Holdet 24 psC/4 3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 24 psC/4 3g (3 psC/4)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og metoder
Titel 2 Tema 1: Phubbing
Titel 3 Tema 2: Barnets udvikling
Titel 4 Tema 3: Hvorfor bliver nogle mennesker onde
Titel 5 Tema 4: Hjernen på arbejde

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro og metoder

Formålet med forløbet er at give en introduktion til faget og dets metoder. Herunder skal eleverne selv udarbejde og udføre et socialpsykologisk forsøg og præsentere deres fund for resten af klassen. Forsøgene vil enten tage afsæt i princippet om konformitet eller bystandereffekten.

Materiale:

PsykC, 2021, af Magnus Riisager, Frydenlund.
- De grundlæggende videnskabelige metoder, s. 21-25
- Metoder, s. 27-31
- Forskellige måder at bruge metoderne på, s. 33-39

Psykologiens veje, 2024, Ibog Systime.
- Konformitet, idc12430 (2ns)

Link:
- Bystander effekten (2ns)
https://ing.dk/artikel/meta-science-ingen-goer-noget

Video:
- Psykologiens mangfoldighed, Psykologiens veje, id4760
- Konformitet: https://www.youtube.com/watch?v=BOBhKR4MK3w (3.38 min)
- Bystander: https://www.youtube.com/watch?v=BOBhKR4MK3w (5.15 min)

Samlet antal sider: ca. 15 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tema 1: Phubbing

Formålet med forløbet er at forstå hvilke problematikker phubbing kan medføre. Phubbing belyses og problematiseres gennem forskellige psykologiske vinkler, herunder; opmærksomhed, still-face experiment, kommunikation og konfliktløsning. Derudover ser vi nærmere på årsager der kan forklare hvorfor phubbing finder sted; den dobbelte procesteori, afhængighed og identitetsskabelse (gennem sociale medier).

Materialer:
PsykC, 2021, Magnus Riisager, Frydenlund
- Opmærksomhed, s. 101-107
- Stern om forældrebarn interaktion, s. 60-62
- Still-face og afstemning af følelser, s. 64-66
- Kahnemans dobbeltprocesteori, s. 133-137 + 139
- Afhængighed, s. 176-181
- Identitet: Giddens og Gergen s. 146-55

Psykologiens veje, 2024, Ibog Systime
- Kommunikation, p5429 (2,8ns)
- Nonverbalkommunikation. p5450 (1,3)
- Transaktionsanalyse, p5448 (2,6)
- Konflikter og konflikttrappen, p5444 (1,2)
- Hjernens belønningssystem, p5322 (1,1)   

Links:
- Konfliktløsning, https://kforum.dk/article63470k.ece, (1,5)
- Goffman: https://emu.dk/sites/default/files/2020-08/Htx_identitet%20og%20sociale%20roller%20p%C3%A5%20facebook.pdf (4s)

Video:
- Opmærksomhed, Whodunnit (2 min), https://www.youtube.com/watch?v=Yt3GVbH_uuE  
- Opmærksomhed, Double dutch (3min), https://www.youtube.com/watch?v=iiEzf3J4iFk
- Still-face, Mød dit urmenneske (10 min), MitCFU.dk

Samlet: ca. 40 sider og videomateriale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 2: Barnets udvikling

Formål er at belyse barnets udvikling med fokus på barnets behov for en tryg opvækst. Efterfølgende arbejdes der med konsekvenser af en manglende tryghed og muligheder for at bearbejde disse. Til sidst i forløbet skal eleverne ud og observere i en institution og se efter selvvalgte mønstre relateret til forløbet.
Derudover er der blevet afholdt fællestime for alle skolens psykologihold, hvor fokus er på at belyse psykologi i hverdagen hos forskellige typer erhverv.

Materialer:
Psyk-C, Magnus Riisager, 2021
- De nære relationer i barndommen, s. 56
- Livet i daginstitutioner, s. 68-76
- Effekter af venskaber, s. 79-81
- Resiliens, s. 93-100
- Metode og etiske retningslinjer 21-22 og 38-39



Psykologiens veje, Ole Schultz Larsen, Ibog 2024
- Fire opdragelsesstile, p5188 (3,1)
- Mary Ainsworth, c13974 (3,5)
- Figur af resiliensfaktorer (nr. 8.8) p5123, (1s)


Fra celle til Selfie, Flemming André Philip Ravn og Troels Wolf, 2015
- Winnicott og Harlow, s. 24-31

Fra celle til Selfie, Flemming André Philip Ravn og Troels Wolf, Ibog 2020
- Omsorgssvigt, p253 (5,5)


Video materiale:
- "Den perfekte opdragelse (1)" (28 min), Fundet på Mitcfu.dk
- "The strange situation" (10 min) udklip fra Mød dit urmenneske (2), Fundet på Mitcfu.dk
- "Harlows study" (3 min), fundet på youtube.dk https://www.youtube.com/watch?v=-Qi7txH1KzY
- "Børnenes hemmelige verden, - de voksne" (5), (28 min), Fundet på Mitcfu.dk
- "Er du mors lille dreng", (41 min), Fundet på mitCFu.dk

Samlet: ca. 42 sider + video materiale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tema 3: Hvorfor bliver nogle mennesker onde

Formålet med forløbet er at arbejde med mulige forklaringer på hvorfor nogle mennesker bliver onde. Dette gøres ved at få indblik nogle af de socialpsykologiske principper. Herunder diskrimination, ekstremisme og radikalisering. I forlængelse af dette arbejdes der med moralsk ondskab, forskellige ondskabstyper, fravær af empati og psykopati.

Materialer:

Psyk-C, Magnus Riisager, 2021
-stereotyper, fordomme og diskrimination, s. 192-199
-kontaktteorien, s. 202-203
-SDT og gruppepolarisering, s. 204-208
-ekstremisme og radikalisering, s. 210-214
-vejen ud af ekstremisme, s. 217-221
-individuelle tilbøjeligheder til aggression, s. 221-225
-ondskab, s. 228-230

Psykologiens veje, Ole Schultz Larsen, Ibog 2024
-fravær af empati, p5632 (3,7s)
-lydighedens dilemma, p5630 (5,7)
-zimbardo virkelighedens fængsel, p5629 (3s)
-tajfels minimalgruppeeksperiment, c13136 (2s)

Videomateriale:
-"Signe Molde på udebane, Brøndbyluder" (26 min), fundet på dr.dk
- "Lydighedens dilemma", udklip (ca. 30 min), fundet på mitcfu.dk
- "Morderen på den hvide hest" udklip (ca. 35 min), fundet på mitcfu.dk

Test:
-fravær af empatitest, https://www.arealme.com/eq/da/
-smiletesten, https://videnskab.dk/kultur-samfund/test-bliver-du-narret-af-et-falsk-smil/

Supplerende
- Konformitet, c12430 (1,5s) fundet i Psykologiens veje, Ibog.


Samlet set, ca. 42 sider + videomateriale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tema 4: Hjernen på arbejde

Formålet med forløbet er at belyse hjernens arbejde i forskellige opgaver. Herunder hukommelse, motivation og ens personlighed. Derudover arbejdes der med hvilken rolle hjernens beskaffenhed spiller i psykologiske udfordringer som stress/angst og coping samt en selvvagt lidelse. Derudover har vi haft besøg af en forsker fra KU med henblik på at undersøge læringsværktøjer og deltaget i et forsøg.

Materiale:
Psyk-C, Magnus Riisager, 2021
- Arbejdshukommelsen, s. 108-114
- Langtidshukommelsen, 118-121
- Motivation, s. 124-127
- Personlighed, s. 48-49 og 51-55
- Stress, s. 164-171
- Coping, s. 172-173

Psykologiens veje, Ole Schultz Larsen, 2024, Ibog.
-Flowteorien, c13866 (1)

Psyk-B, Magnus Riisager, 2023 Ibog.
- At stille en diagnose, 11.4, p378 (3 sider)

Selvvalgt lidelse
- Fundet på psykiatrifonden og andre hjemmesider, ca. 2 s

Video:
"Mød dit urmenneske (6)" udklip (ca. 37 min) fundet på mitcfu.dk
"Origami butterfly" (3 min) fundet på youtube.dk

Test:
Personlighedstest: https://www.pjkp.dk/tests/personlighedstest-voksne/ (fundet d. 24/3-25)
Hukommelsestest, fundet på i ibogen kreativpsykologi, p203

Samlet: 41 sider + video
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer