Sct. Knuds Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sct. Knuds Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 24 BiB/2 2g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau
Biologi B
Lærer(e)
Hold
24 BiB/2 2g (
2 BiB/2
,
2 BiB/2-del
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Digitale læremidler
Titel 2
Motion, kondition og doping
Titel 3
Natur og økologi
Titel 4
Nervesystemet og rusmidler
Titel 5
Evolution
Titel 6
Genetik og bioteknologi
Titel 7
Celler og mikroorganismer
Titel 8
Energi, næringsstoffer og enzymer
Titel 9
Hormoner
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
i-Bøger:
Oplist i-Bøger, der er benyttet på holdet, eller slet dette afsnit
Webindhold:
minlaering.dk
Slettes, hvis det ikke er aktuelt for faget/holdet
Ordbøger:
Ordbogen.com
(herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen –
dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
Indhold
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Motion, kondition og doping
Vi har fokus på åndedræt, hjerte og blodkredsløb, kondition og doping.
Øvelser:
1. Undersøgelse af åndedrættet ved forskellige arbejdseffekter
2. Konditalsbestemmelse
3. Videoproduktion omkring doping-emne
Indhold
Kernestof:
Læs s. 68-72 i :Aerobe processer fra Idræt B for bedre idrætNY.pdf
Læs s. 68-72 i:Aerobe processer fra Idræt B for bedre idrætNY.pdf
Læs s. 72-76 i: Aerobe processer fra Idræt B for bedre idrætNY.pdf
Læs som lektie alle sider i: Kondition fra Biologi til tiden.pdf
Konditionstest på cykel submax version 4 med bilag 2022.doc
Læs s. 155-156 i: Doping kopi fra kroppen i fokus.pdf
Lektien er hjemme at læse "sine" afsnit, så par 1 arbejder med Epo og bloddoping s.157-165 og par 2 arbejder med anabole steroider og gendoping s. 166-172. Det er vigtigt at I har læst jeres lektie, da vi starter med at videofilme i dag, torsdag. Hvi
Videoarbejde afsluttes og videoerne vises. Videoerne skal være færdigklippet kl. 13.00, hvor de vises. Hvor meget I skal lave hjemme, kan I selv vurdere. De der var fraværende sidst, skal nok lave en del hjemme.
Skim de sider, I ikke selv har lavet video om i dopingkopien: Doping kopi fra kroppen i fokus.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Natur og økologi
Der er fokus på
Økosystem, energi og produktion
Skov, succession og biodiversitet
Fotosyntese
Svampe, næringsstoffer og stofkredsløb
Øvelser:
1. Undersøgelse af fotosyntese og respiration samt bestemmelse af primærproduktion hos landplanter
2. Plante/blomsterbestemmelse
3. Biodiversitets-bestemmelse
4. Adskillelse af bladets farvestoffer
5. Svampeekskursion
Indhold
Kernestof:
Bodil Blem Bidstrup et al: Biologi i fokus (2 udg.), Nucleus; sider: 131-157, 159-164
I skal sørge for at jeres graf med forsøgsresultater er sat ind i samarbejdsområdet i oneNote- der er gjort klart til det. Medbring desuden en blomst til timen. Helst fra naturen - ellers fra haven. Ha´ den i en plastikpose, så den ikke tørrer ud.
Sørg for at I har lavet arbejdsspørgsmålene fra øvelsesgangen:
Øvelsesvejledning til biodiversitetsundersøgelse 2020.docx
Gruppe1 Gruppe52h04 Anton Bender Skjoldborg Larsen 2h16 Munia Jassim Mohammad Al-Timimi2h08 Hjalte Christensen 2h18 Nanna Berg2h09 Jacob Sander Bruun 2h29 Tøger Petersen Gruppe2 Gruppe62h14 Liva Bagge Holst 2h21 Oliver Garrett Høyer Ulka2h20 Nicoline
Læs: Biodiversitet
Prøve i det sidste forløb i økologi: Opgaverne stilles inden for s. 131-134 + 138-140 + 148-153m + 159-164mHusk at komme til timen - ellers skal prøven laves i næste modul
Artikel om svampenes spidsfindige rige.pdf
Fosfors kredsløb - scannede sider fra Biologi i udvikling B s. 137-138.pdf
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nervesystemet og rusmidler
Der er fokus på:
Nervesystemets opdeling, Ionkanaler og nerveimpulsen, Rusmidler og deres virkemåde i nervesystemet.
Desuden arbejdes der med forsøgsdesign og naturvidenskabelig metode.
Øvelser:
1. Nerveledningsforsøg
2. Reaktionstid og koffeinpåvirkning
Indhold
Kernestof:
Bodil Blem Bidstrup et al: Biologi i fokus (2 udg.), Nucleus; sider: 43-54
Gør Journalen færdig inklusiv diskussionsspørgsmål 3 fra nerveledningsøvelsen, hvis I ikke nåede det.
Videoen skal være filmet færdig derhjemme og så har I lige de første 20 minutter af timen til at få samlet den, hvis det kræves.
Læs side 14m-15 og 23-31 i: Rusmidlernes biologi af Henrik Rindom (2).pdf
I kan se her, hvad vi skal arbejde med i morgen, onsdag. (Vi fremlægger torsdag): Modul 7. Rusmidler - gruppearbejde (Webvisning)
I skal fremlægge jeres stofgruppe jf Modul 7. (Var man der ikke til timen, er lektien at lave oplægget hjemme)
Kopi om kaffe og koffein.pdf
Læs side 111 i Rusmidlernes biologi af Henrik Rindom (2).pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Evolution
Der er fokus på Darwins evolutionsteori med mutation, variation, naturlig selektion og seksuel selektion. Herudover et fokus på arter og menneskets udvikling.
Øvelser:
1.Menneskedyret. Øvelse fra SNM, hvor kranier opmåles hos H.s. og sammenlignes
2.Virtuel lab med selektion hos kaniner
Indhold
Kernestof:
Bodil Blem Bidstrup et al: Biologi i fokus (2 udg.), Nucleus; sider: 107-109, 118-120
Læs: Genetik og gen-etik menneskets evolution.pdf
Læs: FaktaarkFireArterStatensNaturhistoriskeMuseum.pdf.pdf
Læs: FaktaarkFireArterStatensNaturhistoriskeMuseum.pdf.pdf
Kopi om kønnet formering og sexuel selektion.pdf
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Genetik og bioteknologi
Der er fokus på: DNA og DNA-kopiering, Proteinsyntesen, Genteknologi (PCR og elektroforese), Ægsortering (Donor- og designerbørn), Genetiske grundbegreber, Mendels love om nedarvning samt gen- og kromosommutationer
Øvelser:
1. Gelelektroforese - Fremstilling af DNA-profil og find den skyldige
2. Gensplejsning af menneskets insulingen - et tørforsøg
3. To-gensnedarvning i majs
Indhold
Kernestof:
Bodil Blem Bidstrup et al: Biologi i fokus (2 udg.), Nucleus; sider: 15-17, 81-92, 95-106, 121-124, 126-127, 129-130
Fremstilling af DNA profil - find den skyldige JD 2020 til elever.docx
Medbring biologibogen til timen
Vejledning til gensplejsning af insulin i gær.docx
Der er Genetik-prøve i siderne: 81-90 95-106.I anden halvdel af timen ser vi film om CRISPR - en af de nyeste bioteknologiske teknikker.Husk at komme til modulet. Er man der ikke fredag, får man prøven næste modul.
Husk at medbringe jeres svar-ark fra filmen om CRISPR og brug 5 minutter på at skimme/sammenligne med følgende artikel:
togensudspaltning i majs øvelsesvejledning (1).pdf
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Celler og mikroorganismer
Der er fokus på
Celleopbygning og transportprocesser
Celledeling - mitose og meiose
Mikroorganismer herunder virus (opbygning, livscyklus, pandemi, epidemi)
Antibiotika og resistens
Vækstfaktorer
Øvelser:
1. Diffusionsforsøg - terninger i 3 forskellige størrelser
2. Mikroskopi af løg - celledeling
3. Gærforsøg med vækstfaktorer
4. Antibiotika-resistens hos to forskellige bakterie-arter
Indhold
Kernestof:
Bodil Blem Bidstrup et al: Biologi i fokus (2 udg.), Nucleus; sider: 7-17
Læs s. 7-17 i : Mikroskopisk liv kopi af bog.pdf
Lektie: s.12 (nærlæs figur 6) og s. 47-48 (bemærk siderne er midt i det hele... i: Mikroskopisk liv kopi af bog.pdf
Modulet er et arbejd selv modul. Opgaven er at tage 3 fotos af forårs-blomster/planter og bestemme dem til art med "inaturalist". I billederne skal jeres ansigter være med (fravær tjekkes herudfra). Desuden skal I optage 2 forskellige fuglestemmer på
Læs: Mikroorganismers vækst fra Biologi til tiden.pdf
Undersøgelse af gæringsprocessen i NV 2022 og bollebagning3.docx
Læs s. 35-38 i: Mikroskopisk liv kopi af bog.pdf
Husk for at få tilstedeværelse for modulet sidste torsdag skal I medbringe 3 fotos af jer med en forårsblomst, samt to optagelser af fuglestemmer.
Læs s. 76-82 i: Mikroskopisk liv kopi af bog.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Energi, næringsstoffer og enzymer
Der er fokus på
De tre hovedernæringsstoffer - Kulhydrat, fedt og protein (opbygning og funktion)
Energistofskiftet (glykolyse, citronsyrecyklus og elektrontransportkæde)
Muskelopbygning og -typer
Enzymers opbygning og virkemåde
Øvelse:
Undersøgelse af katalases forekomst og virkning
Sammenhæng mellem muskelstyrke og muskelstørrelse (underarmsdiameter)
Indhold
Kernestof:
Bodil Blem Bidstrup et al: Biologi i fokus (2 udg.), Nucleus; sider: 21-28, 33-36, 38-41, 69-73, 76-80
katalaseøvelsesvejledning.pdf
Husk at medbringe tallene fra øvelsen i sidste modul
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Hormoner
Der er fokus på hormonernes virkningsmekanisme og regulering, vand- og fedtopløselige hormoner, kønshormoner og kønsorganer hos manden og kvinden samt kønsforstyrrende stoffer.
Øvelser:
Hormonforstyrrende stoffer hos zebrafisk - forsøg hos SDU
Indhold
Kernestof:
Bodil Blem Bidstrup et al: Biologi i fokus (2 udg.), Nucleus; sider: 57-67
Læs som forberedelse følgende artikel: kønsforvirring artikel om hormonforstyrrende stoffer.pdf
U55 map
Kvinden og mandens kønsorganer - BIU s. 136-141.pdf
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500438255", "T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500438255", "H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64500438255" }