Titel
3
|
DNA, proteiner og genetik
INDHOLD
Forløbet har omhandlet nedarvning og genetiske baggrunde for dette. Der har været særligt fokus på:
• DNA, herunder opbygning og funktion, kromosomer, autosomer og kønskromosomer.
• Replikation, herunder funktionen af DNA-polymerase, primer og primase, nukleotider
• Proteiner, herunder enzymer, strukturniveauer og denaturering.
• Proteinsyntesen, herunder DNA transskription, RNA splicing, RNA translation, DNA, primær RNA, mRNA og tRNA.
• Enzymer, herunder opbygning og funktion, co-faktorer og enzymaktivitet
• Mutation, herunder genmutation/punktmutationer (substitution, silent/missense/nonsense, addition,
deletion, frameshift), kromosommutationer (addition/deletion, duplikation, translokation, inversion) og
kromosomtalsmutationer (addition, deletion, non-disjunktion, balanceret/ubalanceret mutation).
• Genetik, herunder opbygning af gener, alleler, homozygotisme og heterozygotisme, dominant/recessiv/codominans/ufuldstændig-forhold, genotype og fænotype.
• Mendelsk genetik og nedarvning, herunder monogen arvegang, digen arvegang, autosomal nedarvning,
kønsbunden nedarvning, krydsningsskema, udspaltningsforhold, stamtavler.
• Epistasi.
• Arv og miljø.
• Genteknologi og genteknologiske metoder, herunder PCR, elektroforese og DNA-profilanalyse.
• Eksperimentelt arbejde: Mono- og digen nedarvning i majs (rapport-øvelse)
KERNESTOF
• Makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
• Replikation og mutation
• Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, mutation og genteknologi
SUPPLERENDE STOF
• Sundhed, sygdom og medicin
• Bioteknologi
• Bioetik.
MATERIALE
Kernestof:
”Biologi i fokus” side 81-85, 91-93, 95-96, 98-100, 102-103, 121-127, 129-130
Supplerende materiale:
Retsmedicin: https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/genetik/retsmedicin/
Undervisningstid: 17 timer
Fordybelsestid: 2,5 timer
FAGLIGE MÅL
• Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
• Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
• Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
• Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation.
• Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
• Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
|