Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
24 fiC/1 3g (3 fiC/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Etik og Aktiv dødshjælp
Gennemgang af de klassiske etiske grundpositioner teorier: Pligtetik, Dydsetik og Utilitarisme. Arbejde med aktuelle cases og dilemmaer. De overordnede spørgsmål er: Hvad er etik? hvordan bør jeg handle? Hvilke argumenter er der for og imod de forskellige etiske teorier?
Kernestof
- væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
centrale filosofiske begreber og positioner
- en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid.
Faglige mål
Alle de faglige mål har været berørt, men der har været særligt vægt på følgende mål:
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
- demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
- demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
- genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
Materiale
- Larsen & Boserup Skov: ”Grundbog til filosofi – Mennesket i verden” (2013). Siderne 12-44 er læst og bearbejdet i undervisningen.
Etik i hverdagen: https://www.etik.dk/moral/10-moralske-dilemmaer
Crash course philosophy:
Pligtetik: https://www.youtube.com/watch?v=8bIys6JoEDw
Utilitarisme: https://www.youtube.com/watch?v=-a739VjqdSI&t=8s
dydsetik:https://www.youtube.com/watch?v=PrvtOWEXDIQ
The trollyproblem:https://www.youtube.com/watch?v=yg16u_bzjPE
The life you can save: https://www.youtube.com/watch?v=onsIdBanynY
Kortfilm: En sommersøndag, 2008
Debatten på Dr2: 03.09.24 Interview med Ebbe Preisler
Etisk råd om aktiv dødshjælp: Debatten der ikke vil dø
Film: Stille hjerte, 2014
Primærtekster: fra Mennesket i verden
I. Kant: Grundlæggelse af moralens metafysik
J.S. Mill: Utilitarisme
R. Hursthouse: Om dydsetik
P. Singer: Det liv du kan redde
Supplerende: Dyrevælfærd ig Miljøetik
Foredrag i kantinen! Sørg for at komme til tiden.
Beskrivelse af foredrag:
Forfatteren Mathilde Walter Clark vil, med udgangspunkt i sin bog “Det blinde øje”, fortælle om menneskets evne til at stille sig selv over dyrene. ”Det blinde øje” er ikke blot en kritisk bog om minkbranchen, men et væsentligt bidrag til den offentlige debat om dyrevelfærd og miljøspørgsmål i Danmark.
Mathilde Walter Clark dykker ned i en fortælling om minkbranchen.
Hvilke interesser rører på sig, når både det økonomiske grundlag for branchen og dyrevelfærden sættes på spil?
Hvordan vurderer man en skrantende branche, og hvordan kompenserer man den, når pandemien og dermed nedlukningen tager livet af den …?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bevidsthed og kunstig intelligens
Med udgangspunkt i Kunstig intelligens arbejdes med grundpositioner indenfor bevidsthedsfilosofi. Grundspørgsmålet er: Kan robotten tænke? Hvad med den kunstige intelligens, Chat-GPT?
Forløbet har behandlet: Dualisme, Materialisme, behaviorisme, Turingtest, Searles kinesiske rum, dobbelsapeksteorien,
Kernestof
̶ væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
̶ grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
̶ centrale filosofiske begreber og positioner
̶ en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid.
Faglige mål
̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
̶ demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
̶ forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
̶ skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og videnskabsområder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Materialer
Mikkel Guldhammer Sparsø, "Teknologi og filosofi" , systime
1.udgave: s.101-128
2. udgave: 133-167
DRTV-udsendelse: "Tro, Håb og videnskab (2)"
Interview med robotten Sophia: https://www.youtube.com/watch?v=S5t6K9iwcdw
Ameca & Azi
og diverse andre illustrationer.
Filmen "Ex Machina" (2014)
Primærtekster fra "Teknologi og filosofi"
Descartes: "om metoden"
d'Holbach: "Naturens system"
Nagel: "Hvordan er det at være en flagermus?"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Logik og argumentationsteori
Kort forløb om grundlæggende logik og argumentationsteori.
Klassisk logik(Aristoteles), moderne argumantationsteori (Toulmin) og fejlslutninger.
Kernestof
̶ centrale filosofiske begreber og positioner
̶ elementære argumentationsteoretiske begreber
Faglige mål
̶ udvise elementært kendskab til argumentationsteori
Materialer
Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen Reflektion - Grundbog i filosofi
Kapitel 2, fra Udsagn til Argumentationsteori s. 21-38 + 42-44 (ca 15,2s)
Udsagn, Syllogismer, Gyldig vs. ugyldige udsagn, Holdbar vs. uholdbar, Fejlslutninger, Argumentationsteori, Toulmins model.
Primærtekst
Ulla Holm [I]NOMA ER FASCISME I AVANTGARDISTISKE KLÆ’R (2011)[/i] (3s)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Videnskab og erkendelse - Viden eller ej ?
Viden eller ej? Hvad kendetegner, videnskaberne kontra pseudovidenskab. Vi arbejder med Induktivisme, Logisk positivisme, Verifikation, Falsifikstion, Paragdigmeskifte, socialkonstruktivisme.
Kernestoffet
̶ væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
̶ grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
̶ centrale filosofiske begreber og positioner
̶ en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid.
Faglige mål
̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
̶ demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
̶ forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
̶ skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og videnskabsområder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materialer:
Larsen & Boserup Skov: ”Grundbog til filosofi – Mennesket i verden” (2013)
Kapitel 2, 25 sider.
Primærtekster fra Mennesket i verden
Popper "Gisninger og gendrivelse"
Kuhn, Videnskabens revolutioner
Favrholdt, Socialkonstruktivisme – marmortempel eller sandslot
Dawkins, The Greatest Show on Earth
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofihistorisk tidslinje
Historiske tidlinje, nedslag fra Antikken til nutiden.
Miniprojekt -
Posters og elevpræsentationer.
Kernestof
̶ centrale filosofiske begreber og positioner
̶ en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid.
Faglige mål
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
̶ demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64520146898",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64520146898",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64520146898"
}