Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024f fyC (1f fyC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
i-Bøger:
Orbit C STX Jens Ingwersen, Morten Brydensholt, Simon Pedersen og Systime A/S. Første udgivelsesår 2011.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Grundbog:
Orbit C iBog, M. Brydensholt m.fl., Systime
Pensum: Kap. 2 Energi
Omfang: 13.2 normalsider
Forløbet fokuserer på energi og effekt generelt, med nedslag i termisk energi for vand, hvor varmefylde, fordampning og smeltning undersøges. Dertil introduceres nyttevirkning af forskellige apparater og mekanisk energi ved frit fald.
Supplerende:
Frit fald:
https://www.youtube.com/watch?v=E43-CfukEgs
Forsøg:
1. Identifikation af vands specifikke varmekapacitet målt med LoggerPro
2. Nyttevirkning af varmeplade vs. elkedel målt med LoggerPro
3. Frit fald videoanalyse med LoggerPro
Særlige fokuspunkter:
- Enhedshåndtering
- Termisk energi og faseovergange
- Mekanisk energi
- Energibevarelse
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde, opgaveregning og makkerskaber.
Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lyd og lys
Grundbog:
Orbit C iBog, M. Brydensholt m.fl., Systime
Pensum: Kap. 3 Bølger, Kap. 4.1 og 4.3 Lyd og Kap 5.1 og 5.2 Lys
Omfang: 24 normalsider
Forløbet fokuserer på bølgers grundlæggende egenskaber, med beskrivelse af bølgelængde, frekvens, periode, amplitude og udbredelsesfart. Dertil er introduceret interferens], samt lys’ opførsel ved både refleksion og brydning gennem plexiglas. Lydbølger blev introduceret ved arbejde med flaskefløjter, hvor sammenhæng mellem frekvens, tone, vandmængde (kvalitativt) og musik blev undersøgt. Der stiftes også bekendtskab med dopplereffekten.
Bohrs atommodel introduceres, som udgangspunkt for forståelsen af fotoner, fotonenergi, emmision og absorbtion ved hydrogenatomer, gennem simuleringer i VR. Emissionsspektre introduceres til identificering af forkskellige grundstoffer, samt resten af det elektromagnetiske spectrum.
Forsøg:
1. Brydning og refleksion af lys gennem pleksiglas
2. Måling af Dopplereffekt ved PhyPhox
3. Vandfløjte forsøg med sodavandsflasker og lydmåling med PhyPhox
4. Emmissions og absorbtionssimulering i VR
Særlige fokuspunkter:
- Beskrivelse af bølgen (frekvens, periode, bølgelængde mm.)
- Interferens
- Brydningsloven
- Emmision og absorption
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, skriftligt arbejde, eksperimentelt arbejde, opgaveregning og makkerskaber.
Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og teste enkle hypoteser
- kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og ved hjælp af blandt andet it-værktøjer behandle data med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Verdensbilleder
Grundbog:
Orbit C, iBog, M. Brydensholt m.fl., Systime
Supplerende:
Fysik AB1, 1. udgave, 4. oplag, 2006, K.E. Nielsen og E. Fogh, Forlaget HAX
Pensum: Kap. 8 Den nære astronomi, Kap. 9.3 Rødforskydning og Kap. 9.4 Hubbles lov.
FysikAB1: Kap. 4.1 Verdensbillets Historie
Omfang: 9,5 normalside + 17 sider fra FysikAB1
Dette forløb tager udgangspunkt i de historiske verdensbilleder, med relevante personligheder, præsenteret ved elevoplæg. Derefter er det nuværende verdensbillede været i fokus, med udgangspunkt i jordens og månen bevægelser, som er bearbejdet gennem VR simulering. Efterfølgende er Kepplers love for solsystemet introduceret og argumenter for Big Bang teorien og universets udvidelse med Hubbles lov og rødforskydning gennemgået.
Forsøg
- Venus' faser som argument for heliocentriskverdensbillede
Særlige fokuspunkter:
- Keplers love
- Rødforskydning
- Hubbels lov
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, skriftligt arbejde, virtuelle arbejdsformer, opgaveregning og makkerskaber.
Faglige mål:
- kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener eller kan føre til løsninger af problemstillinger, hvor faglige begreber og metoder anvendes
- kunne formidle et emne med et elementært fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69280033462",
"T": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69280033462",
"H": "/lectio/590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69280033462"
}