Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ahtu muC (1ahtu muC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Sammenspil, Adventskoncert, sang og kor
Musikudøvelse gennemført i undervisningen:
Kernestof -Fra læreplanen:
̶ synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire
̶ samarbejde om indstudering, fortolkning og fremførelse af et musikalsk arrangement for et publikum.
-Deltagelse i 'Syng' kor-arrangement på Odense Katedralskole
-Sammenspil i grundforløbet: 'Hold Back the River'/James Bay:
-Øvning op til Adventskoncert i de nye studieretningsklasser: 'I en stjerneregn af sne'
Numre til Forårskoncert:
-Half the World away/Oasis
- Under din sne /Minds of 99
Et varieret udvalg af årstids -og fællessange i grundforløb og studieretningsforløb:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Særligt studeret forløb - Folkemusik
INDHOLD
Introducere til den mundtligt overleverede musik (folkemusik i Danmark og resten af verden) hvor musikkens ophav ofte er ukendt. Fokus i folkemusikken er derfor i højere grad på publikum/de deltagende og deres kulturelle fællesskab, hvorfor begreber som brugsmusik, fællessang og gruppeidentitet er centrale.
Særligt fokus er er folkemusik i Danmark, Latinamerika og Nordamerika og genrerne: dansk folkemusik, nordamerikansk spiritualt og blues og cubansk /latinamerikansk son.
Kernestof - fra læreplanen:
– musikalske parametre studeret gennem væsensforskellige perioders og genrers musik, herunder vestlig kunstmusik
– væsensforskellige perioders og genrers musikhistoriske og musikkulturelle forhold, herunder danske
– et særligt studeret område
MATERIALE: ca 35 sider + film
kernestof:
Inspirationsmateriale til C-niveau af Christensen og Rigtrup Haaning, 2019. Side 13-37
Musikipedia-opslag om Dur- og molskalaen, Bluesskala
opbygningen af treklange (lærermateriale i onenote)
Supplerende materiale:
,
"Bueno Vista Social Club", (1999) Dokumentar instuktør: Wim Wenders
Analyserede musikeksempler:
"Valravnen" ukendt komponist.
"Ravnen" af Sorten Muld, 1997
"Go down, Moses"
Hot Spring Blues, Bessie Smith
"Cross Road blues", Robert Johnson (1936)
"El Cuarto de Tula" af Bueno (fra Vista Social Club, 1997).
FAGLIGE MÅL:
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem
analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og
metode
̶ sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og stil- og genremæssig sammenhæng
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs de første 6 sider i 'Folkemusik'- kompendiet (vedhæftet), dvs s. 13-18. Skriv noter/stikord (IKKE mere end 1/2 side) og udfyld skemaet for genren Folkemusik. Lyt til de første 2 minutter af Gnys version af 'Valravnen' - i timen går vi mere i dybd
-
01 Folkemusik, Europa, Amerika og Cuba, kompendie s. 13-37.pdf
-
Valravnen, node + tekst.pdf
-
Folkemusik 1 - arbejdspapir.docx
-
1. Gny - Valravnen 2. Sorten Muld Ravnen (The Raven)
-
Læs om afroamerikansk (folke-)musik: Spirituals og blues i vedhæftede kompendium
-
Folkemusik; sider: 23-26
-
Vi samler op på analysen af 'When Israel was in Egypts land' + går et skridt videre: sæt jer ind i bluesskalaen som er utrolig vigtig i blues og er med til at give blues den karakteristiske 'klagende' stemning (se vedhæftede) Bluesskala i A, Amol pen
-
lyt de første minutter på cross Road Blues Cross Road Blues - Robert Johnson (1936)Her kan I høre de klagende og glidende 'blå toner'
-
Vi tager en ekstra tørn med blues. 3. Spirituals og tidlig blues -læreroplæg (Webvisning) og kig på Hot Spring Blues, Bessie Smith - arbejdspapir (3).docx så I ved hvad vi arbejder med i timen (I skal ikke besvare opgaverne hjemmefra).
-
Læs s 28-31 i 'folkemusik' - kompendiet hvor vi nu vender os mod Cubansk folkemusik. Udfyld arbejdsspørgsmålene - lyt på 'El Cuarto de tula'
-
El Cuarto de Tula
-
I fremlægger jeres gruppearbejde med El Cuarto de Tula. Sæt jer ind i sammenhængen ml musikindspilningen og nodebilledet og forsøg at koble jeres pointer til nodebilledet.(se under lekt 4: Node - El Quarto de Tula - indkopieret (Webvisning)
-
Læs videre om 'blandingsproduktet' salsa i folkemusikkompendiet s 32-34 og lyt på de to første musikeksempler til øvelse 3, s.34 : La Conga (start minut 0.50) og Despacito. Er der folkemusik-elementer i numrene (se noter)?
-
Gloria Estefan, Miami Sound Machine - Conga
-
Luis Fonsi, Daddy Yankee - Despacito (Remix) (Official Audio) ft. Justin Bieber
-
En gruppe legendariske, cubanske musikere samles for at indspille et musikalbum. Den amerikanske guitarist og producer Ry Cooder samler tager til Cuba og finder de gamle cubanske musikere som spillede på de mange spillesteder tilbage fra før revoluti
-
Vi ser videre på dokumenarfilmen 'Buena Vista Social Club' - fra minur 39. Der skal gerne være tid til, at vi prøver at spille Carlos Santanas 'Oye como va' så lyt på den. Udfyld så mange instrumentroller fra noden til Oye como va i boksnotation Sals
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tematisk forløb: Melodik og kunstmusik
INDHOLD:
Kort tematisk forløb med melodianalyse som fokus i både populærmusik og kunstmusik - herunder begreberne: Ambitus, frase, tema, motiv, sekvens, melodiske konturer.
Hvad kendetegner 'Kunstmusik' og 'kunstsang' overfor 'Folkelig sang' - her repræsenteret ved et uddrag af 'Sinfonia Espansiva' af Carl Nielsen og 'Tit er jeg glad'
MATERIALE: ca 16 sider
Uffe E: 'Musik - metoder til analyse', s. 72-79 (i pdf) om melodiens zoomniveauer + motiv, opbygning af fraser.
Lærer-arbejdspapirer om 'konturer' på fanen 'Melodik' i Onenote.
Inspirationsmateriale til C-niveau af Christensen og Rigtrup Haaning, (2019) om Kunstmusik, side 38-44
Uddrag fra Musikipedia https://www.musikipedia.dk/carlnielsen/fokus om kunstsang og folkelig sang hos Carl Nielsen
Analyserede sange:
1.-Dansevise /Otto Francker
2.-A Hard Days Night/The Beatles
3.-'Tit er jeg glad' /Carl Nielsen, B.S Ingemann
4.- 'Sinfonia Espansiva' /Carl Nielsen - De første 20 takter af finalen -
FAGLIGE MÅL
- identificere musikalske parametre og deres anvendelse og virkning i væsensforskellige perioder, stilarter og genrer gennem analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer med anvendelse af elementær musikfaglig terminologi og metode
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 72-76 (i den vedhæftede pdf) om melodianalyse. Her får I redskaber til at analysere melodik (dvs melodierne) . På fanen 'intervaller' kan I tjekke sekund,terts, kvart, kvint sekst, septim, oktav Intervaller (se evt også: https://www.musikipedi
-
Læs s. 77- 79 i vedhæftede pdf fra sidst (Uffe E, Musik- metoder til analyse) + link til side i onenote (se herunder)
-
Fokus : gentagelse, sekvensering, omvending, lineær og cyklisk kontur, parafrase
-
Fokus: Komponisten - værket, Absolutmusik-Programmusik
-
a. lyt på Carl Nielsens 'Tit er jeg glad' (link nedenfor) og læs om kunstsang og folkelig sang Kunstsange - folkelige sange (Webvisning)
-
Carl Nielsens sange-folkelig og kunstsang.docx
-
Klassisk musikhistorie - jakob m jensen.pdf
-
Lyt nogle gange og se hvordan melodien bevæger sig og se om I kan beskrive melodien med begreber: Sinfonia Espansive - finale fra takt 1 til 20 https://youtu.be/nBPoPdSmG7Y?t=1690.
-
A Hard Days Night
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271751993",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271751993",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69271751993"
}