Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024j biC (1j biC, 1j biC-del)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sex køn og grænser
3 moduler i samfundsfag og 4 moduler i biologi/bioteknologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1j
-
Læs:
-
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 14-21, 23-32, 75-79, 82-92, 95-100, 133-141
-
På s. 18 skal I læse til "Passiv transport".
-
Husk jeres navneskilt
-
Husk at kigge godt på figurene i teksten.
-
Husk jeres navneskilt.
-
Delemodul - elev nr.1-15 møder til dette modul - de andre har fri og møder til øvelse i næste uge. I kan se jeres elevnummer i lectio.
-
Delemodul - elev nr.17-31 møder til dette modul - de andre har fri. I kan se jeres elevnummer i lectio.
-
I får den første halvdel af modulet til at arbejde med jeres rapport "Osmose".
-
Udfyld skemaet, som I arbejdede med sidst (arbejdsspørgsmål til BIU s. 75-85) - I skal kun udfylde om kulhydrater og proteiner.
-
Husk jeres navneskilte.
-
Vi starter modulet med at samle op på fedtstoffer, som vi arbejdede med i går. Så husk at kigge godt på jeres noter hertil, og lav det evt. færdig, hvis I ikke blev færdige i går.
-
Desuden skal I læse:
-
I skal læse fra "Mineraler, vitaminer og vand".
-
Husk at komme forberedt til modulet - det betyder ikke, at I skal have styr på alt, men at I har læst og gjort et forsøg på at forstå. Spørg endelig I modulet, hvis der er noget I ikke forstår.
-
Det er de sider om enzymer, som I arbejdede med i sidste modul. Læs siderne, kig godt på figurerne og kig også på ordlisten over relevante begreber, som vi arbejdede med sidst.
-
Vi skal arbejde videre med fordøjelsen. Til modulet skal I læse
-
Et lille eksperiment med spytamylase.
-
Læs den vedhæftede øvelsesvejledning
-
Vi starter modulet med, at I får jeres rapporter "Osmose" tilbage. Inden I kommer til modulet skal I læse jeres rapport igennem + øvelsesvejledningen til forsøget + dokumentet "Vejledning til rapportskrivning".
-
På s.96 skal I læse til " Hurtige og langsomme kulhydrater".
-
Læs
-
Besvar desuden arbejddspørgmål til BIU s. 98-100 - spørgsmål 1-6. Det var de spørgsmål, som I arbejdede med i går.
-
Vi starter modulet med at udregne energi%fordelingen i en Big Mac - det er opgave 9 i arbejdsspørgsmål til BIU s. 98-100. I skal ikke lave udregningerne hjemme, men overvej, hvordan I vil gøre.
-
Gense videoen fra Fri viden "Hormonerne insulin og glukagon og vores blodsukker", som vi så I sidste modul. http://www.frividen.dk/fysiologi/
-
Besvar arbejdsspørgsmål til BIU s. 96-97 + s. 100-101 - I skal svare på spørgsmål 8 og 9 - husk også at kigge på Diabetesforeningens hjemmeside.
-
Prøve - kost og sundhed (BIU s. 75-101)
-
Medbring "Biologi i udvikling" - vi skal bruge bogen, når I er færdig med prøven.
-
Lav desuden arbejdsspørgsmål til BIU s. 133-135 færdig - det er de spørgsmål, som I arbejdede med sidst.
-
På s. 136 skal I læse fra "Produktion af sædceller" og på s. 138 skal I læse til "Kvindens kønsorganer.
-
Samme lektie som til i går d. 4.2.
-
Lektien til i dag kan godt være lidt indviklet. Husk at kigge godt på figurene imens du læser, det vil gøre det hele mere forståeligt.
-
Medbring noget at skrive med i tre forskellige farver.
-
Kig på jeres oversigt over menstruationscyklus/ægløsningscyklus - gennemgå den trin for trin samtidig med, at I kigger på figur 189, 190 og 191 i BIU.
-
Opstart på gruppearbejde om prævention og om kønssygdomme.
-
I får den første halve time af modulet til at gøre jeres fremlæggelser om prævention og om kønssygdomme færdig - derefter går vi i gang med jeres fremlæggelser på klassen.
-
De sidste grupper fremlægger om kønssygdomme og om prævention.
-
Derefter går vi i gang med et nyt emne "Genetik og molekylærbiologi".
-
Delemodul - elev nr.1-16 møder til dette modul - de andre har fri. I kan se jeres elevnummer i lectio.
-
Forsøg med kondomer og sexsygdomme + spørgsmål.docx
-
Afslutning på kondomforsøg og journalskrivning. Derefter arbejder vi videre med "genetik og molekylærbiologi".
-
Vi arbejder videre med "Genetik og molekylærbiologi". Hertil skal I læse s. 149-151 i det vedhæftede dokument.
-
Forsøg: Isolering af DNA fra bær"
-
Delemodul - elev nr.1-16 møder til dette modul - de andre har fri. I kan se jeres elevnummer i Lectio.
-
Delemodul - elev nr.17-31 møder til dette modul - de andre har fri. I kan se jeres elevnummer i Lectio.
-
Lektier
-
Lektier:
-
Vi arbejder videre med proteinsyntesen. Læs s. 152-153 i det vedhæftede dokument. Kig grundigt på figurene.
-
Læse Biologi til tiden s. 101-103 + s. 106-107
-
Dokumentar om biodiversitet: Da insekterne forsvandt
-
Lav opgave 6 i dokumentet "Genetikopgaver - Autosomal nedarvning".
-
Vi arbejder videre med blodtyper.
-
Alle elever møder til dette modul.
-
Vi starte modulet med at samle op på jeres blodtypebestemmelse og snak om den rapport, I skal skrive om blodtypebestemmelse - læs øvelsesvejledningen "Blodtypebestemmelse" igen og læs desuden "Vejledning til rapportskrivning"
-
Herefter skal vi arbejde med mutationer - hertil skal I læs "Biologi til tiden" s. 104- 105 + s.162
-
Lav arbejdsspørgsmål 7 i "Arbejdsspørgsmål til Btt. s. 104-105 + 162" - det var de spørgsmål vi arbejdede med sidst.
-
Alle møder til dette modul.
-
Vi skal arbejde med evolution. Hertil skal i læse "Biologi i udvikling" s. 222-223 + s. 230-235
-
Læg mærke til, at vi nu er tilbage i jeres biologibog igen.
-
I modulet skal I lave et vendespil, billeder af brikkerne skal uploades ved modulets slut (kl. 15.15) og tæller som en aflevering på 1 time.
-
Vi samler op på evolution, som I arbejdede med sidst.
-
Medbring jeres vendespil, som I lavede inden påskeferien - så starter vi med, at I spille vendespil. Kig på jeres svar inden I kommer til modulet - I skulle jo gerne vinde😊
-
Lav spørgsmål 5 til "Arbejdsspørgsmål til Biologi til tiden" s. 142-147 om bakterievækstkurven færdig.
-
Vi skal i gang med det sidste emne "Økologi"
-
Læs den vedhæftede øvelsesvejledning: Kimfald.docx
-
Afslutning på forsøg "Kimfald"
-
Derefter arbejder vi videre med økologi. Hertil laver I arbejdsspørgsmål til "Biologi i udvikling" s. 23-28 spørgsmål 8,9 og 10
-
Lav arbejdsspørgsmål til "Biologi i udvikling" s. 23-28 spørgsmål 10-13
-
Igangsætning af "Forsøg med fotosyntese og respiration".
-
Håber, at I kommer til modulet, så vi kan få sagt pænt farvel😊
-
Modulet afholdes kun, hvis I skal til eksamen.
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
48,32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Cellen og transportprocesser
FOKUS:
Pro- og eukaryote celler samt transportprocesser over cellemembranen.
INDHOLD:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus s. 14 -21
https://kortlink.dk/2r62n (Simpel diffusion)
https://kortlink.dk/2r8vx (Faciliteret diffusion)
https://kortlink.dk/youtube/2r637 (Osmose)
Øvelsesvejledninger:
Osmose
Eksperimentelt arbejde:
Osmose (R)
FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
ca. 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport - Osmose
|
04-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kost og sundhed
FOKUS:
Kost og livsstil, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, enzymer, fordøjelse, regulering af blodsukkeret (insulin og glukagon), diabetes.
INDHOLD:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus s. 75-92 + s. 95-101 Intro til enzymer: https://www.youtube.com/watch?v=6jiANfg5ZTo
Om denaturering: https://www.youtube.com/watch?v=IoDEjeRZ0xE
"Hormonerne insulin og glukagon og vores blodsukke": http://www.frividen.dk/fysiologi/#Video_8_Hormonerne_Insulin_og_glukagon_og_vores_blodsukker
Diabetesforeningens hjemmeside: http://www.diabetes.dk/
Udregning af energi%fordelingen i en Big mac vha. "Næringsberegneren" på MC. Donalds hjemmeside https://www.mcdonalds.com/dk/da-dk/madkvalitet/naeringsberegner.html
Øvelsesvejledninger:
Et lille eksperiment med spytamylase
Eksperimentelt arbejde:
Et lille eksperiment med spytamylase (J)
FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng ̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
ca. 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I får den første halvdel af modulet til at arbejde med jeres rapport "Osmose".
-
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 75-79, 82-92, 95-100
-
Husk jeres navneskilt.
-
Udfyld skemaet, som I arbejdede med sidst (arbejdsspørgsmål til BIU s. 75-85) - I skal kun udfylde om kulhydrater og proteiner.
-
Husk jeres navneskilte.
-
Vi starter modulet med at samle op på fedtstoffer, som vi arbejdede med i går. Så husk at kigge godt på jeres noter hertil, og lav det evt. færdig, hvis I ikke blev færdige i går.
-
Desuden skal I læse:
-
I skal læse fra "Mineraler, vitaminer og vand".
-
Husk at komme forberedt til modulet - det betyder ikke, at I skal have styr på alt, men at I har læst og gjort et forsøg på at forstå. Spørg endelig I modulet, hvis der er noget I ikke forstår.
-
Læs:
-
Det er de sider om enzymer, som I arbejdede med i sidste modul. Læs siderne, kig godt på figurerne og kig også på ordlisten over relevante begreber, som vi arbejdede med sidst.
-
Vi skal arbejde videre med fordøjelsen. Til modulet skal I læse
-
Et lille eksperiment med spytamylase.
-
Læs den vedhæftede øvelsesvejledning
-
Vi starter modulet med, at I får jeres rapporter "Osmose" tilbage. Inden I kommer til modulet skal I læse jeres rapport igennem + øvelsesvejledningen til forsøget + dokumentet "Vejledning til rapportskrivning".
-
På s.96 skal I læse til " Hurtige og langsomme kulhydrater".
-
Læs
-
Besvar desuden arbejddspørgmål til BIU s. 98-100 - spørgsmål 1-6. Det var de spørgsmål, som I arbejdede med i går.
-
Vi starter modulet med at udregne energi%fordelingen i en Big Mac - det er opgave 9 i arbejdsspørgsmål til BIU s. 98-100. I skal ikke lave udregningerne hjemme, men overvej, hvordan I vil gøre.
-
Gense videoen fra Fri viden "Hormonerne insulin og glukagon og vores blodsukker", som vi så I sidste modul. http://www.frividen.dk/fysiologi/
-
Besvar arbejdsspørgsmål til BIU s. 96-97 + s. 100-101 - I skal svare på spørgsmål 8 og 9 - husk også at kigge på Diabetesforeningens hjemmeside.
-
Prøve - kost og sundhed (BIU s. 75-101)
-
Medbring "Biologi i udvikling" - vi skal bruge bogen, når I er færdig med prøven.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Køn og hormoner
FOKUS:
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskarakterer hos manden og kvinden samt sædcelleproduktion og menstruationscyklus. Der arbejdes desuden med forskellige præventionsformer og kønssygdomme Gennem gruppearbejde og fremlæggelse skal eleverne opnå indsigt i forskellige præventionsformer og kønssygdomme.
INDHOLD:
Marianne Frøssig m.fl. "Biologi i udvikling", Nucleus 2014 s. 133 -141 + s. 146-152
Om prævention:
http://netdoktor.dk/sex_samliv/fakta/praev ention_hvilken.htm
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/kvindesygdomme/sygdomme/praevention/sikre-perioder/
https://netdoktor.dk/sunderaad/fakta/samlejeafbrudt.htm
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/spiral
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/kondom
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/pessar
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/sterilisation
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/p-piller
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/minipiller
Om kønssygdomme:
http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/koenssygdomme.htm - følg links herfra (Klamydia, Mycoplasma genitalium, Gonoré, Hiv/aids, Kønsvorter (HPV), Herbes genitalis, Syfilis)
Øvelsesvejledning: Forsøg med kondomer og sexsygdomme"
Eksperimentilt arbejde: Forsøg med kondomer og sexsygdomme (J)
FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kønssygdomme
|
03-03-2025
|
Prævention
|
03-03-2025
|
Journal - Forsøg med kondomer og sexsygdomme
|
11-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Økologi
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus s. 23-32 + s.51-66 + s. 71-73
Øvelsesvejledninger:
Fotosyntese og respiration (J)
Vandløbsundersøgelse - Makroindeks (J)
FOKUSPUNKTER:
Der arbejdes med biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer, energi i økosystemer, fotosyntese og respiration, stofkredsløb med fokus på kulstofkredsløb, drivhuseffekt, og med vandløbet som et eksempler på et økosystem, desuden arbejdes der med vandløbsforurening. I forløbet vil der være en ekskursion til den lokale å (Odense å), hvor eleverne skal lave en makroindeks-undersøgelse.
ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, gruppearbejde, klassediskussioner, eksperimentelt arbejde, ekskursion/biotopundersøgelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Genetik og molekylærbiologi
FOKUS:
Der arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbegreber, autosomal nedarvning, blodtyper og mutationer. Der arbejdes desuden med udvalgte bioteknologiske metoder.
INDHOLD:
Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" , Nucleus 2009 s. 101-116 + s. 149-153 + s. 162
Vagn Juhl Larsen: "Genetik og gen-etik" s. 47-49
Øvelsesvejledninger:
- Blodtypebestemmelse
- Isolering af DNA fra jordbær
Eksperimentilt arbejde:
Blodtypebestemmelse (R)
Isolering af DNA fra jordbær (J)
FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport - Blodtypebestemmelse
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
15,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Evolution
FOKUS:
Der arbejdes med mekanismerne bag evolution - herunder selektion, mutationer samt kampen om ressourcerne. Darwins finker samt birkemåleren som eksempler på evolution.
INDHOLD:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus s. 222-223, 230-235
FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
ca. 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Mikrobiologi
FOKUS:
Forskellige typer af mikroorganismer, mikroorganismer i hverdagen, mikroorganismers vækst, bakterievækstkurven, vækstfaktorer (temperatur og pH), respiration og gæring.
INDHOLD:
Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" , Nucleus 2009 s. 141-147
Øvelsesvejledninger:
- Kimfald
Eksperimentelt arbejde:
- Kimfald (J)
FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4,47 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Økologi
FOKUSPUNKTER:
Der arbejdes med biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer, energi i økosystemer, fotosyntese og respiration, stofkredsløb med fokus på kulstofkredsløb og drivhuseffekt. Der arbejdes desuden med begreber som habitat, niche, intraspecifik og interspecifik konkurrence og biodiversitet.
INDHOLD:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus s. 23-32 + s.35-37
Dokumentar: "Mange bække små - om livet i de ferske vande" https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000034000&s=43405108&n=2&o=hits
Dokumentar: "Da insekterne forsvandt" https://mitcfu.dk/Search?s=titel%3A%20Da%20insekterne%20forsvandt&mode=2
Øvelsesvejledninger:
Fotosyntese og respiration
EKSPERIMENTIELT ARBEJDE:
Fotosyntese og respiration (R)
FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7,47 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Mikrobiologi
INDHOLD:
Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" , Nucleus 2009 s. 141-147
Øvelsesvejledninger:
- Kimfald - hjemme
Eksperimentelt arbejde:
- Kimfald - hjemme (J)
FOKUSPUNKTER:
Forskellige typer af mikroorganismer, mikroorganismer i hverdagen, mikroorganismers vækst, bakterievækstkurven, vækstfaktorer (temperatur og pH), respiration og gæring.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68774584074",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68774584074",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68774584074"
}