Holdet 2024r fyC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e)
Hold 2024r fyC (1r fyC, 1r fyC-del)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til Fysik
Titel 2 Energi
Titel 3 Mekanisk energi og vindmøller
Titel 4 Bølger og Lys
Titel 5 Nær Astronomi + Universet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til Fysik

Introduktion til faget.
Tyngdekraft
Fagets metoder, empiri, naturvidenskabelig metode.

Basis Fysik C, afsnit:
Kapitel 1Fysik
2.1 Størrelser og enheder
2.2 titalspotenser og præfikser
Noter om Newtons gravitationslov og Tyngdekraft i OneNote
SI-enheder
I ALT: ca 12 sider


Øvelser:

- Måling af tyngdekraft, bestemmelse af tyngdeaccelerationen


Faglige mål

- kende og kunne anvende enkle modeller,
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi

Energi, energiomdannelse, energikvalitet.

- Elektrisk energi og effekt. Energisparepærer
- Varmeenergi, herunder:Temperaturskalaer
- Tilstandsformer, Fordampning og smelteprocesser.


Øvelser:
- Bestemmelse af nyttevirkkning for Elkedel
- Bestemmelse af specifik varmekapacitet for vand
- Specifik fordampningsvarme


Materialer
Basis fysik C:
Kapitel 5: Energi (12 sider)


Faglige mål

- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Mekanisk energi og vindmøller

Mekanisk energi
Frit fald og bevarelse af mekanisk energi.
Luftmodstand og Vindenergi.

Ø - Frit og ikke frit fald, analyse med Loggerpro. Bestemmelse af tab af mekanisk energi for en hoppende bold.

Materialer
Basis Fysik C, Kapitel 6: Mekanisk energi (7sider)

Kernestof
Energi:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer


Faglige mål
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bølger og Lys

Grundlæggende bølgeegenskaber og beskrivelse af bølger.
Bølgefænomener: Refleksion, brydning og interferens.

Brydning og brydningsindeks + totalreflektion
Optisk gitter og interferens

Introduktion til atomet opbygning, historisk gennemgang.
Lysudsendelse fra atomer - Emission og absorption.


Øvelser:
Bestemmelse af lydens hastighed
Brydningsindex i glasklods +  observation af totalreflektion
Optisk gitter - undersøg sammenhæng mellem vinklen og bølgelængde + gitterkonstant (fælles observationer)
Bestem bølgelængden af laser med Optisk gittter.
Håndsperktrometre i "fri leg".
Observer spektrallinjer i brint. Bestem bølgelængden af en spektrallinje.


Basis Fysik C
Kap. 13: Bølger s. 175-188
Kap 14: Lyd s. 191-196
Kap 15: Lys s. 210-230
Ialt ca 40 sider

Kernestof:
Lyd og lys
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- fysiske egenskaber ved lyd og lys.


Faglige mål

- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nær Astronomi + Universet

Solen, jorden og Månen
Verdensbilledets udvikling - Historisk gennemgang.
Solsystemet og planeterne
Årstider, Månefaser, tidevand
Venus faser.
Keplers love

Kosmisk Zoom
Stjerners udvikling
Energiproduktion og fusion i Solen
Big bang
Afstande i rummet,
Rødforskydning
Hubbles lov.



Øvelse
Venus faser

Basis Fysik C:
Kap 16: det naturvidenskabelige verdensbillede s. 234-250
Kap 17: Jorden og Solsystemet s. 255-275
Kap 18: Universet s. 281-302
Ialt. ca: 60 sider


Film: DR2 - Den bevægede Jord CFU
DR2 - Stjernestøv og Stjernedrys 1 CFU

Mars' retrograde bevægelse:
https://www.youtube.com/watch?v=72FrZz_zJFU
Planeterne:
https://www.youtube.com/watch?v=M9gNTktLUQ4

Powers of ten - zoom fra størst til mindst
https://www.youtube.com/watch?v=bhofN1xX6u0
GCSE: The Life cycle of stars:
https://www.youtube.com/watch?v=cRYu8pMg9zQ&ab_channel=Cognito
Rødforskydning: GCSE Physics - What is Red Shift?
https://www.youtube.com/watch?v=bWEtm-7cYzM&ab_channel=Cognito
Hubbles lov: Universets udvidelse:
https://www.youtube.com/watch?v=qDBA4M0aBP4&ab_channel=VUFelearning

Kernestof
-Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede
- grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
- atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof

Faglige mål

- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer