Holdet 2023b TyFB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold 2023b TyFB (1b TyFB, 2b TyFB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Jung sein damals und heute
Titel 3 Freiburg
Titel 4 Das grüne Deutschland
Titel 5 Das geteilte Deutschland

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):


Webindhold:
minlaering.dk
mein-deutschbuch.de

Ordbøger:

Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
ordnet.dk
Synonymet.dk
oxfordlearnersdictionaries.com
duden.de
Latinsk-dansk Ordbog – latinskordbog.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Jung sein damals und heute

Undervisningsbeskrivelse - Jung sein damals und heute (21 moduler)

Fokus: nedslag i nogle ungdomsfænomener i forskellige tider

Materieale - kompendium
Film: Der ganz grosse Traum
            Im Juli
Texte:
Das Schulsystem in Deutschland                                                       
http://www.bildungsxperten.net/wissen/das-schulsystem-in-deutschland-funktionen-und-aufgaben/, d. 16/01-2017

Max und Moritz - Fünfter Streich                                                      
In: Wilhelm Busch, Bildergeschichten, Eurobuch 1998

Folge deinem Herzen                                                                             
In: Marcel Althaus, Try Hard! Pötz & Betzholz Verlag 2017

Dann brach die Welt zusammen                                                         
In: Dörte Hansen, Seither denk ich dauernd an Dich, Arche 2016

Lied: Programmiert von Tim Bendzko + Aufgaben                     
In: Kate Fuchs & Mathilde Sinding, Auf uns grundbog, Gyldendal 2016

25 NS (inkl. grammatikøvelser)

Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,

Faglige mål:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede ældre og nyere tysksprogede tekster
- få et kort indblik i historisk, samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens kulturforståelse og interkulturelle kompetencer
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Freiburg

Forløbsbeskrivelse Freiburg studietur


Indhold
Fordybelse og fokus på Freibrug som kultur og grøn by og som rejsedestination. Forløbet mundet ud i en uges studierejse til Freiburg, hvor eleverne var indlogerede hos professionelle værtsfamilier tilknyttet sprogskolen.

Materiale
Sprogskolens Einstufungstest og arbejdsmaterialer, elevernes udarbejdede materialer om seværdigheder på baggrund af internetsøgning, skabelon til billedbeskrivelse.

Themen
1:  Eine Stadtrundfahrt planen. Rute mit Sehenswürdigkeiten festlegen und vorbereiten.
2: Eigene Bildbeschreibung. (auch als Ablieferung)
3: Freiburg als grüne Stadt
Sidetal: 8 NS

Arbejdsformer
Projektarbejde, billedanalyse, informationssøgning, pararbejde, individuelt arbejde, elevforedrag,

Faglige mål
- forholde sig kritisk til digitalt materiale og være i stand til at søge, anvende og vurdere tysksproget information på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
- væsentlige sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold
- aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Freiburg
- øget kulturforståelse og interkulturelle kompetencer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Das grüne Deutschland

Undervisningsbeskrivelse: Das grüne Deutschland

Indhold: Fokus på den grønne Tyskland, miljøbevidsthed på samfunds og individets plan.

Materiale:
Kompendiums indhold:
1: Meins ist auch Deins
In: Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018
2: Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr Leben - und wir können von ihr lernen
In: Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018
3: Trend „Zero Waste“: Der Jahresmüll in einem Glas
In: Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018

15 NS  (inkl. Grammatikøvelser)

Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,

Faglige mål:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- få et kort indblik i samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens samfunds- og kulturforståelse
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Das geteilte Deutschland

Undervisningsbeskrivelse: Das geteilte Deutschland

Indhold: Fokus på den delte Tyskland med særlig fokus på DDR, kort historisk baggrund og problemstillinger på samfunds og individets plan.

Materiale:
Kompendiums indhold:
Film: Das schweigende Klassenzimmer     
1: Einigkeit und Recht und Freiheit,  Heinrich Hoffmann von Fallersleben, 1841
2: Auferstanden aus Ruinen, Johannes R. Becher, 1949
3: Gründung der BRD   
4: Gründung der DDR  
5: Das geteilte Deutschland mit Bildern   
Fotos. MAZ/Bildredaktion/Archiv, Deutsche Presse Agentur GmbH, Zentralbild GmbH u.a.
www.maerkischeallgemeine.de/cms/beitrag/11409867/1280923/Das-geteilte-Deutschland.html?bildergalerie=
6: Die STASI. Wenn keiner keinem traut.   & Eppelmann in STASI-Händen
Von David Ensikat. In: Es war einmal ein Land
7: Was haben meine Eltern wirklich getan?   
In: Sind wir ein Volk? Forlaget Sprogbøger Aps, 1993
8: Ungewöhnliche DDR-Fluchten     
In: www.spiegel.de/geschichte/ddr-flucht-auf-dem-surfbrett-a-997114.html#fotostrecke-d39d226f-0001-0002-0000-000000120035
9: Kurz & knapp: Die Wende im Jahre 1989     
In: www.lpb-bw.de/fall-der-berlner-mauer#c59756

NS 30 (inkl. Grammatikøvelser)
Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,

Faglige mål:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster
- få et kort indblik i historisk, samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens kulturforståelse
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde