Holdet 2024r keC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e)
Hold 2024r keC (1r keC, 1r keC-del)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 I gang med kemi
Titel 3 Kaos i laboratoriet
Titel 4 Molekyler og carbonhydrider
Titel 5 Mængdeberegninger
Titel 6 Syre-basereaktioner
Titel 7 Redoxreaktioner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

indsæt links - EFTER du har tjekket, at de er tilladte på https://www.sctknud-gym.dk/undervisningen/eksamensregler/#egnelaeremidler. Det er KUN links, der fremgår på den liste, der er tilladte.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 I gang med kemi

Indhold:
Atomets opbygning og grundstoffernes periodesystem, kemiske stoffer og det kemiske sprog (kemiske formler, reaktionsskemaer, tilstandsformer m.m.) og enzymer som biologiske katalysatorer.
Øvelse: Spaltning af hydrogenperoxid (journal).

Materiale:
Basiskemi C (Haase og Søns forlag): s. 7n-10n
Fane i OneNote "Atomets opbygning og grundstoffernes periodesystem"
(tekst/figurer fra "I gang med kemi" (Nucleus) og Basiskemi C (Haase og Søns forlag))
Diverse opgaver og øvelsesvejledninger.
Undervisningstid: 8 timer
Fordybelsestid: 0

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- Anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Kaos i laboratoriet

Indhold:
Oktetreglen og dannelse af ioner, simple og sammensatte ioner, ionforbindelser, ionforbindelsers egenskaber, navngivning, fældningsreaktioner, fældningsreaktioner i praksis og faremærkning og symboler.
Øvelse: Saltes opløselighed i vand - fældningsreaktioner (journal)
Øvelse: Kaos i laboratoriet - detektivøvelse - fældningsreaktioner (journal)
Skriftlig prøve

Materiale:
Basiskemi C s. 31-47.
Diverse opgaver, quizlets og øvelsesvejledninger.
Undervisningstid: 11 timer
Fordybelsestid: 1,5 timer

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- Anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- Indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Molekyler og carbonhydrider

Indhold:
Elektronparbindinger og oktetreglen, rumlig struktur, elektronnegativitet, polære og upolære bindinger, polære og upolære molekyler, intermolekylære bindinger, opløselighed og navngivning. Carbonhydrider (alkaner og alkener).
Øvelse: Opløselighed (rapport)
Øvelse: Carbonhydriders reaktion med dibrom samt forbrænding af carbonhydrider (journal)
Skriftlig prøve

Materiale:
Basiskemi C s. 53-61 + s. 67-75
Fane i OneNote: "Intermolekylære kræfter" (fra bogen I gang med kemi (Nucleus))
Diverse opgaver, quizlets og øvelsesvejledninger.
Undervisningstid: 16 timer
Fordybelsestid: 6,5 timer

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- Anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- Indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Mængdeberegninger

Indhold:
Densitet, stofmængde, molare masse og kemiske mængdeberegninger.
Øvelse: Natron (journal)
Skriftlig prøve


Materiale:
Basiskemi C s. 79-81, 89-93
Fane i OneNote "Størrelsen stofmængde og molare masse" (har underviser skrevet på baggrund af sider i Isiskemi C)
Diverse opgaver og og øvelsesvejledning
Undervisningstid: 6 timer
Fordybelsestid: 0 timer

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- Anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Syre-basereaktioner

Indhold:
Formel og aktuel koncentration, syrer og baser, syre-basereaktioner, syrers og basers styrke, pH-begrebet, beregning af pH (stærke syrer), Syre-basetitrering.
Øvelse: Hvilken syre, hvilken base? (journal)
Øvelse: Titrering af eddikesyre (rapport)
Demonstrationsforsøg: Citronsaft og sukker
Skriftlig prøve

Materiale:
Basiskemi C s. 104-107, 109-111, 154-170
Diverse opgaver og og øvelsesvejledninger
Undervisningstid: 13 timer
Fordybelsestid: 1,5 timer

Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- Anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Redoxreaktioner

Indhold:
Oxidation, reduktion, redoxreaktion, spændingsrækken.
Øvelse: Reaktion mellem kobber og dibrom (dannelse af ioner) (journal)
Øvelse: Forsøg med spændingsrækken (journal)

Materiale:
Basiskemi C (Haase og Søns forlag): s. 173-177
Diverse øvelsesvejledninger og opgaver
Undervisningstid: 6 timer
Fordybelsestid: 0

Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde