Holdet 24 ifc 2g3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e)
Hold 24 ifc 2g3g (2g3g ifC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fag formidlet via spil
Titel 2 Foredrag mm
Titel 3 BasketTeam
Titel 4 WebButik
Titel 5 Sikkerhed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fag formidlet via spil

Intro: Microbit - fang frugten. Læs og forstå koden. Lav din egen kode

Litteratur og Indhold
Gennemgang af de fire store kapitler i ibogen. Undervejs udarbejde spil i scratch til formidling af fag.
projektbeskrivelse, fra idé til færdigt produkt, arbejdsmetoder
Besøg fra SDU-Tech "Scrum med Lego"
introduktion til scratch (lav dit eget pong-spil med timer)
spillertyper
brainstorm, analyse, kravspecifikation
målgruppeanalyse (conzoom og Minerva)
kommunikation (AIDA og HYSO), det retoriske kompas
interaktionsdesign, design af brugergrænseflade (diagrammer og prototyper)
brugervenlighedstest
designprincipper - Don Norman, gestaltlovene
pizza-app
algoritmer (Euklids algoritme: https://www.youtube.com/watch?v=fwuj4yzoX1o&ab_channel=Socratica)
databaser og SQL-kommandoer (SQLite, musikdatabase, egen minidatabase, w3school): https://www.w3schools.com/sql/
analyse, E/R-diagram, nøgler, tabelskitser
Programmering: Basket-team. Kodning i html med javascript-elementer
Løkker (for og while) og sekvenser
funktioner
scratch

Skriftligt arbejde
Aflevering: Interaktionsdesign (pizza-app)
- lav et diagram over app'en
- skitser din app
- byg din egen prototype
- lav en inspektion
- lav en brugervenlighedstest

Aflevering: Fag formidlet via spil
- Brainstorm
- Kravspecifikation
- Skitse - simpel prototype
- Programmering - Scratch
• Kontrolstrukturer
○ Sekvenser
○ Forgreninger
○ Løkker
- Interaktionsdesign
• Inspektion
• Brugervenlighedstest
• Tænke-højt-test
- Evt 2 loops
- Reflekter undervejs over de 4 niveauer - indsæt et eksempel:
  - Kravspecifikation
  - Sekvenseret Kravspecifikation
  - Pseudokode
  - Kode
- Analysér, om I har bevæget jer fra venstre mod højre eller omvendt
- Alt dokumenteres i logbog

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Pizza App 25-10-2024
Fag formidlet via Spil 07-02-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Indhold It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning ̶ it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd ̶ modellering som middel til at forstå et problemområde ̶ brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system ̶ brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav It-sikkerhed, netværk og arkitektur ̶ client-server arkitektur Repræsentation og manipulation af data ̶ abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller ̶ data og datatypers repræsentation og manipulation Programmering ̶ funktioner ̶ variable, sekvenser, løkker og forgreninger Interaktionsdesign ̶ design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion ̶ principper for interaktionsdesign Innovation ̶ eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Foredrag mm

Litteratur
Informatik: Arbejdsmetoden Scrum

Indhold
17/9-24: Besøg fra Odense Tech. Arbejdsmetoden Scrum vha. Lego

25/4-25: Halv dag på IMADA, SDU med oplæg og workshop om AI - Principperne i Machinelearning (https://www.sdu.dk/da/samarbejde/undervisningstilbud/findtilbud/tilbud/ai-principperne-i-maskinlaering)

15/5: UNF: Online Algoritmer (https://unf.dk/aktiviteter/2025-05-15/online-algoritmer/)

Løbende forår 2025: elevoplæg om selvvalgte emner: bluetooth, cypersikkerhed, hacking, kodning gennem tiden, atutonome biler, etik i teknologi, interaktionsdesign og Don Norman, kryptering, fremtidens arbejdsmarked og teknologi, Turing komplet, Dark Web, Python, Kunstig Intelligens, VPN, CPU, MitID
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 BasketTeam

Litteratur
Informatik C s. 177-183. Udleverede programmer, videoer

Indhold
HTML, CSS og JavaScript (https://www.youtube.com/watch?v=gT0Lh1eYk78&ab_channel=DanielleTh%C3%A9)
Absolute basics about HTML, CSS and JavaScript (https://www.youtube.com/watch?v=wrdR5Su_Stg&ab_channel=ChristopherOkhravi)

DreamTeam - arbejde i HTML ud fra Use-Modify-Create. Videoer fra @raskrawen (fx https://repl.it/@raskrawen/version1a)
Forskellige udgaver af koden udleveres og der laves løbende forbedringer.
Kode i Repl.it
Datatyper (string, number, array, boolean)
Funktioner (aflæsning, signalering, beregning, opdatering)
Kommentarer i koden
Pseudokode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 WebButik

Litteratur og Indhold
2. gennemløb af stof gennemgået i forbindelse med "Fag formidlet via spil"
Desuden gennemgås stof om innovation fra Systimes iBog

Eleverne installer XAMPP på PC / MAMP på Mac. Installation af NetBeans samt JDK-Tools.
Database oprettes i phpmyadmin

Oprettelse af projekt i Netbeans - skelet ift nedenstående filer (indhold udleveres)
- index.php
- opretDB.php
- indsaetData.php (indeholder formular til indsættelse i helt simpel database (Navn, Alder)
- Css.css (til responsiv hjemmeside. Opbygget i grid)

Afleveringsopgave: WebButik
Opgavebeskrivelse:
• Brainstorm over WebButik
• Kravspecifikation - hvad skal hjemmesiden kunne? Målgruppe?
• Brainstorm over database. Udfylde tabel - afgøre om enheder er entiteter, relationer eller attributter
• E/R-diagram over tabel udarbejdes (relationer navngives begge veje, relationsgrad anføres, kan/skal anføres)
• Tabelskitser udarbejdes efter 4-trins model
• Netbeans-projekt udarbejdes med php-sider og css-fil
• Database oprettes i phpmyadmin ud fra tabelskitserne. Demonstreres
• Indlæsning og sletning fra hjemmeside kodes og demonstreres. Husk at anføre kilder til kode
• Hjemmesidelayout laves, så det passer på WebButik. Husk at anføre kilder til billedmateriale
• Vurdér om der er tale om innovation. Vurder de 4 p'er. Anvend skyder https://informatik.systime.dk/?id=c4912 - argumenter og indsæt billede.

Format: Rapport med mange små bidder videofilm. Ca 15-20 min video samlet set. I skal vise, at hjemmesiden fungerer ved at køre mellem Netbeans og databasen.
Husk, i grupperne, at alle medlemmer skal ind over hvert videoklip. Det kan således ikke være én person, der tager sig af al koden, og en anden der taler design etc.

W3schools i forhold til opslag om html (små oplæg i grupper).

Projektarbejde med samtidig dokumentation i logbog - med mulighed for at stille spørgsmål fra gang til gang.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
WebButik 28-04-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10,42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sikkerhed

Litteratur
Informatik: IT-sikkerhed samt undersiderne Fortrolighed, integritet og tilgængelighed, Privacy, Bruger og hackere, Kodeord og adgangskontrol, Kommunikation over netværk, Kryptografi


Indhold
IT-sikkerhed
Kryptering, hashing, digital signatur, cæsar-kryptering
Brud på IT-sikkerheden
Spoofing, phishing. Eksempler på mails.
DDoS angreb (https://www.dr.dk/nyheder/seneste/drs-techkorrespondent-om-cyberangreb-paa-forsvaret-fritidshackere-burde-ikke-kunne)
The Internet, IP Addresses & DNS - bla. fra Code.org
Cæsar-kryptering i repl.it
Sikkert kodeord, CIA
Digital identitet
Phishing, Scam mails - eksempler på mails til elever (Netflix, e-boks)

Cæsar-krypteringsopgave i HTML og JavaScript

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer