Holdet 2024a saC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024a saC (1a saC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velfærdsstaten - hvilken velfærdsmodel er bedst?
Titel 2 Individet i det senmoderne samfund
Titel 3 Politik i Danmark
Titel 4 Hvad er en god samfundsøkonomi?
Titel 5 Køn og ligestilling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velfærdsstaten - hvilken velfærdsmodel er bedst?

INDHOLD:
Fokus er på velfærdsstaten og dens indretning. De tre velfærdsmodeller inddrages og der er fokus på konkurrencestaten. De politiske partiers holdning til velfærdsstaten behandles også.

FAGLIGE MÅL:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.


KERNESTOF
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier

Metoder
- Kvantitativ og kvalitativ metode


MATERIALE:

- partifilm, bogens hjemmeside samt diverse partiers hjemmesider.
- Danmarks statistik

Omfang: Cirka 25 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 2 Individet i det senmoderne samfund

INDHOLD:
Fokus er på individet i det senmoderne samfund.

FAGLIGE MÅL:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
-undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler


KERNESTOF
Sociologi
-identitetsdannelse og socialisering
-sociale og kulturelle forskelle.

Politik
- Politik
-politiske partier i Danmark og politiske ideologier

Metoder
- Kvantitativ og kvalitativ metode


MATERIALE:
- Børn på druk: https://play.tv2.dk/serie/boern-paa-druk-tv2 - Set et afsnit
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
-Politiske tests, https://www.altinget.dk/artikel/det-nye-politiske-kompas

Omfang cirka: 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Politik i Danmark

INDHOLD:
Forløbet har fokus på det politiske system i Danmark. Magt, demokrati, deltagelsesmuligheder, politiske rettigheder og pligter er centrale begreber og fokusområder. Koranloven bliver anvendt som en case på lovgivningsprocessen.

FAGLIGE MÅL:
-undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
-formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

KERNESTOF:
Politik
-politiske partier i Danmark og politiske ideologier
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
-politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund

MATERIALE:
Koranloven undersøges som case
https://www.dr.dk/ligetil/folketinget-har-vedtaget-koranloven-hvad-betyder-loven
Inger Støjbergs tale ved 3  behandlingen af koranlov: https://www.youtube.com/watch?v=7O3NsLvxlxw&ab_channel=DanskeTaler
Rosa Lunds tale ved 3 behandlingen af koranlov: https://www.youtube.com/watch?v=hVmD5IL3bCs
Peter Hummelgaards tale om koranlov: https://www.dansketaler.dk/tale/peter-hummelgaards-tale-om-koranlov
Danske taler: https://www.dansketaler.dk/soeg?q=Koranloven
https://www.altinget.dk/artikel/partier-langer-ud-efter-regeringens-manglende-debatlyst-til-vedtagelse-af-koranlov
Signe Molde »voldsomt provokeret« af koranlov: »Nu skal jeg være bange for at passe mit arbejde«, https://www.berlingske.dk/debatinterview/signe-molde-voldsomt-provokeret-af-koranlov-nu-skal-jeg-vaere-bange
388 danske kunstnere, forfattere og samfundsdebattører i fælles protest mod koranloven: »Et øksehug i ytringsfriheden«: https://www.berlingske.dk/synspunkter/388-danske-kunstnere-forfattere-og-samfundsdebattoerer-i-faelles

Freedom in the World Report: https://freedomhouse.org/reports
Den demokratiske samtale: https://www.youtube.com/watch?v=Z3V2sXfpqEU

Om EU
https://www.eu.dk/da/danmark-i-eu/de-danske-forbehold
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folkeafstemning
https://www.ft.dk/aktuelt/nyheder/2018/03/eu-film
https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm

Jarl Cordua har sat Gillette, Heinz og Coca-Cola på den sorte liste: Det føles usigeligt godt ikke at handle med forrædere, 5. marts 2025: https://www.berlingske.dk/kommentatorer/jarl-cordua-har-sat-gillette-heinz-og-coca-cola-paa-den-sorte-liste?fbclid=IwY2xjawI1GQBleHRuA2FlbQIxMAABHT76bQ7odttbWsmF8rnEtkNPUzt7jDBmgFvpHsZjn5i74aZJS01t7tC_HA_aem_RY7fgodKZmWGfMPPe77Exw

Omfang: Cirka 35 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Hvad er en god samfundsøkonomi?

INDHOLD:
Forløbet har fokus på vigtige økonomiske begreber og hvad der der kendetegner en god økonomisk udvikling.

FAGLIGE MÅL:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber


KERNESTOF:

Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

MATERIALE:
- https://www.berlingske.dk/oekonomi/her-er-verdens-20-lykkeligste-lande-se-hvor-danmark-er-paa-listen
- https://edition.cnn.com/travel/article/world-happiest-countries-2023-wellness/index.html
- https://hdr.undp.org/data-center/human-development-index#/indicies/HDI
-Danmark statistik: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=45326

Omfang: Cirka 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Køn og ligestilling

INDHOLD:

Forløbet har en sociologisk og et politisk vinkel på ligestilling i Danmark. Har vi ligetilling i Danmark? Og hvilken form for ligestilling skal vi opnå ? Forløbet indeholder begreber og teorier der er relevante for socialisering og diskussionen om køn.

FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre

KERNESTOF:

Sociologi
-identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
-samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Politik
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
MATERIALE:

Sex, køn og grænser, Columbus , 2023, kapitel 1-3, side 9-31
Anna Storr-Hansen m.fl. Køn og ligestilling, Columbus, side 7-38 + 61-73

Indslag News og Co om Trump og Woke 21/1 fra 01.55,00
https://play.tv2.dk/afspil/0db4a87f-7093-4d50-8d31-c3424dcc45dc

Deadline om mandeidealet: Deadline ( 30.11.2022 )

Deadline 28/1 2025: Messerschmidts 'war on woke'
https://www.dr.dk/drtv/episode/deadline_-messerschmidts-war-on-woke_502762

Omfang: 65 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde