Holdet 2024s biC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2024s biC (1s biC, 1s biC-del)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Sex, hormoner og reproduktion
Titel 3 Genetik og genteknologi
Titel 4 Naturens netværk
Titel 5 Evolution
Titel 6 Sex, hormoner og reproduktion
Titel 7 Pro- og eukaryote celler
Titel 8 Sulten efter sukker

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sex, hormoner og reproduktion


Ulla Nedergaard Pedersen og Søren Mortensen: Sex, køn og grænser. Forlaget Columbus
s. 33 - 58

Hjemmeside: Bayer Danmark: https://www.xn--minprvention-bdb.dk/sammenlign-praeventionsmetoder?gclid=CjwKCAjwiOCgBhAgEiwAjv5whHLDCrz1qLCegFU-1EBeSe4WiZg2gHNMewednVuSpKPkUFAjA_a5rBoC1-cQAvD_BwE

Kønsudvikling og kønsbestemmelse
Kvinders og mænds kønsorganer
Prævention
Sexsygdomme

Forsøg: Anvendelse af ægløsningstest

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genetik og genteknologi

Indhold:
DNA´s opbygning og funktion
Biologiens centrale dogme
Sex eller ej - kønnet og ukønnet formering
Nedarvning af egenskaber/dit genetiske stamtræ
Genetiske sygdomme
Mitose, replikation og meiose
Mutationer
Genteknologi

Materialer:
Niels Høgslund og Signe Høgslund, Lindhart og Ringhof 2018: Liv - grundbog i biologi s. 35 - 38, 40-41, 144 - 153, 157 - 165

Eksperimentelt arbejde:
Genotyper hos mennesket (journal)
Blodtypebestemmelse (rapport)

Film: Tør du få testet dine gener

Arbejdsformer:
̶ individuelle og kollaborative arbejdsformer
̶ faglig læsning af tekster på lærebogsniveau
̶ mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer
̶ inddragelse af eksempler på fagets anvendelser og karrieremuligheder

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med sundhed og medicin



Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Naturens netværk

Indhold:

Naturens netværk - økosystemer
Organismernes netværk
Kulstofs kredsløb og drivhuseffekt
Kendskab til arter
Biodiversitet

Materialer:  

Niels Høgslund og Signe Høgslund, Lindhart og Ringhof 2018: Liv - grundbog i biologi s. 236, 238 - 246, 264 - 266, 290 - 291 (afsnit 13.4), 293

Artikel Zetland: Jonathan Tybjerg 2019: Hver femte unge dansker tror, en rødspætte er en fugl. Hvad mister vi, når vi mister sproget for naturen:
https://www.zetland.dk/historie/soGPApga-me7Eyy7b-0f882: Artikel,

https://faktalink.dk/biodiversitet
https://lf.dk/viden-om/klima/hvad-er-drivhuseffekten
Film: Intro til biodiversitetskrisen: https://www.youtube.com/watch?v=8hZpWoIRtdU
Film: Overvågning og forvaltning af biodiversitet i Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=vK3jXkecWIg
Film: Biodiversitetskrisen - Overvågning og viden https://www.youtube.com/watch?v=3LOu7QTHUT4&feature=youtu.bt

Eksperimentelt arbejde:
Fotosyntese og respiration (Video - rapport)

Arbejdsformer:
̶ individuelle og kollaborative arbejdsformer
̶ faglig læsning af tekster på lærebogsniveau
̶ mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer
̶ arbejde med udvikling af løsninger
̶ inddragelse af eksempler på fagets anvendelser og karrieremuligheder


Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse miljømæssige problemstillinger
- ̶ arbejde med udvikling af løsninger

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Evolution

Indhold:

Livets alfabet
Genetisk variation
Menneskets familie
Selektion
Mennesket i fremtiden

Materialer:
Niels Høgslund og Signe Høgslund, Lindhart og Ringhof 2018: Liv - grundbog i biologi s. 9 - 15, 18 - 25

Film: Peter Lund Madsen: Den hvide mand
Viden om: fremtid uden evolution
Bønneforsøg (modelforsøg)

Besøg i zoologisk Have (oplæg: evolution og rundvisning)

Arbejdsformer:

̶ individuelle og kollaborative arbejdsformer
̶ faglig læsning af tekster på lærebogsniveau
̶ mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sex, hormoner og reproduktion

Indhold:
Kvinders og mænds kønsorganer
Hormoner
Testosteron og sædcelledannelse
Hormonel regulering i menstruationscyklus
Prævention og kønssygdomme

Forsøg: Anvendelse af ægløsningstest

Materialer:
Niels Høgslund og Signe Høgslund, Lindhart og Ringhof 2018: Liv - grundbog i biologi s. 170 - 183

Film: Sundhedsmagasinet: Hormonforstyrrende stoffer.

Hjemmeside: Bayer Danmark: https://www.xn--minprvention-bdb.dk/sammenlign-praeventionsmetoder?gclid=CjwKCAjwiOCgBhAgEiwAjv5whHLDCrz1qLCegFU-1EBeSe4WiZg2gHNMewednVuSpKPkUFAjA_a5rBoC1-cQAvD_BwE

Arbejdsformer:
̶ individuelle og kollaborative arbejdsformer
̶ faglig læsning af tekster på lærebogsniveau
̶ mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Pro- og eukaryote celler

Niels Høgslund og Signe Høgslund, Lindhart og Ringhof 2018: Liv - grundbog i biologi s. 50 - 52, 56 - 69, 72 - 76, 79 - 83

Den prokaryote celle
Diffusion og osmose
Bakterievækst
Antibiotika og resistens
Den eukaryote celle
Cellemembranen
Diffusion og osmose
Fotosyntese, gæring og respiration

Eksperimentelt arbejde:
Osmose i kartofler
Mikroorganismer i luften

Film: Viden om: Bakteriekrigen i kroppen
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Sulten efter sukker

Indhold:
Proteiner og enzymer
Kulhydrater, fedtstoffer
Fordøjelsessystemet
Blodglukose, diabetes og hormonernes rolle

Materiale:
Niels Høgslund og Signe Høgslund, Lindhart og Ringhof 2018: Liv - grundbog i biologi s 30 - 35, 121 - 128, 132 - 139

Film: Danskernes akademi: Diabetes - den stille dræber

Eksperimentelt arbejde:
Bromelin i ananas (journal)
Måling af blodsukker  (journal)

Elevfremlæggelser: Diabetes, fremtidens største dræber
Screencast: fordøjelsessystemet (mundtlig formidling)

Arbejdsformer:
̶ individuelle og kollaborative arbejdsformer
̶ faglig læsning af tekster på lærebogsniveau
̶ mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med sundhed

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer