Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
24 FyB/3 2g (2 FyB/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
i-Bøger:
Orbit B STX Jens Ingwersen, Morten Brydensholt, Simon Pedersen og Systime A/S. Første udgivelsesår 2011.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Grundbog:
Orbit B STX, iBog, M. Brydensholt m.fl., Systime
Pensum: Kap. 2 Energi
Omfang: 28,4 sider
Forløbet fokuserer på energi og effekt generelt, med nedslag i termisk energi for vand, hvor varmefylde, fordampning og smeltning undersøges. Dertil introduceres nyttevirkning af forskellige apparater og mekanisk energi ved pendul. Kemisk energi bearbejdes gennem gruppeprojekter.
Supplerende:
Frit fald:
https://www.youtube.com/watch?v=E43-CfukEgs
Forsøg:
1. Identifikation af materiale ved specifikke varmekapacitet målt med LoggerPro
2. Frit fald videoanalyse med LoggerPro
3. Pendulforsøg med videoanalyse med LoggerPro
4. Smeltevarme for vand målt med LoggerPro
Særlige fokuspunkter:
- Enhedshåndtering
- Termisk energi og faseovergange
- Mekanisk energi
- Energibevarelse
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde, opgaveregning og makkerskaber.
Faglige mål:
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantita-tiv forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fy-siske størrelser
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers op-førsel ved hjælp af it-værktøjer
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fa-gets viden og metoder anvendes
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kemisk Energi Poster
|
10-09-2024
|
Identificering af materiale
|
16-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger (Lyd og Lys)
Grundbog:
Orbit B STX, iBog, M. Brydensholt m.fl., Systime
Pensum: Kap. 3 om Bølger, Kap. 4.1 og 4.6 om Lyd og Kap 5.1, 5.2 og 5.3 om Lys
Omfang: 22,9 sider
Forløbet fokuserer på bølgers grundlæggende egenskaber, med beskrivelse af bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart. Dertil er introduceret interferens og diffraktion, samt lys’ opførsel gennem optisk gitter og både refleksion og brydning gennem plexiglas.
Lydbølger blev introduceret hastighedsberegninger ved forskellige temperaturer og dopplereffekten.
Supplerende:
Dobbelt spalte eksperiment:
https://www.youtube.com/watch?v=Iuv6hY6zsd0
Gitterligning repetition:
https://www.youtube.com/watch?v=-MIH_64zyC8
Forsøg:
1. Laser gennem optisk gitter
2. Måling af CDs spaltebrede
3. Brydning og refleksion af lys gennem pleksiglas
4. Måling af Dopplereffekt ved PhyPhox
Særlige fokuspunkter
- Beskrivelse af bølgen (frekvens, periode, bølgelængde mm.)
- Interferens og diffraktion
- Brydningsloven
- Gitterligningen
- Dopplereffekt
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde, opgaveregning og makkerskaber.
Faglige mål:
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lyd og Lys - Repetitionsvideo
|
30-10-2024
|
Spaltebrede af en CD
|
05-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Stråling og radioaktivitet
Grundbog:
Orbit B STX, iBog, M. Brydensholt m.fl., Systime
Pensum: Kap. 7.3 og 7.4 om Elektromagnetisk spektrum og fotoner, Kap. 8.1, 8.2 og 8.3 om Bohrs atommodel og Kap. 11. Kernefysik – stråling og radioaktivitet (11.8 Biologisk påvirkning)
Omfang: 41 sider
Forløbet fokuserer på det elektromagnetiske spektrum og fotoner, samt radioaktivitet. Ved undersøgelse af emission og absorptions, gennem Bohrs atommodel, er fotoner introduceret ved elektronspring. Dertil er atomkernen introduceret, med korrekt notation og henfaldsskemaer for både alfa, beta-plus, beta-minus og gammastråling, samt bevægelse på isotopkort efterfulgt af halveringstid og aktivitet. Afstandskvadratloven er undersøgt ved lys, som hjemmeforsøg og halveringstykkelser er undersøgt eksperimentelt.
Efter det senere Verdensbilleder forløb, introduceres også Q-værdi ved kernehenfald.
Forsøg/projekter:
1. Halveringstid for 100 terninger
2. Demonstration af forskellige faktorers indvirkning på henfaldsbeskyttelse
3. Halveringstykkelse for aluminium og bly ved brug af beta- og gammestråling
4. Spektrofotometri til identifikation af grundstoffer
Særlige fokuspunkter:
- Halveringstykkelse
- Halveringstid
- Q-værdi
- Alfa, beta og gammastråling
- Henfaldsskemaer
- Isotopkort
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde, opgaveregning, makkerskaber.
Faglige mål:
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Elektricitet
Grundbog:
Orbit B STX, iBog, M. Brydensholt m.fl., Systime
Pensum: Kap. 6. Elektricitet (uden 6.9 Halvledere)
Omfang: 21,3 sider
Forløbet fokuserer på grundlæggende forståelse af elektricitet ved undersøgelse af spænding, strømstyrke og modstand. Med udgangspunkt i både Ohms 1. lov og Kirchhoffs 1. lov, undersøges simple kredsløb i både enkelte, serie- og parallelforbin-delser. Den elektriske effekt testes ved Joules Lov og beregning af tab ved energi-transport. Sensorer introduceres som variabel modstand i simple kredsløb, og der anvendes temperaturafhængig modstand som termometer.
Forsøg:
1. Bestemmelse af Ohms 1. lov ved regression
2. Undersøgelse af erstatningsmodstand ved serie- og parallel kobling af mod-stande
3. Undersøgelse af Kirchhoffs 1. lov
4. Joules lov – Elektrisk effekt til opvarmning af vand
5. Termometer med sensor. Undersøgelse af modstand som funktion af temperatur
Særlige fokuspunkter:
- Beskrivelse af elektricitet (spænding, strømstyrke og modstand)
- Ohms 1. lov
- Kirchhoffs 1. lov
- Serie- og parallelforbindelser
- Joules lov
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde, opgaveregning og makkerskaber.
Faglige mål:
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysi-ske størrelser
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers op-førsel ved hjælp af it-værktøjer
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mekanik
Grundbog:
Orbit B STX, iBog, M. Brydensholt m.fl., Systime
Pensum: Kap. 10. Mekanik (uden 10.11 Arbejde og mekanisk energi, Skråplan fra 10.12 og 10.14 Vægstangsreglen)
Omfang: 32.1 sider
Forløbet har fokuseret på bevægelsesligningerne for, acceleration, hastighed og position. Herefter introduceres kræfter, ved hjælp af Newtons tre love, som kobles med acceleration. Med udgangspunkt i tyngdekraften arbejdes også med både frit fald, lodret kast samt tryk og opdrift i vand. Som supplerende stof undersøges skrå kast ved projektarbejde.
Forsøg:
1. Bevægelsesligninger ved videoanalyse og bevægelsessensorer i LoggerPro
2. Undersøgelse af kræfter ved kraftplatform og newtonmetre i parallelogram i LoggerPro
3. Undersøgelse af opdriftsfaktorer samt bestemmelse af Archimedes lov
4. Skrå kast analyse af eget basketballstraffekast og beregning i LoggerPro
5. Skrå kast simulering i VR
Særlige fokuspunkter
- Bevægelsesligninger (acceleration, hastighed og position)
- Newtons tre love
- Tyngdekraft
- Frit fald/Lodret kast
- Tryk og opdrift i vand
- Skrå kast
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde, opgaveregning, makkerskaber og VR.
Faglige mål:
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysi-ske størrelser
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers op-førsel ved hjælp af it-værktøjer
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fa-gets viden og metoder anvendes
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Joules Lov
|
23-02-2025
|
Basketball analyse
|
10-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Verdensbilleder
Grundbog:
Orbit B STX, iBog, M. Brydensholt m.fl., Systime
Pensum: Kap. 9 Rejsen til planeterne og Kap. 12.5 Universet, 12.6 Universets udvi-delse, 12.7 Hubbles lov, 12.11 Grundstoffers dannelse
Omfang: 34,8 sider
Forløbet har kort genopfrisket jordens, månens og planeternes indbyrdes bevægelser, herunder Keplers Love. Ved elevoplæg blev parallakse- og størrelsesklassemetoden, stjerners overordnet livscyklus, galaksers opbygning, grundlæggende argumenter for Big Bang teorien samt forskelle og ligheder på myter, religion og naturvidenskab kort introduceret. Universets udvidelse ved Hubbles lov og Rødforskydning blev gennemarbejdet. Grundstoffernes dannelse ved fusion i solen blev gennemgået ved brug af bindingsenergi og reaktionsskemaer.
Forsøg:
1. Venus' faser
Særlige fokuspunkter:
- Kepplers love
- Newtons gravitation
- Rødforskydning
- Hubbles lov
- Grundstoffernes dannelse ved fusion
- Bindingsenergi
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde, elevoplæg, opgaveregning og makkerskaber.
Faglige mål:
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysi-ske størrelser
- kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers op-førsel ved hjælp af it-værktøjer
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64510156403",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64510156403",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64510156403"
}