Holdet 2024j keC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e)
Hold 2024j keC ()
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Det periodiske system og grundstoffer
Titel 3 Kovalente-bindinger
Titel 4 Hvor meget stof
Titel 5 Kemi der virker (Organisk kemi)
Titel 6 Syre og baser i hverdagen
Titel 7 Derfor ryster din cykel (Redox)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
"Positivliste" fra skolens eksamensregler https://www.sctknud-gym.dk/undervisningen/eksamensregler/#positivliste

[
1. Tilpas datoer, så start- og slutdato er den første skoledag i holdets undervisningsforløb
2. Hvis du kun bruger enkelte links fra skolens positivliste: erstat øverste standardformulering og indsæt links i stedet.
HUSK: det er KUN links, der fremgår på skolens positivliste, der er tilladte.
3. slet denne parentes med den fortrykte tekst!
]
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det periodiske system og grundstoffer

Bog: Basis kemi
Kernestof:
Grundstoffernes periodesystem, atomernes elektronsystem, kemiske bindingstyper, tilstandsformer, blandbarhed, kemiske reaktioner (afstemning) og elektronegativitet, polære og upolære bindinger.

Lære at anvende det periodiske system. Opskrive og afstemme kemiske reaktioner.

Eksperimenter:
Demo forsøg:
Vands blandbarhed.
Ens opløses ens
Vandets hårdhed.


Elev- eksperiment: Polære og upolære molekyler
Elevaflevering: Journal (2 elev-timer)
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kovalente-bindinger

Kernestof:
Ionforbindelsers opbygning, navngivning af ioner og sammensatte ioner, metaller og ikke-metaller, fældningsreaktioner, mærkning af farlige kemikalier.
Opskrive og afstemme fældningsreaktioner.(Phet).
Afstemning af reaktionsskemaer: Nanorepræsentation og visualiseringer

Eksperimentelt:
Saltes opløselighed
Saltindholdet i TUC-kiks
Elevaflevering: Kemi rapport (2 elev-timer)
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvor meget stof

Kernestof:
masse, molekylmasse, mol, stofmængde, volume, densitet, stofmængdekoncentration kemisk stofmængdeberegning, gasser, beregningsskema, formel og aktuel stofmængdekoncentration, hvor stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration.
Fortynding og "stærk kontra koncentreret" (hverdagsbegreb og kemibegreb).
Titreranalyse.

Eksperimentelt:
Demo forsøg: Lavelampe.
Demo forsøg: Krystalvand i kobber(II)sulfat
Elev forsøg: Opvarmning af Natron
Elevaflevering: Kemi rapport ( 3 elev-timer)
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kemi der virker (Organisk kemi)

Carbonatomet, carbonhydrider (alkaner, alkener, alkyner), opbygning og navngivning, egenskaber og anvendelse, additionsreaktioner, substitutionsreaktioner, blandbarhed, polære og upolære molekyler, hydrofil og hydrofob.
stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer:
*simple kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation og vejeanalyse
*kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.


Eksperimentelt:
Demo forsøg:
Blandbarhed af organiske solventer.
Forbrænding af organiske molekyler.

Elevforsøg:
Reaktioner med carbonhydrider
Elevaflevering: Plakat-journal ( 2 elev-timer)
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Syre og baser i hverdagen

Syrer og deres egenskaber, baser og deres egenskaber, syre-basereaktioner, pH-begrebet, måling af pH,  syre-basetitrering, indikator, titrerekurve, stofmængdeberegning, trivalentesyrer.

Eksperimentelt:
Demoforsøg:

Måle pH af forskellige solventer og dagligdagsvarer ved hjælp af rødkålindikator (Cola, energidrink, mælk,
balsam, klor osv.).

Vandets hårdhed

Titrering af saltsyre:
Hvilken syre eller base?
Edikkesyreprocent i lagereddike.
Elevaflevering: Kemi rapport ( 2 elev-timer)
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Derfor ryster din cykel (Redox)

Kernestof:

Oxidation og reduktion, redoxreaktioner, spændingsrækken, oxidationstal. Simple kvalitative eksperimentelle metoder

Demonstrationsforsøg:
Mg og dioxygen
Zink og Svovl

Eksperimentelt:
Journal: metaller i spændingsrækken
Elevaflevering: Journal
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer