Holdet 2024 ahtu meC/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e)
Hold 2024 ahtu meC/2 (1ahtu meC/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 UNGDOM
Titel 2 Praktisk produktion: Temadag med Lommefilm – ”Drik
Titel 3 Human Postcard - Lille praktisk produktion
Titel 4 DOX
Titel 5 Eksamensfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 UNGDOM

INDHOLD:
Vi arbejder med forløbet "Ungdom". Eleverne introduceres til centrale analysebegreber fra teoribogen af samme navn. Herunder:
-Kort historisk rids af produktionen af ungdomsfilm
-Nye tendenser i ungdomsfilm
-Opvækstfilm vs Ungdomsfilm
-Dobbeltsynet i ungdomsfilm
-Passagemodellen
-Alignment & Allegiance
-Oprør og søgebevægelser.
Disse begreber bruges til analyse af citater fra "The Selfish Giant" og "You and Me Forever", samt analyse af de to film ”En del af dig” og  "Lady Bird".

Senere i forløbet introduceres Webserien (form, karakteristika, tværmedialitet/SoMe, medskabelse, univers, målgrupper, dramaturgi, web vs flow tv), og teorien om webserien og ungdomsfilmen bruges i arbejdet med "SKAM" og diverse Jonas Risvig Webserier. Elever researcher også selv Jonas Risvig med henblik på at se på hans brug af fx SoMe som tværmedialt element til at skabe community og medskabelse, mv.
Eleverne arbejder også med Jonas Risvigs teori om hvordan man laver en god scene, idet de ser en Masterclass med Jonas Risvig, og på baggrund af dette laver deres egen ”Risvig Tjekliste” til gode produktioner.

Undervejs i forløbet laves følgende små, praktiske øvelser:
• Vis en ungdommelig situation. Lav 1 version i naturalistisk stil; lav 1 version med excess/stilisering. (1 scene)
• Human Postcard om ”Dit liv som ung i år 2025”. (1 minut)
• Lav en Risvig scene med et ”A lyn B” (1 scene)



MATERIALE:
AV materiale:
Citater:
"The Selfish Giant", Clio Bernard (2013)
"You and me forever", Kaspar Munk (2012)

Hel film:
“En del af dig”, Sigge Eklund (2024)
"Lady Bird", Greta Gerwig (2017)

Serier:
"SKAM", Julie Andem (2015-2017), NRK - set på dr.dk, S1, epi1-4.
”Centrum”, Ep. 1: ”Vodka Hindbær”. Jonas Risvig (2020) https://www.youtube.com/watch?v=5oYdwwnTrX0&list=PL2XPXGyI_pGOS4xEz-_3OOQu8hwPy9N0i
“Zusa”, Kapitel 1. Jonas Risvig (2022) https://www.youtube.com/watch?v=EiIfaqitP7M



Litteratur:
- Lysne, Anders & Neel Schucany, "Ungdom - Forløb i medier", Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 8-26, 40, 42.
- "Webserien er vejen frem", (Nanna Søndergård Larsen, Dagbladet Information, 11 januar 2019)
- ”Risvig fik nej fra tv-stationerne…det var dengang” (P3 x DRTV, 2024) (Kort introduktion til Jonas Risvig) https://www.youtube.com/watch?v=4mHW0Ff73Eg
- Masterclass med instruktør Jonas Risvig (Medielærerforeningens blad, cutmagazine, 2024): https://cutmagazine.dk/jonas-risvig-en-overskrift/


ARBEJDSFORMER:
Gruppearbejde
Pararbejde
Tavleundervisning
Projektarbejde

FAGLIGE MÅL:
Teori og analyse:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier samt redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem, samt foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst

Praksis:
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal



Kernestof som forløbet dækker:
-filmiske og dramaturgiske virkemidler
-grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
-centrale genrer, medier og medieplatforme
-film, tv og nyere mediers tværmediale samspil

DER ER LÆST CA 30 SIDER I FORLØBET. Hertil kommer film og citater.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Praktisk produktion: Temadag med Lommefilm – ”Drik

Workshoppen styres fra start til slut af undervisere fra Lommefilm gennem oplæg og undervisning i at skabe film. Elevernes opgave på workshoppen er - i grupper, - at producere en kampagnefilm på maks. 45 sekunder med budskabet “Drik mindre - oplev mere”.
Der arbejdes aktivt med en kunde (Kræftens Bekæmpelse) og en målgruppe (unge i gymnasiealderen).

Faglige mål, som forløbet dækker:
• betjene optage- og redigeringsudstyr
• i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
• anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
• arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
• tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
• forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.




Kernestof, som forløbet dækker:
• filmiske og dramaturgiske virkemidler
• produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
• optageprincipper og optageteknik
• redigeringsprincipper og redigeringsteknik
• distributionskanaler og delingsværktøjer.
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Human Postcard - Lille praktisk produktion

Eleverne præsenteres for genren Human Postcard, som er en lille dokumentarisk film, som på 1 minut fortæller en personlig historie. Eleverne ser et par eksempler på Human Postcards på www.humanpostcards.com

Eleverne får følgende opgave:
Lav et Human Postcard om, hvordan dit liv ser ud som ung lige nu i år 2025.

Filmen laves i grupper på 3-4 elever, og forløbet afsluttes med en fælles screening af filmene i klassen.

Faglige mål, som forløbet dækker:
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.


Kernestof, som forløbet dækker:
̶ produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
optageprincipper og optageteknik
̶ redigeringsprincipper og redigeringsteknik
̶ distributionskanaler og delingsværktøjer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DOX

INDHOLD:
Forløbet starter med en intro til hvad en dokumentar egentlig er, nemlig en ”kreativ bearbejdning af virkeligheden”. Eleverne får gennemgået & arbejder med de 3 dokumentargenrer OBSERVERENDE, AUTORITATIVE og DELTAGENDE. Og herunder også begreberne "Faktakontrakten" & "Autenticitetsmarkører".
Undervejs vises der eksempler på disse 3 genrer, og der laves filmisk næranalyse på disse.


MATERIALE:
Læst materiale:
DOX – Forløb i medier, Granild & Wolfhagen, Lindhard og Ringhof, 2016, pp. 8-43


AV-materiale:
Observerende dokumentar:
Dømt til behandling (Lars Engels, DR, 1997) - citat
På ubestemt tid (Mia Lyhne Høj, DR, 2015) – citat
Skjold og Isabel (Emil Næsby Hansen, 2018)

Autoritativ dokumentar:
Advokaternes tag-selv-bord (DR, 2015) - citat
Gerningsstedet – Amagermanden (TV2, 2014) – citat
Herlufsholms hemmeligheder (TV2, 2022), 45 min

Deltagende dokumentar:
Sicko (Michael Moore, 2007) – citat
Manden der datede hele verden (DR/P3, 2022), epi 1, 25 min




ARBEJDSFORMER:
Gruppearbejde
Pararbejde
Tavleundervisning

FAGLIGE MÅL:
Teori og analyse:
-anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier samt redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
-identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst.

KERNESTOF, som forløbet dækker:
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- film, tv og nyere mediers tværmediale samspil

DER ER LÆST CA 40 SIDER I FORLØBET
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensfilm

INDHOLD OG ARBEJDSFORMER:
Eleverne laver selvstændigt i grupper en medieproduktion. Eleverne vælger selv genre, indhold og udtryksform, og potentiel platform.
Desuden laver grupperne også to styks "row art" (en filmplakat a la Netflix), som supplement til deres film. Opgaven til row art lyder som følger:

Som en del af post-produktionen skal jeres grupper også fremstille mindst 2 miniplakater, dvs. 2 stk. ROW ART til jeres produktion. Plakaterne skal afspejle hvordan I vil markedsføre jeres eksamensfilm til mindst 2 forskellige målgrupper, eventuelt på 2 forskellige platforme.
Jeres row art samt jeres overvejelser i forhold til målgrupper og platforme skal fremlægges ved eksamen i jeres produktion.


FAGLIGE MÅL:
Praksis:
-betjene optage- og redigeringsudstyr
-i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
-anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
-arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
-tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.

Kernestof, som forløbet dækker:
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶̶-  centrale genrer, medier og medieplatforme
̶̶-  produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- optageprincipper og optageteknik
̶-  redigeringsprincipper og redigeringsteknik
̶ - distributionskanaler og delingsværktøjer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer