Holdet 2024v saC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024v saC (1v saC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb Det gode liv
Titel 2 Sex køn og grænser
Titel 3 Præstationssamfundet
Titel 4 Demokrati og magt
Titel 5 Velfærdsstatens fremtid

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb Det gode liv

Titel
Det gode liv

Indhold
Faglige mål (samfundsfag c, stx):
• At anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• At demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• At undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre  
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof: (samfundsfag c, stx):
Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme  
• politiske deltagelsesmuligheder.

Sociologi
• sociale og kulturelle forskelle, og politisk socialisering.

Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund  
• Ligelig fordeling af velstand som et økonomisk mål.

31 normalsider læst i https://luksamfundetop.dk/

Særlige fokuspunkter
Forløbet er en introduktion til samfundsfag med inddragelse af viden om sociologi, politik, økonomi og samfundsfaglig metode under temaet “det gode liv”. I tilfældig rækkefølge er formålene med forløbet:  
• at introducere til det samfundsfaglige område og samfundsfaglige metoder  
• at bidrage til og kvalificere elevernes politiske dannelse
• at arbejdsformerne er varierede og elevaktiverende.

Metode
• Kvantitativ og kvalitativ metode
• Forskellige typer af empiri/data
• Simple beregninger
• Metodisk bevidsthed.

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, øvelser og politisk værksted.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Præstationssamfundet

Præstationssamfundet (ca. 60 sider)
Under overskriften ”præstationssamfundet” skal klassen introduceres til og arbejde med grundlæggende teorier og begreber om socialisering og identitetsdannelse i det moderne samfund. Målet er at kunne identificere og reflektere over de aktuelle udfordringer der er knyttet til at være ung i dag.

Materialer:
Luk samfundet op. Peter Brøndum og Thor Banke Hansen. Columbus 2017. 3. udgave.
Kap2 Identitet i forandring
• S. 30-36. Socialisering i det senmoderne samfund
• s. 36-44. Normer og sociale grupper
• s. 44-53. Jeg kultur vs. Vi kultur
• s. 53-62. Sociale medier og identitet
Kap3 Samfund og individ
• s. 63-74. Giddens og det senmoderne samfund
• s. 74- 81 Ziehe og Ulrik Beck
• s. 81-88 Generation z

Her drikker ingen alkohol til gymnasiefesten. I stedet danser de folkedans
16. juni 2024 Jyllands-Posten

Unges opfattelse af krop, køn og seksualitet. https://www.vive.dk/media/pure/0xglo9zk/1765710
Film/dokumentar:

Søren Ryge: Far, mor og børn: Sæson 1 – Far, mor og børn (1) | DRTV



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 9,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Demokrati og magt

Forløbet skal give indsigt i grundlæggende viden om magt og forskellige styreformer, samt borgernes rolle i samfundet.

Undervisningsformen under forløbet har primært været lærestyret undervisning med dog med særlig fokus på opøvelse af "den demokratiske samtale",

Materiale: (ca. 45 sider)
Luk samfundet op. Brøndum m.fl. Columbus 2017, 3 udgave.
Kapitel 6
Hvad er demokrati s. 125-132
Magt, parti og vælgere s. 132-138
Regering og folketing s. 138-142
Politisk deltagelse s. 147-154
Medier s. 159-163
Politisk kommunikation s 163-167
Debat på sociale medier s. 167-173

Statsborgskabstest

Danskernes medieforbrug, diverse statistik fra samfunds statistikken

»Jeg har tidligere været modstander af det. Men vi er nødt til at have flere folkeafstemninger« (uddrag)
1. september 2024 Jyllands-Posten
Valg af sociale medier udfordrer den demokratiske samtale
6. december 2024 (uddrag)
Der tales ofte om politikerlede. Men politikere kan også blive ramt af vælgerlede
16. april 2024 Kristeligt Dagblad


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Velfærdsstatens fremtid

Velfærdsstatens fremtid
(ca 50 sider)

Under overskriften velfærdsstatens fremtid introduceres klassen til de grundlæggende mekanismer og prioriteringer i en kapitalistisk økonomi. Desuden diskuteres velfærdssamfundets fremtid med udgangspunkt i velfærdsmodellerne og velfærdssamfundets udfordringer.

Arbejdsformen i forløbet har dels været lærerstyret klasseundervisning og dels projekt arbejde, hvor eleverne i grupper har skulle lave små mini portrætter af det danske velfærdssamfund.

Materiale:
Luk samfundet op. Peter Brøndum og Thor Banke Hansen. Columbus 2017. 3. udgave.

Materiale:
Kapitel 8
Behovsopfyldelse s. 174-177
Staten, Markedet og det civile samfund s.177-184
Hvad er en god økonomi? s. 184-190
Det økonomiske kredsløb, s. 190-194
Økonomisk politik, s. 194-200
Kapitel 9
Velfærdstatens udvikling s. 201-208
Velfærdsstatens udfordringer og konkurrencestat s. 208-216
Fra velfærd til konkurrence stat s. 216-220

DR. Dokumentar; Barndom på bistand

Lars Løkke Rasmussen har udset sig kvindernes livmodere som sit næste politiske projekt og ønsker at hæve fertilitetsraten fra 1,5 til 2,1 barn pr.kvinde. 2. september 2024 Information

Forsidehenvisning: Velfærd under pres  7. januar 2025 Politiken

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer