Holdet 2024a fyC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e)
Hold 2024a fyC (1a fyC, 1a fyC-del)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Introduktion til fysik
Titel 3 Energi
Titel 4 Bølger, lyd og lys
Titel 5 Astronomi
Titel 6 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Der er i undervisningen brugt følgende digitale læremidler:

i-Bøger:
Morten Brydensholt, m.fl., Systime iBog 2024, Orbit C stx

Ordbøger:
Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger)
Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
ordnet.dk
Synonymet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Introduktion til fysik

Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2020, Orbit C stx

Materiale
Orbit C stx, kapitel 1
Omfang: 10,9 sider

Indhold
Fysiske størrelser, enheder, fysikkens sprog, eksponentiel notation, formler i fysik, masse, volumen, densitet.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde

Eksperimentelt arbejde
– Journal: Densitet – Kan en terning flyde?

Faglige mål
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Energi

Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2020, Orbit C stx

Materiale
Orbit C stx, kapitel 2
Omfang: 13,1 sider

Indhold
Kernestof:
–  beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
– eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Særlige fokuspunkter: Energi, effekt, termisk energi, specifik varmekapacitet, temperatur, tilstandsformer, faseovergange, fordampning, smeltning, nyttevirkning, mekanisk energi, potentiel energi, kinetisk energi.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde

Eksperimentelt arbejde
– Journal: Effekt af elkedel
– Journal: Vandblandinger og termisk energi
– Journal: Bestemmelse af specifik varmekapacitet
– Journal: Bestemmelse af smeltevarmen for vand
– Journal: Nyttevirkning af gryde og elkedel
– Journal: Mekanisk energi for en faldende bold
– Rapport: Mekanisk energi for et pendul

Faglige mål
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve: Energi 07-02-2025
Video-rapport: Mekanisk energi for et pendul 19-02-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bølger, lyd og lys

Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2020, Orbit C stx

Materiale
Orbit C stx, kapitel 3, 4, 5 og 6
Omfang: 34,2 sider

Indhold
Kernestof:
– grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
– det elektromagnetiske spektrum
– fysiske egenskaber ved lyd og lys.
– atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
Særlige fokuspunkter: Bølgeegenskaber, amplitude, periode, bølgelængde, frekvens, bølgehastighed, bølgelærens grundligning, interferens, stående bølger, refleksion, brydning, optisk gitter, monokromatisk lys, gitterligningen, lydbølger, lydens hastighed, snorbølger, resonansfrekvenser, det elektromagnetiske spektrum, temperaturstråling, planckkurver, fotoner, Bohrs atommodel, absorption, emission, Balmerserien, grundstoffernes fingeraftryk.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde, projektarbejde

Eksperimentelt arbejde
– Journal: Refleksionsloven
– Journal: Brydningsforholdet mellem luft og glas
– Journal: Lydens hastighed
– Journal: Lydmålinger
– Rapport: Optisk gitter
– Journal: Spektrofotometri

Faglige mål
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af naturfænomener
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Video-rapport: Optisk gitter 09-04-2025
Prøve: Bølger, lyd og lys 11-04-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Astronomi

Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2020, Orbit C stx

Materiale
Orbit C stx, kapitel 8 og 9
Omfang: 11,8 sider

Indhold
Kernestof:
– grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
– Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
Særlige fokuspunkter: den nære astronomi, Jorden, Månen, solsystemet, Keplers love, parallaksemetoden, rødforskydning, Hubbles lov, Big Bang, universets udvidelse.

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, elevoplæg, opgaveregning, eksperimentelt arbejde. projektarbejde

Eksperimentelt arbejde
– Journal: Venus' faser

Faglige mål
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lærebogssider om den nære astronomi 02-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer