Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024s biC (1s biC, 1s biC-del)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik og genteknologi
Indhold:
DNA´s opbygning og funktion
Biologiens centrale dogme
Sex eller ej - kønnet og ukønnet formering
Nedarvning af egenskaber/dit genetiske stamtræ
Genetiske sygdomme
Mitose, replikation og meiose
Mutationer
Genteknologi
Materialer:
Niels Høgslund og Signe Høgslund, Lindhart og Ringhof 2018: Liv - grundbog i biologi s. 35 - 38, 40-41, 144 - 153, 157 - 165
Eksperimentelt arbejde:
Genotyper hos mennesket (journal)
Blodtypebestemmelse (rapport)
Film: Tør du få testet dine gener
Arbejdsformer:
̶ individuelle og kollaborative arbejdsformer
̶ faglig læsning af tekster på lærebogsniveau
̶ mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer
̶ inddragelse af eksempler på fagets anvendelser og karrieremuligheder
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med sundhed og medicin
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Naturens netværk
Indhold:
Naturens netværk - økosystemer
Organismernes netværk
Kulstofs kredsløb og drivhuseffekt
Kendskab til arter
Biodiversitet
Materialer:
Niels Høgslund og Signe Høgslund, Lindhart og Ringhof 2018: Liv - grundbog i biologi s. 236, 238 - 246, 264 - 266, 290 - 291 (afsnit 13.4), 293
Artikel Zetland: Jonathan Tybjerg 2019: Hver femte unge dansker tror, en rødspætte er en fugl. Hvad mister vi, når vi mister sproget for naturen:
https://www.zetland.dk/historie/soGPApga-me7Eyy7b-0f882: Artikel,
https://faktalink.dk/biodiversitet
https://lf.dk/viden-om/klima/hvad-er-drivhuseffekten
Film: Intro til biodiversitetskrisen: https://www.youtube.com/watch?v=8hZpWoIRtdU
Film: Overvågning og forvaltning af biodiversitet i Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=vK3jXkecWIg
Film: Biodiversitetskrisen - Overvågning og viden https://www.youtube.com/watch?v=3LOu7QTHUT4&feature=youtu.bt
Eksperimentelt arbejde:
Fotosyntese og respiration (Video - rapport)
Arbejdsformer:
̶ individuelle og kollaborative arbejdsformer
̶ faglig læsning af tekster på lærebogsniveau
̶ mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer
̶ arbejde med udvikling af løsninger
̶ inddragelse af eksempler på fagets anvendelser og karrieremuligheder
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse miljømæssige problemstillinger
- ̶ arbejde med udvikling af løsninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Evolution
Indhold:
Livets alfabet
Genetisk variation
Menneskets familie
Selektion
Mennesket i fremtiden
Materialer:
Niels Høgslund og Signe Høgslund, Lindhart og Ringhof 2018: Liv - grundbog i biologi s. 9 - 15, 18 - 25
Film: Peter Lund Madsen: Den hvide mand
Viden om: fremtid uden evolution
Bønneforsøg (modelforsøg)
Besøg i zoologisk Have (oplæg: evolution og rundvisning)
Arbejdsformer:
̶ individuelle og kollaborative arbejdsformer
̶ faglig læsning af tekster på lærebogsniveau
̶ mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sex, hormoner og reproduktion
Indhold:
Kvinders og mænds kønsorganer
Hormoner
Testosteron og sædcelledannelse
Hormonel regulering i menstruationscyklus
Prævention og kønssygdomme
Forsøg: Anvendelse af ægløsningstest
Materialer:
Niels Høgslund og Signe Høgslund, Lindhart og Ringhof 2018: Liv - grundbog i biologi s. 170 - 183
Film: Sundhedsmagasinet: Hormonforstyrrende stoffer.
Hjemmeside: Bayer Danmark: https://www.xn--minprvention-bdb.dk/sammenlign-praeventionsmetoder?gclid=CjwKCAjwiOCgBhAgEiwAjv5whHLDCrz1qLCegFU-1EBeSe4WiZg2gHNMewednVuSpKPkUFAjA_a5rBoC1-cQAvD_BwE
Arbejdsformer:
̶ individuelle og kollaborative arbejdsformer
̶ faglig læsning af tekster på lærebogsniveau
̶ mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Pro- og eukaryote celler
Niels Høgslund og Signe Høgslund, Lindhart og Ringhof 2018: Liv - grundbog i biologi s. 50 - 52, 56 - 69, 72 - 76, 79 - 83
Den prokaryote celle
Diffusion og osmose
Bakterievækst
Antibiotika og resistens
Den eukaryote celle
Cellemembranen
Diffusion og osmose
Fotosyntese, gæring og respiration
Eksperimentelt arbejde:
Osmose i kartofler
Mikroorganismer i luften
Film: Viden om: Bakteriekrigen i kroppen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sulten efter sukker
Indhold:
Proteiner og enzymer
Kulhydrater, fedtstoffer
Fordøjelsessystemet
Blodglukose, diabetes og hormonernes rolle
Materiale:
Niels Høgslund og Signe Høgslund, Lindhart og Ringhof 2018: Liv - grundbog i biologi s 30 - 35, 121 - 128, 132 - 139
Film: Danskernes akademi: Diabetes - den stille dræber
Eksperimentelt arbejde:
Bromelin i ananas (journal)
Måling af blodsukker (journal)
Elevfremlæggelser: Diabetes, fremtidens største dræber
Screencast: fordøjelsessystemet (mundtlig formidling)
Arbejdsformer:
̶ individuelle og kollaborative arbejdsformer
̶ faglig læsning af tekster på lærebogsniveau
̶ mundtlig formidling med vægt på faglige forklaringer
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med sundhed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68442388219",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68442388219",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68442388219"
}