Holdet 24 deC/1 3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e)
Hold 24 deC/1 3g (3 deC/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb
Titel 2 Kommunikationsdesign
Titel 3 Produktdesign
Titel 4 Arkitektur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb

Introduktion til faget
oprettelse af analoge portfolio mapper. Generel intro til faget, hovedområder og genstandsfelter.
Læreroplæg med pptx til illustration og eksemplificering. Kort præsentation af portfolioarbejdet og eksamensform.
Oprettelse af individuelle, fysiske portfoliomapper.

Materialer hele året:
"Design og Arkitektur, grundbog til c-niveau" J.Bek (uddrag) Lindhardt og Ringhof 2017
Lærerfremstillede powerpoints
"Smukkere Grafisk Design", H.Birkvig (enkelt sider)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kommunikationsdesign

Introduktion til kommunikationsdesign/grafisk design generelt og specifikt fokus på typografi, lay out og AIDA modellen.
Praktisk individuel øvelse med eget navn, analog håndskrift og digitale typografier for at vise hvordan udtrykket ændrer sig med valg af typogarfi. Øvelsen slutter med at eleverne, individuelt, skaber et logo for sig selv.
I forbindelse med øvelsen trækkes tråde til Immaterielt Design-området i forhold til kampagner, nudging o.lign.
Der analyseres 3 forskellige turistplakater for at øve analyse af grafisk design.
Individuel opgave: i forbindelse med gennemgang af designprocessen laves re-design af magasin forside.
Film: "Paula Scherer, Graphic Designer", Netflix
Gruppeopgave: Plakater til hhv. flaske/dåse pant containere og plakat til papir-håndklæde beholdere på skolens toiletter. I begge tilfælde skal der opfordres til hensigtsmæssig adfærd blandt skolens elever.
Teoretisk materiale: kapitel om Kommunikationsdesign fra J.Bek grundbogen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Produktdesign


Introduktion til hovedområdet, produkt design" med lærer oplæg og pptx om "ting og sager" for at illustrere at produktdesign er både de fine dyre design genstande, men også gode og funktionelle genstande - fra designermøbler til benzindunke og hundeskåle.
Eleverne skal finde et billede af noget de selv, individuelt, synes er spændende design, og skrive kommentarer til.
Læsemateriale: J. Bek kapitel om produktdesign, fokus på "tricle dowm" og "bubble up" effekterne indenfor design. Desuden læreroplæg om stilhistorie, som skal inddrages i den følgende individuelle opgave med smykker.
Individuel opgave: et smykke med fokus på processen og det, at arbejde i 3D.
Film: "Danmarks næste klassiker" sæson 1 episode 4 (belysning) med fokus på hvordan designerne arbejder med skitsering og modellering, og hvilke overvejelser de gør sig i forhold til processen.
Øvelse: eleverne skal analysere 7 forskellige stole som de afprøver fysisk i forhold til hvordan siddefunktionen er.
Opgave: individuel opgave hvor eleven vælger at lave enten et siddemøbel eller en lampe. Briefet stiller krav om procesbeskrivelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Arkitektur

Forløbet indledes med en arkitektur historisk oversigt med læreroplæg og pptx. I den forbindelse er fokus på de forskellige funktioner som udvikles over tid fra en hytte at bo i, over religiøse bygninger til  magtens huse og til forbrugets arkitektur. Herunder også en gennemgang af hvordan man bygger med henblik på hhv. hierakisk eller demokratisk udtryk f.eks. ved facader og indgangspartier, dvs. hvad kommunikerer bygningen?
Læsemateriale: om arkitektur fra J.Bek.
Individuel øvelse: en bygning efter eget valg analyseres med fokus på udtryk og funktion.

Film: "8-Tallet", Bjarke Ingels, Youtube. Filmen bruges som eksempel på hvordan man kan arbejde med formgivning i arkitektur og hvordan lokation og verdenshjørner er med til at bestemme formgivningen.
Som indledende øvelse skal eleverne i grupper arbejde med "Hip to be Square" og øve sig med materialer og modellering til arkitektur. Øvelsen går ud på at bygge passageveje med meget stramme benspænd i form af mål og størrelse samt former.

Opgave: i grupper eller individuelt - et tiny house/sommerhus/fritidsbolig med fokus på funktion og lokation samt målgruppe. Opgavens krav er grundplan, facadeopstalt og 3D perspektiv samt mockup model i brunt pap samt præsentationsmodel i hvidt skumpap.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer