Holdet 2024a biC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e)
Hold 2024a biC (1a biC, 1a biC-del)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det er livet
Titel 2 Digitale læremidler
Titel 3 Fra kode til krop
Titel 4 Evolution
Titel 5 Livet i vandløbet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det er livet


Der arbejdes i forløbet med:
-prokaryote og eukaryote celler.
-fotosyntese, respiration, gæring
-cellemembranens opbygning og transport over denne
-mikroorganismer,enzymer og enzymaktivitet under forskellige forhold
-celledeling (mitose og meiose)
-makromolekyler

Forsøg:
Fotosyntese og respiration i vandpest
Osmose i kartofler
Gæring

Faglige mål fra læreplanen:

-anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt

̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Digitale læremidler



Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

i-Bøger:


Webindhold:


Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fra kode til krop



Der arbejdes i forløbet med:

-DNA´s opbygning
-DNA replikation
-Proteinsyntese
-Klassisk genetik herunder brug af krydsningsskemaer og stamtavler.
-Mutationer herunder genmutationer, kromosommutationer og kromosomtalsmutationer.
-Kort intro til genteknologi

-Mandens kønsorganer og hormonel regulering
-Kvindens kønsorganer og hormonel regulering
-Prævention
-Kønssygdomme

-Oversigt over kroppens organsystemer
-Blodkredsløbet som udvalgt organsystem.  

Forsøg:
-Blodtype
- Oprensning af DNA fra hindbær
- Forsøg med spredning af klamydia
- Undersøgelse af kredsløbets tilpasning fra hvile til arbejde





Faglige mål fra læreplanen:

-anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Evolution

Eleverne har i forløbet arbejdet med:

Evolution, herunder grundlag for evolution (genetisk variation, mutation, selektion, formering, genetisk drift).


Artsdannelse, herunder definition for art, population, seksuel og naturlig selektion.

Øvelse: bønneforsøg

Faglige mål:
-anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger.

̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse

̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

̶



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Livet i vandløbet

Der arbejdes i forløbet med:

Intro til begreber indenfor økologien herunder:
-økosystem
-abiotiske/biotiske faktorer
-primærproduktion herunder BPP og NPP
-repetition af fotosyntese og respiration
- fødekæde
-nedbrydning.

Eleverne har endvidere arbejdet med vandets kredsløb, at leve i vand herunder vanddyrs iltoptagelse, vandløbet som økosystem og forurening af åer.

Praktisk arbejde: Makroindex i Odense å.

Eleverne har efterfølgende arbejdet med deres indsamlede data og givet bud på, hvilke typer af forurening Odense å kan være udsat for.


Faglige mål:

̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶  i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative undersøgelser

̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed

̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Spildevandsrensning 14-05-2025
Makroindex: teori og diskussion 16-05-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer