Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024t saC (1t saC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
De mange valg i en kompleks verden
Forløbet tager afsæt i teorier om det senmoderne samfund og belyser centrale tendenser, herunder individualisering og accelerationssamfundet. Vi undersøger faktorer, der præger identitetsdannelsen og hvordan unge håndterer de muligheder og udfordringer, de møder i ungdommen. Endvidere arbejdes der med identitetsproblematikker blandt indvandrere. Afslutningsvis belyses betydningen af køn og seksualitet i et sociologisk perspektiv, hvor eleverne diskuterer forskellige kønsnormer, kønsopfattelser og grænser.
omfang: 25%
Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering
sociale og kulturelle forskelle
Litteratur:
Brøndum Peter: "Luk Samfundet Op" (3. udgave), Columbus, 2017
s. 30-34; 53-56; 44-53; 63-89;67-77.
Afsnit om integrationsteorier fra Ohnesorge, Thomas m.fl.: "Samfundet på Tværs", Systime, 2024.
"Unge med indvandrerbaggrund er splittede mellem to liv" bragt d. 2 okt. 2014, vidensskab.dk
Ulla Nedergaard Petersen og Søren Mortensen:"Sex Køn og Grænser": s. 9-30
Pernille Kristensen: "Jeg bingewatcher reality-tv, når jeg får chancen: Hvorfor bliver jeg opslugt af det?" 17 november 2019, DR.
Anders Ejbye Ernst m.fl: "Hårtab, angst og søvnmangel: Højt tempo i samfundet skaber øget mistrivsel blandt unge" 9 oktober, 2022, DR.
"LGBT+ Hvad og hvor mange?" https://menneskeret.dk/lgbt-barometer/lgbt-hvad-hvor-mange
Theis Jeppe Görtz: "Her er Hollywoods nye mandeideal: Han er blød og sårbar", 7 januar, 2024, DR.
Camilla Barton: "Trump hævder at forsvare kvinder mod "kønsideologisk ekstremisme" 22 januar, 2024, TV2.
dokumentar:
De Dyre Piger, DR3.
https://www.dr.dk/drtv/se/de-dyre-piger_-det-perfekte-billede_393153
Ciliane Stubkjær m.fl."Limbo - Når Sabbatår er fucked", DR3, 2019.
faglige mål:
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sex køn og grænser
3 moduler i samfundsfag og 4 moduler i biologi/bioteknologi.
Mortensen, Søren og Ulla Nedergaard: "Sex, Køn og Grænser", s. 9-30.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Er demokratiet udfordret?
Forløbet belyser det danske folkestyre og hvordan demokratiet fungerer;
vi undersøger samspillet mellem regeringen, folketinget, vælgere og medier, og hvilke politiske tendenser, der gør sig gældende i aktuel dansk politik. Med afsæt i medborgskabsbegrebet og demokratiopfattelser, undersøger vi hvordan den demokratiske deltagelse styrkes, især blandt unge. Afslutningsvis kigger vi hvilke udfordringer, demokratiet står overfor i dag, med særligt henblik på populisme og misinformation.
Materialer:
Brøndum Peter: "Luk Samfundet Op" (3. udgave), Columbus, 2017, s. 122-71-173., 147-158, 1
Emil Færch: "Her er hovedpunkterne i regeringsgrundlaget" 14 dec. 2022, TV2.
Silas Bay Nielsen: "Valgdeltagelsen var den laveste i mere end 30 år: 'Der er grund til at råbe vagt i gevær'", 2. nov. 2022.
Line Rønn Tofte: "Socialdemokratiet i kovending: Satte selv afgiften op - nu er skattelettelsen 'et godt kompromis'", 20. juni 2024
Julie Beck Thornberg, 26 feb. 2025: "Danskere klar til at boykotte amerikanske varer"
Søren Shultz Hansen: "Forsker: Ungdomsforelskelsen i demokratiet fordufter efter første kryds. Det afslører en kæmpe generationskløft", bragt den 30 august, 2022, Altinget.
omfang 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Velfærdsstaten under pres
Forløbet indledes med en gennemgang af hvordan samfundsøkonomien fungerer, herunder det økonomiske kredskøb og hvordan samfundsøkonomien kan påvirkes gennem økonomisk politik.
Dernæst belyses velfærdsstaten, herunder de tre idealtyper med inddragelse af velfærdstrekanten. Vi undersøger centrale karakteristika ved den universelle velfærdsstat samt hvilken betydning den har for borgernes muligheder for behovsopfyldelse og for ligheden i Danmark. Afslutningsvis belyses forskellige udfordringer og forskellige løsningsforslag, herunder fremkomsten af konkurrencestaten.
Materialer:
Brøndum Peter: "Luk Samfundet Op" (3. udgave), Columbus, 2017, s. 174-220.
artikler:
Christian Bennike: ""Velfærdsstaten skaber ikke lighed" bragt d. 3.april, 2017, Altinget.
videoer:
Denmark Is Considered One Of The Happiest Places In The World | TODAY: https://www.youtube.com/watch?v=TH9vdMTbRG4
Emil Sondaj Hansen: "Karakterkrig, nej tak!" fra Ole Hedegaard Jensen:" "Konkurrencestaten Danmark", Systime, 2017.
https://www.dr.dk/drtv/se/deadline_-rektor-til-de-unge_-spring-over-hvor-gaerdet-er-lavest_517197
fokuspunkter:
- økonomiske kredsløb
- idealtyper
- velfærdstrekanten
- konkurrencestaten og mistrivselskrisen
- ulighed og social arv
- løsningsstrategier
Omfang 30 %
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,84 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Grundforløb
Titel
Det gode liv
Indhold
Faglige mål (samfundsfag c, stx):
• At anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• At demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• At undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof: (samfundsfag c, stx):
Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme
• politiske deltagelsesmuligheder.
Sociologi
• sociale og kulturelle forskelle, og politisk socialisering.
Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• Ligelig fordeling af velstand som et økonomisk mål.
31 normalsider læst i https://luksamfundetop.dk/
Særlige fokuspunkter
Forløbet er en introduktion til samfundsfag med inddragelse af viden om sociologi, politik, økonomi og samfundsfaglig metode under temaet “det gode liv”. I tilfældig rækkefølge er formålene med forløbet:
• at introducere til det samfundsfaglige område og samfundsfaglige metoder
• at bidrage til og kvalificere elevernes politiske dannelse
• at arbejdsformerne er varierede og elevaktiverende.
Metode
• Kvantitativ og kvalitativ metode
• Forskellige typer af empiri/data
• Simple beregninger
• Metodisk bevidsthed.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, øvelser og politisk værksted.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Grundforløb - det gode Liv
Det gode liv
Indhold
Faglige mål (samfundsfag c, stx):
• At anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• At demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• At undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof: (samfundsfag c, stx):
Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme
• politiske deltagelsesmuligheder.
Sociologi
• sociale og kulturelle forskelle, og politisk socialisering.
Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• Ligelig fordeling af velstand som et økonomisk mål.
31 normalsider læst i https://luksamfundetop.dk/
Særlige fokuspunkter
Forløbet er en introduktion til samfundsfag med inddragelse af viden om sociologi, politik, økonomi og samfundsfaglig metode under temaet “det gode liv”. I tilfældig rækkefølge er formålene med forløbet:
• at introducere til det samfundsfaglige område og samfundsfaglige metoder
• at bidrage til og kvalificere elevernes politiske dannelse
• at arbejdsformerne er varierede og elevaktiverende.
Metode
• Kvantitativ og kvalitativ metode
• Forskellige typer af empiri/data
• Simple beregninger
• Metodisk bevidsthed.
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, øvelser og politisk værksted.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69130464970",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69130464970",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69130464970"
}