Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024r keC (1r keC, 1r keC-del)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
I gang med kemi
Indhold:
Atomets opbygning og grundstoffernes periodesystem, kemiske stoffer og det kemiske sprog (kemiske formler, reaktionsskemaer, tilstandsformer m.m.) og enzymer som biologiske katalysatorer.
Øvelse: Spaltning af hydrogenperoxid (journal).
Materiale:
Basiskemi C (Haase og Søns forlag): s. 7n-10n
Fane i OneNote "Atomets opbygning og grundstoffernes periodesystem"
(tekst/figurer fra "I gang med kemi" (Nucleus) og Basiskemi C (Haase og Søns forlag))
Diverse opgaver og øvelsesvejledninger.
Undervisningstid: 8 timer
Fordybelsestid: 0
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- Anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kaos i laboratoriet
Indhold:
Oktetreglen og dannelse af ioner, simple og sammensatte ioner, ionforbindelser, ionforbindelsers egenskaber, navngivning, fældningsreaktioner, fældningsreaktioner i praksis og faremærkning og symboler.
Øvelse: Saltes opløselighed i vand - fældningsreaktioner (journal)
Øvelse: Kaos i laboratoriet - detektivøvelse - fældningsreaktioner (journal)
Skriftlig prøve
Materiale:
Basiskemi C s. 31-47.
Diverse opgaver, quizlets og øvelsesvejledninger.
Undervisningstid: 11 timer
Fordybelsestid: 1,5 timer
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- Anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- Indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Molekyler og carbonhydrider
Indhold:
Elektronparbindinger og oktetreglen, rumlig struktur, elektronnegativitet, polære og upolære bindinger, polære og upolære molekyler, intermolekylære bindinger, opløselighed og navngivning. Carbonhydrider (alkaner og alkener).
Øvelse: Opløselighed (rapport)
Øvelse: Carbonhydriders reaktion med dibrom samt forbrænding af carbonhydrider (journal)
Skriftlig prøve
Materiale:
Basiskemi C s. 53-61 + s. 67-75
Fane i OneNote: "Intermolekylære kræfter" (fra bogen I gang med kemi (Nucleus))
Diverse opgaver, quizlets og øvelsesvejledninger.
Undervisningstid: 16 timer
Fordybelsestid: 6,5 timer
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- Anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- Indsamle kemifaglige informationer fra forskellige kilder og anvende dem relevant i faget
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Mængdeberegninger
Indhold:
Densitet, stofmængde, molare masse og kemiske mængdeberegninger.
Øvelse: Natron (journal)
Skriftlig prøve
Materiale:
Basiskemi C s. 79-81, 89-93
Fane i OneNote "Størrelsen stofmængde og molare masse" (har underviser skrevet på baggrund af sider i Isiskemi C)
Diverse opgaver og og øvelsesvejledning
Undervisningstid: 6 timer
Fordybelsestid: 0 timer
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- Anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Syre-basereaktioner
Indhold:
Formel og aktuel koncentration, syrer og baser, syre-basereaktioner, syrers og basers styrke, pH-begrebet, beregning af pH (stærke syrer), Syre-basetitrering.
Øvelse: Hvilken syre, hvilken base? (journal)
Øvelse: Titrering af eddikesyre (rapport)
Demonstrationsforsøg: Citronsaft og sukker
Skriftlig prøve
Materiale:
Basiskemi C s. 104-107, 109-111, 154-170
Diverse opgaver og og øvelsesvejledninger
Undervisningstid: 13 timer
Fordybelsestid: 1,5 timer
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- Anvende digitale værktøjer i en konkret faglig sammenhæng
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Redoxreaktioner
Indhold:
Oxidation, reduktion, redoxreaktion, spændingsrækken.
Øvelse: Reaktion mellem kobber og dibrom (dannelse af ioner) (journal)
Øvelse: Forsøg med spændingsrækken (journal)
Materiale:
Basiskemi C (Haase og Søns forlag): s. 173-177
Diverse øvelsesvejledninger og opgaver
Undervisningstid: 6 timer
Fordybelsestid: 0
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog og metoder til at beskrive simple kemiske problemstillinger
- Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
- Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- Indsamle og efterbehandle iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
- Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder forklare simple sammenhænge mellem det eksperimentelle arbejde og den tilknyttede teori
- Udtrykke sig mundtligt og skriftligt om kemiske emner med inddragelse af fagsprog og -begreber
- Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til at undersøge og beskrive enkle problemstillinger med kemisk indhold fra hverdagen eller den aktuelle debat og eventuelt til at udvikle og vurdere løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68370579160",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68370579160",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68370579160"
}