Holdet 24 BiB 2g3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e)
Hold 24 BiB 2g3g (2g3g BiB, 2g3g BiB-del)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Celler, mikrober og infektioner
Titel 3 DNA, proteiner og genetik
Titel 4 Hormoner
Titel 5 Nervesystemet
Titel 6 Energi og kredsløb
Titel 7 Evolution og økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

Webindhold:
https://biodiversitetigymnasiet.dk/introduktion-til-biodiversitet/elevtekst-ba/

Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Celler, mikrober og infektioner

INDHOLD
Forløbet har omhandlet celler, mikrobielt liv, vira og infektioner. Der har været særligt fokus på:
• Prokaryote cellers opbygning og funktion.
• Eukaryote cellers opbygning og funktion, herunder organeller og organellers funktion
• Forskelle og ligheder mellem pro-, eukaryote celler og vira
• Cellemembranen, herunder fosfolipider og integral proteiner.
• Transportprocesser, herunder diffusion, faciliteret diffusion, osmose og aktiv transport.
• Viras opbygning, funktion og smitteveje.
• Bakterier, herunder bakteriers opbygning.
• Mikrobiel vækst og vækstfaktorer.
• Resistens-begrebet og udvikling af resistens blandt bakterier.
• Antibiotika, herunder klassifikation og virkemåde.
• Immunforsvarets opbygning og funktion, herunder det ydre forsvar, det uspecifikke/medfødte forsvar og det specifikke/tillærte forsvar.
• Immunforsvarets celler og deres funktioner, herunder makrofager og typer af granulocytter, B-lymfocytter og T-lymfocytter.
• MHC I og II (Major Histocompatibility Complex I og II) og deres funktioner.
• Antigener og antistoffer, herunder antistoffernes opbygning, inddeling og funktion.
• Immunreaktion, herunder sammenspillet mellem celletyperne og bekæmpelse af fremmede organismer/vira.
• Eksperimentelt: Undersøgelse af resistens hos bakterier (plakatpræsentation)



KERNESTOF
• Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
• Virus: opbygning og formering
• Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
• Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens


SUPPLERENDE STOF
• Sundhed, sygdom og medicin

MATERIALE
Kernestof:
"Biologi i fokus" side 7-17
"Mikrobiologibogen" side 17-21, 27-34, 93-106
"Biologi i udvikling B-niveau" s. 38-43, 45-50 og 57-63

Supplerende materiale:
Film: "Cellernes gådefulde verden" CFU Lillebælt

Undervisningstid: 24 timer
Fordybelsestid: 3 timer

FAGLIGE MÅL
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
• Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
• Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
• Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 DNA, proteiner og genetik

INDHOLD
Forløbet har omhandlet nedarvning og genetiske baggrunde for dette. Der har været særligt fokus på:
• DNA, herunder opbygning og funktion, kromosomer, autosomer og kønskromosomer.
• Replikation, herunder funktionen af DNA-polymerase, primer og primase, nukleotider
• Proteiner, herunder enzymer, strukturniveauer og denaturering.
• Proteinsyntesen, herunder DNA transskription, RNA splicing, RNA translation, DNA, primær RNA, mRNA og tRNA.
• Enzymer, herunder opbygning og funktion, co-faktorer og enzymaktivitet
• Mutation, herunder genmutation/punktmutationer (substitution, silent/missense/nonsense, addition,
deletion, frameshift), kromosommutationer (addition/deletion, duplikation, translokation, inversion) og
kromosomtalsmutationer (addition, deletion, non-disjunktion, balanceret/ubalanceret mutation).
• Genetik, herunder opbygning af gener, alleler, homozygotisme og heterozygotisme, dominant/recessiv/codominans/ufuldstændig-forhold, genotype og fænotype.
• Mendelsk genetik og nedarvning, herunder monogen arvegang, digen arvegang, autosomal nedarvning,
kønsbunden nedarvning, krydsningsskema, udspaltningsforhold, stamtavler.
• Epistasi.
• Arv og miljø.
• Genteknologi og genteknologiske metoder, herunder PCR, elektroforese og DNA-profilanalyse.
• Eksperimentelt arbejde: Mono- og digen nedarvning i majs (rapport-øvelse)


KERNESTOF
• Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
• Replikation og mutation
• Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, mutation og genteknologi


SUPPLERENDE STOF
• Sundhed, sygdom og medicin
• Bioteknologi
• Bioetik.

MATERIALE
Kernestof:
”Biologi i fokus” side 81-85, 91-93, 95-96, 98-100, 102-103, 121-127, 129-130


Supplerende materiale:
Retsmedicin: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/genetik/retsmedicin/


Undervisningstid: 17 timer
Fordybelsestid: 2,5 timer

FAGLIGE MÅL
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
• Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
• Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
• Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
• Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hormoner

INDHOLD
Forløbet har omhandlet hormoner og forplantning. Der har været særligt fokus på:
• Hormoner og endokrine systemer, herunder klassifikation, produktions- og effektorsted og signalering.
• Hormonel regulering af sædcelledannelsen, hormonel regulering af menstruationscyklus.
• Hormonforstyrrende stoffer, herunder definition, forekomst, østrogen/antiandrogen/androgen påvirkning af hormonforstyrrende stoffer hos mennesker og dyr, østrogenhypotesen.

KERNESTOF
• Hormonel regulering og forplantning
• Opbygning og biologisk funktion af lipider og proteiner
• Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler

SUPPLERENDE STOF
• Sundhed, sygdom og medicin
• Bioetik.

MATERIALE
Kernestof:
"Biologi i fokus" s. 43-48, 57-67

Supplerende materiale:
”Biologi i udvikling” s. 166-175
Hormonsystemet: https://www.youtube.com/watch?v=emvHaBiRY8Q

Undervisningstid: 8 timer
Fordybelsestid:

FAGLIGE MÅL
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
• Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
• Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
• Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nervesystemet

INDHOLD
Forløbet har omhandlet nervesystemet og hvordan rusmidler påvirker nervesystemet. Der har været særligt fokus på:
• Nervesystemet, herunder opbygning og opdeling af CNS, PNS, motoriske system, sensoriske system, autonome system, sympatiske og parasympatiske system.
• Neuroner og gliaceller.
• Cellemebranenen, iongennemtrænglighed og kanaler.
• Potentialer, herunder receptorpotentiale/postsynaptiske potentialer og aktionspotentialer.
• Synapse og synaptisk transmission, transmitterstoffer, exocytose, eksitatoriske og inhibitoriske synapser.
• Stoffer som påvirker synaptisk transmission.
• Eksperimentelt arbejde: Småforsøg med nervesystemet (elev-forsøg)
• Rusmidler (projektarbejde)


KERNESTOF
• Cellebiologi: opbygning af eucaryote celletyper og membranprocesser
• Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af lipider og proteiner
• Nervesystem

SUPPLERENDE STOF
• Sundhed, sygdom og medicin
• Bioetik.

MATERIALE
Kernestof:
"Biologi i fokus" s. 48-54

Supplerende materiale:
Film: ”Kokain - sådan virker det” CFU Lillebælt

Undervisningstid: 14 timer
Fordybelsestid: 4 timer

FAGLIGE MÅL
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
• Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
• Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
• Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
• Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
• Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Energi og kredsløb

INDHOLD
Forløbet har omhandlet respirationsprocessen og kredsløbet. Der har været særligt fokus på:
• Respiration, herunder aerob og anaerob forbrænding, glykolysen, citronsyrecyklus/Kreb’s cyklus, elektrontransportkæden, oxidativ fosforylering, elektrokemisk gradienter som drivkraft, støkiometri.
• Blodkredsløbet, herunder opbygning og funktion af hjertet og blodkarnettet, blodets bestanddele, hjertets elektriske impulser og puls.
• Åndedrætssystemet, herunder opbygning og funktion af lungerne, vejrtrækning, åndedrætsdybde, åndedrætsfrekvens, lungeventilation og regulering.
• Gasudveksling. Herunder diffusion, transport af ilt og kuldioxid og hæmoglobin.
• Eksperimentelt arbejde: Dissektion af grisehjerte (elev-forsøg) og Vitalkapacitet og peakflow (elev-forsøg)
• Projektarbejde om doping.

KERNESTOF
• Membranprocesser
• Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner
• Biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
• Fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem og blodkredsløb

SUPPLERENDE STOF
• Sundhed, sygdom og medicin
• Bioetik.

MATERIALE
Kernestof:
"Biologi i fokus" s. 38-41
”Biologi til tiden” s. 35-43

Supplerende materiale:
Respirationsprocesen: https://www.youtube.com/watch?v=eJ9Zjc-jdys
Kredsløbet: https://www.youtube.com/watch?v=_vZ0lefPg_0

Undervisningstid: 15 timer
Fordybelsestid: 4 timer

FAGLIGE MÅL
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
• Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
• Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
• Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
• Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Evolution og økologi

INDHOLD
Forløbet har omhandlet evolution, økologi og biodiversitet. Der har været særligt fokus på:
• Evolution, herunder grundlag for evolution (genetisk variation, mutation, selektion, formering, genetisk drift).
• Autotrofe og heterotrofe organismer.
• Anaerobe og aerobe organismer.
• Endosymbiontteorien, herunder forskellige former for symbiose.
• Artsdannelse, herunder definition for art, population, homologe og analoge træk, divergent og konvergent evolution og artsbarrierer.
• Taksonomi og fylogeni, herunder systematik, bestemmelse af beslægtethed og DNAhybridisering.
• Biodiversitet, herunder genetisk diversitet, artsdiversitet og økosystemdiversitet
• Økosystemer, herunder opbygning, biotiske og abiotiske faktorer, nøglearter
• Stofkredsløb, herunder vand-, C-, N- og P-kredsløb.
• Organisk og uorganisk materiale og forbindelser.
• Energi og produktion, herunder producenter og konsumenter, brutto/nettoprimærproduktion, energioverførelse og energitab.
• Fødekæder og fødenet.
• Fotosyntese og respiration.
• Søen som økosystem, herunder opbygning af søen, ilt- og lysforhold, springlag, forurening og ”onde cirkler”
• Åen som økosystem, herunder opbygning af åen, strøm-, ilt- og lysforhold, næringssalte, flora og fauna
• Eksperimentelt arbejde: Fotosyntese og respiration med BTB (elev-forsøg), Bestemmelse af vandkvalitet og makroindex (elev-forsøg).



KERNESTOF
• Cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
• Evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
• Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyreBiokemiske processer: fotosyntese, respiration
• Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.


SUPPLERENDE STOF
• Biologisk produktion
• Bæredygtighed
• Miljøbeskyttelse
• Bioetik.


MATERIALE
Kernestof:
"Biologi i fokus" s. 107-114, 118-120, 131-151 og 153-157

Supplerende materiale:
”Biologi til tiden” s. 126-140
”The Serengeti Rules” The Serengeti Rules (2019) | Full Documentary


Undervisningstid: 21 timer
Fordybelsestid:  2 timer

FAGLIGE MÅL
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
• Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
• Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
• Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
• Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afl The Serengeti Rules 27-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde