Holdet 24 3 rtC/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Retorik C
Lærer(e)
Hold 24 3 rtC/1 (3 rtC/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Forløb1: Hvad er retorik?
Titel 3 Forløb 2: Situationen bestemmer alt
Titel 4 Forløb 3: Fem trin til en  god ytring
Titel 5 Forløb 4: Hvad er overbevisende?
Titel 6 Forløb 5: Faglig formidling
Titel 7 Forløb 6: Undskyld - jeg beklager

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

i-Bøger:
"Du har ordet" fra online.praxis.dk
"Grundbog i retorik" fra systime

Ordbøger:

Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk

Her kan du som censor finde en oversigt over, hvordan der opnås adgang til
de digitale læremidler, som holdet har anvendt: Adgang til de digtale bøger https://www.sctknud-gym.dk/om-os/information-til-censorer/

Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb1: Hvad er retorik?

INDHOLD
Dette korte forløb introducerede til fagets tradition og historie og satte faget i relation til dets samfundsmæssige rolle i dag.

FAGLIGE MÅL
–  demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– forstå de funktioner og den indflydelse, som ytringer kan have i relation til demokratiet og udøvelse af demokratisk medborgerskab.

MATERIALE
- Flindt Kreiner, Nanna og Ovesen, Jonathan: Kapitlerne: 1: "Hvad er retorik? Fire retoriske grundprincipper" (s.15-18) og "Tema 2: Retorikkens historie, tradition og værdi i samfundet" (s.129-136) i "Du har ordet", Samfundslitteratur, 2024

Fagbegreber i fokus i denne del af forløbet
Doxa
Episteme
Demokrati
Sofist
Retorisk medborgerskab
Retorisk kritik

ARBEJDSFORMER
- Læreroplæg
- små præsentationer i grupper
- stjerneløb på skolen
- portfolio-begrebsliste
- formidling af viden på holdets retorikinstagramprofil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 2: Situationen bestemmer alt

INDHOLD:
I forløbet har vi haft fokus på at forstå kommunikationssituationens afgørende betydning for ytringer. Vi har arbejdet med at forstå og anvende Bitzers teori om den retoriske situation. Herunder fagbegreberne: "det påtrængende problem", "publikum - forandringsagenter", "tvingende omstændigheder" og "passende svar". Derudover er eleverne blevet præsenteret for Vatz' kritik og korrektiv af Bitzers retoriske situation og for Hausers fire faser, der beskriver kommunikationssituationens modenhed. Ciceros pentagram med heuristikkens spørgsmålsform er også inddraget og anvendt.

FAGLIGE MÅL
- Bruge grundlæggende retoriske begreber om produktion, reception og analyse af autentiske ytringer
- foretage retorisk kritik, dvs. analysere og vurdere kvaliteten og effekten af autentiske ytringer
- give konstruktive ændringsforslag til autentiske ytringer

Kernestof:
- kommunikationssituationens dele, herunder afsender, modtager og kontekst
- principper for rationel planlægning og arbejdsproces i udarbejdningen af mundtlige og skriftlige ytringer
- principper for konstruktiv kritik.

MATERIALE
en kort forklaring af ciceros pentagram : https://www.youtube.com/watch?v=saJiwBU0vG4.
Johnsen og Gade: "Kommunikationssituationens grundelementer" i kapitel 3 i "Grundbog til retorik" (systimes ibog), 2.udg.
Kreiner og Ovesen: "2. Situationen bestemmer alt. Den retoriske kommunikationssituation", i "Ordet er dit", 2024

Analysetekst
Özlem Cekic: kommentar "Dette brev har jeg skrevet til dig, som har ondt i maven over, at vennerne skal se jeres hjem om lidt", Berlingske juni 2024

ARBEJDSFORMER
Begrebsafklaring og -træning i par
Læreroplæg
Idegenerering af påtrængende problemer ud fra billeder i grupper
Analyse af kommentar
Portfolio begrebsliste
Brainstorm over påtrængende problemer på skolen
produktion af egen ytring til påtrængende problem på skolen
Præsentationer og retorisk feedback
Refleksionsskrivning i portfolio over egen ytring
Indarbejdning af feedback i egen ytring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 3: Fem trin til en god ytring

INDHOLD
Vi har arbejdet med de fem forarbejdningsfaser og produceret egne mundtlige ytringer - en personlig tale med udgangspunkt i elevernes retoriske adkomst. Forarbejdningsfaserne har været det primære værktøj i forløbet, som blev afsluttet med at eleverne fremførte deres taler og gav hinanden retorisk feedback i grupper.

FAGLIGE MÅL
- bruge grundlæggende retoriske begreber om produktion, reception og analyse af autentiske ytringer (fx de fem forarbejdningsfaser, den retoriske situation, topik, retorisk adkomst)
-foretage retorisk kritik, dvs. analysere og vurdere kvaliteten og effekten af autentiske ytringer
-give konstruktive ændringsforslag til autentiske ytringer

Kernestof
-retorikkens forarbejdningsfaser: inventio, dispositio, elocutio, memoria og actio
-principper for rationel planlægning og arbejdsproces i udarbejdningen af mundtlige og skriftlige ytringer
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- principper for konstruktiv kritik.
- den retoriske situation
- retorisk adkomst
- topik og heuristik
- argumentationens faser

MATERIALE
Bodil Marie Gade m.fl.: Grundbog i retorik. At vise og overbevise. Systime.
6.2 Tekstens funktion:
https://grundbogiretorik.systime.dk/index.php?id=168&L=0
2. De fem forarbejdningsfaser
https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=203
2.1 Inventio:
https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=219
2.2 Dispositio:
https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=218
2.3 Elocutio:
https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=217
2.4 Memoria:
https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=216
2.5 Actio::
https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=215
- Baggrundsvideoer om at skrive en tale fra danske talers talefestival:  dispositio: https://www.youtube.com/watch?v=NqVkhVoxvJg
elocutio: https://www.youtube.com/watch?v=RFfxkD5OuN4
Kreiner, Nanna Flindt og Ovesen, Jonathan: kapitlet "retorisk adkomst og handlekraft" i "Du har ordet", Samfundslitteratur 2024

Supplerende stof
- https://www.dr.dk/nyheder/indland/forbrugerraad-strider-mod-retningslinjer-kims-bruger-influencere-til-stoppe-chips#!/
- https://www.dr.dk/nyheder/indland/min-bror-paa-11-aar-er-helt-oppe-ringe-over-dem-16-aarig-er-ikke-i-tvivl-om-hvem
- "Hjelm har alle dage været en god ide", kampagnevideo, Rådet for sikker trafik, 7. jun. 2021
- Sofia Søland Andreasen: "Tale af gymnasieelev til klassekammeraterne: At rejse" (fra Grundbog i retorik)
- Signe Gundersens tale om at drømme til talefestival 2024: https://www.dansketaler.dk/tale/signe-gundersens-tale-ved-talefest-midt
Nordisk Talefest 2024
- "Amerikanske taler, der ændrede verden", DR2, 2020

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning
mindre skriftlige og mundtlige opgaver med topik
gruppearbejde - både produktivt og med fokus på retorisk, konstruktiv kritik
analyse af kampagnefilm og tale
chipsbattle: debat
formidling på instagram
pararbejde
memoria- og actioøvelser
Individuelt arbejde og produktion af egenproduktion: personlig, moverende tale.
evidentia-skriveøvelser
elocutio-dyds lectiobeskeder

OMFANG:






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 4: Hvad er overbevisende?

INDHOLD
At arbejde med forskellige facetter af argumentation, særligt topiklister, argumenttyper, appelformer og argumentationens faser.

FAGLIGE MÅL
- foretage retorisk kritik, dvs. analysere og vurdere kvaliteten og effekten af autentiske ytringer
– give konstruktive ændringsforslag til autentiske ytringer
- argumentere for et standpunkt på en måde, der er egnet til at overbevise

MATERIALE
Kenn Hansen, podcasten "Adfærd", programmet "Sådan bliver du mere overbevisende – med Kenn Hansen": https://podcasts.apple.com/dk/podcast/62-s%C3%A5dan-bliver-du-mere-overbevisende-med-kenn-hansen/id1369571432?i=1000553259740.  (7:20-27:05)

Ovesen, Jonathan og Flindt Kreiner, Nanna: Du har ordet, Praxis Online:
- "Begrund dine påstande" og "argumentationens dynamik: de fire argumentationsfaser" sider 67-74 og 77-79.
- "Fornuft, følelser og relation. Appelformerne:  s.87-99
- "Argumenttyper: fem forskellige argumenter" s.79-81
- redelig og uredelig argumentation s.83-85

Analysemateriale:
- "Debatten. Skal staten passe sig selv?", DR.dk d.28/11 2024 til minut 24:20
- H.M. Kongens Nytårstale, 31. dec. 2024. Sidst set d.16.05.25:  https://www.youtube.com/watch?v=AVlDVr3hZPY&ab_channel=Detdanskekongehus
- Tre korte ytringer af Mette Frederiksen, Karsten Hønge og
Aaja Chemnitz fra d. 7/1 25 som reaktion på Trumps besøg på Grønland:
https://nyheder.tv2.dk/politik/2025-01-07-trumps-tilbud-var-absurd-i-2019-nu-noejes-mette-frederiksen-med-en-opfordring
- Storjohan, Ole, debatindlæg: "Jeg er ellers af den opfattelse, at bor man i byen må man leve med støj, men fyrværkeri er simpelt hen ikke tidssvarende længere. Det skal droppes". Udgivet i Politiken d.23/10 2023
-  President Donald Trump’s full 2025 inauguration speech, sidst set d.16.05 2025: https://www.youtube.com/watch?v=BNArBr_J8mA&ab_channel=CNN
- Malou Bønding Wichmann: "Jeg er træt af bredder, længder, højder, kilo, vægt, gentagelser, mængder, kalorier, kilometer". Debatindlæg, Jyllandsposten, 29/4/18


ARBEJDSFORMER
- Analyse af ytringer med fokus på appelformer, argumentationens dynamik, topik og argumentation - i grupper og alene
- produktion af argumenter på baggrund af topiklister placeret rundt omkring på skolen
- diskussion om forskellige argumenters værdi ifht. emner i grupper
- individuelt portfolioarbejde med "X er bedre end Y" ytringer. Produktion af skriftlig, moverende ytring på baggrund af tilfældigt trukket emne og med udvalgt argumenttype: - - retorisk kritik i par af portfolioarbejdet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 5: Faglig formidling

INDHOLD:
Vi har arbejdet med de retoriske genrer og funktioner, både i analyse af egne og andres ytringer. Derudover er eleverne blevet introduceret til faglig formidling fra en retorisk vinkel med fokus på ytringernes funktion og hovedformål, særlige karaktertræk, udfordringer og arbejdsredskaber.

FAGLIGE MÅL
- formidle faglig viden på en måde, der er egnet til at interessere og oplyse
- bruge grundlæggende retoriske begreber om produktion, reception og analyse af autentiske ytringer
- forstå de funktioner og den indflydelse, som ytringer kan have i relation til demokratiet og udøvelse af demokratisk medborgerskab.

– kommunikationssituationens dele, herunder afsender, modtager og kontekst
– funktion, genre og hensigtsmæssighed
–  de aristoteliske grundformer; epideiktisk, deliberativ og forensisk tale
– retorikkens forarbejdningsfaser: inventio, dispositio, elocutio, memoria og actio
– principper for rationel planlægning og arbejdsproces i udarbejdningen af mundtlige og skriftlige ytringer
– principper for konstruktiv kritik.

MATERIALE
- Analysemateriale, artikler og billeder fra kampagner og diverse instruktioner fra "Grundbog i retorik" opgave 2 og 3 i afsnittet "tekstens funktion i kapitel 7.
- Læge og urolog Lars Boesens oplæg i Phd.cup:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/naturvidenskab/video-phd-cup-oplev-lars-ida-morten-justin-og-anne-mia-i-finalen
- R-tallet forklart med hekling. fra hjemmesiden stattistrik.no
-  Science Slam - ÅU 2014 (6:14): https://www.youtube.com/watch?v=SPt3i-SVvcM&ab_channel=AalborgUniversitet
- "Hvad sker der hvis man affyrer en pistol i rummet?", journalist Henrik Bendix for videnskab.dk d.10/12- 2020
- Reel fra Danmarks Naturfredningsforening, 2024 om at stoppe med at spise stenbidderrogn: https://www.facebook.com/reel/760588059367175
- Grundbog i retorik:
1) "Faglig formidling", oplæg om forskellige kategorier af faglig formidling og om afsendertyper, baseret på s.106-108
2) Tekstkvaliteterne s.109-115
3) Tilpasset PP fra FIP med forskellige råd til faglig formidling. PP'en ligger på modulbrik

ARBEJDSFORMER
- læreroplæg
- Analyse
- Gruppearbejde
- små praktiske øvelser fx i skalering, tilpasning til kommunikationssituationen, supermetaforer
- portfolioarbejde - egen mundtlig, docerende ytring om emne/faglig viden fra SRP
- quiz med fagbegreber

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 6: Undskyld - jeg beklager

INDHOLD:
I dette korte forløb har vi haft tematisk fokus på retorik, hvor undskyldninger og apologier er centrale. Vi har undersøgt forskellene på forsvarstaler og egentlige undskyldninger og vurderet hensigtsmæssigheden af retors valgte strategi.

FAGLIGE MÅL
- foretage retorisk kritik, dvs. analysere og vurdere kvaliteten og effekten af autentiske ytringer
- kommunikationssituationens dele, herunder afsender, modtager og kontekst

Supplerende stof:
- Om krisekommunikation, apologier og undskyldningsretorik. Forløbet fokuserede på shitstorme, krisekommunikation og den dobbelte kriser med eksempler fra året 2024-2025.


ARBEJDSFORMER
- Analytisk arbejde med diverse ytringer. En enkelt ytring har vi arbejdet med i fællesskab (Pilou Asbæk). De fire andre ytringer er analyseret i grupper, og derefter afleveret som en mundlig, individuel video med en analyse af kommunikationen.

MATERIALE
"Grundbog til retorik",  Systime; kapitel 9 s.131-142. Begreber: apologi-strategier, apologi-undergenrer, stasislæren, den dobbelte krise, shitstorm, soningsretorik er.

Fælles analyse af:
- https://www.berlingske.dk/gastronomi/soeren-frank-fik-sit-livs-vildeste-madoplevelse-paa-faeroeerne-det
- https://www.bt.dk/danske-kendte/soeren-frank-og-pilou-asbaek-politianmeldt-for-dyremishandling-sygt
- Pilous svar her: https://soundvenue.com/film/2024/09/pilou-asbaek-undskylder-for-hummermishandling-589712

Analyse i grupper, hvor eleverne selv udvalgte den af retors ytringer, der var mest interessant i forhold til krisen. Herunder
1) Marius-sagen: Københavns Zoos shitstorm i februar 2014, da Københavns Zoo besluttede sig for at aflive og dissekere girafungen Marius.
2) Katherine Diez plagiat-sag: En storm begyndte, da det blev afsløret, at Katherine Diez plagierede i sine klummer for Berlingske. Sagen blussede op igen i efteråret 2024, da hun udgav bogen "I egen barm"
3) Kritikken af Martin Brygmann og sexisme i musikbranchen.
4) Mette Frederiksens officielle undskyldning til Godhavnsdrengene i 2019.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer