Holdet 2024 ahtu muC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Musik C
Lærer(e)
Hold 2024 ahtu muC (1ahtu muC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Sammenspil, Adventskoncert, sang og kor
Titel 3 Særligt studeret forløb - Folkemusik
Titel 4 Tematisk forløb: Melodik og kunstmusik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

Ordbogen.com (herunder Gyldendals Røde Ordbøger) – ordbogen.com

Retskrivningsordbogen – dsn.dk/ordboeger/retskrivningsordbogen

ordnet.dkordnet.dk

Synonymet.dksynonymet.dk

oxfordlearnersdictionaries.comoxfordlearnersdictionaries.com
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sammenspil, Adventskoncert, sang og kor

Musikudøvelse gennemført i undervisningen:

Kernestof -Fra læreplanen:
̶ synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.


-Deltagelse i 'Syng' kor-arrangement på Odense Katedralskole

-Sammenspil i grundforløbet: 'Hold Back the River'/James Bay:

-Øvning op til Adventskoncert i de nye studieretningsklasser: 'I en stjerneregn af sne'

Numre til Forårskoncert:

-Half the World away/Oasis
- Under din sne /Minds of 99

Et varieret udvalg af årstids -og fællessange i grundforløb og studieretningsforløb:






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Særligt studeret forløb - Folkemusik

INDHOLD

Introducere til den mundtligt overleverede musik (folkemusik i Danmark og resten af verden) hvor musikkens ophav ofte er ukendt. Fokus i folkemusikken er derfor i højere grad på publikum/de deltagende og deres kulturelle fællesskab, hvorfor begreber som brugsmusik, fællessang og gruppeidentitet er centrale.
Særligt fokus er er folkemusik i Danmark, Latinamerika og Nordamerika og genrerne: dansk folkemusik, nordamerikansk spiritualt og blues og cubansk /latinamerikansk son.

Kernestof - fra læreplanen:
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
– et særligt studeret område

MATERIALE: ca 35 sider + film
kernestof:
Inspirationsmateriale til C-niveau af Christensen og Rigtrup Haaning, 2019. Side 13-37
Musikipedia-opslag om Dur- og molskalaen, Bluesskala
opbygningen af treklange (lærermateriale i onenote)

Supplerende materiale:
,
"Bueno Vista Social Club", (1999) Dokumentar instuktør: Wim Wenders

Analyserede musikeksempler:

"Valravnen" ukendt komponist.
"Ravnen" af Sorten Muld, 1997

"Go down, Moses"
Hot Spring Blues,  Bessie Smith
"Cross Road blues", Robert Johnson (1936)

"El Cuarto de Tula" af Bueno (fra Vista Social Club, 1997).

FAGLIGE MÅL:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
̶  sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tematisk forløb: Melodik og kunstmusik

INDHOLD:
Kort tematisk forløb med melodianalyse som fokus i både populærmusik og kunstmusik - herunder begreberne: Ambitus, frase, tema, motiv, sekvens, melodiske konturer.
Hvad kendetegner 'Kunstmusik' og 'kunstsang' overfor 'Folkelig sang'  - her repræsenteret ved et uddrag af 'Sinfonia Espansiva' af Carl Nielsen og 'Tit er jeg glad'

MATERIALE: ca 16 sider
Uffe E: 'Musik - metoder til analyse', s. 72-79 (i pdf) om melodiens zoomniveauer + motiv, opbygning af fraser.

Lærer-arbejdspapirer om 'konturer' på fanen 'Melodik' i Onenote.

Inspirationsmateriale til C-niveau af Christensen og Rigtrup Haaning, (2019) om Kunstmusik, side 38-44
Uddrag fra Musikipedia https://www.musikipedia.dk/carlnielsen/fokus om kunstsang og folkelig sang hos Carl Nielsen


Analyserede sange:


1.-Dansevise /Otto Francker
2.-A Hard Days Night/The Beatles

3.-'Tit er jeg glad' /Carl Nielsen, B.S Ingemann
4.-  'Sinfonia Espansiva' /Carl Nielsen - De første 20 takter af finalen -




FAGLIGE MÅL
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer