Holdet 2024fj bkC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024fj bkC (1fj bkC)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Billedrum
Titel 2 Kunst og samfundskritik
Titel 3 Surrealisme
Titel 4 Natur og menneske
Titel 5 Eksamensprojektet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Billedrum

INDHOLD - FOKUS
Billedrum i todimensionale værker

INDHOLD OG MATERIALE
Oversigter over rumskabende virkemidler i billeder og forskellige måder at bruge lys og skygge på i kunst (lærerproduceret materiale)
Billedkunst s. 30-35 om ’Lyset og skyggen’ (repetition af lektie i grundforløbet)
Kunsthistorisk udblik: Udviklingen af perspektiv og skygge i europæisk billedkunst (lærerproduceret materiale)
Praktisk arbejde med et billede med mindst fire dybdeskabende virkemidler + selvevaluering

ARBEJDSFORMER
Læreroplæg på klassen
Individuelt praktisk-kunstnerisk arbejde
Udstilling og dokumentation til portfolien

FAGLIGE MÅL
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler

KERNESTOF OG SUPPLERENDE STOF
- praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af kunstfaglige problemstillinger
- visuelle værker fra før 1800 og op til i dag
- danske og vestlige udtryk
- elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og
kontekst

OMFANG
Ca. 10 s.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kunst og samfundskritik

FOKUS
Samfundskritisk og politisk kunst

INDHOLD OG MATERIALE
Kort læreroplæg om politisk kunst med eksempler: Hyacinthe Rigaud: Ludvig 14. af Frankrig, 1701, Nazistisk propagandaplakat fra 1930’erne, Matthias Grünewald: Isenheim-Altertavlen, Saint Anthony Hospitals kapel i Isenheim, 1512–16, og Johan Thomas Lundbye: En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs, 1839.
Besøg af Nadia Plesner, som fortalte om sine samfundskritiske, aktivistiske værker og baggrunden for dem. Lektie hertil:  https://www.herning-gym.dk/kunst/darfurnica/.
Om vanitassymbolik i kunst:
Norbert Schneider: Stilleben, Taschen 1990 s. 76-87, og Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse: Teori til analyse og praksis i billedkunst, 2021, s. 249-252.
Om kunstneren Jeanette May:
http://www.jeanettemay.com/portfolios/#/tech-vanitas/.
H.A. Brendekilde: Udslidt, 1889
Enotie Ogbèbor: Perilous Journeys, 2023
Wilhelm Marstrand: Christian 4. om bord på ”Trefoldigheden” under slaget i Kielerbugten 1. juli 1644 - malet ca. 1863
Ernst Ludwig Kirchner: Das Soldatenbad, 1915
Nika Nasarenko: Behind ZSU Back, 2023  
Praktisk arbejde med stilleben-fotos inspireret af Jeanette Mays Tech Vanitas-serie (2015-18) + selvevaluering med sammenligning af eget foto med et selvvalgt foto fra Jeanette Mays serie.

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning
Kunstnerbesøg
Selvstændig analyse inkl. informationssøgning og praktisk-kunstnerisk gruppearbejde
Selvevaluering til portfolien

FAGLIGE MÅL
- eksperimentere med at løse opgaver af visuel karakter i samspil med det analytiske
arbejde med andres og egne værker
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt materiale med udgangspunkt
i en problemstilling
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale

KERNESTOF OG SUPPLERENDE STOF
- praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske
problemstillinger
- visuelle værker, fænomener og kulturer fra før og efter 1800 og fra de seneste 10 år
- forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
- danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
- æstetiske og innovative processer
- materiale på engelsk

OMFANG
Ca. 20 sider

Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Surrealisme

FOKUS
Surrealisme i ældre og nyere kunst

INDHOLD OG MATERIALE
TEORI
Lærerproduceret materiale:
Surrealisme – baggrund og kendetegn.
Sigmund Freuds personlighedsmodel, og hvordan den har betydning for surrealisme.
Oversigter over kendetegn ved surrealistiske og ekspressionistiske malerier.
https://www.dr.dk/drtv/episode/kunst-til-tiden_-surrealismen_484185 med kunstnerne Trine Søndergaard og Asger Dybvad Larsen.
ANALYSE
Eksempler: værker af kendte danske og internationale surrealister fra før og nu. Analysefokus på værker af Salvador Dali og Michael Kvium.
Artikler om Michael Kvium: Min mor har nok haft det sådan. Hun troede, at hun havde født satans yngel - Berlingske 8/10 2018,
Jeg har stillet mig ud på tilskuerpladserne - Information 27/5 2006, Interview med Michael Kvium, en af Danmarks største malere – Kunstavisen 23/4 2018.
PRAKSIS
Et surrealistisk-ekspressivt maleri, som tematiserer noget tabubelagt i vores kultur i dag.
I maleriet skal indsættes mindst ét element fra enten Pieter Breugel den ældre: De oprørske engles fald fra 1562, Pieter Breugel den ældre: Allegori over stolthed fra 1550 eller Hieronymus Bosch: Tondals vision fra ca. 1550.
Evaluering af eget maleri til portfolien.

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning og gruppearbejde
Analyser i grupper og individuelt
Praktisk-kunstnerisk arbejde individuelt (fælles idéudvikling på klassen)
Selvevaluering og dokumentation til portfolien

FAGLIGE MÅL
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse
og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af
karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative
processer
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

KERNESTOF OG SUPPLERENDE STOF
- praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske
problemstillinger
- visuelle værker, fænomener og kulturer fra før og efter 1800 og fra de seneste 10
år
- forskellige værktyper og udtryksformer
- danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
- udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
- æstetiske og innovative processer
- aktuelle emner

OMFANG
Ca. 20 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Natur og menneske

FOKUS
Menneskers syn på naturen udtrykt gennem kunst og havearkitektur.

TEORI OG ANALYSER

Opgaver til matrixgrupper:
Barok og romantisk havearkitektur. Baggrundslæsning:
Lærerproduceret materiale ud fra http://www.arksiteplus.dk/wm142368 og Jan Gympel: Arkitekturens historie, Könemann 1998 og Christian Elling: Den romantiske have, Gyldendal 1942/1979  (4 sider), desuden fotos fra bl.a. Versailles, Vaux-Le-Vicomte, Glorup og Liselund.
Romantiske landskabsmalerier. Baggrundslæsning:
https://www.hirschsprung.dk/samling/kunst/guldalder-og-nationalromantik
https://www.kunstskolen.dk/dansk-guldalder/
https://www.blivgladinaturen.dk/guldalderen. Særligt fokus på Johan Thomas Lundbyes En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs (1839) og En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord (1843).   
Socialrealisters brug af landskabet under det moderne gennembrud. Baggrundslæsning:
https://denstoredanske.lex.dk/socialrealisme , https://kuf.dk/hans-andrsen-brendekilde/ https://www.hirschsprung.dk/samling/kunst/hverdag-og-realisme. Særligt fokus på H.A. Brendekilde: Udslidt (1889) og Erik Henningsen: Summum jus, summa injuria. (Den højeste ret, den største uretfærdighed). Barnemordet (1886).  
Ekspressionismens sjælelige landskaber. Baggrudslæsning:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/vil-man-forstaa-nolde-maa-man-kende-hans-hjemstavn og https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/mamma-anderssons-kunstvaerker-giver-tiltraengt-sjaelemassage. Særligt fokus på Emil Nolde: Landskab, Nordfriesland (1920) og Mamma Andersson: Dead End (2010).
Natursyn i samtidskunst. Særligt fokus på Si Ons installation Doomsday (2020). Baggrundslæsning:
Kendetegn ved international samtidskunst fra ca. 1990 til nu (lærerproduceret oversigt).
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=5227871897291194&id=146074705470964&set=a.1535779929833761
https://www.mori.art.museum/en/exhibitions/mamproject028/.

Samtidskunst og Kinga Bartis:
Læreoplæg om samtidskunst, der tematiserer forholdet mellem natur og menneske.
Om Kinga Bartis - soloudstilling på Brandts den 9/4 2025: https://brandts.dk/udstillinger/kinga-bartis/
Udstillingspjece: Kinga Bartis - Closelings.
Analyse af et selvvalgt værk på udstillingen.

PRAKSIS
Kunstinstallation, der konfronterer beskueren med et af de store temaer vedr. menneskers forhold til natur i dag - klimaforandringer, biodiversitetskrisen, problemer med dyrevelfærd (gruppeopgave).
Selvevaluering af installationen.

ARBEJDSFORMER
Analyse og formidling i matrixgrupper
Klasseundervisning
Praktisk-kunstnerisk arbejde i grupper
Evaluering og dokumentation til portfolien
Udstillingsbesøg

FAGLIGE MÅL
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse
og teori
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative
processer
- udvælge og sammenligne et relevant visuelt materiale med udgangspunkt i en
problemstilling.
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler

KERNESTOF OG SUPPLERENDE STOF
- visuelle værker, fænomener og kulturer fra før og efter 1800 og fra de seneste 10 år
- forskellige værktyper, medier og udtryksformer
- danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
- praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af kunstfaglige og æstetiske
problemstillinger
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
- æstetiske og innovative processer
- museumsbesøg

OMFANG
Ca. 10 sider

Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojektet

INDHOLD OG FOKUS
Parafraser og intertekstualitet, træning i selvstændig idéudvikling og projektarbejde.

PROBLEMFORMULERING
Hvordan kan jeg med udgangspunkt i et ældre kunstværk fra Statens Museum for
Kunsts online-samling: https://open.smk.dk/ lave et nutidigt værk, som forholder
sig undersøgende, kritisk og/eller spørgende til et samfundsaktuelt emne?

PROJEKTOPLÆG
Du skal i projektperioden forberede en fremlæggelse til eksamen på ca. 8 minutter, hvor du
1. præsenterer og analyserer det kunstværk fra Statens Museum for Kunst, som du bruger som afsæt for dit eget værk
2. fremlægger dit eget værk inkl. din arbejdsproces - og med relevante fagbegreber fra billedkunst forklarer, hvordan det giver kunstværket fra Statens Museum for Kunst eller temaet fra det en nutidig drejning  
3. samler dine vigtigste pointer i en kort konklusion.  

Baggrundsmateriale:
Projektoplæg (opgaven)
Søren Elgaard: Parafraser, Systime 2003, s. 6-7 og 28-31 - let bearbejdet
Parafraser og billedcitater, læreroplæg med eksempler

ARBEJDSFORMER
Individuelt praktisk-kunstnerisk projektarbejde:
Selvstændig udvælgelse af et værk fra SMK Open fra før 1970, selvstændig idéudvikling og selvstændig informationssøgning, analyse og gennemførelse af det praktiske projekt

FAGLIGE MÅL
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse
og teori
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative
processer
- udvælge og sammenligne et relevant visuelt materiale med udgangspunkt i en
problemstilling.
- anvende fagterminologi
- kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler

KERNESTOF OG SUPPLERENDE STOF
- ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
- æstetiske og innovative processer

OMFANG
Ca. 10 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer