Titel
4
|
Eventidé, arkitektur og byrum - case: HCA
Resumé af indhold og udpegning af hovedfokus
Forløbet har ud over immaterielt design i form af en event-ide og designprocessen haft fokus på design af fysiske omgivelser og samspillet imellem disse og brugerne. Det praktiske og problemløsende arbejde med form, funktion og kommunikation indsættes samtidig i en større kulturhistorisk kontekst, der omfatter HCA Festivals som institution og udvalgte fremtidsscenarier. Der henvises derudover til oversigten længere nede over ’Kompetencer, læreplanens mål og progression’.
Kernestof og supplerende stof:
Teori
• Teori om formkontraster og idégenereringsværktøjerne formforvandling og formfabulering v. lærer (værktøjskassen i OneNote)
• Gehl, Jan, 2016, Byrum - Kvalitet til hverdagslivet, pjece om Jan Gehls 12 kvalitetskriterier for et velfungerende byrum og den menneskelige skala
• Opslag om ’Persona’ som målgruppebestemmelsesværktøjer, se klassenotesbogen under sektionen ’Værktøjer’
• Introduktion til og anvendelse af brainwriting and -sketching-pool som, se klassenotesbogen under sektionen ’Værktøjer’
• Kort om isometri/teknisk tegning v. lærer (se Værktøjskassen i OneNote)
• Værktøj til generering af målfaste kort for Odense:
• https://drift.kortinfo.net/Map.aspx?Site=Odense&Page=Kortopslag
• Arkitektur-leksikon: https://dac.dk/viden/artikler/leksikon/
• Arkitekturhistorie som opslag: https://dac.dk/arkitektur-tidslinje/
• Design- og arkitekturhistorie i grundbogen fordelt på følgende bogsider (og ud på klassens teams):
1. Historicisme og art nouveau/Ju gendstil/skønvirke: 8-14 (Se og læs Praxis + træn og Designbogs-pdf'en)
2. Funktionalisme: 20-26 (Se og læs Praxis + træn og Designbogs-pdf'en)
3. International stil og minimalisme: 29-30 (Se og læs Designbogs-pdf'en)
4. Organisk modernisme: 31-32 (Se og læs Designbogs-pdf'en)
5. Pop og postmodernisme: 34-40 (Se og læs Praxis + træn og Designbogs-pdf'en)
6. Dekonstruktivisme: 41-43 (Se og læs Praxis +træn og Designbogs-pdf'en)
7. Nymodernisme: 44-45 (Se og læs Praxis +træn og Designbogs-pdf'en)
8. Blob og pragmatisme: 46-50 (Se og læs Designbogs-pdf'en)
• Supplerende forsøgs-materialer: Slot, Rikke m.fl., 2017, "Designbogen" (ebog), Nyt Teknisk Forlag - med tilhørende 10 adaptive træningsmoduler på platformen Praxis Online (https://online.praxis.dk/)
Analyse og fortolkning
• Individuel, kort analyse og fortolkning af enten Gerrit T. Rietveld, ’Den blå og røde stol’, 1917 eller ’La Chaise’ (Stolen) , der blev designet i 1948 af Charles og Ray Eames (se siden ’Formkonstrater…’ i ’sektionen ’Værktøjskassen’
• DR-udsendelse ”Er der en arkitekt til stede? – Klumpen på Ringsted Torv”, sæson 2, episode 2 (29 min.), https://www.dr.dk/drtv/episode/er-der-en-arkitekt-til-stede_-klumpen-paa-ringsted-torv_324109
• Noter til DR-udsendelse ”Er der en arkitekt til stede? – Klumpen på Ringsted Torv” med fokus på væsentlige pointer omkring en bygnings form, funktion og kommunikation
• Gehls 12 kvalitetskriterier for et velfungerende byrum og den menneskelige skala
• Fænomenologisk analyse af udvalgte inderum (interiører) på Sct. Knuds Gymnasium, gruppeøvelse
• Analyse af udvalgte uderum (eksteriører) omkring Sct. Knuds Gymnasium med brug af Jan Gehls 12 kvalitetskriterier, gruppeøvelse
• SWOT-analyse af plastikhavestol (produktdesign), individuelt
• PPt-præsentationer af designhistorien fordelt imellem de enkelte team og fremlagt på klassen for hinanden
• Grundbogens analysemodel til arkitektur, bogside 153-155, suppleret med analyseskema til arkitektur v. lærer i klassenotesbogen med eksempelanalyse for HCAs hus i Odense
• Analyse og fortolkning af selvvalgt bygnings-eksteriør (facade) af en bygning med, der har et markant enten geometrisk eller markant organisk formsprog, individuelt
• HCA-case: Visual mapping af aktiviteter og stemning ved kulturfestivaler, som opstart til HCA-casen med event, plads og pavillon, individuelt
• HCA-case: Visual mapping af diverse byrumsmøbler (produktdesigns) – bade individuelt og fælles
• HCA-case: En udfyldt C6 for processen
• HCA-case: Valg af benspænd i form af fremtidsscenarie(r) – Play, People eller Planet
• HCA-case: Konkret valg af egnet byrumsplads til eventen i Odense C-området + konkrete visualiseringer af dette rum/denne plads
• HCA-case: Diverse skrevne noter og delanalyser og delvurderinger for event, plads og pavillon (nb: bør også indgå i C6)
• HCA-case: Et hovedgreb for eventideen (immaterielt design) udviklet hen over 3 faser og med gradvis inddragelse af ’fremtidsscenarie’, detaljer om eventens ’dimensionering’ (= antal afviklinger hen over dagen med x antal publikummer) samt dens måder at inddrage publikum på
• HCA-case: Et hovedgreb for eventpavillonen (arkitektur) og eventpladsen (byrum) udviklet hen over 3 faser (materielt design i form af rum og arkitektur)
• HCA-case: 2-3 personaer, der karakteriserer og visualiserer eventens potentielle brugere dvs. målgruppen
• HCA-case: En afsluttende SWOT af eventpladsen (= pavillon/pavilloner + uderummet på eventpladsen) med inddragelse af Gehls kvalitetskriterier
• HCA-case: Mundtlig projektpræsentation ud fra teamets udfyldte C6, diverse fysiske delmaterialer og sider i fællesområdet i klassenotesbogen med peer-til-peer feedback
• HCA-case: produktanalyse og fortolkning af individuelt multifunktionelt byrumsmøbel (produktdesign)
• HCA-case. Individuelle, opsamlende refleksionsnoter over proces og designarbejdet med HCA-casen (event, plads og pavillon)
Praksis
• Individuelle tegneøvelser udført i hånden med brug af idégenereringsværktøjet formforvandling og formfabulering
• HCA- case: Diverse visualiseringer (nb: bør også indgå i C6) i form af fotos, visual mappings, brainwritning- and sketching-pools, 2D-skitser (håndtegnede/digitale), grundplansskitser m.v.
• HCA-case: En hurtig, fælles udført 3D-pavillon (arkitektur) med 3 søjler/piller og inden faste sider som inspiration for den endelige pavillonløsning til teamets udviklede HCA-event
• HCA-case: En grundplanstegning (2D) (byrum) for indretningen af eventpladsen (i organisk stil) med eventpavillonen i en 3D-skitse/-model placeret oven på i matchende skalaforhold i forhold til grundplanstegningen (således at modellens/modellernes areal dækker det areal på grundplanen, som svarer til virkeligheden, hvis eventen og pladsen skulle realiseres i en opskaleret 1/1-udgave)
• HCA-case: En endelig, 'fælles udført' 3D model af eventpavillonen (arkitektur) i enten tydeligt geometrisk eller tydeligt organisk designudtryk
• HCA-case: En individuelt udført, hurtig 3D-modelskitse i overvejende papir/pap/karton + tape af et multifunktionelt byrumsmøbel (produktdesign) til brug for teamets event og eventplads - udført i enten markant geometrisk eller markant organisk stil
• HCA-case: En let farvelagt, opstalt (2D tegning) af pavillonen set fra siden - og udformet i det stiludtryk - geometrisk el. organisk, som 3D-modellen ikke benytter (se de anvendelige tegneteknikker under ’Formkontraster’ i klassenotesbogens værktøjskasse)
Særlig case: HCA – Brief, samlet set:
HCA Festivals ønsker at udvikle en deltagerinvolverende event (immaterielt design) til en konkret plads i Odense midtby med en eller anden form for pavillon tilknyttet (arkitektur, materielt). Pavillonen skal være blikfang for eventen og signalere kunst, fantasi og kreativitet i bred forstand, så den også kan bruges i andre sammenhængen end lige til HCA-festivals. Hele pladsen, som eventen afvikles på, skal midlertidigt re-designes og indrettes med 'flytbare' elementer til eventen (design af fysiske omgivelser og produktdesign, begge materielt design) .
Præcisering af pain/designproblemet: Ud over at kunne tilbyde en helt ny, interessant event til sine festivalgæster og derigennem fastholde/øge antallet af gæster, ønsker HCA-festivals med sin nye event at være med til at løsne op for den tiltagende fremmedgørelse, som det moderne menneske er ved at udvikle over for sig selv, sin omverden og sine medmennesker.
Benspænd
• Den deltagerinvolverende event skal være utraditionel i en festivalsammenhæng og derfor ikke være musik og teater
• Pavillonen skal ikke være en (traditionel) scene, men den forventes heller ikke at være en traditionel pavillon. man som deltagende publikum skal træde ind i og omsluttes af med vægge/sider og tag
Kompetencer, læreplanens mål og progression:
• Feltstudier, fotosafari
• Sætte ord på kropslige og sanselige erfaringer med design og arkitektur
• Undersøgelse af faglitteratur
• Immaterielt design i form af en eventidé
• Design af fysiske omgivelser
• Modeludformning (nedskalerede)
• Teknisk tegning, grundplaner og opstalt
• Ud fra et overordnet brief at identificere et designproblem og gennemføre, dokumentere og præsentere en længere designproces med dertilhørende delprodukter
• Målgruppebestemmelse
• Stilhistorie fra historicismen og frem til i dag og stilhistorisk perspektivering
• Foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces bl.a. vha. SWOT-analyse
• Generere designideer vha. skitsering
• Kombinere resultaterne af idegenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
• Analysere og vurdere et design som resultat
• I ord og billeder at kunne formidle en designproces, designløsninger og designanalyse bl.a. vha C6-modellen
• At kunne bevæge sig mellem praksis og teori
• At analyse og fortolke arkitektur med fokus på form, funktion og kommunikation samt samspillet imellem disse grundparametre og deres påvirkning af brugerne
Væsentligste arbejdsformer:
• Indledende, små, individuelle praktiske og teoretiske øvelser
• Udarbejdning af modeller og andre praktiske delprodukter
• Feltstudier
• Mundtlig præsentation
• Teamsamarbejder og klassedialog
• Individuelle analyse og fortolkninger af arkitektur
Samlet omfang - af primært og sekundært materiale
42 sider
|