Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024h biC (1h biC, 1h biC-del)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sex køn og grænser
3 moduler i samfundsfag og 4 moduler i biologi/bioteknologi.
Samfundsfag: Fokus på køn og kønsopfattelser og magtformer
Forløb med udgangspunkt i bogen 'Sex, køn og grænser' , kap 1-3 (Columbus 2023)
sex/gender: socialt køn/biologisk køn
Socialkonstruktivisme, biologisme, majoritet/minoritet,
normkritisk vs kønskonservativ,
magtformer: direkte/indirekte/bevidsthedskontrollerende, institutionel
- det seksuelle (manu-)skript, mørketal
DR2 dokumentaren: Uden køn.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1h
-
Læs:
-
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 14-21, 75-79, 86-92, 95-101
-
På s. 18 skal I læse til "Passiv transport".
-
Husk jeres navneskilt.
-
Husk at kigge godt på figurene i teksten.
-
Delemodul - elev nr. 15-27 møder til dette modul - de andre har fri. I kan se jeres elevnummer i lectio.
-
I får den første halvdel af modulet til at arbejde med jeres rapport "Osmose".
-
Udfyld skemaet, som I arbejdede med sidst (arbejdsspørgsmål til BIU s. 75-85) - I skal udfylde om kulhydrater, fedt og proteiner.
-
Vi arbejder videre med enzymer. Besvar spørgsmål B og C I arbejdsspørgsmål til BIU s. 90-92. I arbejdede med spørgsmålene i slutning af sidst modul.
-
Et lille eksperiment med spytamylase.
-
Læs den vedhæftede øvelsesvejledning
-
Lav arbejdsspørgsmål til BIU s. 86-89 + s. 95-96 sps. 4-7 - det er de spørgsmål, som I begyndte at arbejde med d. 9.12.
-
Vi starter modulet med, at I får jeres rapporter "Osmose" tilbage. Inden I kommer til modulet skal I læse jeres rapport igennem + øvelsesvejledningen til forsøget + dokumentet "Vejledning til rapportskrivning".
-
Derefter arbejder vi videre med fordøjelsen. Til modulet skal I læse:
-
På s. 96 skal I læse til "Hurtige og langsomme kulhydrater".
-
Læs
-
Besvar desuden arbejddspørgmål til BIU s. 98-100 - spørgsmål 1-6. Det var de spørgsmål, som I arbejdede med sidst. Hvis I blev færdig med at besvare spørgsmålene i modulet, skal I huske at kigge jeres svar igennem, inden I kommer til modulet - jeg fo
-
Vi starter modulet med at udregne energi%fordelingen i en Big Mac - det er opgave 9 i arbejdsspørgsmål til BIU s.89-100. I skal ikke lave udregningerne hjemme, men overvej, hvordan I vil gøre.
-
Gense videoen fra Fri viden "Hormonerne insulin og glukagon og vores blodsukker", som vi så I sidste modul. http://www.frividen.dk/fysiologi/
-
Besvar desuden arbejdsspørgsmål til BIU s. 96-97 + s. 100-101 - I skal svare på spørgsmål 8 og 9 - husk også at kigge på Diabetesforeningens hjemmeside.
-
Prøve - kost og sundhed (BIU s. 75-101)
-
Medbring "Biologi i udvikling", da vi skal bruge bogen, når I er færdige med prøven.
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Cellen og transportprocesser
FOKUS:
Pro- og eukaryote celler samt transportprocesser over cellemembranen.
INDHOLD:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus s. 14 -21
https://kortlink.dk/2r62n (Simpel diffusion)
https://kortlink.dk/2r8vx (Faciliteret diffusion)
https://kortlink.dk/youtube/2r637 (Osmose)
Øvelsesvejledninger:
Osmose
Eksperimentelt arbejde:
Osmose (R)
FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
ca. 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport - Osmose
|
04-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kost og sundhed
FOKUS:
Kost og livsstil, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, enzymer, fordøjelse, regulering af blodsukkeret (insulin og glukagon), diabetes.
INDHOLD:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus s. 75-92 + s. 95-101 Intro til enzymer: https://www.youtube.com/watch?v=6jiANfg5ZTo
Om denaturering: https://www.youtube.com/watch?v=IoDEjeRZ0xE
"Hormonerne insulin og glukagon og vores blodsukke": http://www.frividen.dk/fysiologi/#Video_8_Hormonerne_Insulin_og_glukagon_og_vores_blodsukker
Diabetesforeningens hjemmeside: http://www.diabetes.dk/
Udregning af energi%fordelingen i en Big mac vha. "Næringsberegneren" på MC. Donalds hjemmeside https://www.mcdonalds.com/dk/da-dk/madkvalitet/naeringsberegner.html
Øvelsesvejledninger:
Et lille eksperiment med spytamylase
Eksperimentelt arbejde:
Et lille eksperiment med spytamylase (J)
FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng ̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
ca. 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I får den første halvdel af modulet til at arbejde med jeres rapport "Osmose".
-
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 75-79, 86-92, 95-101
-
Husk jeres navneskilt.
-
Udfyld skemaet, som I arbejdede med sidst (arbejdsspørgsmål til BIU s. 75-85) - I skal udfylde om kulhydrater, fedt og proteiner.
-
Læs:
-
Vi arbejder videre med enzymer. Besvar spørgsmål B og C I arbejdsspørgsmål til BIU s. 90-92. I arbejdede med spørgsmålene i slutning af sidst modul.
-
Et lille eksperiment med spytamylase.
-
Læs den vedhæftede øvelsesvejledning
-
Lav arbejdsspørgsmål til BIU s. 86-89 + s. 95-96 sps. 4-7 - det er de spørgsmål, som I begyndte at arbejde med d. 9.12.
-
Vi starter modulet med, at I får jeres rapporter "Osmose" tilbage. Inden I kommer til modulet skal I læse jeres rapport igennem + øvelsesvejledningen til forsøget + dokumentet "Vejledning til rapportskrivning".
-
Derefter arbejder vi videre med fordøjelsen. Til modulet skal I læse:
-
På s. 96 skal I læse til "Hurtige og langsomme kulhydrater".
-
Læs
-
Besvar desuden arbejddspørgmål til BIU s. 98-100 - spørgsmål 1-6. Det var de spørgsmål, som I arbejdede med sidst. Hvis I blev færdig med at besvare spørgsmålene i modulet, skal I huske at kigge jeres svar igennem, inden I kommer til modulet - jeg fo
-
Vi starter modulet med at udregne energi%fordelingen i en Big Mac - det er opgave 9 i arbejdsspørgsmål til BIU s.89-100. I skal ikke lave udregningerne hjemme, men overvej, hvordan I vil gøre.
-
Gense videoen fra Fri viden "Hormonerne insulin og glukagon og vores blodsukker", som vi så I sidste modul. http://www.frividen.dk/fysiologi/
-
Besvar desuden arbejdsspørgsmål til BIU s. 96-97 + s. 100-101 - I skal svare på spørgsmål 8 og 9 - husk også at kigge på Diabetesforeningens hjemmeside.
-
Prøve - kost og sundhed (BIU s. 75-101)
-
Medbring "Biologi i udvikling", da vi skal bruge bogen, når I er færdige med prøven.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Køn og hormoner
FOKUS:
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskarakterer hos manden og kvinden samt sædcelleproduktion og menstruationscyklus. Der arbejdes desuden med forskellige præventionsformer og kønssygdomme Gennem gruppearbejde og fremlæggelse skal eleverne opnå indsigt i forskellige præventionsformer og kønssygdomme.
INDHOLD:
Marianne Frøssig m.fl. "Biologi i udvikling", Nucleus 2014 s. 133 -141 + s. 146-152
Om prævention:
http://netdoktor.dk/sex_samliv/fakta/praev ention_hvilken.htm
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/kvindesygdomme/sygdomme/praevention/sikre-perioder/
https://netdoktor.dk/sunderaad/fakta/samlejeafbrudt.htm
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/spiral
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/kondom
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/pessar
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/sterilisation
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/p-piller
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/minipiller
Om kønssygdomme:
http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/koenssygdomme.htm - følg links herfra (Klamydia, Mycoplasma genitalium, Gonoré, Hiv/aids, Kønsvorter (HPV), Herbes genitalis, Syfilis)
Øvelsesvejledning: Forsøg med kondomer og sexsygdomme"
Eksperimentilt arbejde: Forsøg med kondomer og sexsygdomme (J)
FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kønssygdomme
|
27-02-2025
|
Prævention
|
27-02-2025
|
Journal - Forsøg med kondomer og sexsygdomme
|
05-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Økologi
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus s. 23-32 + s.51-66 + s. 71-73
Øvelsesvejledninger:
Fotosyntese og respiration (J)
Vandløbsundersøgelse - Makroindeks (J)
FOKUSPUNKTER:
Der arbejdes med biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer, energi i økosystemer, fotosyntese og respiration, stofkredsløb med fokus på kulstofkredsløb, drivhuseffekt, og med vandløbet som et eksempler på et økosystem, desuden arbejdes der med vandløbsforurening. I forløbet vil der være en ekskursion til den lokale å (Odense å), hvor eleverne skal lave en makroindeks-undersøgelse.
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, gruppearbejde, klassediskussioner, eksperimentelt arbejde, ekskursion/biotopundersøgelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Genetik og molekylærbiologi
FOKUS:
Der arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbegreber, autosomal nedarvning, blodtyper og mutationer. Der arbejdes desuden med udvalgte bioteknologiske metoder.
INDHOLD:
Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" , Nucleus 2009 s. 101-116 + s. 149-153 + s. 162
Vagn Juhl Larsen: "Genetik og gen-etik" s. 47-49
Øvelsesvejledninger:
- Blodtypebestemmelse
- Isolering af DNA fra jordbær
Eksperimentilt arbejde:
Blodtypebestemmelse (R)
Isolering af DNA fra jordbær (J)
FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Evolution
FOKUS:
Der arbejdes med mekanismerne bag evolution - herunder selektion, mutationer samt kampen om ressourcerne. Darwins finker samt birkemåleren som eksempler på evolution.
INDHOLD:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus s. 222-223, 230-235
FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
ca. 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Mikrobiologi
FOKUS:
Forskellige typer af mikroorganismer, mikroorganismer i hverdagen, mikroorganismers vækst, bakterievækstkurven, vækstfaktorer (temperatur og pH), respiration og gæring.
INDHOLD:
Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" , Nucleus 2009 s. 141-147
Øvelsesvejledninger:
- Kimfald
Eksperimentelt arbejde:
- Kimfald (J)
FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
5,47 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Økologi
FOKUSPUNKTER:
Der arbejdes med biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer, energi i økosystemer, fotosyntese og respiration, stofkredsløb med fokus på kulstofkredsløb og drivhuseffekt. Der arbejdes desuden med begreber som habitat, niche, intraspecifik og interspecifik konkurrence og biodiversitet.
INDHOLD:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus s. 23-32 + s.35-37
Dokumentar: "Mange bække små - om livet i de ferske vande" https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000034000&s=43405108&n=2&o=hits
Dokumentar: "Da insekterne forsvandt" https://mitcfu.dk/Search?s=titel%3A%20Da%20insekterne%20forsvandt&mode=2
Øvelsesvejledninger:
Fotosyntese og respiration
EKSPERIMENTIELT ARBEJDE:
Fotosyntese og respiration (R)
FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7,47 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Genetik og molekylærbiologi
INDHOLD:
Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" , Nucleus 2009 s. 101-116 + s. 149-153 + s. 162
Vagn Juhl Larsen: "Genetik og gen-etik" s. 47-49
Øvelsesvejledninger:
- Blodtypebestemmelse
- Isolering af DNA fra jordbær
Eksperimentilt arbejde:
Blodtypebestemmelse (R)
Isolering af DNA fra jordbær (J)
FOKUSPUNKTER:
Der arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbegreber, autosomal nedarvning, blodtyper og mutationer. Der arbejdes desuden med udvalgte bioteknologiske metoder.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport - Blodtypebestemmelse
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Evolution
INDHOLD:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus s. 222-223, 230-235
FOKUSPUNKTER:
Der arbejdes med mekanismerne bag evolution - herunder selektion, mutationer samt kampen om ressourcerne. Darwins finker samt birkemåleren som eksempler på evolution.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68773841634",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68773841634",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68773841634"
}