Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2023b TyFB (1b TyFB, 2b TyFB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Jung sein damals und heute
Undervisningsbeskrivelse - Jung sein damals und heute (21 moduler)
Fokus: nedslag i nogle ungdomsfænomener i forskellige tider
Materieale - kompendium
Film: Der ganz grosse Traum
Im Juli
Texte:
Das Schulsystem in Deutschland
http://www.bildungsxperten.net/wissen/das-schulsystem-in-deutschland-funktionen-und-aufgaben/, d. 16/01-2017
Max und Moritz - Fünfter Streich
In: Wilhelm Busch, Bildergeschichten, Eurobuch 1998
Folge deinem Herzen
In: Marcel Althaus, Try Hard! Pötz & Betzholz Verlag 2017
Dann brach die Welt zusammen
In: Dörte Hansen, Seither denk ich dauernd an Dich, Arche 2016
Lied: Programmiert von Tim Bendzko + Aufgaben
In: Kate Fuchs & Mathilde Sinding, Auf uns grundbog, Gyldendal 2016
25 NS (inkl. grammatikøvelser)
Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,
Faglige mål:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede ældre og nyere tysksprogede tekster
- få et kort indblik i historisk, samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens kulturforståelse og interkulturelle kompetencer
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Freiburg
Forløbsbeskrivelse Freiburg studietur
Indhold
Fordybelse og fokus på Freibrug som kultur og grøn by og som rejsedestination. Forløbet mundet ud i en uges studierejse til Freiburg, hvor eleverne var indlogerede hos professionelle værtsfamilier tilknyttet sprogskolen.
Materiale
Sprogskolens Einstufungstest og arbejdsmaterialer, elevernes udarbejdede materialer om seværdigheder på baggrund af internetsøgning, skabelon til billedbeskrivelse.
Themen
1: Eine Stadtrundfahrt planen. Rute mit Sehenswürdigkeiten festlegen und vorbereiten.
2: Eigene Bildbeschreibung. (auch als Ablieferung)
3: Freiburg als grüne Stadt
Sidetal: 8 NS
Arbejdsformer
Projektarbejde, billedanalyse, informationssøgning, pararbejde, individuelt arbejde, elevforedrag,
Faglige mål
- forholde sig kritisk til digitalt materiale og være i stand til at søge, anvende og vurdere tysksproget information på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
- væsentlige sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold
- aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Freiburg
- øget kulturforståelse og interkulturelle kompetencer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Das grüne Deutschland
Undervisningsbeskrivelse: Das grüne Deutschland
Indhold: Fokus på den grønne Tyskland, miljøbevidsthed på samfunds og individets plan.
Materiale:
Kompendiums indhold:
1: Meins ist auch Deins
In: Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018
2: Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr Leben - und wir können von ihr lernen
In: Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018
3: Trend „Zero Waste“: Der Jahresmüll in einem Glas
In: Genau!, Anne Lønberg Eskesen, Gyldendal 2018
15 NS (inkl. Grammatikøvelser)
Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,
Faglige mål:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster
- få et kort indblik i samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens samfunds- og kulturforståelse
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Das geteilte Deutschland
Undervisningsbeskrivelse: Das geteilte Deutschland
Indhold: Fokus på den delte Tyskland med særlig fokus på DDR, kort historisk baggrund og problemstillinger på samfunds og individets plan.
Materiale:
Kompendiums indhold:
Film: Das schweigende Klassenzimmer
1: Einigkeit und Recht und Freiheit, Heinrich Hoffmann von Fallersleben, 1841
2: Auferstanden aus Ruinen, Johannes R. Becher, 1949
3: Gründung der BRD
4: Gründung der DDR
5: Das geteilte Deutschland mit Bildern
Fotos. MAZ/Bildredaktion/Archiv, Deutsche Presse Agentur GmbH, Zentralbild GmbH u.a.
www.maerkischeallgemeine.de/cms/beitrag/11409867/1280923/Das-geteilte-Deutschland.html?bildergalerie=
6: Die STASI. Wenn keiner keinem traut. & Eppelmann in STASI-Händen
Von David Ensikat. In: Es war einmal ein Land
7: Was haben meine Eltern wirklich getan?
In: Sind wir ein Volk? Forlaget Sprogbøger Aps, 1993
8: Ungewöhnliche DDR-Fluchten
In: www.spiegel.de/geschichte/ddr-flucht-auf-dem-surfbrett-a-997114.html#fotostrecke-d39d226f-0001-0002-0000-000000120035
9: Kurz & knapp: Die Wende im Jahre 1989
In: www.lpb-bw.de/fall-der-berlner-mauer#c59756
NS 30 (inkl. Grammatikøvelser)
Arbejdsformer: lærerstyret undervisning, pararbejde, gruppearbejde, individuelarbejde,
Faglige mål:
- læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og ældre tysksprogede tekster
- få et kort indblik i historisk, samfundsmæssige og kulturelle forhold på baggrund af det valgte emne
- udvide ordforrådet og de kommunikative kompetencer
- øget bevidsthed om mulige problemstillinger og redegørelse for dem
- se og forstå forskellige perspektiver og diskutere det på tysk og øge ens kulturforståelse
- løbende arbejde med grammatiske emner og øge bevidstheden derom og genkender dem i de læste materialer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skriver 5 nye sætninger fra listen i FUTURUM. (werden bøjes i præsens + hovedverbum i Infinitiv)
-
Øvelser med præpositioner: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=304944
-
I læser og oversætter resten af teksten og markærer de steder, som i synes er svært til at oversætte.
-
øve de 20 vigtige ord til teksten, senere kommer en lille test. (ikke i denne modul, her ser vi filmen)
-
Vokabulartest - ord til filmindhold (se OneNote)
-
s. 28-29 studerer I personlige pronominer og begynde at lære dem uden af. Skriftligt laver i følgende opgaver:
-
I er færdige med opgaver fra pronomen ark, dvs opgave 2,4,5,7
-
I er færdige med billederne til og med side 7 (2 substantiver 2 verber, 2 adjektiver). I har styr på personlig pronomen.
-
I læser teorien i bogen om de stærke verber (s. 31-33) og laver øvelse A på linket. Husk at tage screenshot af jeres løsninger. https://mein-deutschbuch.de/grammatikuebungen-unregelmaessige-verben.html - A
-
Vokabular test med de ord fra siderne til teksten. I oversætter mundtligt s. 11. frem til ... .
-
Vokabular test igen for dem, som har mindre end 11 point. Øve uregelmæssige verber: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=318505
-
I læser og oversætter teksten på s. 14: "Eppelmann in Stasi-Händen" til og med linje 22. Sidst har vi gennemgået modalverber, I kan læse om dem på s. 37-39 og begynde at huske bøjningsformerne. Vokabular Test igen...
-
I læser og oversætter mundtligt s. 15 første spalte.
-
I tager jeres noter og besvarelse til tekstanalyse. Hjemme skriver I metasprog til jeres besvarelse. Dvs: indledning, hvordan kommer du fra punkt 1 til punkt 2 mm.
-
I er færdige skriftligt med de korte resumé til de forskellige afsnit i teksten.
-
Kære 2b
-
Metasprache: Einleitug- Übergange-Abschluss + perspektivische Erweiterung.
-
Læse teorien om relativ pronomen s. 40-42.
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66031579520",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66031579520",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66031579520"
}