Titel
2
|
Realisme før/nu – ’realismer’
b]Resumé af indhold og udpegning af hovedfokus[/b]
Med ’realisme før og nu’ menes en kunst, hvor kunstnerne i deres værker i høj grad dyrker en gennemgående realisme, som knytter sig til den ydre virkelighed, som man kan se, måle og veje. Formålet med forløbet er at i en vekselvirkning imellem teori og praksis at forfølge realismetraditionen fra italiensk renæssance frem til samtidskunsten i dag – også på tværs af værkgenrer. I den proces ses værkerne også som produkter af deres egen samtid. Der henvises desuden til punktet ’Kompetencer, læreplanens mål og progression’ længere nede i forløbsoversigten
Kernestof og supplerende stof:
Teori
• Grundbogen: Andersen, Henrik Scheel m.fl., 2006, Billedkunst – Metode - kronologi – tema, Systime, pp./bogside 17-20 (grundlæggende om rum og flade i 2D-værker) og pp./bogside 30-33 (’Om lys og skygge’, også læst i grundforløbet)
• Ppt ”Lysets muligheder” om lys og skygge, v. lærer
• Udviklingen af perspektiv og skyggelægning (illusionsrum, 2D-værker med 3D-virkning), v. lærer
• Religiøse figurskildringer fra antikken over middelalderen til renæssancen, fra flade figurer til realistiske v. lærer (4 forskellige værker der viser ændringerne over tid)
• Renæssancen som periode og stil, kunsthistorisk dokument i tekst og med værkfotos, v. lærer
• PPt ”Renæssance” m. et lille udvalg af værker primært fra den italienske renæssance: Leonardo da Vinci, ”Leda”, Massaccio ”Jomfru Maria med barn Jesus”, Guido da Siena, ”Tronende Madonna” (Middelalderværk), Rafael, ”Marias trolovelse”, Michelangelo ”Den hellige familie” og Leonardo da Vinci ”Det vitruvianske menneske”
• TV-udsendelse (2010) DR Kultur, ”Leonardo da Vinci 1452-1519”, 24. min (udsendelse om ’et rigtigt renæssancemenneske og perioden italiensk renæssance)
• Faglig kommenteret øvelsesvejledning med en del fagbegreber til opgaven med realistisk akrylmaleri af perspektivisk opbygget rum med tonetegning som forarbejde, illusionsrum
• Liste af fagudtryk der knytter sig til illusionsrum (3D-virkning) på en 2D-flade, fællesnoter
• Intro til installationsgenren gennem værket: Wade Kavanaugh og Stephen B. Nguyen Hybris – Ate - Nemesis (2019), https://cmcanow.org/event/ebf-wade-kavanaugh-stephen-nguyen/ (med mulighed for virtuel rundtur i installationen)
Analyse og fortolkning
• Basis formal-analysemodel for 2D-værker v. lærer (Se i klassenotesbogen under sektionen ’BK-grundlæggende’)
• Tegning af perspektivisk opbygget rum, illusionsrum (étpunkts-perspektiv) som visuel note med fagbegreber skrevet på, 2D-værk med 3D-virkning
• Refleksionsnoter til ’Religiøse figurskildringer fra antikken over middelalderen til renæssancen’, fra flade figurskildringer til realisme, fra 2D-virkning til 3D-virkning i billedfalden (2D-værker) OG en enkelt, faktisk skulptur (3D-værk) fra antikken
• Øvelsen ”Mit renæssanceværk” – analyse og fortolkning af udvalgte renæssancetræk ved et konkret værk, både når det kommer til motivvalget og den naturalistisk-realistiske stil (formal- og socialanalyse)
• Fagsproglig bearbejdning af upræcis, men længere AI-generet analyse og fortolkning af et amatørværk med illusionsrum, v. lærer (Øvelse A).
• En analyse og fortolkning af illusionsrummet og de realistiske detaljer ved eget akrylmaleri med støtte i den af eleven tilrettede AI-skabelon fra tidligere (Øvelse B)
• Egen-undersøgelse af 1 realistisk værk fra tildelt samtidskunstner (eleverne fordelt mellem: Allan Otte, Marc Quinn, Ron Mueck, Elmgreen og Dragset eller Jenny Saville - se øvelsen ’Realisme i samtidskunsten’ i klassenotesbogen)
• Aidan Meller, 2024, ”Ai-Da”, hyper- eller ultrarealistisk robot-skulptur, som tegner og maler egne værker Ai-Da Robot explains the theme of the artwork AI God, til refleksion mundtligt på klassen
Praksis
• Tegning af perspektivisk opbygget rum, illusionsrum (étpunkts-perspektiv) som visuel note med fagbegreber skrevet på, 2D-værk med 3D-virkning
• Realistisk akrylmaleri af perspektivisk opbygget rum med repoussoir (2D værk med 3D-virkning) ved brug af grundlæggende illusionistiske virkemidler, når det kommer til lys, skygge, volumen og dybdeskabende virkemidler
• En hurtig installation til hånden-øvelse, mini-installation (3D-værk med faktisk rum) udført i grupper og installationsværket fotograferet fra flere vinkler OBS: Ingen lån af andre elevgruppers mini-installationsværker. Det gælder også, selv hvis man var fraværende fra modulet.
Kompetencer, læreplanens mål og progression:
• Den naturalistisk-realistiske stiltradition - før og efter 1800 frem til de sidste 10 år/ samtidskunsten
• Kunst forstået som del af en bred historisk-kulturel kontekst/sammenhæng (socialanalyse)
• Kunstfaglig analyse og fortolkning med anvendelse af grundlæggende fagbegreber fra formalanalysen
• Teoretisk arbejde med 2D-værker (tegning, maleri, foto) og 3D-værker ((skulptur) og installationer)
• Praktisk arbejde med 2D-værker
• Inddragelse af AI som teoretisk arbejdsredskab
Væsentligste arbejdsformer:
• Kortere praktiske og/eller teoretiske undersøgelser - individuelle eller som pararbejde
• Porteføljearbejde i ord og billeder
• Større praktisk individuelt arbejde (akrylmaleri)
• Summegrupper og klassedialog
Samlet omfang
30 sider
|