Sct. Knuds Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Sct. Knuds Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024s fyC - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau
Fysik C
Lærer(e)
Hold
2024s fyC (
1s fyC
,
1s fyC-del
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Verdensbilledet
Titel 2
Energi og varmeenergi
Titel 3
Lys
Titel 4
Lyd og strenginstrumenter
Titel 5
Kosmologi
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Verdensbilledet
Solsystemets dannelse og opbygning
Forudsætninger for liv på en planet
Verdensbilledets udvikling
Årstider, månens faser
Finn Elvekjær FysikCbogen , 1.udgave, s.38-57
Indhold
Kernestof:
Vi skal starte med at høre oplæg efter nedenstående plan. Det skal tage 2-4 min pr gruppe. Derefter skal vi gennemgå tilstandsformer.
I skal lave et forsøg, så læs på vejledningen, som er vedlagt her.Svingningstid pendul.docx
I bedes læse side 38-42 i lærebogen. Jeg medsender her nogle arbejdsspørgsmål til teksten og som I kan svare på.Arbejdsspørgsmål til Solsyst s.38-42.docx
Læs 45-49 om LIV , og svar på spørgsmål ( i medseArbejdsspørgsmål til LIV 45-49.docx ndt fil)
i lærebogen læses side 51-53 indtil Kopernikus
Nye makkerskaber og slangen indtil juleferien. 1s Makkerskaber og makkerskabsgrupper uge 50-51.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Energi og varmeenergi
Litteratur:
K. E Nielsen, E. Fogh, Vejen til Fysik C, Forlaget HAX, side 36-65,
Indhold:
elektrisk energi og effekt, enheder
Varmeenergi, varmekapacitet, specifik varmekapacitet.
Fordampning og smeltning.
Brændværdi
Eksperimentelt arbejde:
Eftervisning af formel for varmeenergi og bestemmelse af vands specifikke varmekapacitet vha elkedel
Bestemmelse af specifik varmekapacitet for messing vha kalorimetri
Bestemmelse af specifik fordampningsvarme
Nyttevirkning af en peanut til opvarmning af vand
Indhold
Kernestof:
Læs side 53 (Fra Kopernikus) til side 56, I Modulet starter I med at gøre fremlæggelsen færdig.
Vi skal i gang med Energi. Læs vedhæftede scannede sider 36-39 s 36-39 Vejen til fy c.docx
1s Makkerskaber og makkerskabsgrupper uge 2-3.docx
I Vejen til Fysik C læses side 139-142 ( bogen ligger scannet i One-Note , Energi)
i bedes læse side 39-45 ( spring eventuelt over side 43 og Energi 3 og Energi 4 er også frivilligt)
læs i Vejen til Fysik C side 46-48
læs s. 49-52. Følgende elever skal regne nedenstående opgaver på tavlen
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Lys
Litteratur:
K. E Nielsen, E. Fogh, Vejen til Fysik C, Forlaget HAX, side 103-118 ( minus s. 114-115),
Note om Vandbølger, s.1-4
Indhold:
Størrelser der karakteriserer bølgebevægelser
Det elektromagnetiske spektrum
Lys fra atomer: fotoner
Niels Bohrs teori
Laseres egenskaber
Eksperimentelt arbejde
Laseres bølgelængde bestemt ved brug af gitter
Indhold
Kernestof:
læs side 54-55 i Vejen til fy C
læs side 56-57 i Vejen til fy C. I skal arbejde videre med beregninger til forsøget med Specifik Fordampningsvarme.
læs boksene Energi 7 side 50, Energi 8 side 54 og Energi 9 side 56
læs på eks 2.11 og 2.12 side 57-59. Vi skal have regnet to opgaver på tavlen 53 og 61
Læs også 1. halvdel af side 63 og side 65 Vi skal have regnet øv 2.14, side 61-62 på tavlen.
Nye makkerskabsgrupper NY UDGAVE
I får en test indenfor kap 4 i FysikCbogen , side 51-56,og kap 2 i Vejen til Fysik, side 36-65. I kan også få spørgsmål der handler om forsøg I /vi har lavet.
læs i Vejen til fysik C side 74-76
læs side 77-79 i Vejen til fy C
Lav øv 5.8 side 77 i Vejen til..
læs side 103-108 i Vejen til fy c
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Lyd og strenginstrumenter
For bølgebevægelse : amplitude, bølgelængde, frekvens og hastighed
: lydbølger, lydintensitet, lydniveau, musikinstrumenter, interferens, stående bølger.
Vejen til fysik C: side 119 - 130
Note om vandbølger
Faglige mål:
Anvendelse af enkle modeller, til forklaring af forskellige fysiske fænomener
Anvendelse af kvantitative fysiske eksperimenter til test af hypoteser (verificering/falcificering)
Hensigtsmæssigpræsentation og behandling af data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge”
Eksperimentelt:
Lydens fart i luft med Lydundersøgelser med Logger Pro: Stemmegaffel,
Stående bølger på en streng. (journal)
Indhold
Kernestof:
læs side 103-108 i Vejen til fy c
I bedes læse og lave opgaverne i medsendte dokument om Vandbølger vandbølger 2023.pdf
jeg håber nedenstående elever er friske på at lave opgaver på tavlen. Hvis I ikke får lavet dem, gør det ikke noget :)
Nye makkerskabsgrupper og pladser i slangen
I bedes læse side 109-111. I får tid til at gøre forsøget med laseren færdig
I bedes læse side 111-112 i Vejen til fysik c
1s Makkerskabsgrupper og slangen for uge 14-15.pdf
I bedes læse side 116-118 i Vejen til fy c
I bedes læse side 119-122midt om LYDBØLGER
Alle elever som ikke kom i tirsdag , kommer her til dette modul med fysikforsøg. Vi mødes i lokale 19
vi gennemgår side 119-122midt om LYDBØLGER. Læs side 128-130, som handler om det forsøg, I har lavet om strengen. I skal sidde således
læs side 122-125 i Vejen til Fys C
Nye makkerskaber og ny "slange": 1s Makkerskaber og makkerskabsgrupper uge 17-18.docx
Vi gennemgår side 124-127 (så læs på det). Derefter skal nogle grupper regne opgaver på tavlen og derefter regner I nye opgaver.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Skrive
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
IT
Væsentligste arbejdsformer
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 5
Kosmologi
Hubbles lov, , Det kosmologiske Princip, Hubble tiden, Rødforskydning og bestemmelse af hastigheder og afstande for nære galakser. Den Kosmiske Baggrundsstråling
Elvekjær , FysysikCbogen , 1.uggave , s148-161
Afstandskvadratloven (journal)
Indhold
Kernestof:
Det er kun de elever, som ikke lavede prøven i tirsdag, som skal komme til dette modul. Det er uden hjælpemidler og varer en time.
Det er kun nedenstående elever, der kommer til dette modul, de andre kommer til fredagsmodul
vi fortsætter med at arbejde med stoffets byggesten, så læs 144-149
vi skal gøre Tilstandsformer og Faseovergange færdig. Derefter starter vi på Kosmologi. Så tag den anden lærebog FysikCbogen med.
følgende elever kommer til modulet
vi fortsætter med Kosmologi, så læs side 148-152 i FysikCbogen ( tag den med)
Vi fortsætter, så læs side 154-156 i FysikCbogen
Vi laver et arbejd-selv modul, hvor I hjemme kan sidde og spekulere over hvad mørk energi i Universet er, vi ses på fredag.
I dette modul må I lave eksamenstræning i de fag, I skal op i. Tak for i år.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68442398290", "T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68442398290", "H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68442398290" }