Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
24 2g3g laC (2g3g laC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Begynderstykker - ikke eksamensemne
I dette forløb introduceres faget. Der vil være fokus på Romerrigets historie i store træk samt træning af grammatiske begreber, sætningsanalyse og latin i de europæiske sprog
Susanne Høeg: Begynderstykker (Latinserien)
Susanne Høeg: Augustus + Basisgrammatik (Modtryk)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Phaedrus' fabler
INDHOLD:
I dette første forløb med originaltekster skal vi beskæftige os med fabel-genren. Genren er kendetegnet ved at bestå af relativt korte tekster med meget humor og skarpe pointer. Vi har i forløbet fokus på oversættelse af originaltekst og sætningsanalyse. På indholdssiden ser vi på tekststykkernes moraler og vurderer, om de stadig er gældende og relevante i vore dage.
Vi læser perspektivtekster af andre antikke fabel-digtere.
MATERIALE:
Kernetekster:
Phaedrus og fablerne: Latin - her og nu, kap. 5, af Jørgensen og Jensen. Vi læste fablerne:
- Lupus et agnus
- Rana rupta et bos
- De vulpe et uva
- Vacca, capella, ovis et leo
Supplerende materiale:
Æsops fabler. I udvalg og oversættelse ved Carsten Weber-Nielsen. Museum Tusculanums forlag, 2012. Fabler om domstole og dommere (s. 130-133)
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde
FAGLIGE MÅL:
- oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
- sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
- genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Res gestae Divi Augusti
INDHOLD:
I dette forløb introduceres eleverne til Augustus' gerninger Res gestae, som også omtales som 'Augustus' politiske testamente' eller 'Den guddommelige Augustus' gerninger'. Teksten stod oprindelig på Augustus' gravmæle i Rom, hvorfra den forsvandt. Senere dukkede den op graveret i sten andre steder, bl.a. i Tyrkiet.
I forløbet får eleverne indblik i en central periode og skikkelse i Romerrigets historie. Denne historiske kilde giver både viden om, hvordan Augustus ønskede at fremstille sig selv for eftertiden, og er samtidig et vidnesbyrd om klassisk latins sofistikerede udtryk. Udover selve teksten ser vi nærmere på et af de steder, Augustus omtaler, nemlig Forum Augustum med Mars Ultors tempel. Ligeledes læser vi en samtidig kildes beskrivelse af Augustus, nemlig Senecas omtale i Om mildhed 9,1-11.
MATERIALE:
Kernetekst:
Augustus: Res gestae Divi Augusti, Prolog, stk. 1, stk. 2 og første linje af stk. 3 (bearbejdet og udvalgt af Bent Christensen i Vita Romana: latinsk grundbog).
Supplerende materiale:
Rudi Thomsen. Det augustæiske pricipat. Gyldendal 1968
Sueton om Augustus. Fra Susanne Høeg: Begynderstykker 2002
Seneca: Om mildhed. Fra Susanne Høeg: Augustus. God latin 1, s. 38-39
Billede af Forum Augustum i antikken og nu.
Dokumentar fra mitCFU: Roms skæbneår, del 1 og 2
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde
FAGLIGE MÅL:
- oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
- sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
- genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Catul og kærligheden
INDHOLD:
I dette forløb lærer vi den romerske digter Catul at kende. Han levede ca. 84 f. Kr.-54 f. Kr. i Romerriget. Vi læser et par af Catuls digte, primært kærlighedsdigte til en kvinde ved navn Lesbia, men også et par drilske digte, som Catul skrev til sine venner.
Som antik perspektivtekst læser vi bl.a. et digt af den græske digter Sappho, der skriver kærlighedsdigte til kvinder.
MATERIALE:
Kernetekst:
Catul 5, 13. Fra Susanne Høeg: Catul - God latin 2. Modtryk
Supplerende materiale:
Sappho, Fragment 1. Fra Samtlige fragmenter. Oversat af Rasmus Sevelsted.
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde
FAGLIGE MÅL:
- oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
- sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
- genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Satyricon: Trimalchios middag
INDHOLD:
I dette forløb læser vi et uddrag af Petronius' lange roman Satyricon, nærmere bestemt uddraget, der går under navnet Cena Trimalchionis (Trimalchios middag). Resten af romanen findes kun i kortere uddrag og begyndelsen og slutningen mangler helt.
I romanen fortæller hovedpersonen Encolpius om sine oplevelser på en rejse i Syditalien sammen med vennerne Ascyltos og den kun 16-årige Giton. I en by i Campanien møder de en lærer i retorik, Agamemnon, og gennem ham bliver de inviteret til et middagsselskab hos rigmanden Trimalchio. Det er beskrivelsen af denne helt enestående middag, som vi læser i vores forløb. Udover vores grammatiske fokus snakker vi under læsningen om romersk rigmandsliv i det 1. århundrede e. Kr., og om vi kan genkende elementer fra vor egen tid. Vi overvejer også, hvorfor uddraget er blevet berømt og læst igennem århundrede.
MATERIALE:
Kernetekst:
Petronius. Cena Trimalchionis. Udvalg ved H. H. Ørberg. 1978
Stykke 26 og de første 9 linjer af stk. 27 (til og med '...sufficiebatque ludentibus').
Supplerende materiale:
Xenofon: Symposion, 2.1-2.14 (oversat af Chr. Gorm Tortzen 1994)
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde
FAGLIGE MÅL:
- oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
- sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
- genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64492605753",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64492605753",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64492605753"
}