Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024y saC (1y saC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
Klassenotesbog for holdet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dansk politik og demokrati under forandring?
Tema: Hvordan og hvorfor er dansk politik og demokrati under forandring?
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
̶- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Fokus og indhold: Det danske demokrati, kendetegn ved dansk politik, politiske beslutningsprocesser, magt- og demokratiopfattelser, politiske grundholdninger, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme, politiske skillelinjer, partiadfærd, massemedier og politisk meningsdannelse, samt fokus på nyere ideologiske udtryk, det danske nuværende politiske landskab.
Kernestof:
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Arbejdsformer:
Tavleundervisning
Par- og gruppearbejde
Kort projektarbejde, hvor eleverne skulle undersøge et konkret partis vælgere + ideologi/ideologiske forgrening og partiets holdning til det gode liv, menneske og samfund og eventuelle mærkesager.
Omfang: ca. 45 sider - fordelt på kernestof og supplerende stof (herunder både artikler og statistik)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Ingen lektie. Jeg glæder mig til at møde jer:) Forbered jer på, at I får en bog med hjem.
-
I nat tog kommentatoren ordet på CNN. Nu går han viralt: »Det er arbejdernes hævn«, Berlingske.dk, 06.11.2024
-
Freedom House - Explore the Map
-
Se: Jagten på det demokratiske klasseværelse (1)Det Frie Gymnasium, DR2, 2012
-
Uddrag af: DR2 TemaSchweiz - verdens lykkeligste land?, 2015
-
Undersøg: Hvor demokratiske eller ikke-demokratiske er forskellige lande i verden. Se her: Explore the Map(og tryk på forskellige lande)
-
Danskerne tillid til politikerne rutsjer ned, Institut for vilde problemer, 2024
-
Tal og fakta om Folketinget - fokus på repræsentativitet
-
Partiernes medlemstal fra 1960, Folketinget.dk
-
Den danske magtelite består af 423 mennesker - primært mænd, Videnskab.dk, 25.05.2021
-
Kongehusets centrale plads i magtens hierarki springer i øjnene, siger forsker, tv2.dk, 11.01.2024
-
Blå blok ryster på hovedet over angrebslysten Mette Frederiksen: 'Ikke værdigt', dr.dk, 05.11.2024
-
Brug 5 minutter på at undersøge processerne i den her lov (kaldet Koranloven): L65 - Koranloven Se f.eks. under henvendelser (hvem har kommenteret på lovforslaget her).
-
TitelBedekvinder og karrieremænd får plads i retskrivning, tv2.dk, 18.11.2024
-
Borgerforsamling.dk: OM BORGERSAMLING og borgerting
-
Lad os få mange flere borgerforslag, jyllands-posten.dk, 26.02.2024
-
Artikel: Holdninger til 16 års valgret - Dansk Ungdoms Fællesråd
-
Sådan står partier, politikere og vælgere: Disse tal fortæller alt om dansk politik lige nu - Altinget, 03.04.2024
-
Hvem stemmer på Liberal Alliance? Her er partiets typiske vælger - Altingetm 13.04.2024
-
Hvor forskellige er de typiske R- og S-vælgere? Gå på opdagelse i tallene her - Altinget, 14.09.2024
-
I skal være 75%-klar til jeres 2-3 minutters-gruppepræsentation af: Hvad kendetegner jeres partis ideologi og mærkesager?
-
I skal hjemme med udgangspunkt i s. 159-165 (lektien til det sidste modul før jul) besvare følgende 4 spørgsmål:
-
Brug desuden 3-5 minutter til at undersøge, hvad der har fyldt i de danske medier henover juleferien.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Identitet og fællesskab i det senmoderne samfund
Tema: Hvordan er identitetsdannelse og fællesskaber under forandring i det
senmoderne samfund?
Faglige mål:
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Fokus og indhold:
Identitetsdannelse og socialisation, fællesskaber i et nyt årtusinde, sociale mediers
betydning for identitet, samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Særlige fokuspunkter og arbejdsformer: Hvorfor og hvordan anvender vi teori og
empiri i samfundsfag? Samt begynde at arbejde med kvantitative data og kvalitativ metode, herunder observation og kvalitative interview.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Arbejdsformer:
Tavleundervisning
Par- og gruppearbejde
Mindre empiriske undersøgelser som observation og kvalitative interviews
Omfang: Omfang: ca. 40 sider - fordelt på kernestof og supplerende stof (herunder både artikler og statistik)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
I skal alle have læst ét eksamensspørgsmål inkl. bilag i det vedhæftede dokument: Eksempel - eksamensspørgsmål 1y.docx . I får tid til at forberede selve besvarelsen af spørgsmålet i modulet. I som var til modulet sidste mandag har fået tildelt et ek
-
De har nærstuderet valget, og på flere punkter opfører vælgerne sig som aldrig før, dr.dk, 22.02.2024 (uddrag).
-
Spørg desuden kort jeres forældre om jeres tidlige socialisation - spørg f.eks. til: Hvor længe blev I passet hjemme? Fra hvornår blev i passet ud (f.eks. i dagpleje eller vuggestue?) + Hvor og hvor mange timer pr. dag blev I passet. Spørg også lidt
-
Statistik herfra: Danske forældre er europamestre i at parkere børn i vuggestue, tjekdet.dk, 23.04.2019
-
Flere voksne pr. barn i børnehaverne, Nyt fra Danmarks Statistik 17. november 2023 - Nr. 386
-
Uddrag af dokumentaren Eksperimentet med vores børn - afsnit 1, tv2, 2019
-
Husstande og familier, Danmarks Statistik
-
Observer desuden hjemme, hvad der kendetegner din familie og dine relationer til dine forældre i fht. f.eks. samtaler, samvær, aktiviteter, normer, roller m.v.
-
Alene, men fælles: Den sociale værdi af gaming er undervurderet, mener organisationer, dr.dk, 18.12.2024
-
Vi ser uddrag af dokumentarserien Børn på druk, tv2, 2023
-
50.000 støtter forbud mod sociale medier for mindreårige: 'Vi har været for naive,' siger minister, dr.dk, 26.11.2024
-
Udvalgt statistik om kendetegn ved og udvikling i børn og unges relationer
-
Tal med én fra enten forældregenerationen eller én fra jeres egen generation i ca. 5 minutter om følgende overordnede spørgsmål: Hvilke psykologiske og sociale træk og kendetegn præger de unge i dag? Du skal altså planlægge nogle spørgsmål du kan sti
-
Dokumentaren FOMO (2018)
-
59-årige Søren har ’stoppet’ aldringen: 'Jeg falder død om en dag og ser sådan her ud', dr.dk, 22. 01.2019
-
Løbefælleskaber er nærmest gået amok, tv2kosmopol, 25.05.2024
-
Læs om Hartmut Rosas teori om Accelerationssamfundet i dokumentet her: Accelerationssamfundet Kilde: Sociologisk Set, Maria Bruun Bundgaard, Evald Iversen og Thomas Secher Lund, Systime, 2019 + overvej: Kan I genkende at jeres liv er accelereret?
-
Hun er mor til tre. Nu frygter hun en verden, hvor rynker er bandlyst, Berlingske, 26.01.2025
-
Why are we stuck behind the social acceleration? | Hartmut Rosa | TEDxFSUJena
-
Uddrag fra dokumentaren; Presset ungdom, tv2, 2023
-
Jeres eneste lektie er at finde en statistik (eller bare nogle tal) ELLER en artikel, som viser/siger noget om unges trivsel eller mistrivsel i dag.
-
Formand for Trivselskommissionen: Samfundet må lytte til børn og unge for at forstå, hvorfor flere stadig har det svært - Altinget, 20.12.2023
-
Mistrivsel kan ramme alle unge – men rammer udsatte hårdest, socialreedgiveren.dk, 14.02.2023
-
Brug 20 minutter på at læse vedhæftede eksamensspørgsmål inkl. bilag. Markér det som særligt er relevant ift. at kunne besvare spørgsmålet Eksamensspørgsmål - sociologi - 1y.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sex. køn og grænser
3 moduler i samfundsfag (og 4 moduler i biologi i det skoleår de får biologi)
Tema: Sex, køn og grænser (et forløb som er en obligatorisk del af skolens seksualundervisning)
Faglige mål:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (biologi og samfundsfag)
Fokus og indhold:
• Hvor kommer vores kønsidentitet og seksualitet fra? Og er det nogle faste eller formbare størrelser?
• Hvad mener henholdsvis teorierne biologisme og socialkonstruktivisme om spørgsmålet - og hvad mener de identitetspolitiske fløje kønskonservatisme og normkritik om spørgsmålene?
• Hvilke magtformer kan komme i spil i forbindelse med sex, grænser og gråzoner?
• Hvilke normer og rolle præger det stereotype dating- og sex-script?
Hvad ligger der i begrebet samtykke?
Kernestof: identitetsdannelse og socialisering
Arbejdsformer:
Tavleundervisning
Par- og gruppearbejde
Diskussion
Omfang: Omfang: ca. 30 sider - fordelt på kernestof og supplerende stof (herunder både artikler og statistik)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Lasse lever for at tage imod nyfødte, tv2kosmopol, 2024
-
Når Trump siger, at der kun findes to køn, er det biologisk forkert, femina.dk, 24.01.2025
-
DRTV - Tværs: Frey er faktisk non-binær, 2022
-
Uddrag af: DRTV - Gift ved første blik: Rasmus, du er nøgen!, 2023
-
Nyhedsklip: Pentagon vil identificere og fyre transkønnede soldater, tv2.dk, 27.02.2025
-
Girl toys vs boy toys: The experiment - BBC Stories, 2018
-
Samtykke. Et begreb, du har hørt blive bragt op igen og igen. Men hvad vil samtykke egentlig sige? Og hvorfor er det vigtigt at tale om? Sex og samfund, 2023
-
Udvalgt statistik fra Undersøgelsen Projekt Sexus, 2019
-
Læs Sofie Lindes tale fra 'Zulu Comedy Galla', tv2.dk, 10.11.2020
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Velfærd og økonomi under pres
Tema: Er den danske velfærdsstat under forandring og hvilke styrker og svagheder er der ved dansk økonomi?
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
Fokus og indhold:
Velfærdsprincipper, velfærdsmodeller og velfærdsklemmer,
herunder stat, marked og civilt samfund, globalisering og EU, økonomiske styringsprincipper, samt makroøkonomiske sammenhænge,
målkonflikter og styring.
Særlige fokuspunkter og arbejdsformer: Statistisk undersøgelse og
prioriteringsdiskussioner.
Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Arbejdsformer:
Tavleundervisning
Par- og gruppearbejde
Undersøgelse med udgangspunkt i statistik
Prioriteringsdiskussioner
Omfang: Omfang: ca. 55 sider - fordelt på kernestof og supplerende stof (herunder både artikler og statistik)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Uddrag af: DRTV - Debatten: Krigsskat?, 06.02.2025
-
Et overblik over dansk økonomi, Danmarks Statistik
-
Pæn fremgang for dansk økonomi i 3. kvartal 2024, Nyt fra Danmarks Statistik 20. november 2024 - Nr. 332
-
Markant BNP-fremgang i 2024, Nyt fra Danmarks Statistik 20. februar 2025 - Nr. 40
-
GDP World Bank Open Data
-
Arbejdsløse, Danmarks Statistik
-
Ledigheden faldt i januar, Nyt fra Danmarks Statistik 28. februar 2025 - Nr. 50
-
Forbrugerprisindeks, Danmarks Statistik
-
Betalingsbalancens løbende poster, Danmarks Statistik
-
Kapitalbalance, Danmarks Statistik
-
Offentligt overskud på 20,9 mia. kr. i 3. kvt. 2024, Nyt fra Danmarks Statistik 20. december 2024 - Nr. 373
-
Hvad er statsgæld?, Danmarks Nationalbank
-
ECB sænker renten – kan gavne tusindvis af boligejere, tv2.dk, 06.03.2025
-
Byggeri af Femern-tunnel starter snart efter års venten, Ekstrabladet.dk, 24.04.2020
-
Nationalbanken advarer mod regeringens finanslov, tv2.dk, 25.09.2024
-
Statsminister med 50 milliarder kroner til forsvarschef: Køb, køb, køb, dr.dk, 19.02.2025
-
ANALYSE Et lynangreb på hjertet i europæisk økonomi,,dr.dk, 27.03.2025
-
The Veil Of Ignorance, BBC Radio 4, 2015
-
Udvalgt statistik om velfærdsstatens udfordringer
-
'Voldsomt imponerende': BNP voksede med 1,8 procent i fjerde kvartal i 2024 | Nyheder | DR, 31.03.2025
-
Outsourcing, Danmarks Statistik
-
Ind- og udvandring, Danmarks Statistik
-
Knapt ti millioner EU-borgere: Bor i et andet EU-land end der, hvor de er født!, fho.dk, 05.04.2024
-
Udlændinge stikker af fra SU-regningen: Gælden er steget til 1,3 milliarder kroner, dr.dk, 16.01.2023
-
Hvor meget påvirker EU den danske lovgivning?, eu.dk, 29.05.2024
-
Det store slag om velfærdsydelser, eu.dk,
-
Han bliver beskyldt for at udskamme ærøbo: Her debatterer minister forslag om 30-timers arbejdsuge, tv2fyn.dk, 11.11.2023
-
Ingen lektie. I skal prøve at forbedre/redde/reformere den danske velfærdsstat i modulet.
-
I skal alle bruge lidt tid på at skimme jeres noter fra forløbet "Økonomi og velfærd under pres". Brug også lidt tid på at gennemse og tilføje til begrebsarket fra forløbet.
-
Succesfuld influencer og iværksætter søgte om assistent betalt af kommunen, fordi hun har ADHD: 'Jeg bliver lidt provokeret', dr.dk, 16.04.2025
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ulighed i Danmark
Tema: Er Danmark lighedens paradis?
Forløbet var et repetitionsforløb for at repetere viden fra Grundforløbet i
samfundsfag - med særlighed fokus på ulighed i Danmark.
Beskrivelse af Grundforløbet "Det gode liv"
Formål:
Forløbet er en introduktion til samfundsfag med inddragelse af viden om sociologi, politik, økonomi og samfundsfaglig metode under temaet “det gode liv”. I tilfældig rækkefølge er formålene med forløbet:
• at introducere til det samfundsfaglige område og samfundsfaglige metoder
• at bidrage til og kvalificere elevernes politiske dannelse
• at arbejdsformerne er varierede og elevaktiverende
Faglige mål i forløbet:
• At anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• At demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• At undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof som berøres i forløbet:
Politik
• politiske partier i Danmark og politiske ideologier, herunder konservatisme, liberalisme og socialisme
• politiske deltagelsesmuligheder
Sociologi
• sociale og kulturelle forskelle, og politisk socialisering
Økonomi
• velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
• Ligelig fordeling af velstand som et økonomisk mål
Metode
• Kvantitativ og kvalitativ metode
• Forskellige typer af empiri/data
• Simple beregninger
• Metodisk bevidsthed
Arbejdsformer:
Tavleundervisning
Par- og gruppearbejde
Omfang: Omfang: ca. 35 sider - fordelt på kernestof og supplerende stof (herunder både artikler og statistik)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69161943727",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69161943727",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69161943727"
}