Holdet 2024f fyC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e)
Hold 2024f fyC (1f fyC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Energi
Titel 3 Lyd og lys
Titel 4 Verdensbilleder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler


Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):

i-Bøger:
Orbit C STX Jens Ingwersen, Morten Brydensholt, Simon Pedersen og Systime A/S. Første udgivelsesår 2011.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Energi

Grundbog:
Orbit C iBog, M. Brydensholt m.fl., Systime

Pensum: Kap. 2 Energi
Omfang: 13.2 normalsider

Forløbet fokuserer på energi og effekt generelt, med nedslag i termisk energi for vand, hvor varmefylde, fordampning og smeltning undersøges. Dertil introduceres nyttevirkning af forskellige apparater og mekanisk energi ved frit fald.


Supplerende:
Frit fald:
https://www.youtube.com/watch?v=E43-CfukEgs


Forsøg:
1. Identifikation af vands specifikke varmekapacitet målt med LoggerPro
2. Nyttevirkning af varmeplade vs. elkedel målt med LoggerPro
3. Frit fald videoanalyse med LoggerPro

Særlige fokuspunkter:
- Enhedshåndtering
- Termisk energi og faseovergange
- Mekanisk energi
- Energibevarelse

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde, opgaveregning og makkerskaber.

Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige    fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lyd og lys

Grundbog:
Orbit C iBog, M. Brydensholt m.fl., Systime

Pensum: Kap. 3 Bølger, Kap. 4.1 og 4.3 Lyd og Kap 5.1 og 5.2  Lys
Omfang: 24 normalsider

Forløbet fokuserer på bølgers grundlæggende egenskaber, med beskrivelse af bølgelængde, frekvens, periode, amplitude og udbredelsesfart. Dertil er introduceret interferens], samt lys’ opførsel ved både refleksion og brydning gennem plexiglas. Lydbølger blev introduceret ved arbejde med flaskefløjter, hvor sammenhæng mellem frekvens, tone, vandmængde (kvalitativt) og musik blev undersøgt. Der stiftes også bekendtskab med dopplereffekten.
Bohrs atommodel introduceres, som udgangspunkt for forståelsen af fotoner,  fotonenergi, emmision og absorbtion ved hydrogenatomer, gennem simuleringer i VR.  Emissionsspektre introduceres til identificering af forkskellige grundstoffer, samt resten af det elektromagnetiske spectrum.  


Forsøg:
1. Brydning og refleksion af lys gennem pleksiglas
2. Måling af Dopplereffekt ved PhyPhox
3. Vandfløjte forsøg med sodavandsflasker og lydmåling med PhyPhox
4. Emmissions og absorbtionssimulering i VR

Særlige fokuspunkter:
- Beskrivelse af bølgen (frekvens, periode, bølgelængde mm.)
- Interferens
- Brydningsloven
- Emmision og absorption

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde, opgaveregning og makkerskaber.


Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Verdensbilleder

Grundbog:
Orbit C, iBog, M. Brydensholt m.fl., Systime
Supplerende:
Fysik AB1, 1. udgave, 4. oplag, 2006, K.E. Nielsen og E. Fogh, Forlaget HAX

Pensum: Kap. 8 Den nære astronomi, Kap. 9.3 Rødforskydning og Kap. 9.4 Hubbles lov.
FysikAB1: Kap. 4.1 Verdensbillets Historie
Omfang: 9,5 normalside + 17 sider fra FysikAB1

Dette forløb tager udgangspunkt i de historiske verdensbilleder, med relevante personligheder, præsenteret ved elevoplæg. Derefter er det nuværende verdensbillede været i fokus, med udgangspunkt i jordens og månen bevægelser, som er bearbejdet gennem VR simulering. Efterfølgende er Kepplers love for solsystemet introduceret og argumenter for Big Bang teorien og universets udvidelse med Hubbles lov og rødforskydning gennemgået.

Forsøg
- Venus' faser som argument for heliocentriskverdensbillede

Særlige fokuspunkter:
- Keplers love
- Rødforskydning
- Hubbels lov

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, skriftligt arbejde, virtuelle arbejdsformer, opgaveregning og makkerskaber.

Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer