Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024a fyC (1a fyC, 1a fyC-del)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Introduktion til fysik
Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2020, Orbit C stx
Materiale
Orbit C stx, kapitel 1
Omfang: 10,9 sider
Indhold
Fysiske størrelser, enheder, fysikkens sprog, eksponentiel notation, formler i fysik, masse, volumen, densitet.
Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde
Eksperimentelt arbejde
– Journal: Densitet – Kan en terning flyde?
Faglige mål
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Energi
Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2020, Orbit C stx
Materiale
Orbit C stx, kapitel 2
Omfang: 13,1 sider
Indhold
Kernestof:
– beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
– eksempler på energiformer og en kvantitativ behandling af omsætningen mellem mindst to energiformer
Særlige fokuspunkter: Energi, effekt, termisk energi, specifik varmekapacitet, temperatur, tilstandsformer, faseovergange, fordampning, smeltning, nyttevirkning, mekanisk energi, potentiel energi, kinetisk energi.
Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde
Eksperimentelt arbejde
– Journal: Effekt af elkedel
– Journal: Vandblandinger og termisk energi
– Journal: Bestemmelse af specifik varmekapacitet
– Journal: Bestemmelse af smeltevarmen for vand
– Journal: Nyttevirkning af gryde og elkedel
– Journal: Mekanisk energi for en faldende bold
– Rapport: Mekanisk energi for et pendul
Faglige mål
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve: Energi
|
07-02-2025
|
Video-rapport: Mekanisk energi for et pendul
|
19-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bølger, lyd og lys
Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2020, Orbit C stx
Materiale
Orbit C stx, kapitel 3, 4, 5 og 6
Omfang: 34,2 sider
Indhold
Kernestof:
– grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens og udbredelsesfart
– det elektromagnetiske spektrum
– fysiske egenskaber ved lyd og lys.
– atomer som grundlag for forklaring af makroskopiske egenskaber ved stof
Særlige fokuspunkter: Bølgeegenskaber, amplitude, periode, bølgelængde, frekvens, bølgehastighed, bølgelærens grundligning, interferens, stående bølger, refleksion, brydning, optisk gitter, monokromatisk lys, gitterligningen, lydbølger, lydens hastighed, snorbølger, resonansfrekvenser, det elektromagnetiske spektrum, temperaturstråling, planckkurver, fotoner, Bohrs atommodel, absorption, emission, Balmerserien, grundstoffernes fingeraftryk.
Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, opgaveregning, eksperimentelt arbejde, projektarbejde
Eksperimentelt arbejde
– Journal: Refleksionsloven
– Journal: Brydningsforholdet mellem luft og glas
– Journal: Lydens hastighed
– Journal: Lydmålinger
– Rapport: Optisk gitter
– Journal: Spektrofotometri
Faglige mål
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af naturfænomener
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Video-rapport: Optisk gitter
|
09-04-2025
|
Prøve: Bølger, lyd og lys
|
11-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Astronomi
Litteratur
Morten Brydensholt, m.fl., System iBog 2020, Orbit C stx
Materiale
Orbit C stx, kapitel 8 og 9
Omfang: 11,8 sider
Indhold
Kernestof:
– grundtræk af den nuværende fysiske beskrivelse af Universet og dets udviklingshistorie, herunder Universets udvidelse
– Jorden som planet i solsystemet som grundlag for forklaring af umiddelbart observerbare naturfænomener
Særlige fokuspunkter: den nære astronomi, Jorden, Månen, solsystemet, Keplers love, parallaksemetoden, rødforskydning, Hubbles lov, Big Bang, universets udvidelse.
Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, elevoplæg, opgaveregning, eksperimentelt arbejde. projektarbejde
Eksperimentelt arbejde
– Journal: Venus' faser
Faglige mål
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
– gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
– kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
– kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lærebogssider om den nære astronomi
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271461954",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271461954",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271461954"
}