Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024a saC (1a saC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Velfærdsstaten - hvilken velfærdsmodel er bedst?
INDHOLD:
Fokus er på velfærdsstaten og dens indretning. De tre velfærdsmodeller inddrages og der er fokus på konkurrencestaten. De politiske partiers holdning til velfærdsstaten behandles også.
FAGLIGE MÅL:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Metoder
- Kvantitativ og kvalitativ metode
MATERIALE:
- partifilm, bogens hjemmeside samt diverse partiers hjemmesider.
- Danmarks statistik
Omfang: Cirka 25 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Individet i det senmoderne samfund
INDHOLD:
Fokus er på individet i det senmoderne samfund.
FAGLIGE MÅL:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
-undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
-formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
KERNESTOF
Sociologi
-identitetsdannelse og socialisering
-sociale og kulturelle forskelle.
Politik
- Politik
-politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Metoder
- Kvantitativ og kvalitativ metode
MATERIALE:
- Børn på druk: https://play.tv2.dk/serie/boern-paa-druk-tv2 - Set et afsnit
- https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger
-Politiske tests, https://www.altinget.dk/artikel/det-nye-politiske-kompas
Omfang cirka: 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Politik i Danmark
INDHOLD:
Forløbet har fokus på det politiske system i Danmark. Magt, demokrati, deltagelsesmuligheder, politiske rettigheder og pligter er centrale begreber og fokusområder. Koranloven bliver anvendt som en case på lovgivningsprocessen.
FAGLIGE MÅL:
-undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
-formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF:
Politik
-politiske partier i Danmark og politiske ideologier
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
-politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
MATERIALE:
Koranloven undersøges som case
https://www.dr.dk/ligetil/folketinget-har-vedtaget-koranloven-hvad-betyder-loven
Inger Støjbergs tale ved 3 behandlingen af koranlov: https://www.youtube.com/watch?v=7O3NsLvxlxw&ab_channel=DanskeTaler
Rosa Lunds tale ved 3 behandlingen af koranlov: https://www.youtube.com/watch?v=hVmD5IL3bCs
Peter Hummelgaards tale om koranlov: https://www.dansketaler.dk/tale/peter-hummelgaards-tale-om-koranlov
Danske taler: https://www.dansketaler.dk/soeg?q=Koranloven
https://www.altinget.dk/artikel/partier-langer-ud-efter-regeringens-manglende-debatlyst-til-vedtagelse-af-koranlov
Signe Molde »voldsomt provokeret« af koranlov: »Nu skal jeg være bange for at passe mit arbejde«, https://www.berlingske.dk/debatinterview/signe-molde-voldsomt-provokeret-af-koranlov-nu-skal-jeg-vaere-bange
388 danske kunstnere, forfattere og samfundsdebattører i fælles protest mod koranloven: »Et øksehug i ytringsfriheden«: https://www.berlingske.dk/synspunkter/388-danske-kunstnere-forfattere-og-samfundsdebattoerer-i-faelles
Freedom in the World Report: https://freedomhouse.org/reports
Den demokratiske samtale: https://www.youtube.com/watch?v=Z3V2sXfpqEU
Om EU
https://www.eu.dk/da/danmark-i-eu/de-danske-forbehold
https://www.dr.dk/nyheder/politik/folkeafstemning
https://www.ft.dk/aktuelt/nyheder/2018/03/eu-film
https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm
Jarl Cordua har sat Gillette, Heinz og Coca-Cola på den sorte liste: Det føles usigeligt godt ikke at handle med forrædere, 5. marts 2025: https://www.berlingske.dk/kommentatorer/jarl-cordua-har-sat-gillette-heinz-og-coca-cola-paa-den-sorte-liste?fbclid=IwY2xjawI1GQBleHRuA2FlbQIxMAABHT76bQ7odttbWsmF8rnEtkNPUzt7jDBmgFvpHsZjn5i74aZJS01t7tC_HA_aem_RY7fgodKZmWGfMPPe77Exw
Omfang: Cirka 35 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Køn og ligestilling
INDHOLD:
Forløbet har en sociologisk og et politisk vinkel på ligestilling i Danmark. Har vi ligetilling i Danmark? Og hvilken form for ligestilling skal vi opnå ? Forløbet indeholder begreber og teorier der er relevante for socialisering og diskussionen om køn.
FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
KERNESTOF:
Sociologi
-identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
-samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
MATERIALE:
Sex, køn og grænser, Columbus , 2023, kapitel 1-3, side 9-31
Anna Storr-Hansen m.fl. Køn og ligestilling, Columbus, side 7-38 + 61-73
Indslag News og Co om Trump og Woke 21/1 fra 01.55,00
https://play.tv2.dk/afspil/0db4a87f-7093-4d50-8d31-c3424dcc45dc
Deadline om mandeidealet: Deadline ( 30.11.2022 )
Deadline 28/1 2025: Messerschmidts 'war on woke'
https://www.dr.dk/drtv/episode/deadline_-messerschmidts-war-on-woke_502762
Omfang: 65 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271644490",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271644490",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271644490"
}