Holdet 24 2g3g mpc - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e)
Hold 24 2g3g mpc (2g3g mpC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Loop Based Production
Titel 2 Musikteknologiens udvikling
Titel 3 Podcast - lav din egen
Titel 4 Mixning af råbånd
Titel 5 Filmmusik - eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Loop Based Production

Formål:
Introducere eleverne til Reaper, hvor basale funktioner som at oprette tracks, importere loops og klippe i dem blev gennemgået.

Indhold:
Instruksionsvideoer fra Reaper.fm
produktionsøvelser

Materiale:
samples og loop fra www.looperman.com

Evaluering:
Eleverne lavede 2 projekter i forløbet, der blev præsenteret i undervisningen og der blev givet feedback på klassen og skriftligt.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Musikteknologiens udvikling

Formål:
at introducere eleverne til musiteknologiens udvikling fra fonogram til laptop.

Indhold:
en musikteknologisk oversigt fra 1877 til i dag som historisk baggrundsmateriale for lydteknologien.

Materiale:
Kapitel 3 "Fra fonogram til laptop"  i bogen Musikproduktion og Sound af Simon Juul Hyldgaard og Karl Pedersen, 2022

Evaluering:
elevoplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Podcast - lav din egen

Formål:
Lyd som ledsager tekst og levende billeder findes overalt i vores medievirkelighed. I dette forløb får du mulighed for selv at arbejde som lydteknikere ved f.eks at sætte lyd til et digt eller en podcast. Eleverne præsenteres for genren, teori og karakteristika i forløbet.


Indhold:
genre og teori om podcast genren
optage din stemme - gode fifs til eq af vokal
lytte til forskellige podcasts
besøg på DRFynp4, hvor Jesper Borup fortalte os om tilblivelsen af podcastserien om alle Bowies album.

Materiale:
Indidansk.dk: materiale om genren
Artikel om BBC guide til podcasts:https://www.bbc.com/academy-guides/podcasting-what-do-i-need-to-know/#whatisapodcast

Evaluering:
eleverne producerer deres egen podcasts og får feedback fra deres peers og af underviser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mixning af råbånd

Mixing af studiotracks

Formål:
at lære eleverne om routing i Reaper og derved muliggøre bruge af parallelkomprimering etc.

Indhold:
mixe nummeret "Kings and Queens" af thelvnguage
https://cambridge-mt.com/ms/mtk/

Materiale:
Studietracks fra Kings and Queens" af thelvnguage
https://cambridge-mt.com/ms/mtk/

Evaluering
peerfeedback og vejledning fra lærer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Filmmusik - eksamensprojekt

Filmmusik

Formål: at introducere eleverne til filmmusik, filmmusikkens historie og teori om lydsiden i filmmediet.

Indhold:
værkstedsundervisning med vejledning og fremvisning af sekvenser på klassen.


Materiale:
R.S. Brown om filmmusik i "The good, the bad and the ugly" (artikel i Cinaste)
"At lytte til film" af Birger Langkjær, bragt i Ekko 19, september 2003.
"Der er brug for noget nyt inden for moderne filmmusik" af Christian Monggaard, 2. december, 2016.
https://www.information.dk/kultur/2016/12/brug-nyt-inden-moderne-filmmusik
Filmmusikkens historie skrevet af Patricio Pock-Steen Fraile (2017).
https://www.musikipedia.dk/filmmusik/indblik
Ophavsret skrevet af Lasse Grube
https://www.musikipedia.dk/ophavsret-og-musik

Evaluering:
producere lydsiden til en 4 minutters film og skrive skrive en rapport, der dokumentere arbejdsprocessen og reflektere over det endelige resultat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer