Holdet 2024a maC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e)
Hold 2024a maC (1a maC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Eksponentielle funktioner
Titel 2 Potens funktioner
Titel 3 Andengradsfunktioner
Titel 4 Statistik og sandsynlighedsregning
Titel 5 Trigonometri
Titel 6 Opsamling +

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Eksponentielle funktioner

Eksponentielle funktioner

Indhold
Kernestof:
-Karakteristiske egenskaber ved  eksponentialfunktioner. Elementære
egenskaber ved log10. Simpel matematisk modellering med anvendelse af eksponentialfunktioner, herunder anvendelse af regression.
-Procent- og rentesregning: Procentregning. Relativ vækst, vækstrate, fremskrivningsfaktor, renteformlen.

Særlige fokuspunkter: eksponentiel vækst, regneforskrift, graf, begyndelsesværdi, fremskrivningsfaktor, vækstrate, eksponentielle ligninger, logaritme, fordoblingskonstant, halveringskonstant, vækstegenskab, to-punkts-formel, lån og renter. Annuitetslån.


Materiale
Peder Dalby m.fl., Systime iBog 2024, Plus C
Plus C kapitel 2


Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, elevoplæg, opgaveregning, projektarbejde

Faglige mål
̶ beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
̶ benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv eller andre fagområder og i relation til omverdenen
̶ opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Potens funktioner

Kernestof:
-Karakteristiske egenskaber ved  potens funktioner. Simpel matematisk modellering med anvendelse af potensfunktioner, herunder anvendelse af regression.


Særlige fokuspunkter: Regneforskrift og graf for potensfunktion, vækstegenskab, topunktsformel for potensfunktion, omvendt proportionalitet, potensregression.


Materiale
Peder Dalby m.fl., Systime iBog 2024, Plus C
Plus C kapitel 3


Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, elevoplæg, opgaveregning, projektarbejde

Faglige mål
̶ beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
̶ benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv eller andre fagområder og i relation til omverdenen
̶ opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Andengradsfunktioner

Indhold
Kernestof:
-Karakteristiske egenskaber ved andengradsfunktioner.


Særlige fokuspunkter: Rødder, andengradspolynomiet, parabel, diskriminant.


Materiale
Peder Dalby m.fl., Systime iBog 2024, Plus C
Plus C kapitel 5
(Toppunktsformlen behandles senere.)

Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, elevoplæg, opgaveregning.

Faglige mål
̶ beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
̶ benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv eller andre fagområder og i relation til omverdenen
̶ opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Statistik og sandsynlighedsregning

Indhold
Kernestof:
̶ Deskriptiv statistik: Beskrivelse og grafisk repræsentation af ugrupperet og grupperet observationsmateriale, simple statistiske deskriptorer.
̶ Sandsynlighedsregning: Sandsynlighed, sandsynlighedsfelt, herunder symmetrisk sandsynlighedsfelt. Kombinatorik, herunder kombinationer

Særlige fokuspunkter: kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, symmetrisk sandsynlighedsfelt. Grupperede og ugrupperede statistik. Sumkurve, prikdiagram.


Materiale
Peder Dalby m.fl., Systime iBog 2024, Plus C
Plus C kapitel 6 + 7


Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, elevoplæg, opgaveregning, projektarbejde

Faglige mål
̶ beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
̶ benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv eller andre fagområder og i relation til omverdenen
̶ opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Trigonometri

Indhold
Kernestof:

̶ Trigonometri: Trekanter, herunder ensvinklede og retvinklede trekanter. Pythagoras’ sætning. Sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter. Sinus- og cosinusrelationerne. Beregning af sider, vinkler og areal i vilkårlige trekanter.

Særlige fokuspunkter: Bevis for sinusrelationerne og Pythagoras. Enhedscirklen.


Materiale
Peder Dalby m.fl., Systime iBog 2024, Plus C
Plus C kapitel 4


Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, elevoplæg, opgaveregning, projektarbejde

Faglige mål
̶ beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
̶ benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv eller andre fagområder og i relation til omverdenen
̶ opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Opsamling +

Særlige fokuspunkter: Toppunkt for andengradsfunktion. Arbejde med mulige eksamenssprøgsmål.


Materiale
Peder Dalby m.fl., Systime iBog 2024, Plus A
Kapitel 5.2


Arbejdsformer
Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, elevoplæg, opgaveregning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer