Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024a biC (1a biC, 1a biC-del)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det er livet
Der arbejdes i forløbet med:
-prokaryote og eukaryote celler.
-fotosyntese, respiration, gæring
-cellemembranens opbygning og transport over denne
-mikroorganismer,enzymer og enzymaktivitet under forskellige forhold
-celledeling (mitose og meiose)
-makromolekyler
Forsøg:
Fotosyntese og respiration i vandpest
Osmose i kartofler
Gæring
Faglige mål fra læreplanen:
-anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
i-Bøger:
Webindhold:
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fra kode til krop
Der arbejdes i forløbet med:
-DNA´s opbygning
-DNA replikation
-Proteinsyntese
-Klassisk genetik herunder brug af krydsningsskemaer og stamtavler.
-Mutationer herunder genmutationer, kromosommutationer og kromosomtalsmutationer.
-Kort intro til genteknologi
-Mandens kønsorganer og hormonel regulering
-Kvindens kønsorganer og hormonel regulering
-Prævention
-Kønssygdomme
-Oversigt over kroppens organsystemer
-Blodkredsløbet som udvalgt organsystem.
Forsøg:
-Blodtype
- Oprensning af DNA fra hindbær
- Forsøg med spredning af klamydia
- Undersøgelse af kredsløbets tilpasning fra hvile til arbejde
Faglige mål fra læreplanen:
-anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Evolution
Eleverne har i forløbet arbejdet med:
Evolution, herunder grundlag for evolution (genetisk variation, mutation, selektion, formering, genetisk drift).
Artsdannelse, herunder definition for art, population, seksuel og naturlig selektion.
Øvelse: bønneforsøg
Faglige mål:
-anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger.
̶ anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
̶ uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
̶
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Livet i vandløbet
Der arbejdes i forløbet med:
Intro til begreber indenfor økologien herunder:
-økosystem
-abiotiske/biotiske faktorer
-primærproduktion herunder BPP og NPP
-repetition af fotosyntese og respiration
- fødekæde
-nedbrydning.
Eleverne har endvidere arbejdet med vandets kredsløb, at leve i vand herunder vanddyrs iltoptagelse, vandløbet som økosystem og forurening af åer.
Praktisk arbejde: Makroindex i Odense å.
Eleverne har efterfølgende arbejdet med deres indsamlede data og givet bud på, hvilke typer af forurening Odense å kan være udsat for.
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
̶ i felten under hensyntagen til sikkerhed
̶ bearbejde data fra kvalitative undersøgelser
̶ analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
̶ formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶
̶ anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske,
miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus; sider: 23-32, 35-37, 43-47, 51-64, 71-73
-
Afsnit
-
Marianne Frøsig m.fl.: Biologi i udvikling, Nucleus: side 60-64,71-73
-
Makkerskabsgruppe 1: Noah + Silje, August + Laura PMakkerskabsgruppe 2: Anna + Clara C, Ida + NannaMakkerskabsgruppe 3: Linus + Albert, Lucca + Emily
-
Makkerskabsgruppe 4: Ayat + Aya + TheaMakkerskabsgruppe 5: Luisé + Sofia B, Elias + MikkelMakkerskabsgruppe 6: Laura B + Oskar, Freya + Clara KMakkerskabsgruppe 7: Joakim + Sofia T, Clara R + Jasmin
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spildevandsrensning
|
14-05-2025
|
Makroindex: teori og diskussion
|
16-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271418684",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271418684",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271418684"
}