Holdet 24 FyB 3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e)
Hold 24 FyB 3g (3 FyB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Elektricitet
Titel 3 Atom- og kernefysik
Titel 4 Medicinsk fysik
Titel 5 Mekanik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

i-Bøger:
Medicinsk fysik - om stråling og kræft af Brian Krog Christensen - praxisOnline https://online.praxis.dk/

Webindhold:
kernekort.dk

Censorinformation:
https://www.sctknud-gym.dk/om-os/information-til-censorer/
https://www.sctknud-gym.dk/wp-content/uploads/2021/01/censoradgang-til-digitale-laeremidler.pdf/
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Elektricitet

Forløbet havde primært fokus på kernestoffet ved elektriske kredsløb.

Kernstof
Nielsen Knud Erik: Vejen til fysik AB1, Hax; sider: 187-202

Supplerende stof
Nielsen Knud Erik: Vejen til fysik AB1, Hax; sider: 203-205

Aktiviteter
A01.Elektricitet; A02.ElektriskeKredsløb; A03.Serie&ParallelkoblingerAfResistorer

Eksperimentelt
Måling af U, I og R (laboratorieaktivitet)
J01.IndledendeEksperimenterMedElektricitet
R01.JoulesLov (videoaflevering)

Faglige mål
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser  
- kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe


Arbejdsformer
- eksperimentelt arbejde (demo- og miniforsøg)
- eksperimentelt arbejde (journal- og rapportforsøg)
- efterbehandling og dokumentation af eksperimentelt arbejde
- løsning af fysikfaglige problemer
- formidling af fysikfaglig indsigt

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Atom- og kernefysik

Forløbet havde primært fokus på kernestoffet ved fysikkens bidrag ved det naturvidenskabelige verdensbillede samt kvantefysik. Desuden en behandling af fysikhistoriske emner herunder opdagelsen af radioaktivitet samt udviklingen af atombomben.

Kernestof
Nielsen Knud Erik: Vejen til fysik B2, Hax; sider: 34-43, 48-67, 70-75, 105-115

Supplerende stof
Nielsen Knud Erik: Vejen til fysik B2, Hax; sider: 116-122
Bjarning Grøn m.fl.: Aktiv Fysik C, s. 147-152 (Atomets historie)

Film (supplerende stof)
Radioactive (film omkring Marie Curie)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005510/radioactive/
Oppenheimer (film omkring J. R. Oppenheimer)
https://www.imdb.com/title/tt15398776/

Aktiviteter
A04.AtometsHistorie; A05.AtomerOgAndreSmåting; A06.BohrsKvantemodel; A07.AtomkernerOgRadioaktivitet; A08.FusionOgFission

Eksperimentelt
J02.HydrogensSpektrum

Faglige mål
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser  
- kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag


Arbejdsformer
- eksperimentelt arbejde (demo- og miniforsøg)
- eksperimentelt arbejde (journal- og rapportforsøg)
- efterbehandling og dokumentation af eksperimentelt arbejde
- løsning af fysikfaglige problemer
- formidling af fysikfaglig indsigt
- forløb hvor fagets viden og metoder anvendes

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Medicinsk fysik

Forløbet havde primært fokus på det supplerende stof omkring hospitalsfysik (diagnosticering og behandling). Desuden en perspektivering til Tjernobyl- og Fukushima-ulykken.

Supplerende stof
Medicinsk fysik - om stråling og kræft af Brian Krog Christensen - praxisOnline https://online.praxis.dk/
Medicinsk fysik - om stråling og kræft af Brian Krog Christensen s. 13-21, 32-34, 39-53, 71-75

Video (supplerende stof)
På Skuldrene af Bohr - Episode 2 - Stråling redder liv (Videnskabernes Selskab - 9. oktober 2023)
https://www.youtube.com/watch?v=BZb8jMBIaso/

Film (supplerende stof)
Returning to Fukushima | Explorer (dokumentar omkring Fukushima-ulykken)
https://www.youtube.com/watch?v=jFv5yY7pMgQ/
Katastrofen der varede 30 år (online-materiale omkring Tjernobyl-ulykken)
https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/tjernobyl#!/

Eksperimentelt
J03.Strålebeskyttelse

Faglige mål
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag


Arbejdsformer
- eksperimentelt arbejde (journal- og rapportforsøg)
- længerevarende forløb med selvvalgt eksperimentel problemstilling
- efterbehandling og dokumentation af eksperimentelt arbejde
- løsning af fysikfaglige problemer
- formidling af fysikfaglig indsigt
- forløb hvor fagets viden og metoder anvendes

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mekanik

Forløbet havde primært fokus på kernestoffet ved mekanik samt fysikkens bidrag ved det naturvidenskabelige verdensbillede. Desuden en behandling af fysikhistoriske emner herunder udviklingen af verdensbilledet.

Kernestof
Nielsen Knud Erik: Vejen til fysik B2, Hax; sider: 7-18, 166-177, 182-198

Podcast
Her er den absurd korte historie om, hvordan vi opdagede, at mennesket ikke er verdens navle (Information - 30. januar 2021)
https://www.information.dk/moti/2021/01/absurd-korte-historie-hvordan-opdagede-mennesket-verdens-navle/

Aktiviteter
A09.TrykOgOpdrift; A10.Kinematik; A11.Bremselængde; A12.KraftOgArbejde

Eksperimentelt
Journaløvelser: J04.TrykOgOpdrift; J05.Kinematik; J06.Dynamik

Faglige mål
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
- ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
- ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kunne behandle eksperimentelle data ved hjælp af blandt andet it-værktøjer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kende til simple eksempler på simulering eller styring af fysiske systemers opførsel ved hjælp af it-værktøjer
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Arbejdsformer
- eksperimentelt arbejde (demo- og miniforsøg)
- eksperimentelt arbejde (journal- og rapportforsøg)
- efterbehandling og dokumentation af eksperimentelt arbejde
- løsning af fysikfaglige problemer
- formidling af fysikfaglig indsigt

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer