Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024u saC (1u saC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik og demokrati i Danmark
Forløbet tager afsæt teorier om demokrati og politiske systemer og styreformer. Der vil blive trukket på viden, begreber og teorier fra grundforløbets forløb om "Det gode liv". Undervejs i forløbet vil der blive set nærmere på vælger- og partiadfærd samt politiske beslutningsprocesser.
Fokuspunkter:
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
Øvrigt materiale:
Der er brug for et repræsentativt folketing, Kristeligt Dagblad, 4. november, 2022
Frederiksens pensionskanin har ikke tiltrukket vælgere, Børsen,
14. november 2024
Meningsmåling fra Folketingsvalg 2022 - 8. november 2024, DR.dk/meningsmålinger.
Partiernes medlemstal fra 1960, Folketinget.dk (hentet d. 4. november, 2024) https://www.ft.dk/-/media/sites/ft/pdf/partier/om-politiske-partier/tal-og-fakta-om-partier/partiernes-medlemstal-fra-1960.ashx
Debatfilm om deltagelsesmuligheder i demokratiet fra: www.luk samfundet op, https://gron.luksamfundetop.dk/6/kapitel-6/debatfilm/
Regeringen skrider ind overfor kønsopdelt svømning, TV2.dk, 13.november, 2024.
Overblik: Her er den nye sundhedsreform, Altinget, 15. november, 2024
Læger om ny sundhedsreform: god forstærkning af det nære sundhedsvæsen, men flere speciallæger er afgørende, Ugeskrift for læger, 15. november, 2024
Estimeret omfang af forløb: 37 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Senmodernitet, identitet og socialisering
Forløbet lægger i forlængelse af grundforløbets berøring af sociologi, og i dette forløb lægges der vægt på identitetsdannelsens vilkår i det senmoderne, samt nogle af de gruppedynamikker, der gør sig gældende i denne samfundstype.
Fokuspunkter:
Identitet og samfund
Inddragelse af begreber i argumentation
Øvrigt materiale:
Unge bruger sociale medier til at pleje venskaber, Jyllands Posten, 26/3-2016
Sådan skal politikerne forbedre unges trivsel i følge eksperterne, Dr.dk - Essensen, 2023
https://www.youtube.com/watch?v=u-ufGKxF0MU
Figuren "Omfanget af skoleelever, der har følt sig stresset i længere tid". Kilde Rapporten: "Krop og stress, Børns Vilkår, 2021.
Figuren "Ægteskaber opløst ved skilsmisse ", Kilde: Befolkningens udvikling 2019, Danmarks Statistik 2020
Figurerne "Top fem foretrukne hverdagsaktiviteter blandt børn i 4.klasse" og "Top fem foretrukne hverdagsaktiviteter blandt børn i 7.klasse", Kilde: Børns Liv med Sociale Medier, Børns Vilkår, 2024
Estimeret omfang af forløb: 38 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sex køn og grænser
Obligatorisk forkøb i seksualundervisning - bioteknologi og samfundsfag
3 moduler i samfundsfag og 4 moduler i biologiteknologi.
Bioteknologi: Øvelse: Ægløsningstest og hormoner.
Samfundsfag:
Fokus på:
- køn og sex som politisk begreb/politisering af identitetspolitik.
- seksualitet og socialisering, herunder formelle og uformelle kønsnormer samt seksuel identitet.
- seksualitet & magt, herunder det seksuelle script (Gagnon & Simon)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Velfærd og økonomi
Forløbet tager afsæt i udfordringerne i dansk økonomi netop nu, og søger gennem
arbejdet medviden om det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomisk
politik, at belyse Danmarks økonomiske situation og sætte den i relation til
omverdenen. Forløbets anden halvdel handler om udfordringerne for den danske velfærdsmodel, og de mulige løsninger på disse udfordringer.
Fokuspunkter:
-formidling af tabeller og figurer.
-økonomiske styringsinstrumenter og økonomiske mekanismer.
-undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-forstå velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
-formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale
hjælpemidler
-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Fokuspunkter:
Rettigheder og pligter i velfærdssamfundet
- Velfærdsmodeller
- Konkurrenceevne
- Velfærdsstatens udfordringer i fremtiden
Øvrigt materiale:
Ny aftale genåbner de generelle hjælpepakker til erhvervs- og kulturliv, Erhvervsministeriet, 10. december, 2020.
Figur: Dansk økonomi med og uden medicinalindustri, kædede værdier, sæsonkorrigeret,
Nøgletal for nationalregnskabet, Danmarks Statistik d. 20/2-2025
Figur: Ledigheden - sæsonkorrigeret, Uændret ledighed fra juli til august, Danmarks
Statistik, 30. september, 2024.
Godt for boligejerne og dansk økonomi, Børsen, 11/2- 2025
Told gør os alle sammen fattigere, Dr.dk, 5/3-2025
Tysklands plan om oprustning kan skubbe gang i andre lande, Berlingske.dk, 5. marts 2025.
Kraka: Sosu'er fra Indien og Filippinerne kan blive en gevinst for alle parter, Altinget, 23.02.2024
KL: Oprustning bør ikke betyde ringere velfærd, Århus Stiftstidende, 20. marts 2025
Figur: Middellevetid i fremtiden, Danmarks Statistiks befolkningsfremskrivning - https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/befolkning/befolkningsfremskrivning
Arbejdsudbuddet har fået det største boost i 13 år. Alligevel frygter erhvervslivet at ende som Titanic, Altinget d. 26/9-2024
Estimeret omfang af forløb: 90 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ulighed
Forløbet følger op på grundforløbets pointer om ulighed.
Dette forløb vil lægge vægt på begreber om ulighed og fordeling af velstand, samt fattigdom og social arv.
Fokuspunkter:
undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
Øvrigt materiale:
Stigningen i GINI koefficienten i Danmark og USA, fra artiklen: Uligheden i Danmark
er på vej til at indhente uligheden i USA, Netavisen PIO, 27 januar, 2017.
Ni nøgletal om Danmark og USA, Danmarks Statistik, 27/4-2020
Figur: Oversigt over væsentlige mekanismer og tilhørende interventionspunkter i forbindelse med social ulighed i sundhed, fra rapporten Social ulighed i Sundhed og Sygdom - udviklingen i Danmark i perioden 2010-2017, SDU 2017.
DR-dokumentaren En Syg Forskel (2016) - afsnit 1. Kan tilgås på MitCFU.
Uddrag fra ibogen "Samf-C", Maria Bundgaard et. al, Systime, 2021, afsnittene "Ulighed" og "Social arv".
Estimeret omfang for forløb: 27 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68749438620",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68749438620",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68749438620"
}