Titel
1
|
UNGDOM
INDHOLD:
Vi arbejder med forløbet "Ungdom". Eleverne introduceres til centrale analysebegreber fra teoribogen af samme navn. Herunder:
-Kort historisk rids af produktionen af ungdomsfilm
-Nye tendenser i ungdomsfilm
-Opvækstfilm vs Ungdomsfilm
-Dobbeltsynet i ungdomsfilm
-Passagemodellen
-Alignment & Allegiance
-Oprør og søgebevægelser.
Disse begreber bruges til analyse af citater fra "The Selfish Giant" og "You and Me Forever", samt analyse af de to film ”En del af dig” og "Lady Bird".
Senere i forløbet introduceres Webserien (form, karakteristika, tværmedialitet/SoMe, medskabelse, univers, målgrupper, dramaturgi, web vs flow tv), og teorien om webserien og ungdomsfilmen bruges i arbejdet med "SKAM" og diverse Jonas Risvig Webserier. Elever researcher også selv Jonas Risvig med henblik på at se på hans brug af fx SoMe som tværmedialt element til at skabe community og medskabelse, mv.
Eleverne arbejder også med Jonas Risvigs teori om hvordan man laver en god scene, idet de ser en Masterclass med Jonas Risvig, og på baggrund af dette laver deres egen ”Risvig Tjekliste” til gode produktioner.
Undervejs i forløbet laves følgende små, praktiske øvelser:
• Vis en ungdommelig situation. Lav 1 version i naturalistisk stil; lav 1 version med excess/stilisering. (1 scene)
• Human Postcard om ”Dit liv som ung i år 2025”. (1 minut)
• Lav en Risvig scene med et ”A lyn B” (1 scene)
MATERIALE:
AV materiale:
Citater:
"The Selfish Giant", Clio Bernard (2013)
"You and me forever", Kaspar Munk (2012)
Hel film:
“En del af dig”, Sigge Eklund (2024)
"Lady Bird", Greta Gerwig (2017)
Serier:
"SKAM", Julie Andem (2015-2017), NRK - set på dr.dk, S1, epi1-4.
”Centrum”, Ep. 1: ”Vodka Hindbær”. Jonas Risvig (2020) https://www.youtube.com/watch?v=5oYdwwnTrX0&list=PL2XPXGyI_pGOS4xEz-_3OOQu8hwPy9N0i
“Zusa”, Kapitel 1. Jonas Risvig (2022) https://www.youtube.com/watch?v=EiIfaqitP7M
Litteratur:
- Lysne, Anders & Neel Schucany, "Ungdom - Forløb i medier", Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 8-26, 40, 42.
- "Webserien er vejen frem", (Nanna Søndergård Larsen, Dagbladet Information, 11 januar 2019)
- ”Risvig fik nej fra tv-stationerne…det var dengang” (P3 x DRTV, 2024) (Kort introduktion til Jonas Risvig) https://www.youtube.com/watch?v=4mHW0Ff73Eg
- Masterclass med instruktør Jonas Risvig (Medielærerforeningens blad, cutmagazine, 2024): https://cutmagazine.dk/jonas-risvig-en-overskrift/
ARBEJDSFORMER:
Gruppearbejde
Pararbejde
Tavleundervisning
Projektarbejde
FAGLIGE MÅL:
Teori og analyse:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier samt redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem, samt foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
Praksis:
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
Kernestof som forløbet dækker:
-filmiske og dramaturgiske virkemidler
-grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
-centrale genrer, medier og medieplatforme
-film, tv og nyere mediers tværmediale samspil
DER ER LÆST CA 30 SIDER I FORLØBET. Hertil kommer film og citater.
|