Holdet 24 eøC/2 3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e)
Hold 24 eøC/2 3g (3 eøC/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Etablering af virksomheden og iværksætteri
Titel 3 Virksomhedens markedsforhold og afsætning
Titel 4 Økonomi og regnskab
Titel 5 Organisation og ledelse
Titel 6 Projekt
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

Klassenotesbog for holdet
Systime I-bog: "Luk virksomheden op"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Etablering af virksomheden og iværksætteri

Faglige mål/indhold: Undersøgelse og diskussion af problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed, herunder fokus på virksomhedens samspil med omverdenen, samt redegørelse for en virksomheds forretningsmodel og nationale og internationale rammevilkår.

Kernestof: Der er gennemgået kernestof om startup virksomheden, omverdensforhold, forretningsmodeller (som f.eks. den bæredyggtige og socialøkonomiske virksomhed) og rammevilkår, samt viden om innovation, iværksættertyper, virksomhedens idé, vision, mission og forretningsplan.

Forløbet har indeholdt et oplæg fra CEO i Budget123 Aps og et virksomhedsbesøg hos Universal Robots A/S

Materiale: Følgende afsnit eller uddrag af afsnit fra i-bogen (Luk virksomheden op) er læst: Afsnit 1.1, uddrag af afsnit 1.3, 1.4, 1.5 og 1.6 + cases og supplerende stof.

Arbejdsformer: Elevoplæg, tavleundervisning, casearbejde og gruppearbejde.

Omfang: ca. 40 sider - fordelt på kernestof og supplerende stof (herunder artikler og anden materiale om virksomhedscases).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Virksomhedens markedsforhold og afsætning

Faglige mål/indhold: Anvende viden om virksomhedens konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketingsmix og strategiske muligheder, og demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder. Samt indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger.

Kernestof: Der er gennemgået kernestof om konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi, branding, kundesegmentering og marketingsmix.

Forløbet har indeholdt virksomhedsbesøg: Envases A/S

Materiale: Følgende afsnit eller uddrag af afsnit fra i-bogen (Luk virksomheden op) er læst som kernestof: Afsnit 2.1, 2.2, 2.3, 2.5, 2.6, 2.7, 2.8, 2.9, 2.10, 2.11 og 2.12) + afsnit 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7, 3.8, 3.9, 3.10.

Arbejdsformer: Elevoplæg, tavleundervisning, casearbejde, virksomhedsbesøg og gruppearbejde.

Omfang: ca. 82 sider - fordelt på kernestof og supplerende stof (herunder artikler og anden materiale om virksomhedscases).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Økonomi og regnskab

Faglige mål/indhold: Anvendelse af viden om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge, diskutere og vurdere virksomhedens bæredygtighed.

Kernestof: Der er gennemgået kernestof om årsrapporten og regnskabsanalyse.

Forløbet har indeholdt virksomhedsbesøg: Refsvindinge Bryggeri Aps og Tradepoint A/S

Materiale: Følgende afsnit eller uddrag af afsnit fra i-bogen (Luk virksomheden op) er læst som kernestof: Afsnit 4.1, 4.2, 4.4, 4.5, 4.6, 4.7 og 4.8 til og med underafsnittet om Gearingen.

Arbejdsformer: Elevoplæg, tavleundervisning, casearbejde, virksomhedsbesøg og gruppearbejde.


Omfang: ca. 36 sider - fordelt på kernestof og supplerende stof (herunder artikler og anden materiale om virksomhedscases).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Organisation og ledelse

Faglige mål/indhold: Anvende viden om én virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge, diskutere og vurdere virksomhedens interne forhold.

Kernestof: Der er gennemgået kernestof om organisationsstrukturer, ledelsesformer og motivation.


Materiale: Følgende afsnit eller uddrag af afsnit fra i-bogen (Luk virksomheden op) er læst som kernestof: Afsnit 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5 og 5.6 + 6.1, 6.2, 6.3 og underafsnittet om de fem magtbaser i afsnit 6.5 + afsnit 6.6, 6.7 og 6.8

Arbejdsformer: Elevoplæg, tavleundervisning, casearbejde og gruppearbejde.

Omfang: ca. 59 sider - fordelt på kernestof og supplerende stof (herunder artikler og anden materiale om virksomhedscases).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Projekt

Formål, indhold og kernestof:

Projektforløb, hvor eleverne i grupper skal arbejde med følgende: Én selvvalgt virksomheds økonomiske eller strategiske bæredygtighed
I skal enten vælge at arbejde med en socialøkonomisk virksomhed eller startup-virksomhed eller en virksomhed som fokuserer på miljømæssig bæredygtighed.
Med udgangspunkt i en selvvalgt virksomhed, skal I undersøge et problem eller en udfordring, som virksomheden står overfor.
Produktkrav: En A3-poster som formidler projektets fokus, problemformulering og væsentlige konklusioner.
Fagligt mål: Strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Kernestof: Startup virksomheden + Den miljømæssige bæredygtige virksomhed + Den socialøkonomiske virksomhed

Arbejdsformer:
Projektarbejde og gruppearbejde.

Omfang: 3 moduler
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer