Holdet 2024j biC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2024j biC (1j biC, 1j biC-del)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sex køn og grænser
Titel 2 Cellen og transportprocesser
Titel 3 Kost og sundhed
Titel 4 Køn og hormoner
Titel 5 Økologi
Titel 6 Genetik og molekylærbiologi
Titel 7 Evolution
Titel 8 Mikrobiologi
Titel 9 Økologi
Titel 10 Mikrobiologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sex køn og grænser

3 moduler i samfundsfag og 4 moduler i biologi/bioteknologi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 48,32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Cellen og transportprocesser

FOKUS:
Pro- og eukaryote celler samt transportprocesser over cellemembranen.

INDHOLD:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus s. 14 -21
https://kortlink.dk/2r62n (Simpel diffusion)
https://kortlink.dk/2r8vx (Faciliteret diffusion)
https://kortlink.dk/youtube/2r637 (Osmose)

Øvelsesvejledninger:
Osmose

Eksperimentelt arbejde:
Osmose (R)

FAGLIGE  MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikomomenter ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

ca. 15 sider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport - Osmose 04-12-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Kost og sundhed

FOKUS:
Kost og livsstil, hovednæringsstoffernes opbygning og funktion, kroppens energibalance, enzymer, fordøjelse, regulering af blodsukkeret (insulin og glukagon), diabetes.

INDHOLD:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus s. 75-92 + s. 95-101 Intro til enzymer: https://www.youtube.com/watch?v=6jiANfg5ZTo
Om denaturering: https://www.youtube.com/watch?v=IoDEjeRZ0xE
"Hormonerne insulin og glukagon og vores blodsukke": http://www.frividen.dk/fysiologi/#Video_8_Hormonerne_Insulin_og_glukagon_og_vores_blodsukker
Diabetesforeningens hjemmeside: http://www.diabetes.dk/
Udregning af energi%fordelingen i en Big mac vha. "Næringsberegneren" på MC. Donalds hjemmeside https://www.mcdonalds.com/dk/da-dk/madkvalitet/naeringsberegner.html

Øvelsesvejledninger:
Et lille eksperiment med spytamylase

Eksperimentelt arbejde:
Et lille eksperiment med spytamylase (J)


FAGLIGE MÅL:

- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
-  Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng ̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
-  Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger

ca. 25 sider







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Køn og hormoner

FOKUS:
Gennem arbejdet med det faglige stof skal eleverne opnå overordnet indsigt i hvordan hormoner virker samt opnå forståelse for kønshormonernes betydning for udvikling af primære og sekundære kønskarakterer hos manden  og kvinden samt sædcelleproduktion og menstruationscyklus. Der arbejdes desuden med forskellige præventionsformer og kønssygdomme Gennem gruppearbejde og fremlæggelse skal eleverne opnå indsigt i forskellige præventionsformer og kønssygdomme.


INDHOLD:

Marianne Frøssig m.fl. "Biologi i udvikling", Nucleus 2014 s. 133 -141 + s. 146-152

Om prævention:
http://netdoktor.dk/sex_samliv/fakta/praev ention_hvilken.htm
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/kvindesygdomme/sygdomme/praevention/sikre-perioder/
https://netdoktor.dk/sunderaad/fakta/samlejeafbrudt.htm
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/spiral
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/kondom
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/pessar
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/sterilisation
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/p-piller
https://sexogsamfund.dk/viden/praevention/minipiller

Om kønssygdomme:
http://www.netdoktor.dk/sunderaad/fakta/koenssygdomme.htm  - følg links herfra (Klamydia,  Mycoplasma genitalium, Gonoré, Hiv/aids, Kønsvorter (HPV), Herbes genitalis, Syfilis)

Øvelsesvejledning: Forsøg med kondomer og sexsygdomme"

Eksperimentilt arbejde: Forsøg med kondomer og sexsygdomme (J)


FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
-  Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kønssygdomme 03-03-2025
Prævention 03-03-2025
Journal - Forsøg med kondomer og sexsygdomme 11-03-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Økologi

Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus s. 23-32 + s.51-66 + s. 71-73

Øvelsesvejledninger:
Fotosyntese og respiration (J)
Vandløbsundersøgelse - Makroindeks (J)

FOKUSPUNKTER:
Der arbejdes med biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer, energi i økosystemer,  fotosyntese og respiration, stofkredsløb med fokus på kulstofkredsløb, drivhuseffekt, og med vandløbet som et eksempler på et økosystem, desuden arbejdes der med vandløbsforurening. I forløbet vil der være en ekskursion til den lokale å (Odense å), hvor eleverne skal lave en makroindeks-undersøgelse.

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning, gruppearbejde, klassediskussioner, eksperimentelt arbejde, ekskursion/biotopundersøgelse
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Genetik og molekylærbiologi

FOKUS:
Der arbejdes med DNA´s overordnede opbygning og biologiske betydning - herunder proteinsyntesen. Der arbejdes desuden med den klassiske genetik - genetiske grundbegreber, autosomal nedarvning, blodtyper og mutationer. Der arbejdes desuden med udvalgte bioteknologiske metoder.

INDHOLD:
Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" , Nucleus 2009  s. 101-116 + s. 149-153 + s. 162
Vagn Juhl Larsen: "Genetik og gen-etik" s. 47-49

Øvelsesvejledninger:

- Blodtypebestemmelse

- Isolering af DNA fra jordbær


Eksperimentilt arbejde:

Blodtypebestemmelse (R)

Isolering af DNA fra jordbær (J)


FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport - Blodtypebestemmelse 25-04-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 15,84 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Evolution

FOKUS:
Der arbejdes med mekanismerne bag evolution -  herunder selektion, mutationer samt kampen om ressourcerne. Darwins finker samt birkemåleren som eksempler på evolution.

INDHOLD:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus s. 222-223, 230-235

FAGLIGE MÅL:
-  Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger

ca. 8 sider



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 8 Mikrobiologi

FOKUS:
Forskellige typer af mikroorganismer, mikroorganismer i hverdagen, mikroorganismers vækst,  bakterievækstkurven, vækstfaktorer (temperatur og pH), respiration og gæring.

INDHOLD:
Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" , Nucleus 2009  s. 141-147

Øvelsesvejledninger:

- Kimfald

Eksperimentelt arbejde:

- Kimfald (J)

FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4,47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Økologi

FOKUSPUNKTER:
Der arbejdes med biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer, energi i økosystemer,  fotosyntese og respiration, stofkredsløb med fokus på kulstofkredsløb og  drivhuseffekt. Der arbejdes desuden med begreber som habitat, niche, intraspecifik og interspecifik konkurrence og biodiversitet.

INDHOLD:
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus s. 23-32 + s.35-37
Dokumentar: "Mange bække små - om livet i de ferske vande" https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000034000&s=43405108&n=2&o=hits
Dokumentar: "Da insekterne forsvandt" https://mitcfu.dk/Search?s=titel%3A%20Da%20insekterne%20forsvandt&mode=2

Øvelsesvejledninger:
Fotosyntese og respiration

EKSPERIMENTIELT ARBEJDE:
Fotosyntese og respiration (R)

FAGLIGE MÅL:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- Udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- Bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- Uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- Formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7,47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Mikrobiologi

INDHOLD:
Lone Als Egebo m.fl. "Biologi til tiden" , Nucleus 2009  s. 141-147

Øvelsesvejledninger:

- Kimfald - hjemme

Eksperimentelt arbejde:

- Kimfald - hjemme (J)

FOKUSPUNKTER:
Forskellige typer af mikroorganismer, mikroorganismer i hverdagen, mikroorganismers vækst,  bakterievækstkurven, vækstfaktorer (temperatur og pH), respiration og gæring.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer