Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
24 2g3g mpc (2g3g mpC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Loop Based Production
Formål:
Introducere eleverne til Reaper, hvor basale funktioner som at oprette tracks, importere loops og klippe i dem blev gennemgået.
Indhold:
Instruksionsvideoer fra Reaper.fm
produktionsøvelser
Materiale:
samples og loop fra www.looperman.com
Evaluering:
Eleverne lavede 2 projekter i forløbet, der blev præsenteret i undervisningen og der blev givet feedback på klassen og skriftligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Musikteknologiens udvikling
Formål:
at introducere eleverne til musiteknologiens udvikling fra fonogram til laptop.
Indhold:
en musikteknologisk oversigt fra 1877 til i dag som historisk baggrundsmateriale for lydteknologien.
Materiale:
Kapitel 3 "Fra fonogram til laptop" i bogen Musikproduktion og Sound af Simon Juul Hyldgaard og Karl Pedersen, 2022
Evaluering:
elevoplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Podcast - lav din egen
Formål:
Lyd som ledsager tekst og levende billeder findes overalt i vores medievirkelighed. I dette forløb får du mulighed for selv at arbejde som lydteknikere ved f.eks at sætte lyd til et digt eller en podcast. Eleverne præsenteres for genren, teori og karakteristika i forløbet.
Indhold:
genre og teori om podcast genren
optage din stemme - gode fifs til eq af vokal
lytte til forskellige podcasts
besøg på DRFynp4, hvor Jesper Borup fortalte os om tilblivelsen af podcastserien om alle Bowies album.
Materiale:
Indidansk.dk: materiale om genren
Artikel om BBC guide til podcasts:https://www.bbc.com/academy-guides/podcasting-what-do-i-need-to-know/#whatisapodcast
Evaluering:
eleverne producerer deres egen podcasts og får feedback fra deres peers og af underviser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mixning af råbånd
Mixing af studiotracks
Formål:
at lære eleverne om routing i Reaper og derved muliggøre bruge af parallelkomprimering etc.
Indhold:
mixe nummeret "Kings and Queens" af thelvnguage
https://cambridge-mt.com/ms/mtk/
Materiale:
Studietracks fra Kings and Queens" af thelvnguage
https://cambridge-mt.com/ms/mtk/
Evaluering
peerfeedback og vejledning fra lærer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filmmusik - eksamensprojekt
Filmmusik
Formål: at introducere eleverne til filmmusik, filmmusikkens historie og teori om lydsiden i filmmediet.
Indhold:
værkstedsundervisning med vejledning og fremvisning af sekvenser på klassen.
Materiale:
R.S. Brown om filmmusik i "The good, the bad and the ugly" (artikel i Cinaste)
"At lytte til film" af Birger Langkjær, bragt i Ekko 19, september 2003.
"Der er brug for noget nyt inden for moderne filmmusik" af Christian Monggaard, 2. december, 2016.
https://www.information.dk/kultur/2016/12/brug-nyt-inden-moderne-filmmusik
Filmmusikkens historie skrevet af Patricio Pock-Steen Fraile (2017).
https://www.musikipedia.dk/filmmusik/indblik
Ophavsret skrevet af Lasse Grube
https://www.musikipedia.dk/ophavsret-og-musik
Evaluering:
producere lydsiden til en 4 minutters film og skrive skrive en rapport, der dokumentere arbejdsprocessen og reflektere over det endelige resultat.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64492444366",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64492444366",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64492444366"
}