Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024r fyC (1r fyC, 1r fyC-del)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til Fysik
Introduktion til faget.
Tyngdekraft
Fagets metoder, empiri, naturvidenskabelig metode.
Basis Fysik C, afsnit:
Kapitel 1Fysik
2.1 Størrelser og enheder
2.2 titalspotenser og præfikser
Noter om Newtons gravitationslov og Tyngdekraft i OneNote
SI-enheder
I ALT: ca 12 sider
Øvelser:
- Måling af tyngdekraft, bestemmelse af tyngdeaccelerationen
Faglige mål
- kende og kunne anvende enkle modeller,
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Energi, energiomdannelse, energikvalitet.
- Elektrisk energi og effekt. Energisparepærer
- Varmeenergi, herunder:Temperaturskalaer
- Tilstandsformer, Fordampning og smelteprocesser.
Øvelser:
- Bestemmelse af nyttevirkkning for Elkedel
- Bestemmelse af specifik varmekapacitet for vand
- Specifik fordampningsvarme
Materialer
Basis fysik C:
Kapitel 5: Energi (12 sider)
Faglige mål
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mekanisk energi og vindmøller
Mekanisk energi
Frit fald og bevarelse af mekanisk energi.
Luftmodstand og Vindenergi.
Ø - Frit og ikke frit fald, analyse med Loggerpro. Bestemmelse af tab af mekanisk energi for en hoppende bold.
Materialer
Basis Fysik C, Kapitel 6: Mekanisk energi (7sider)
Kernestof
Energi:
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Faglige mål
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger og Lys
Grundlæggende bølgeegenskaber og beskrivelse af bølger.
Bølgefænomener: Refleksion, brydning og interferens.
Brydning og brydningsindeks + totalreflektion
Optisk gitter og interferens
Introduktion til atomet opbygning, historisk gennemgang.
Lysudsendelse fra atomer - Emission og absorption.
Øvelser:
Bestemmelse af lydens hastighed
Brydningsindex i glasklods + observation af totalreflektion
Optisk gitter - undersøg sammenhæng mellem vinklen og bølgelængde + gitterkonstant (fælles observationer)
Bestem bølgelængden af laser med Optisk gittter.
Håndsperktrometre i "fri leg".
Observer spektrallinjer i brint. Bestem bølgelængden af en spektrallinje.
Basis Fysik C
Kap. 13: Bølger s. 175-188
Kap 14: Lyd s. 191-196
Kap 15: Lys s. 210-230
Ialt ca 40 sider
Kernestof:
Lyd og lys
- grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
- det elektromagnetiske spektrum, fotoner og atomers absorption og emission af stråling
- fysiske egenskaber ved lyd og lys.
Faglige mål
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller
kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med
henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nær Astronomi + Universet
Solen, jorden og Månen
Verdensbilledets udvikling - Historisk gennemgang.
Solsystemet og planeterne
Årstider, Månefaser, tidevand
Venus faser.
Keplers love
Kosmisk Zoom
Stjerners udvikling
Energiproduktion og fusion i Solen
Big bang
Afstande i rummet,
Rødforskydning
Hubbles lov.
Øvelse
Venus faser
Basis Fysik C:
Kap 16: det naturvidenskabelige verdensbillede s. 234-250
Kap 17: Jorden og Solsystemet s. 255-275
Kap 18: Universet s. 281-302
Ialt. ca: 60 sider
Film: DR2 - Den bevægede Jord CFU
DR2 - Stjernestøv og Stjernedrys 1 CFU
Mars' retrograde bevægelse:
https://www.youtube.com/watch?v=72FrZz_zJFU
Planeterne:
https://www.youtube.com/watch?v=M9gNTktLUQ4
Powers of ten - zoom fra størst til mindst
https://www.youtube.com/watch?v=bhofN1xX6u0
GCSE: The Life cycle of stars:
https://www.youtube.com/watch?v=cRYu8pMg9zQ&ab_channel=Cognito
Rødforskydning: GCSE Physics - What is Red Shift?
https://www.youtube.com/watch?v=bWEtm-7cYzM&ab_channel=Cognito
Hubbles lov: Universets udvidelse:
https://www.youtube.com/watch?v=qDBA4M0aBP4&ab_channel=VUFelearning
Kernestof
-Fysikkens bidrag til det naturvidenskabelige verdensbillede
- grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
- Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
- atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
Faglige mål
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og
samfundsudvikling
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68370551567",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68370551567",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68370551567"
}