Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024j keC ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
"Positivliste" fra skolens eksamensregler https://www.sctknud-gym.dk/undervisningen/eksamensregler/#positivliste
[
1. Tilpas datoer, så start- og slutdato er den første skoledag i holdets undervisningsforløb
2. Hvis du kun bruger enkelte links fra skolens positivliste: erstat øverste standardformulering og indsæt links i stedet.
HUSK: det er KUN links, der fremgår på skolens positivliste, der er tilladte.
3. slet denne parentes med den fortrykte tekst!
]
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det periodiske system og grundstoffer
Bog: Basis kemi
Kernestof:
Grundstoffernes periodesystem, atomernes elektronsystem, kemiske bindingstyper, tilstandsformer, blandbarhed, kemiske reaktioner (afstemning) og elektronegativitet, polære og upolære bindinger.
Lære at anvende det periodiske system. Opskrive og afstemme kemiske reaktioner.
Eksperimenter:
Demo forsøg:
Vands blandbarhed.
Ens opløses ens
Vandets hårdhed.
Elev- eksperiment: Polære og upolære molekyler
Elevaflevering: Journal (2 elev-timer)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kovalente-bindinger
Kernestof:
Ionforbindelsers opbygning, navngivning af ioner og sammensatte ioner, metaller og ikke-metaller, fældningsreaktioner, mærkning af farlige kemikalier.
Opskrive og afstemme fældningsreaktioner.(Phet).
Afstemning af reaktionsskemaer: Nanorepræsentation og visualiseringer
Eksperimentelt:
Saltes opløselighed
Saltindholdet i TUC-kiks
Elevaflevering: Kemi rapport (2 elev-timer)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvor meget stof
Kernestof:
masse, molekylmasse, mol, stofmængde, volume, densitet, stofmængdekoncentration kemisk stofmængdeberegning, gasser, beregningsskema, formel og aktuel stofmængdekoncentration, hvor stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration.
Fortynding og "stærk kontra koncentreret" (hverdagsbegreb og kemibegreb).
Titreranalyse.
Eksperimentelt:
Demo forsøg: Lavelampe.
Demo forsøg: Krystalvand i kobber(II)sulfat
Elev forsøg: Opvarmning af Natron
Elevaflevering: Kemi rapport ( 3 elev-timer)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kemi der virker (Organisk kemi)
Carbonatomet, carbonhydrider (alkaner, alkener, alkyner), opbygning og navngivning, egenskaber og anvendelse, additionsreaktioner, substitutionsreaktioner, blandbarhed, polære og upolære molekyler, hydrofil og hydrofob.
stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer:
*simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation og vejeanalyse
*kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Eksperimentelt:
Demo forsøg:
Blandbarhed af organiske solventer.
Forbrænding af organiske molekyler.
Elevforsøg:
Reaktioner med carbonhydrider
Elevaflevering: Plakat-journal ( 2 elev-timer)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Syre og baser i hverdagen
Syrer og deres egenskaber, baser og deres egenskaber, syre-basereaktioner, pH-begrebet, måling af pH, syre-basetitrering, indikator, titrerekurve, stofmængdeberegning, trivalentesyrer.
Eksperimentelt:
Demoforsøg:
Måle pH af forskellige solventer og dagligdagsvarer ved hjælp af rødkålindikator (Cola, energidrink, mælk,
balsam, klor osv.).
Vandets hårdhed
Titrering af saltsyre:
Hvilken syre eller base?
Edikkesyreprocent i lagereddike.
Elevaflevering: Kemi rapport ( 2 elev-timer)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Derfor ryster din cykel (Redox)
Kernestof:
Oxidation og reduktion, redoxreaktioner, spændingsrækken, oxidationstal. Simple kvalitative eksperimentelle metoder
Demonstrationsforsøg:
Mg og dioxygen
Zink og Svovl
Eksperimentelt:
Journal: metaller i spændingsrækken
Elevaflevering: Journal
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68774765527",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68774765527",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68774765527"
}