samt kunne beherske centrale færdigheder.

Specificering af idrætsspecifikke faglige mål:

-Opbygningen, variation og progressionen i programmet.  
-Valg af øvelser – kommer programmet omkring alle store led og muskelgrupper?  
-Bevægelseskvalitet - udføres bevægelserne ordentligt.  
-Evne til at koble musik og bevægelse – passer øvelserne til den valgte musik?  
-Arbejdsproces - hvordan har de arbejdet med opgaven?  
- Evne til at koble teori og praksis
- Evne til at give feedback andres programmer og at modtage feedback på eget på eget program.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4,47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer