Holdet 24 FyB/2 2g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e)
Hold 24 FyB/2 2g (2 FyB/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Introduktion til fysik
Titel 3 Energi
Titel 4 Bølger, lyd og lys
Titel 5 Kvantemekanik
Titel 6 Elektricitet
Titel 7 Mekanik
Titel 8 Astronomi
Titel 9 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Der er i undervisningen brugt følgende digitale læremidler:

i-Bøger:
Morten Brydensholt, m.fl., Systime iBog 2024, Orbit B stx

Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Introduktion til fysik

Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2024, Orbit B stx

Materiale
Orbit B stx, kapitel 1
Omfang: 20,4 sider

Indhold
Særlige fokuspunkter: Fysikkens metode, SI-systemet, titalspotenser, præfikser, betydende cifre, tilvækster.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, elevoplæg, projektarbejde.

Faglige mål
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Energi

Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2024, Orbit B stx

Materiale
Orbit B stx, kapitel 2
Omfang: 28,8 sider

Indhold
Kernestof:
– beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
– kinetisk og potentiel energi i tyngdefeltet nær Jorden
– indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer
Særlige fokuspunkter: Energi, effekt, nyttevirkning, energikvalitet, temperatur, faseovergange, specifik varmekapacitet, fordampning, smeltning, mekanisk energi, potentiel energi, kinetisk energi, kemisk energi.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde, elevoplæg, projektarbejde

Eksperimentelt arbejde
– Journal: Effekt af en elkedel
– Journal: Nyttevirkning af en elkedel og en gryde
– Journal: Vandblandinger og termisk energi
– Rapport: Specifik varmekapacitet for et lod
– Journal: Bestemmelse af vands smeltevarme
– Journal: Bestemmelse af vands fordampningsvarme
– Journal: Mekanisk energi for en faldende bold
– Journal: Mekanisk energi for et pendul

Faglige mål
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
– kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Specifik varmekapacitet 10-09-2024
Prøve: Energi 12-09-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bølger, lyd og lys

Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2024, Orbit B stx

Materiale
Orbit B stx, kapitel 3 + 4 + 5
Omfang: 45,4 sider

Indhold
Kernestof:
– grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart og interferens
– lyd og lys som eksempler på bølger
– det elektromagnetiske spektrum
Særlige fokuspunkter: amplitude, bølgelængde, frekvens, periode, diffraktion, interferens, stående bølger, refleksion, brydning, totalrefleksion, bølgeligningen, resonans, lydbølger i åbne og halvåbne rør, dopplereffekt, optisk gitter.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde

Eksperimentelt arbejde
– Journal: Refleksionsloven
– Journal: Brydningsloven
– Journal: Totalrefleksion i et prisme
– Journal: Bestemmelse af lydens hastighed
– Journal: Lydmålinger
– Journal: Lydbølger i rør
– Journal: Måling af dopplereffekten
– Rapport: Optisk gitter – Bølgelængden af laserlys
– Rapport: Optisk gitter – Rilleafstanden for en CD

Faglige mål
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
– kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve: Bølger, lyd og lys 29-10-2024
Rapport: Optisk gitter og rilleafstand for CD 04-11-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kvantemekanik

Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2024, Orbit B stx

Materiale
Orbit B stx, kapitel 7 + 8 + 11
Omfang: 64,6 sider

Indhold
Kernestof:
– atomers og atomkerners opbygning
– fotoners energi, atomare systemers emission og absorption af stråling, spektre
– radioaktivitet, herunder henfaldstyper, aktivitet og henfaldsloven
– ækvivalensen mellem masse og energi, herunder Q -værdi ved kernereaktioner
Særlige fokuspunkter: det elektromagnetiske spektrum, planckkurver, afstandskvadratloven, Bohrs atommodel, emission, absorption, Balmerserien, emissionsspektrum, absorptionsspektrum, atomkerners opbygning, alfahenfald, betahenfald, gammahenfald, henfaldsloven, aktivitet, absorption af stråling, kerneenergi.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde, elevoplæg, projektarbejde

Eksperimentelt arbejde
– Journal: Afstandskvadratloven for en lyskilde
– Journal: Spektrofotometri
– Journal: Simulation af henfaldsloven ved terningekast
– Rapport: Gammastrålings halveringstykkelse i bly
– Rapport: Afstandskvadratloven for gammastråling

Faglige mål
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
– kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Radioaktivitet 20-12-2024
"Prøve" om kvantemekanik 10-01-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Elektricitet

Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2024, Orbit B stx

Materiale
Orbit B stx, kapitel 6
Omfang: 24,9 sider

Indhold
Kernestof:
– simple elektriske kredsløb med stationære strømme beskrevet ved hjælp af strømstyrke, spændingsfald, resistans og energiomsætning, herunder eksempler på kredsløb med elektriske sensorer
Særlige fokuspunkter: Elektrisk ladning, strømstyrke, spændingsforskel, elektriske komponenter, resistans, Ohms lov, seriekobling, parallelkobling, elektrisk effekt, Joules lov, energitransport, elektriske sensorer.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde

Eksperimentelt arbejde
– Journal: Ohms lov
– Journal: Ohms lov for resistorkoblinger
– Rapport: Joules lov
– Journal: Anvendelsen af en elektrisk sensor (temperaturafhængig modstand)

Faglige mål
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
– kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve: Elektricitet 30-01-2025
Rapport: Joules lov 06-02-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mekanik

Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2024, Orbit B stx

Materiale
Orbit B stx, kapitel 10
Omfang: 38,6 sider

Indhold
Kernestof:
– kinematisk beskrivelse af bevægelse i én dimension
– kraftbegrebet, herunder tyngdekraft, tryk og opdrift
– Newtons love anvendt på bevægelser i én dimension.
Særlige fokuspunkter: tyngdekraft, resulterende kraft, Newtons love, stedfunktion, hastighedsfunktion, acceleration, bevægelse med konstant hastighed, bevægelse med konstant acceleration, frit fald, lodret kast, arbejde og mekanisk energi, Coulombs gnidningslov, tryk i en væskesøjle, opdrift, Archimedes' lov

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde, elevoplæg, projektarbejde

Eksperimentelt arbejde
– Journal: Bestemmelse af tyngdeaccelerationen
– Journal: Resulterende kraft/kræfternes parallelogram
– Journal: Bevægelsesligninger med bevægelsessensorer
– Journal: Frit fald
– Journal: Lodret kast
– Journal: Coulombs gnidningslov
– Journal: Tryk i en væskesøjle
– Journal: Archimedes' lov

Faglige mål
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
– kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Video: Mekanik 28-04-2025
Prøve: Mekanik 30-04-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Astronomi

Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2024, Orbit B stx

Materiale
Orbit B stx, kapitel 9 + 12
Omfang: 59,3 sider

Indhold
Kernestof:
– grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse og spektrallinjers rødforskydning
– Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
– naturens mindste byggesten, herunder atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof og grundstoffernes dannelseshistorie
Særlige fokuspunkter: parallakse, størrelsesklasser, galakser, Big Bang, Universets udvidelse, rødforskydning, Hubbles lov, grundstoffers dannelse

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, elevoplæg, projektarbejde

Faglige mål
– kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
– kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelser om Universet 07-05-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer