Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
24 ifc 2g3g (2g3g ifC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fag formidlet via spil
Intro: Microbit - fang frugten. Læs og forstå koden. Lav din egen kode
Litteratur og Indhold
Gennemgang af de fire store kapitler i ibogen. Undervejs udarbejde spil i scratch til formidling af fag.
projektbeskrivelse, fra idé til færdigt produkt, arbejdsmetoder
Besøg fra SDU-Tech "Scrum med Lego"
introduktion til scratch (lav dit eget pong-spil med timer)
spillertyper
brainstorm, analyse, kravspecifikation
målgruppeanalyse (conzoom og Minerva)
kommunikation (AIDA og HYSO), det retoriske kompas
interaktionsdesign, design af brugergrænseflade (diagrammer og prototyper)
brugervenlighedstest
designprincipper - Don Norman, gestaltlovene
pizza-app
algoritmer (Euklids algoritme: https://www.youtube.com/watch?v=fwuj4yzoX1o&ab_channel=Socratica)
databaser og SQL-kommandoer (SQLite, musikdatabase, egen minidatabase, w3school): https://www.w3schools.com/sql/
analyse, E/R-diagram, nøgler, tabelskitser
Programmering: Basket-team. Kodning i html med javascript-elementer
Løkker (for og while) og sekvenser
funktioner
scratch
Skriftligt arbejde
Aflevering: Interaktionsdesign (pizza-app)
- lav et diagram over app'en
- skitser din app
- byg din egen prototype
- lav en inspektion
- lav en brugervenlighedstest
Aflevering: Fag formidlet via spil
- Brainstorm
- Kravspecifikation
- Skitse - simpel prototype
- Programmering - Scratch
• Kontrolstrukturer
○ Sekvenser
○ Forgreninger
○ Løkker
- Interaktionsdesign
• Inspektion
• Brugervenlighedstest
• Tænke-højt-test
- Evt 2 loops
- Reflekter undervejs over de 4 niveauer - indsæt et eksempel:
- Kravspecifikation
- Sekvenseret Kravspecifikation
- Pseudokode
- Kode
- Analysér, om I har bevæget jer fra venstre mod højre eller omvendt
- Alt dokumenteres i logbog
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Find holdets OneNote i Teams. Prøv først direkte linkTeamet hedder "SCTK_24 ifc 2g3g - Informatik". Gå ind i "Generel" - direkte link hertil
-
Makkerskabsgrupper og pladser august.png
-
Lav et 3 min screencast over koden til "Fang frugten", "Sten, saks, papir" eller et selvopfundet projekt. Upload filen til youtube og husk at gøre filen "unlisted" i stedet for "privat". Indsæt link i elevområde i OneNoten
-
Tag udgangspunkt i dette pong-spil og lav tilføjelser i koden, så der bliver indopereret en Timer. Prøv også gerne at lave en variabel, der anfører scoren.Læg fil og/eller link (tjek linket) i elevområdet i mappen "Portfolio", på den side, jeg har op
-
Læs om Brainstorm (inkl. undersiden Analyse) og Kravsspecifikation i iBogen
-
Færdiggør jeres elektroniske planche og sæt link ind i samarbejdsområdet, og færdiggør arbejdsspørgsmålene fra sidste time
-
Lav opgaverne på siden Kravspecifikation. "trykprøv" gerne specifikationen med forældre.
-
Vi samler op på Målgruppeanalyse fra sidst samt kommunikation med AIDA og HYSO, som I skal læse om hjemmefra.Læs også om "Udarbejdelse af et IT-system", "Interaktionsdesign" samt "Metoder til design af brugergrænseflader"
-
SCRUM med LEGO. Vi får besøg af to studerende fra SDULæs til modulet afsnittet i iBogen.
-
Jeg er syg, men I skal deltage i Dansk Datalogi Dyst. Jeg skriver koden ind klokken 11.55. I har 45 minutter.I resten af tiden skal i færdigøre skemaet om "Metoder til design af brugergrænseflader"
-
Udfyld de første 4 rækker i skemaet for "Metoder til design af brugergrænseflader"Læs om Metoder til vurdering af brugergrænseflader i iBogen
-
Færdigør skemaet om "Metoder til design af brugergrænseflader".
-
Lav quiz til Scrum-metoden
-
Download SQLite: https://sqlitebrowser.org/dl/ og installer databaseprogrammet. Download også musik-filen, der er vedhæftet her, og læg den i en mappe, du kalder "Databaser"music.db Læs afsnittene om Algoritmer og Databaser i iBogen hjemmefra
-
Læs siderne om Algoritmer og Databaser under L9 i OneNoten (især hvis du ikke var til timen) og lav opgaverne under Databaser. Lav først opgave 1 og 2 - og dernæst tabellen. Skriv dine svar ind i elevområdet i mappen "Portfolio"
-
Læs om Analyse, E/R-diagram, Nøgler og Tabelskitser i iBOgen
-
Gennemfør de 3 synlige træningsmoduler "Designprincipper", "Fra bruger til app" samt "Intreaktionsdesign".
-
Download editoren "Brackets" herfra og fuldfør installationen.
-
Informatik C; sider: 29-37
iBog fra Praxis
Tilgængelig på Online.praxis.dk
-
Arbejd med lektion1 i forløbet BasketTeam
-
Vi hopper tilbage til Scratch. I skal til modulet have tænkt over hvilket formidlingsspil du gerne vil lave og have tænkt over målgruppen - så sætter vi jer sammen i 2-3 mands grupperTænk også over et emne, som du kan holde et 10 min oplæg om. Vi tag
-
Brug ca 20 min på at finde egnede spilskabeloner til Scratch. Husk at notere URL til spillene og kort forklare hvad der er godt ved den anførte skabelon. Dette gerne i Portfolien i de nye mapper i samarbejdsområdet.
-
Jeg vil gerne bede jer om at bruge 10 min på at udfylde undervisningsevalueringen som jeg har lagt som side i mappen "Hjemmearbejde". Flyt ikke siden og omdøb den ikke. Efter timen onsdag kommenterer jeg kort, og hvis der er brug for det kan vi i tim
-
Jeg håber I har givet hinanden en lille lektie for, så der kommer lidt fremdrift i jeres projekter.
-
I bør arbejde minimum 1/2 time på projektet hjemme, så sørg for at alle i gruppen ved, hvad I kan gøre hjemme til timen.
-
Husk at udfylde evalueringen i OneNote, hvis I ikke allerede har været gode at gøre det.
-
Husk at lave den lektie, som I har givet jer selv for i gruppen.Efter dagens lektion er der blot de 3 timer fordybelsestid til at færdiggøre projektet.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Pizza App
|
25-10-2024
|
Fag formidlet via Spil
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Indhold
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde
̶ brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
̶ brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
̶ client-server arkitektur
Repræsentation og manipulation af data
̶ abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
̶ data og datatypers repræsentation og manipulation
Programmering
̶ funktioner
̶ variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Interaktionsdesign
̶ design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
̶ principper for interaktionsdesign
Innovation
̶ eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Foredrag mm
Litteratur
Informatik: Arbejdsmetoden Scrum
Indhold
17/9-24: Besøg fra Odense Tech. Arbejdsmetoden Scrum vha. Lego
25/4-25: Halv dag på IMADA, SDU med oplæg og workshop om AI - Principperne i Machinelearning (https://www.sdu.dk/da/samarbejde/undervisningstilbud/findtilbud/tilbud/ai-principperne-i-maskinlaering)
15/5: UNF: Online Algoritmer (https://unf.dk/aktiviteter/2025-05-15/online-algoritmer/)
Løbende forår 2025: elevoplæg om selvvalgte emner: bluetooth, cypersikkerhed, hacking, kodning gennem tiden, atutonome biler, etik i teknologi, interaktionsdesign og Don Norman, kryptering, fremtidens arbejdsmarked og teknologi, Turing komplet, Dark Web, Python, Kunstig Intelligens, VPN, CPU, MitID
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
BasketTeam
Litteratur
Informatik C s. 177-183. Udleverede programmer, videoer
Indhold
HTML, CSS og JavaScript (https://www.youtube.com/watch?v=gT0Lh1eYk78&ab_channel=DanielleTh%C3%A9)
Absolute basics about HTML, CSS and JavaScript (https://www.youtube.com/watch?v=wrdR5Su_Stg&ab_channel=ChristopherOkhravi)
DreamTeam - arbejde i HTML ud fra Use-Modify-Create. Videoer fra @raskrawen (fx https://repl.it/@raskrawen/version1a)
Forskellige udgaver af koden udleveres og der laves løbende forbedringer.
Kode i Repl.it
Datatyper (string, number, array, boolean)
Funktioner (aflæsning, signalering, beregning, opdatering)
Kommentarer i koden
Pseudokode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
WebButik
Litteratur og Indhold
2. gennemløb af stof gennemgået i forbindelse med "Fag formidlet via spil"
Desuden gennemgås stof om innovation fra Systimes iBog
Eleverne installer XAMPP på PC / MAMP på Mac. Installation af NetBeans samt JDK-Tools.
Database oprettes i phpmyadmin
Oprettelse af projekt i Netbeans - skelet ift nedenstående filer (indhold udleveres)
- index.php
- opretDB.php
- indsaetData.php (indeholder formular til indsættelse i helt simpel database (Navn, Alder)
- Css.css (til responsiv hjemmeside. Opbygget i grid)
Afleveringsopgave: WebButik
Opgavebeskrivelse:
• Brainstorm over WebButik
• Kravspecifikation - hvad skal hjemmesiden kunne? Målgruppe?
• Brainstorm over database. Udfylde tabel - afgøre om enheder er entiteter, relationer eller attributter
• E/R-diagram over tabel udarbejdes (relationer navngives begge veje, relationsgrad anføres, kan/skal anføres)
• Tabelskitser udarbejdes efter 4-trins model
• Netbeans-projekt udarbejdes med php-sider og css-fil
• Database oprettes i phpmyadmin ud fra tabelskitserne. Demonstreres
• Indlæsning og sletning fra hjemmeside kodes og demonstreres. Husk at anføre kilder til kode
• Hjemmesidelayout laves, så det passer på WebButik. Husk at anføre kilder til billedmateriale
• Vurdér om der er tale om innovation. Vurder de 4 p'er. Anvend skyder https://informatik.systime.dk/?id=c4912 - argumenter og indsæt billede.
Format: Rapport med mange små bidder videofilm. Ca 15-20 min video samlet set. I skal vise, at hjemmesiden fungerer ved at køre mellem Netbeans og databasen.
Husk, i grupperne, at alle medlemmer skal ind over hvert videoklip. Det kan således ikke være én person, der tager sig af al koden, og en anden der taler design etc.
W3schools i forhold til opslag om html (små oplæg i grupper).
Projektarbejde med samtidig dokumentation i logbog - med mulighed for at stille spørgsmål fra gang til gang.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
WebButik
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10,42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sikkerhed
Litteratur
Informatik: IT-sikkerhed samt undersiderne Fortrolighed, integritet og tilgængelighed, Privacy, Bruger og hackere, Kodeord og adgangskontrol, Kommunikation over netværk, Kryptografi
Indhold
IT-sikkerhed
Kryptering, hashing, digital signatur, cæsar-kryptering
Brud på IT-sikkerheden
Spoofing, phishing. Eksempler på mails.
DDoS angreb (https://www.dr.dk/nyheder/seneste/drs-techkorrespondent-om-cyberangreb-paa-forsvaret-fritidshackere-burde-ikke-kunne)
The Internet, IP Addresses & DNS - bla. fra Code.org
Cæsar-kryptering i repl.it
Sikkert kodeord, CIA
Digital identitet
Phishing, Scam mails - eksempler på mails til elever (Netflix, e-boks)
Cæsar-krypteringsopgave i HTML og JavaScript
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64492413177",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64492413177",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64492413177"
}