Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
24 FyB/2 2g (2 FyB/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Introduktion til fysik
Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2024, Orbit B stx
Materiale
Orbit B stx, kapitel 1
Omfang: 20,4 sider
Indhold
Særlige fokuspunkter: Fysikkens metode, SI-systemet, titalspotenser, præfikser, betydende cifre, tilvækster.
Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, elevoplæg, projektarbejde.
Faglige mål
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi
Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2024, Orbit B stx
Materiale
Orbit B stx, kapitel 2
Omfang: 28,8 sider
Indhold
Kernestof:
– beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
– kinetisk og potentiel energi i tyngdefeltet nær Jorden
– indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer
Særlige fokuspunkter: Energi, effekt, nyttevirkning, energikvalitet, temperatur, faseovergange, specifik varmekapacitet, fordampning, smeltning, mekanisk energi, potentiel energi, kinetisk energi, kemisk energi.
Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde, elevoplæg, projektarbejde
Eksperimentelt arbejde
– Journal: Effekt af en elkedel
– Journal: Nyttevirkning af en elkedel og en gryde
– Journal: Vandblandinger og termisk energi
– Rapport: Specifik varmekapacitet for et lod
– Journal: Bestemmelse af vands smeltevarme
– Journal: Bestemmelse af vands fordampningsvarme
– Journal: Mekanisk energi for en faldende bold
– Journal: Mekanisk energi for et pendul
Faglige mål
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
– kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Specifik varmekapacitet
|
10-09-2024
|
Prøve: Energi
|
12-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger, lyd og lys
Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2024, Orbit B stx
Materiale
Orbit B stx, kapitel 3 + 4 + 5
Omfang: 45,4 sider
Indhold
Kernestof:
– grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart og interferens
– lyd og lys som eksempler på bølger
– det elektromagnetiske spektrum
Særlige fokuspunkter: amplitude, bølgelængde, frekvens, periode, diffraktion, interferens, stående bølger, refleksion, brydning, totalrefleksion, bølgeligningen, resonans, lydbølger i åbne og halvåbne rør, dopplereffekt, optisk gitter.
Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde
Eksperimentelt arbejde
– Journal: Refleksionsloven
– Journal: Brydningsloven
– Journal: Totalrefleksion i et prisme
– Journal: Bestemmelse af lydens hastighed
– Journal: Lydmålinger
– Journal: Lydbølger i rør
– Journal: Måling af dopplereffekten
– Rapport: Optisk gitter – Bølgelængden af laserlys
– Rapport: Optisk gitter – Rilleafstanden for en CD
Faglige mål
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
– kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve: Bølger, lyd og lys
|
29-10-2024
|
Rapport: Optisk gitter og rilleafstand for CD
|
04-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kvantemekanik
Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2024, Orbit B stx
Materiale
Orbit B stx, kapitel 7 + 8 + 11
Omfang: 64,6 sider
Indhold
Kernestof:
– atomers og atomkerners opbygning
– fotoners energi, atomare systemers emission og absorption af stråling, spektre
– radioaktivitet, herunder henfaldstyper, aktivitet og henfaldsloven
– ækvivalensen mellem masse og energi, herunder Q -værdi ved kernereaktioner
Særlige fokuspunkter: det elektromagnetiske spektrum, planckkurver, afstandskvadratloven, Bohrs atommodel, emission, absorption, Balmerserien, emissionsspektrum, absorptionsspektrum, atomkerners opbygning, alfahenfald, betahenfald, gammahenfald, henfaldsloven, aktivitet, absorption af stråling, kerneenergi.
Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde, elevoplæg, projektarbejde
Eksperimentelt arbejde
– Journal: Afstandskvadratloven for en lyskilde
– Journal: Spektrofotometri
– Journal: Simulation af henfaldsloven ved terningekast
– Rapport: Gammastrålings halveringstykkelse i bly
– Rapport: Afstandskvadratloven for gammastråling
Faglige mål
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
– kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Radioaktivitet
|
20-12-2024
|
"Prøve" om kvantemekanik
|
10-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Elektricitet
Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2024, Orbit B stx
Materiale
Orbit B stx, kapitel 6
Omfang: 24,9 sider
Indhold
Kernestof:
– simple elektriske kredsløb med stationære strømme beskrevet ved hjælp af strømstyrke, spændingsfald, resistans og energiomsætning, herunder eksempler på kredsløb med elektriske sensorer
Særlige fokuspunkter: Elektrisk ladning, strømstyrke, spændingsforskel, elektriske komponenter, resistans, Ohms lov, seriekobling, parallelkobling, elektrisk effekt, Joules lov, energitransport, elektriske sensorer.
Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde
Eksperimentelt arbejde
– Journal: Ohms lov
– Journal: Ohms lov for resistorkoblinger
– Rapport: Joules lov
– Journal: Anvendelsen af en elektrisk sensor (temperaturafhængig modstand)
Faglige mål
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
– kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve: Elektricitet
|
30-01-2025
|
Rapport: Joules lov
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mekanik
Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2024, Orbit B stx
Materiale
Orbit B stx, kapitel 10
Omfang: 38,6 sider
Indhold
Kernestof:
– kinematisk beskrivelse af bevægelse i én dimension
– kraftbegrebet, herunder tyngdekraft, tryk og opdrift
– Newtons love anvendt på bevægelser i én dimension.
Særlige fokuspunkter: tyngdekraft, resulterende kraft, Newtons love, stedfunktion, hastighedsfunktion, acceleration, bevægelse med konstant hastighed, bevægelse med konstant acceleration, frit fald, lodret kast, arbejde og mekanisk energi, Coulombs gnidningslov, tryk i en væskesøjle, opdrift, Archimedes' lov
Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde, elevoplæg, projektarbejde
Eksperimentelt arbejde
– Journal: Bestemmelse af tyngdeaccelerationen
– Journal: Resulterende kraft/kræfternes parallelogram
– Journal: Bevægelsesligninger med bevægelsessensorer
– Journal: Frit fald
– Journal: Lodret kast
– Journal: Coulombs gnidningslov
– Journal: Tryk i en væskesøjle
– Journal: Archimedes' lov
Faglige mål
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
– kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Video: Mekanik
|
28-04-2025
|
Prøve: Mekanik
|
30-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Astronomi
Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2024, Orbit B stx
Materiale
Orbit B stx, kapitel 9 + 12
Omfang: 59,3 sider
Indhold
Kernestof:
– grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse og spektrallinjers rødforskydning
– Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
– naturens mindste byggesten, herunder atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof og grundstoffernes dannelseshistorie
Særlige fokuspunkter: parallakse, størrelsesklasser, galakser, Big Bang, Universets udvidelse, rødforskydning, Hubbles lov, grundstoffers dannelse
Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, elevoplæg, projektarbejde
Faglige mål
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
– kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremlæggelser om Universet
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64506696679",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64506696679",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64506696679"
}