Holdet 2024y saC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024y saC (1y saC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Dansk politik og demokrati under forandring?
Titel 3 Identitet og fællesskab i det senmoderne samfund
Titel 4 Sex. køn og grænser
Titel 5 Velfærd og økonomi under pres
Titel 6 Ulighed i Danmark
Titel 7 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

Klassenotesbog for holdet
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dansk politik og demokrati under forandring?

Tema: Hvordan og hvorfor er dansk politik og demokrati under forandring?

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Fokus og indhold: Det danske demokrati, kendetegn ved dansk politik, politiske beslutningsprocesser, magt- og demokratiopfattelser, politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme, politiske skillelinjer, partiadfærd, massemedier og politisk meningsdannelse, samt fokus på nyere ideologiske udtryk, det danske nuværende politiske landskab.

Kernestof:
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Arbejdsformer:
Tavleundervisning
Par- og gruppearbejde
Kort projektarbejde, hvor eleverne skulle undersøge et konkret partis vælgere + ideologi/ideologiske forgrening og partiets holdning til det gode liv, menneske og samfund og eventuelle mærkesager.

Omfang: ca. 45 sider - fordelt på kernestof og supplerende stof (herunder både artikler og statistik)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Identitet og fællesskab i det senmoderne samfund

Tema: Hvordan er identitetsdannelse og fællesskaber under forandring i det
senmoderne samfund?

Faglige mål:
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber

Fokus og indhold:
Identitetsdannelse og socialisation, fællesskaber i et nyt årtusinde, sociale mediers
betydning for identitet, samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Særlige fokuspunkter og arbejdsformer: Hvorfor og hvordan anvender vi teori og
empiri i samfundsfag? Samt begynde at arbejde med kvantitative data og kvalitativ metode, herunder observation og kvalitative interview.

Kernestof:
-  identitetsdannelse og socialisering
-  sociale og kulturelle forskelle.
-  kvantitativ og kvalitativ metode.

Arbejdsformer:
Tavleundervisning
Par- og gruppearbejde
Mindre empiriske undersøgelser som observation og kvalitative interviews

Omfang: Omfang: ca. 40 sider - fordelt på kernestof og supplerende stof (herunder både artikler og statistik)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sex. køn og grænser

3 moduler i samfundsfag (og 4 moduler i biologi i det skoleår de får biologi)

Tema: Sex, køn og grænser  (et forløb som er en obligatorisk del af skolens seksualundervisning)

Faglige mål:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (biologi og samfundsfag)

Fokus og indhold:
• Hvor kommer vores kønsidentitet og seksualitet fra? Og er det nogle faste eller formbare størrelser?
• Hvad mener henholdsvis teorierne biologisme og socialkonstruktivisme om spørgsmålet - og hvad mener de identitetspolitiske fløje kønskonservatisme og normkritik om spørgsmålene?
• Hvilke magtformer kan komme i spil i forbindelse med sex, grænser og gråzoner?
• Hvilke normer og rolle præger det stereotype dating- og sex-script?
Hvad ligger der i begrebet samtykke?

Kernestof: identitetsdannelse og socialisering


Arbejdsformer:
Tavleundervisning
Par- og gruppearbejde
Diskussion

Omfang: Omfang: ca. 30 sider - fordelt på kernestof og supplerende stof (herunder både artikler og statistik)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Velfærd og økonomi under pres

Tema: Er den danske velfærdsstat under forandring og hvilke styrker og svagheder er der ved dansk økonomi?

Faglige mål:  
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-  undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge

Fokus og indhold:
Velfærdsprincipper, velfærdsmodeller og velfærdsklemmer,
herunder stat, marked og civilt samfund, globalisering og EU, økonomiske styringsprincipper, samt makroøkonomiske sammenhænge,
målkonflikter og styring.
Særlige fokuspunkter og arbejdsformer: Statistisk undersøgelse og
prioriteringsdiskussioner.

Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

Arbejdsformer:
Tavleundervisning
Par- og gruppearbejde
Undersøgelse med udgangspunkt i statistik
Prioriteringsdiskussioner

Omfang: Omfang: ca. 55 sider - fordelt på kernestof og supplerende stof (herunder både artikler og statistik)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ulighed i Danmark

Tema: Er Danmark lighedens paradis?

Forløbet var et repetitionsforløb for at repetere viden fra Grundforløbet i
samfundsfag - med særlighed fokus på ulighed i Danmark.

Beskrivelse af Grundforløbet "Det gode liv"

Formål:
Forløbet er en introduktion til samfundsfag med inddragelse af viden om sociologi, politik, økonomi og samfundsfaglig metode under temaet  “det gode liv”. I tilfældig rækkefølge er formålene med forløbet:
•  at introducere til det samfundsfaglige område og samfundsfaglige metoder
• at bidrage til og kvalificere elevernes politiske dannelse
• at arbejdsformerne er varierede og elevaktiverende

Faglige mål i forløbet:
• At anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• At demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• At undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
  
  
Kernestof som berøres i forløbet:  

Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme
• politiske deltagelsesmuligheder

Sociologi
• sociale og kulturelle forskelle, og politisk socialisering

Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• Ligelig fordeling af velstand som et økonomisk mål
Metode
• Kvantitativ og kvalitativ metode
• Forskellige typer af empiri/data
• Simple beregninger
• Metodisk bevidsthed


Arbejdsformer:
Tavleundervisning
Par- og gruppearbejde

Omfang: Omfang: ca. 35 sider - fordelt på kernestof og supplerende stof (herunder både artikler og statistik)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer