Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
24 fiC/2 3g (3 fiC/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Etik
Formål med forløbet
I dette forløb tager vi hul på etikken. I vil blive præsenteret for klassiske etiske teorier, og en masse aktuelle cases og dilemmaer, som vi i fællesskab skal forsøge at forholde os kvalificeret til. De overordnede spørgsmål er: Hvad er etik? hvordan bør jeg handle? Hvilke argumenter er der for og imod de forskellige etiske teorier?
Faglige mål
Alle de faglige mål har været berørt, men der har været særligt vægt på følgende mål:
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
- demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
- demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
- genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
Kernestof
- væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
centrale filosofiske begreber og positioner
- en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid.
Materiale
- Larsen & Boserup Skov: ”Grundbog til filosofi – Mennesket i verden” (2013). Siderne 12-44 er læst og bearbejdet i undervisningen.
Supplerende stof
- Filmen ”Stille Hjerte" (2014)
- Diverse småfilm fra ”crash course philosophy” om de behandlede filosoffer (Kant, Mill, Aristoteles, Singer etc.). Følg link her:
https://www.youtube.com/watch?v=1A_CAkYt3GY
Antal læste sider: 33
Primærtekster der opgives fra forløbet:
- Immanuel Kant: Grundlæggelse af moralens metafysik
- John Stuart Mill: Utilitarisme
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Overvågning
Formål med forløbet:
Forløbet ”Overvågning” har særligt fokus på begreber som overvågning, magt og frihed samt individualitet og demokrati.
Hvad betyder det for os, at vi bliver overvåget – af en stat, en virksomhed eller af andre individer? Og hvilke eksistentielle og politiske konsekvenser har det for os som mennesker og som samfund?
Faglige mål:
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
-demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
Kernestof:
̶ grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
̶ centrale filosofiske begreber og positioner
Materiale:
Medmindre andet er angivet er lektierne fra bogen ”Teknologi og filosofi 3 - det overvågede samfund” (2021) af Mikkel Guldhammer Sparsø
Supplerende stof:
På Grænsen - Overvågning DR3 (2015)
- DR1 Horisont ”Staten ser alt” (2019), der handler om Kinas overvågning og social kredit-systemer.
- Claus Meyers program ”Restaurant bag tremmer”, DR1, 2011
- Benthams perfekte fængsel:
- https://www.youtube.com/watch?v=uO4hJVYEJ6I
- Hvis din bagerjomfru var en app:
- https://nyheder.tv2.dk/tech/2014-11-18-video-hvis-din-bagerjomfru-var-en-app
- første afsnit af ”Menneskejagt” (DR3, 2016)
- https://ucl.mitcfu.dk/TV0000102285
- Shoshana Zuboff om overvågningskapitalismens tidsalder - DR2 Deadline 29-09-19
- https://www.youtube.com/watch?v=ULbthGfvKcM
Antal læste sider: 37
Primærtekster til forløbet:
Bentham - Panoptikon
Shoshana Zuboff: Overvågningskapitalismens tidsalder
Nick Bostrom - Et argument for overvågning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bevidsthed og kunstig intelligens
Med udgangspunkt i Kunstig intelligens arbejdes med grundpositioner indenfor bevidsthedsfilosofi. Grundspørgsmålet er: Kan robotten tænke? Hvad med den kunstige intelligens, Chat-GPT?
Forløbet har behandlet: Dualisme, Materialisme, behaviorisme, Turingtest, Searles kinesiske rum, dobbelsapeksteorien,
Kernestof
̶ væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
̶ grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
̶ centrale filosofiske begreber og positioner
̶ en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid.
Faglige mål
̶ identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
̶ indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
̶ demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
̶ demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
̶ forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
̶ skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og videnskabsområder
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Materialer
Mikkel Guldhammer Sparsø, "Teknologi og filosofi" , systime
DRTV-udsendelse: "Tro, Håb og videnskab (2)"
Interview med robotten Sophia: https://www.youtube.com/watch?v=S5t6K9iwcdw
Ameca & Azi
og diverse andre illustrationer.
Filmen "Ex Machina" (2014)
Primærtekster fra "Teknologi og filosofi"
Descartes: "om metoden"
d'Holbach: "Naturens system"
Nagel: "Hvordan er det at være en flagermus?"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Videnskabsteori
Kernestof til videnskabsteori:
"Mennesket i verden" af Kasper Larsen og Christoffer Boserup Skov, Systime 2013. Siderne 45-77 er læst.
Indhold i relation til kernestof:
- Væsentlige problemstillinger indenfor teoretisk filosofi
- Elementær argumentationsteori
Metode i relation til de faglige mål:
- Genkende og redegøre for filosofiske problemstillinger.
- Demonstrere viden om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi.
- Demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling.
- Udvise elementært kendskab til argumentationsteori.
- Indgå i en fagligt funderet diskussion om en behandlet filosofisk problemstilling af klassisk eller hverdagsagtig karakter.
Metode ift. At organisere arbejdet herunder arbejdsformer:
Eleverne er efter et semester blevet fortrolige med faget og dets metoder. Eleverne skal derfor arbejde mere selvstændigt med de faglige mål i kontrast til arbejdet med praktisk filosofi. Eleverne skal eksempelvis selv finde og diskutere nogle af de filosofiske problemstillinger af ”hverdagsagtig karakter” i timerne, for at ”demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling”.
I forlængelse af forløbet om videnskabsteori har vi afrundet året med en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid.
Primærtekst til forløbet:
Karl Popper, Gisninger og gendrivelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64520245250",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64520245250",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64520245250"
}