Holdet 2024ahtu bkC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024ahtu bkC (1ahtu bkC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler og omfang
Titel 2 Realisme før/nu – ’realismer’
Titel 3 Samtidskunsten
Titel 4 Overvirkeligheder
Titel 5 Eksamensprojekt - Aktivistisk kunst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler og omfang

Internettet er ikke tilladt i forbindelse med afviklingen af billedkunsteksamenen. Det gælder i forberedelses- såvel som i eksaminationslokalet. Der er ingen fagspecifikke tilladte digitale
læremidler. Dog må enkelte digitale ordbøger bruges. Det er:


Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger) – ordbogen.com
ordnet.dkordnet.dk
Synonymet.dksynonymet.dk
• Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen
oxfordlearnersdictionaries.comoxfordlearnersdictionaries.com
Hvis du skal på nettet i forbindelse med ovenstående ordbøger, skal du benytte skolens trådløse netværk, og du må ikke slette din browserhistorik i det tidsrum, den pågældende eksamen foregår i. Hvis din computer bliver tilbageholdt i forbindelse med mistanke om uberettiget brug af nettet, vil din browserhistorik blive kontrolleret. Du bør derfor inden eksamen slette din browserhistorik, så sider, du har besøgt fx i din fritid, ikke fremgår af historikken.

OneNote: klassenotesbøger og personlige notesbøger må kun benyttes via app / program på egen computer – dvs. ikke i en online version. PC-brugere skal slå synkronisering fra.

Det sekundære, supplerende stof i faget - ud over visuelle værker - svarer til 100 sider (grundforløb og studieretningshold sammenlagt). Oven i de 100 sider kommer det primære kernestof
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Realisme før/nu – ’realismer’

b]Resumé af indhold og udpegning af hovedfokus[/b]
Med ’realisme før og nu’ menes en kunst, hvor kunstnerne i deres værker i høj grad dyrker en gennemgående realisme, som knytter sig til den ydre virkelighed, som man kan se, måle og veje. Formålet med forløbet er at i en vekselvirkning imellem teori og praksis at forfølge realismetraditionen fra italiensk renæssance frem til samtidskunsten i dag – også på tværs af værkgenrer. I den proces ses værkerne også som produkter af deres egen samtid. Der henvises desuden til punktet ’Kompetencer, læreplanens mål og progression’ længere nede i forløbsoversigten

Kernestof og supplerende stof:

Teori
• Grundbogen: Andersen, Henrik Scheel m.fl., 2006, Billedkunst – Metode - kronologi – tema, Systime, pp./bogside 17-20 (grundlæggende om rum og flade i 2D-værker) og pp./bogside 30-33 (’Om lys og skygge’, også læst i grundforløbet)
• Ppt ”Lysets muligheder” om lys og skygge, v. lærer
• Udviklingen af perspektiv og skyggelægning (illusionsrum, 2D-værker med 3D-virkning), v. lærer
• Religiøse figurskildringer fra antikken over middelalderen til renæssancen, fra flade figurer til realistiske v. lærer (4 forskellige værker der viser ændringerne over tid)
• Renæssancen som periode og stil, kunsthistorisk dokument i tekst og med værkfotos, v. lærer
• PPt ”Renæssance” m. et lille udvalg af værker primært fra den italienske renæssance: Leonardo da Vinci, ”Leda”, Massaccio ”Jomfru Maria med barn Jesus”, Guido da Siena, ”Tronende Madonna” (Middelalderværk), Rafael, ”Marias trolovelse”, Michelangelo ”Den hellige familie” og Leonardo da Vinci ”Det vitruvianske menneske”
• TV-udsendelse (2010) DR Kultur, ”Leonardo da Vinci 1452-1519”, 24. min (udsendelse om ’et rigtigt renæssancemenneske og perioden italiensk renæssance)
• Faglig kommenteret øvelsesvejledning med en del fagbegreber til opgaven med realistisk akrylmaleri af perspektivisk opbygget rum med tonetegning som forarbejde, illusionsrum
• Liste af fagudtryk der knytter sig til illusionsrum (3D-virkning) på en 2D-flade, fællesnoter
• Intro til installationsgenren gennem værket: Wade Kavanaugh og Stephen B. Nguyen Hybris – Ate - Nemesis (2019), https://cmcanow.org/event/ebf-wade-kavanaugh-stephen-nguyen/ (med mulighed for virtuel rundtur i installationen)


Analyse og fortolkning
• Basis formal-analysemodel for 2D-værker v. lærer (Se i klassenotesbogen under sektionen ’BK-grundlæggende’)
• Tegning af perspektivisk opbygget rum, illusionsrum (étpunkts-perspektiv) som visuel note med fagbegreber skrevet på, 2D-værk med 3D-virkning
• Refleksionsnoter til ’Religiøse figurskildringer fra antikken over middelalderen til renæssancen’, fra flade figurskildringer til realisme, fra 2D-virkning til 3D-virkning i billedfalden (2D-værker) OG en enkelt, faktisk skulptur (3D-værk) fra antikken
• Øvelsen ”Mit renæssanceværk” – analyse og fortolkning af udvalgte renæssancetræk ved et konkret værk, både når det kommer til motivvalget og den naturalistisk-realistiske stil (formal- og socialanalyse)
• Fagsproglig bearbejdning af upræcis, men længere AI-generet analyse og fortolkning af et amatørværk med illusionsrum, v. lærer (Øvelse A).
• En analyse og fortolkning af illusionsrummet og de realistiske detaljer ved eget akrylmaleri med støtte i den af eleven tilrettede AI-skabelon fra tidligere (Øvelse B)
• Egen-undersøgelse af 1 realistisk værk fra tildelt samtidskunstner (eleverne fordelt mellem: Allan Otte, Marc Quinn, Ron Mueck, Elmgreen og Dragset eller Jenny Saville - se øvelsen ’Realisme i samtidskunsten’ i klassenotesbogen)
• Aidan Meller, 2024, ”Ai-Da”, hyper- eller ultrarealistisk robot-skulptur, som tegner og maler egne værker Ai-Da Robot explains the theme of the artwork AI God, til refleksion mundtligt på klassen

Praksis
• Tegning af perspektivisk opbygget rum, illusionsrum (étpunkts-perspektiv) som visuel note med fagbegreber skrevet på, 2D-værk med 3D-virkning
• Realistisk akrylmaleri af perspektivisk opbygget rum med repoussoir (2D værk med 3D-virkning) ved brug af grundlæggende illusionistiske virkemidler, når det kommer til lys, skygge, volumen og dybdeskabende virkemidler
• En hurtig installation til hånden-øvelse, mini-installation (3D-værk med faktisk rum) udført i grupper og installationsværket fotograferet fra flere vinkler OBS: Ingen lån af andre elevgruppers mini-installationsværker. Det gælder også, selv hvis man var fraværende fra modulet.


Kompetencer, læreplanens mål og progression:
• Den naturalistisk-realistiske stiltradition - før og efter 1800 frem til de sidste 10 år/ samtidskunsten
• Kunst forstået som del af en bred historisk-kulturel kontekst/sammenhæng (socialanalyse)
• Kunstfaglig analyse og fortolkning med anvendelse af grundlæggende fagbegreber fra formalanalysen
• Teoretisk arbejde med 2D-værker (tegning, maleri, foto) og 3D-værker ((skulptur) og installationer)
• Praktisk arbejde med 2D-værker
• Inddragelse af AI som teoretisk arbejdsredskab


Væsentligste arbejdsformer:
• Kortere praktiske og/eller teoretiske undersøgelser - individuelle eller som pararbejde
• Porteføljearbejde i ord og billeder
• Større praktisk individuelt arbejde (akrylmaleri)
• Summegrupper og klassedialog

Samlet omfang
30 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Samtidskunsten

Resumé af indhold og udpegning af hovedfokus
Det har været et mål fra og med grundforløbet, at nyere tids kunst og samtidskunsten har fungeret som et perspektiverende parallelforløb ned gennem alle afviklede forløb. De øvrige forløb har været således tilrettelagt, at de hører sammen med tre brede tendenser, som vi har kunnet se tegne sig i samtidskunsten inden for de seneste 10 år. Det parallel-perspektiv med samtidskunsten medfører også, at såvel supplerende stof som kernestof kan gå igen ned gennem de forskellige forløb til og med projektet, som omhandler ’aktivistisk samtidskunst’.

De tre tendenser, man har kunnet se, er ’en ekspressiv’, ’en realistisk’ og ’en surrealistisk’ tendens. Disse brede tendenser har i undervisningen været sammenfattet under begreberne ’Farver og kontraster (grundforløbet)’, ’realism-er’ (realisme før/nu) og ’overvirkelighed-er’ og rummer således både klassiske -ismer fra kunstens historie så som tysk ekspressionisme fra 1. halvdel af 1900-tallet, italiensk renæssance-naturalisme fra 1400-tallet, dansk figurativ surrealisme fra 1. halvdel af 1900-tallet og så kunst fra ca. 2000’erne og frem til i dag. Tillige inddrog grundforløbets kompositionsforløb arkitektur med -ismerne ’funktionalisme’ over for ’dekonstruktivisme’.
Nyere 3D-genrer inden for kunsthistorien – installation og performance - har særskilt været behandlet i et forløb med titlen ’Samtidskunst’.

Der henvises desuden til punktet ’Kompetencer, læreplanens mål og progression’ længere nede i forløbsoversigten

Kernestof og supplerende stof:

Teori
• Bek, Jesper, m.fl., 2009, ”For øjeblikket” (Om både installations- og performancegenren), L&R Uddannelse, bogside 32-36/pdf-side 1-5 (3D-værker, faktiske rum)
• Liste af fagudtryk der knytter sig til installationsgenren (3D-værker, faktiske rum), fællesnoter
• Definition af parafrase, fællesnoter
• Liste af fagudtryk, der knytter sig til performancegenren, fællesnoter (3D-værker, faktiske rum)
• Nyere kunst og samtidskunsten – et opsamlende kunsthistorisk dokument, v. lærer (også anvendt til projektet)

Analyse og fortolkning
• Installationsanalysemodel v. lærer (faktiske rum, 3D), se under øvelsesvejledningen til mini-installationsøvelsen
• Installationseksempler anvendt til at præsentere genren– nyere kunst/samtidsværker, faktiske rum:
1) ”Bihar” Glasfiber-skulptur (hyperrealisme) og installation, 2021, skabt af den mexicanske hyperrealistiske kunstner Ruben Orozco Loza og placeret i floden Nervion i Bilbao, Spanien, https://www.youtube.com/watch?v=FKOSSMuoFg8&t=1s
2) ”Can’t Help Myself”, 2016, Installation med robot og hydraulikolie , 2016, Sun Yuan & Peng Yu, Sun Yuan and Peng Yu "Can't Help Myself"
3) Jeppe Hein, "Cage and Mirror", 2011. ARKEN Museum for Moderne Kunst, https://www.arken.dk/samling/jeppe-hein/
4) Wade Kavanaugh og Stephen B. Nguyen Hybris – Ate - Nemesis (2019), https://cmcanow.org/event/ebf-wade-kavanaugh-stephen-nguyen/ (med mulighed for virtuel rundtur i installationen)

Installationer i udvalg til parafraseøvelsen:
5) Wade Kavanaugh og Stephen B. Nguyen Hybris – Ate - Nemesis (2019), https://cmcanow.org/event/ebf-wade-kavanaugh-stephen-nguyen/ (med mulighed for virtuel rundtur i installationen)
6) Galleri Nicolai Wallner, gruppeudstilling JUMP (2017), https://nicolaiwallner.com/exhibition/exhibition_100/
7) Charles Pétillon, ”Heartbeat” (2021)
8) Marina Buening – “A good place to die” (2018)

• Analyse og fortolkning af det professionelle installationsværk, som blev valgt til parafraseøvelsen (faktisk rum, 3D) – med perspektiveringsovervejelser til ’egen parafrase’ (OBS: Ingen lån af andre elevgruppers parafraseværker)

• Analysemodel til performanceværk-genren, v. lærer
• Eksempler i undervisningen til introduktion af performanceværgenren:

1. Jeannette Ehlers, “Whip it Good” - performancevideo fra Glyptoteket, 2014
2. Nick Cave, ”Lyd-dragter” anvendt i performance-værker (Sound Suits) gennem tiden fra 1990’erne frem til i dag

Praksis
• En parafrase af et professionelt installationsværk (valgt blandt 4 mulige) ved digitalt at indplacere ’sin egen’ mini-installation til hånden deri sammen med nogle besøgende mennesker + lydeffekter (gruppearbejde) OBS: Ingen lån af andre elevgruppers installationsparafrase-værker.
• Et performance-video-værk med 2 tilfældige genstande som ’hovedpersoner’, gruppeøvelse OBS: Ingen lån af andre elevgruppers performance-videoværker (performancevideoværket hører også til under forløbet ’Overvirkeligheder’)


Kompetencer, læreplanens mål og progression:
• 3D-værker (men installationsværket dokumenteret med 2D-foto og performanceværket færdiggjort som 2D-videoværk)
• Nyere kunst og samtidskunsten
• Globale problemstillinger
• Praktisk såvel som teoretisk arbejde med Installations- og performancegenren
• Parafrase som genre/virkemiddel
• Inddragelse af AI som teoretisk arbejdsredskab
• Inddragelse af digitale værktøjer i de praktiske visualiseringsarbejder (fritlægning, arbejde i lag med fotos og video)

Væsentligste arbejdsformer:
• Undersøgelser, analyse og fortolkning udført som pararbejde og gruppearbejde
• Porteføljearbejde i ord og billeder
• Klassedialog
• Foredrag med den aktivistiske samtidskunstner Nadia Plesner

Samlet omfang af sekundærmaterialer
10 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Overvirkeligheder

Resumé af indhold og udpegning af hovedfokus
I kontrast til forløbet om realisme står forløbet ’Overvirkeligheder’, hvor kunstnerne i deres værker – via forskellige grader af virkelighedsbrud - overskrider den virkelig verden, som vi kender den, for at vise os en verden af ofte forbudte drømme, længsler og fantasier. Der har i undervisningen hovedsageligt været fokus på overvirkelige værker, der dyrker ’det figurative’ og den tings-symbolik med denotation og konnotation, som skabes med de figurative billedelementer. Formålet med forløbet er i en vekselvirkning imellem teori og praksis at forfølge surrealismetraditionen fra første tredjedel af 1900-tallet – den klassiske surrealisme - op til samtidskunsten. I den proces ses værkerne som produkter af deres egen samtid.  Der henvises desuden til punktet ’Kompetencer, læreplanens mål og progression’ længere nede i forløbsoversigten.

Kernestof og supplerende stof:

Teori
• DR2 1000 års kunsthistorie, 2014 - et kort filmklip fra episode 5 som introduktion til dansk surrealisme
• Introduktion til begreberne ’Det overvirkelige’ og ’virkelighedsbrud’, v. lærer bl.a. eksemplificeret med 2D-værkerne "Søskende", 2012 og "Hverdagsliv", 2013 af Julie Nord
• Introduktion til betydningsanalyse med tingssymbolik og begreberne denotation og konnotation, v. lærer
• Kunsthistorie: Surrealisme som stilstrømning fra 1930erne frem til samtidskunsten, v. lærer - sammensat af diverse opslag fra online fagsider og opslagsværker med fokus på den figurative tradition og såvel den klassiske surrealisme som nyere kunst og samtidskunstværker med surrealistiske træk (SurrealismeKunstOgHisv23)
• Kort om forskellen på de to retninger inden for surrealismen – 1) Den organiske (automattegning) og 2) Den figurative. Vi har med udformningen af videoperformance og skulpturer haft fokusset på den figurative, 2 sider v. lærer

Analyse og fortolkning
• Betydningsanalyse med begreberne denotation og konnotation - Om den ’åbne’ stemningssymbolik der via – konnotationer/associationer- knytter sig til ting, dyr og genstande, v. lærer
• Fremhævede værker til analyse og fortolkning i undervisningen via lektier og klassedialog: Nicola Costantinos, "Human furrier", 2000, skulptur / Vilhelm Freddies, 1936, ”Sex-paralyseappeal”, skulptur-buste / Salvador Dalis, 1938, ”Hummertelefon”, lille skulptur / Astrid Myntekærs, ”The Hermit”, 2018. ARKEN Museum for Moderne Kunst / og Paolo Grassinos, 2017, “Nodi” (da: knob (knude), skulptur
• Skulpturanalysemodel til brug for en kombineret formal-, betydning og socialanalyse, v. lærer
• Kort om positiv og negativ form/rum, v. lærer
• Færdig analyse og fortolkning af Paolo Grassinos skulptur ”Nodi”, 2017 ud fra analysemodellen, der kombinerer formal-, social- og betydningsanalyse – lavet som klasse-samarbejdsøvelse med analyse- og fortolkningspunkterne fordelt ud på klassens grupper
• Arkens præsentation af Astrid Myntekærs værk ”The Hermit” (2017) i tekst og filmklip, link til filmklip: ARKEN Skulpturpark: Astrid Myntekær, The Hermit, 2018
• Buret som led i tingssymbolik og overvirkelighed i 2 forskellige installationer – Ai Wei Weis installation ”Arch” (2022) og Jeppe Heins installation ”Cage and Mirror" (2011).
• Elevens egne opsamlende refleksionsnoter til forløbet om ’Overvirkeligheder og virkelighedsbrud’
Praksis
• En automattegning (Automattegning og tingssymbolik), den enkelte elevs tegning er dog udarbejdet kollektivt på klassen til praktisk og teoretisk erfaring med en af surrealisternes arbejdsmetoder
• Et performance-video-værk med 2 tilfældige genstande som ’hovedpersoner’, gruppeøvelse OBS: Ingen lån af andre elevgruppers performance-videoværker
• Skulptur - En surrealistisk skulptur om det senmoderne msk. baseret på tingssymbolik, lavet som gruppeøvelse OBS: Ingen lån af andre elevgruppers skulpturer

Kompetencer, læreplanens mål og progression:
• Surrealistiske værker - internationale såvel som danske efter 1800 frem til de sidste 10 år og samtidskunsten
• ’Åben’ tingssymbolik via billedelementernes denotation og konnotation (og former og farvers/de formelle virkemidlers generelle stemningssymbolik)
• 2D- såvel som 3D-værker
• Skulpturgenren
• Kunst efter 1800 frem til og med de sidste 10 år og samtidskunsten
• Kunst forstået som del af en bred historisk-kulturel kontekst/sammenhæng (socialanalyse)
• Inddragelse af AI som teoretisk arbejdsredskab

Væsentligste arbejdsformer:
• Undersøgelser og analyser udført som pararbejde og gruppearbejde
• Kortere praksisundersøgelser
• Porteføljearbejde i ord og billeder
• Klassedialog

Samlet omfang af sekundærmaterialer
20 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojekt - Aktivistisk kunst

Resumé af indhold og udpegning af hovedfokus
Undervisningen slutter af med det obligatoriske eksamensprojekt, som i en lidt længere, men afgrænset kunstnerisk proces, giver eleven lejlighed til at ’kommunikere om’ og ’med’ visuelle virkemidler som kulminationen på årets praktiske og teoretiske undervisning. Målet er både at kunne gennemføre, dokumentere og præsentere eksamensprojektet som endeligt værk, idé og som kunstnerisk proces. Der henvises desuden til punktet ’Kompetencer, læreplanens mål og progression’ længere nede i forløbsoversigten

Projekt 2025 – aktivistisk kunst
Opgaven, som skal løses: Hvordan kan du parafrasere et aktivistisk værk fra én af de udvalgte samtidskunstnere med hjælp fra den tilfældigt udtrukne teknik/stil med det formål at skabet et nyt aktivistisk værk?
Kernestof og supplerende stof:

Teori
• Nyere kunst og samtidskunsten – et opsamlende kunsthistorisk dokument, v. lærer (også anført under Samtidskunst-forløbet)
• Definition af parafrase, fællesnoter (også anført under Samtidskunst-forløbet)
• Kort om aktivistisk billedkunst, v. lærer

Analyser og fortolkning
• Kunstnere, som eleverne kunne vælge blandt:
o Ai Wei Wei repræsenteret med sit installations-værk ”Arch” (2022)
o Jeannette Ehlers repræsenteret med sit performanceværk ”Whip it Good” (2014)
o Elmgreen og Dragset (kunstner-duo) repræsenteret ved installationerne ”Aids Is Good, Business for Some” (2011/2022), totalinstallationen ”Tilflytterne” (2017) og ”Prada Marfa”(2005)
o Nadia Plesner repræsenteret med illustrations-værket og projektet ”Simple Living” (2007)
o Banksy repræsenteret ved to gadekunstværker fra henholdsvis 2023 (pasteup) og 2024 (murmaleri med inddragelse af stencil)
• eksamensprojektpræsentationen samt en skabelon til udarbejdelse af eksamensprojektpræsentationen, hvor ’idé, proces og værk’ analyseres og fortolkes
• Individuelt udarbejdet eksamensprojekt-præsentation til mundtlig fremlæggelse
• En færdig, visuel oversigt med titlen ’Min kunsthistorie’ - en oversigt over hele vores bk-forløb fordelt på temaer/-ismer med individuelt udvalgte værkbilleder = professionelles værker og dine egne tilhørende værk-arbejder. Samtidskunsten (og arkitekturen) har været med som en rød tråd gennem alle forløb.

Praksis

• Stil- og teknik-eksperimenter med tildelt stil/teknik som forarbejde til dele af projektværkløsningen. Til udtræk og fordeling var:
• Spejlinger
• Aftryk med selvvalgte genstande og redskaber
• Gennembrydninger (negative rum/flader)
• Lag-på-lag-teknik i 2D/(let)3D
• Skabelonaftryk
• Decoupage
• Skygger og skyggeeffekter
OBS: En billedsky af eksperimenterne er delt i fællesområdet af klassenotesbogen og de delte billeder dér må benyttes som procesbilleder af alle på holdet
• Frimærkeskitser som forarbejde til projektværkets idé og udformning
• Projektværk udført i akrylmaling og på lærred

Kompetencer, læreplanens mål og progression:
• individuelt projektværk og dokumentation af processen
• Projektpræsentation med fokus på processen
• At kommunikere om og med visuelle virkemidler
• Kunst efter 1800 frem til og med de sidste 10 år og samtidskunsten
• Formal-, betydnings- og socialanalyse
• 2D- såvel som 3D-værker
• Globale problemstillinger
• Kunst forstået som del af en bred historisk-kulturel kontekst/sammenhæng (socialanalyse)

Væsentligste arbejdsformer:
• Indledende eksperimenter og vidensdeling
• Egen-undersøgelser i teori og praksis
• Porteføljearbejde i ord og billeder

Samlet omfang af sekundærmaterialer
12 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer